Život na divokom západe nebol nikdy prechádzka ružovou záhradou. Ľudia putovali od Atlantiku k Tichému oceánu, aby začali nový život, no cestou ich čakali rôzne útrapy. Divoký západ bol plný nebezpečenstiev a smrť na vás čakala pomaly za každým rohom. Po americkej občianskej vojne sa na západ presunulo mnoho ľudí nespokojných s výsledkom vojny a často sa z nich stali banditi, zároveň aj indiáni boli rozhorčení z európskej rozpínavosti, čo viedlo k ďalším konfliktom. Pýtate sa, čo to má spoločné s Hard West 2? Nuž, ide najmä o to, že tento titul vás nebude vodiť za ručičku a rozhodne vám nič nedá zadarmo. Takže sa pripravte na to, že táto taktická stratégia vám ponúkne mnoho výziev. No poďme sa bližšie pozrieť, ako Hard West 2 vyzerá a čím sa líši od prvého dielu.

Hard West 2 sa oproti predošlému dielu nesnaží rozprávať viac príbehov, ktoré boli väčšinou zamerané na jednu rodinu a nešťastie, čo ich sprevádzalo. V tomto prípade sa totiž ocitnete rovno uprostred deja a svojím spôsobom ihneď viete, že ste na opačnej strane zákona. Ste vodcom vcelku netradičnej zločineckej bandy, ktorá sa jedného dňa rozhodne vykradnúť vlak, no z jednoduchej prácičky sa stane ich najväčšia chyba v živote. Z obyčajného vlaku sa odrazu stane pekelný vlak a musia čeliť samotnému diablovi, ktorý má zálusk na ich duše. Ich vlastná ctižiadosť ich však privedie do záhuby a pri snahe oklamať diabla, sú sami oklamaní. Takto teda stratia svoje duše a začína sa hon na diabla v snahe pomstiť sa a získať späť to, čo im bolo odcudzené.

Keď si porovnáte prvý a druhý diel, veľmi rýchlo zistíte, že dvojka je výrazne zjednodušená. Pôvodne išlo o taktickú ťahovú stratégiu, v ktorej ste medzi misiami putovali po mapy a spúšťali stretnutia, v ktorých ste nie vždy vedeli, aký môžu mať dopad na hru v neskorších fázach. V prípade Hard West 2 tu máme opäť mapu, no daných stretnutí je tu len zlomok. Vaše rozhodnutia sú taktiež obmedzené. Vo väčšine prípadov ide hlavne o to, na koho stranu z vašej bandy sa počas rozhovoru prikloníte, na základe čoho sa im zvyšuje lojalita voči vám. So zvyšujúcou sa lojalitou sa vašim partnerom odomykajú nové schopnosti a taktiež občas vám môžu pomôcť pri týchto udalostiach. Keď však nemáte pri nich dostatočnú lojalitu, často však viete dané udalosti vyriešiť pomocou nejakého predmetu (lano, lampáš, krompáč), ktorý si môžete zakúpiť v nejakom obchode.

Týchto dialógov s vašou bandou je však v hre pomerne málo, takže musíte dobre rozmýšľať, koho lojalitu sa vám práve oplatí zvýšiť. Mne sa podarilo zvýšiť lojalitu na maximum len 2 postáv z 5, takže fakt to bude dosť tesné, čo je trochu škoda. Vývojári mohli vymyslieť aj viac vedľajších úloh (tie sú zamerané najmä na chytanie hľadaných osôb) alebo zaujímavých lokalít, ako to bolo v prvom dieli. Čo sa týka samotnej hry, tak vám vlastne stačí navýšiť štatistiky len 3 postáv, keďže vaša hlavná postava Gin sa v priebehu deja nijak nevyvíja a do jednotlivých bojov si môžete vždy zobrať len maximálne 4 postavy.

Výraznou a v tomto prípade aj pozitívnou zmenou je možnosť si hru ukladať, či už na mape sveta, alebo počas misií. Aj keď v tomto prípade sa ešte nemôžeme až tak tešiť, keďže má to jeden menší zádrheľ. V hre je aktuálne problém s pamäťou, ktorý spôsobí po pár uloženiach a načítaniach to, že sa bude načítať a dokonca aj vypínať skoro 5 minút, preto sa zatiaľ odporúča ju každú polhodinu vypnúť a nanovo zapnúť. Snáď to vývojári čím skôr opravia. Vďaka ukladaniu tak už môžete experimentovať s výbavou vašich postáv a nemusíte sa báť, že jedným zlým rozhodnutím si pokazíte aj niekoľko hodín hry.

Ako som už spomenul skôr, RPG prvky išli v tomto prípade viac do úzadia. Netýka sa to len samotného príbehu a možnosti volieb, ale aj celkovo výbavy vašej bandy. Postavy už môžete vybaviť len 2 zbraňami, 2 spotrebnými predmetmi a jednou drobnosťou. Teda úplne vypadlo z hry miesto pre oblečenie. Celkovo je ale v hre dosť málo zbraní a vlastne aj ostatných typov vybavenia. Peňazí je však pomerne málo (teda na začiatku), takže nejako ani nebudete mať chuť skúšať nové typy zbraní, keďže budete neustále čakať na silnejšie, ktoré sú aj, samozrejme, drahšie. Takže na konci si za pomaly polovicu z peňazí, čo ste za celý čas zarobili, kúpite jednu brokovnicu.

Samotná hra vám radí, aby ste experimentovali so zbraňami, ale ako? Zbraní je málo a peňazí tiež. A aby toho nebolo málo, tak zistíte, že mnoho zbraní je absolútny vtip, keďže sa dajú použiť len raz, a potom musíte jeden ťah čakať, kým ich budete môcť znovu použiť. Takže možno vás poteší, že si môžete kúpiť silnú pušku na slony, ale čo z toho, keď hra je zameraná najmä na reťazové zabíjanie protivníkov, čo sa s takýmito zbraňami proste nedá.

Hard West 2 využíva podobný systém ako bol napríklad v Chaos Gate, keď niekoho zabijete, tak sa danej postave doplnia na maximum akčné body, dosiahne takzvané Bravado, takže takto môžete reťaziť zabitia a v priebehu jedného ťahu skoliť niekoľko nepriateľov. Postupne tak zlikvidujete najprv tých slabších a potom si vždy s jednou postavou niekoho zraníte, aby ste mohli s inou získať Bravado. Hard West 2 je tak zameraný skôr na plánovanie postupu a výber správnych rozhodnutí ako na systém náhody, ktorý poznáme z iných ťahových hier. Vzhľadom k tomu bol aj pozmenený systém šťastia, ktoré predtým predstavovalo pomyselný štít a zároveň energiu na používanie schopností. Tu vám šťastie akurát zvyšuje šancu na zásah alebo na kritický zásah.

Čo však v hre bolo zachované, sú pokerové karty. Tie vám podľa farby poskytujú určité bonusy, pričom čím vyššiu kartu si vybavíte, tým vyšší bonus získate. Karty boli ale tiež značne zjednodušené, tentokrát vám už neposkytujú žiadne pasívne alebo aktívne schopnosti. Základom hry je ale vytvárať čo najvyššie zoskupenia kariet, od dvojice až po kráľovský flash. Až za tieto skupiny kariet sa vám tak odomykajú pri postavách rôzne schopnosti. Je však škoda, že takto si musíte vytvoriť postavy, ktoré sú zamerané len na jeden aspekt. Z niektorej z postáv takto doslova vytvoríte tank, keďže jej zvýšite prakticky dvojnásobne život. To isté platí, aj čo sa týka rýchlosti, šance na kritický zásah alebo šťastia.

Poďme sa však pozrieť na vašu bandu. Postupne sa vám rozrastie na 6 členov, čo je aj pekne znázornené na mape sveta. Po úvodnej misii však začínate s vašou hlavnou postavou Ginom Carterom a čarodejnicou Flynn. Postupne sa k vám však pridajú ďalší 4 členovia, pričom každý z nich budete mať svoje vlastné schopnosti a bonusy. Každá z postáv má v podstate len jednu špeciálnu schopnosť, ktorú im pomocou kariet vylepšujete. Napríklad Gin dokáže rýchlo vystreliť z pištolí a zasiahnuť ciele aj za stenami alebo krytím. Flynn sa zase dokáže vymeniť s nepriateľom, čím vám ho prinesie ako na podnose a zároveň môže škodiť nepriateľom od chrbta. Časom som zistil, že s brokovnicou je takto Flynn neoceniteľná.

Teraz sa zase pozrime na zúbok samotným ťahovým súbojom. V tomto prípade už v hre nečakajte stealth misie s postupným plánovaním. V Hard West 2 nájdete už len misie plné násilia. Podstatou súbojov je správne porozmiestňovať vašich hrdinov, aby boli čo najlepšie krytí pred nepriateľskou paľbou, ale základom je dosiahnuť čo najvyšší počet Bravád, aby nemali nepriatelia vôbec šancu. Dôležitým aspektom je spoznať vašich nepriateľov. Začiatočníkom v tomto žánri tak môže prísť hra trochu nefér. Samotní vývojári už však priznali, že je potrebné hru trochu vyvážiť, keďže mnohí protivníci sú občas až príliš silní. Podstatné je si naplánovať, koho zlikvidujete najskôr. Ale pozor, keď zasiahnete Wendiga, tak tým si veľmi nepomôžete, lebo akurát tak naberie na rýchlosti. Zároveň aj Blackheart je spočiatku dosť oriešok, keďže nesmiete ho zasiahnuť, kým si nie ste istý, že ho aj zabijete, lebo inak vezme celý život niektorej vašej postave a vám ostanú len oči pre plač.

V krátkosti sa mrknime na technickú stránku. Nuž, vývojári si opäť zvolili Unity engine. Keď si spomeniem na Chaos Gate, ešte doteraz sa z toho trasiem. No v tomto prípade je to omnoho lepšie. Hra beží pomerne plynulo a aj hardvérové nároky sú vcelku prijateľné. Pri maximálnych nastaveniach som na svojom notebooku s RTX 2070 dosiahol na FullHD nejakých 70-90 fps. Samozrejme, občas to išlo aj vyššie. Počas hry som narazil na možno dva momenty, keď to kleslo pod 50 fps, ale to nejak extra nepokazilo dojem. Po grafickej stránke to vyzerá omnoho lepšie, aj keď má to taký svojský komixový štýl, čo nemusí úplne každému sadnúť. Mne to ale osobne neprekážalo, práve naopak. Najväčším problémom je však podľa mňa horizontálne posúvanie kamery. Často jednotlivé úrovne vyzerajú neprehľadne a hráč sa tak stráca, na ktorom podlaží sa to vlastne nachádza. Hru si môžete na mape sveta aj počas súbojov až štvornásobne zrýchliť, čo je často fajn, keďže niekedy sa fakt načakáte, kým sa všetci presunú. No v tomto prípade už Hard West 2 veľmi nezvláda zrýchlené animácie a občas to vyzerá tak, akoby postavy len preskakovali z jedného miesta na druhé. Na záver by som ešte raz spomenul dosť pálčivý problém s načítavaním. Okrem zmienených problémov som však nenarazil na prakticky žiadne bugy, takže v tomto ohľade si vývojári dali záležať.

Hard West 2 som nakoniec zdolal za 20 hodín, čo je vcelku prijateľná herná doba za požadované peniaze. Mnohým hráčom prišla pomerne náročná, no oproti predošlému dielu je to len slabý odvar. Za mňa môžem povedať, že mnohé zjednodušenia rozhodne pomohli a snáď si takto vývojári získali viac občasných hráčov. No na druhej strane je škoda, že takto bol príbeh značne ochudobnený o rôzne udalosti vo svete, ktoré mohli časom ovplyvniť dej. Ťahové súboje sú fajn, len im musíte prísť na chuť a hlavne musíte pochopiť, ako fungujú jednotlivé herné mechaniky a ako máte vhodne využívať špeciálne schopnosti vašich postáv. Aktuálne teda musia vývojári ešte doladiť zopár drobnosti, ale keď sa im to podarí, tak vám rozhodne odporúčam vydať sa na túto púť po divokom západe.

Hard West 2 - Páchať zločin sa nevypláca
Hard West 2 prináša také množstvo zmien, že sa tomu až nedá veriť. Mierený je skôr na občasných hráčov, než na veteránov ťahových bojov, no či už patríte do prvej, alebo do druhej skupiny, ponúkne vám poriadny takticky zážitok za férovú cenu. Zatiaľ však bude rozumné počkať, kým vývojári opravia viaceré chyby.
  • Možnosť ukladať hru
  • Zjednodušenie viacerých aspektov hry
  • Zábavné taktické súboje
  • Dlhé načítavania
  • Horizontálna orientácia na bojisku
  • Značne zmenšený počet udalostí vo svete
0%

Počítačovým hrám sa venujem už od detských čias. Mojím najobľúbenejším žánrom boli real-time stratégie (C&C, Jurassic Wars, Cossacks). Pri hrách však uprednostňujem najmä príbeh. V roku 2019 som začal prekladať hry do slovenského jazyka a dnes som členom slovenskej komunity amatérskych prekladateľov - lokalizácie.sk. Našim cieľom je ukázať, že si hry zaslúžia byť aj v slovenčine a zároveň tak aj pomôcť CZ/SK prekladateľskej scéne. Na stránke somhráč.sk pracujem ako externý redaktor, pričom píšem najmä recenzie na hry, ktoré boli preložené do slovenčiny alebo je možné, že niekedy v budúcnosti by sa mohli dočkať sk prekladu.