Register

A password will be e-mailed to you.

Minulý rok sme vám krátko pred vydaním plnej verzie remaku druhého dielu najlegendárnejšej hororovej série priniesli stručné dojmy z 1-Shot demoverzie. Hoci japonské štúdio Capcom pôvodne existenciu remaku chronologicky tretej hry tajilo a fanúšikom ukazovalo primárne jeho multiplayerovú súčasť Project Resistance, neskôr sme sa dočkali oficiálneho predstavenia. To lákalo na tradičné atribúty a hrateľnosť klasickej survival akcie. Ako je na tom nová demoverzia s podtitulom Raccoon City? Dokázala splniť nemalé očakávania fanúšikovskej komunity a pôjde v šľapajach predchodcu i napriek tomu, že na finálnom produkte pracovalo odlišné štúdio.

Testovaná verzia: PC

Na túto informáciu by som mal upozorniť hneď na začiatok, nakoľko vývojárska divízia síce spadá pod Capcom, ale na remaku tretieho a druhého dielu nepracovali úplne identickí autori. Áno, RE Engine používali oba tímy a je očividné, že vedenie prišlo s jasným konceptom ako budú tieto nové spracovania fungovať a vyzerať, no zmeny badať už od samého začiatku hrania. Vývojári totiž úplne presne nenasledujú minulý diel a s niektorými súčasťami hrateľnosti pracujú trochu inak.

Rovnako pripomínam slová producentov hry, Masachika Kawata a Petera Fabiana, ktorí pri prezentovaní titulu jasne zdôraznili, že chcú zachovať akčnejšieho ducha pôvodnej hry. Treba dodať, že novinka je už od úvodných minút predsa len o niečo frenetickejšia a svižnejšia ako posledný remake. Podstatnou otázkou preto zostáva, či sa tvorcom podarilo udržať si nádych napätia a survival prvkov a neskĺzli k prostoduchej zombie strieľačke bez akejkoľvek inej hĺbky a náplne.

Viac akcie, viac zombies, viac výbuchov 

Nebudem vás zbytočne napínať a na úvod ihneď prezradím, že Resident Evil 3 bude mať na míle ďaleko od brutálnych zombie orgií na štýl šiesteho alebo piateho dielu, kde ste morbídne likvidovali jednu krvavú obludu za druhou. Chodiace zmutované telá sú prítomné vo väčších počtoch oproti dvojke, kde vám v klaustrofóbiu naháňajúcich chodbách robil problém, čo i len osamotený protivník. No a nakoľko sa ukážka odohráva v zničených uliciach chaosom zmietaného mesta Raccoon City, autori si môžu dovoliť poslať na vás pokojne troch alebo štyroch zombie.

Strieľanie je pritom obdobným problémom ako naposledy. Nejedná sa však o výčitku alebo kritiku, pretože mierenie je zámerne náročnejšie, aby vám nebolo umožnené postupovať tradičným run and gun štýlom, teda minimálne nie počas prvého prechodu. Keď zamierite zbraňou, zasa raz chvíľu trvá, pokiaľ sa herné mieridlo zmenší a vy budete mať aspoň nejakú istotu, že zasiahnete hlavu. Chce to menšiu prax a cvik, no myslím si, že vzhľadom na zámerne trhané pohyby okolitých kanibalov si nikdy nebudete stopercentne istý, že trafíte, čo osobne kvitujem. Okrem toho je chodenie protivníkov nepredvídateľné a nezriedka sa z ničoho nič strhnú alebo vás prekvapia zrýchleným pohybom.

Mierenie a následná streľba má byť výzvou a v prípade, že je to cieľ autorov, bezproblémovo dokážem prijať krkolomnejšiu paľbu, ktorá dáva zabrať. To sme videli v siedmom dieli a aj naposledy, takže si osobne nemyslím, respektíve neverím, že ide o neschopnosť tvorcov. Čo sa týka nábojov a ďalších prostriedkov obrany, demoverzia je pomerne štedrá. Takmer na každom rohu vám necháva nejakú muníciu, príležitostne dokonca pridá granát a navyše sa môžete spravidla spoľahnúť na starý dobrý nôž, ktorý je už v značke Resident Evil zaužívanou konvenciou.

Je tu každopádne možnosť, že takáto štedrosť bola pre nás pripravená iba v rámci promovania hry a vo výsledku to bude celkom inak. Sami autori upozorňujú, že sa niektoré časti hry môžu zmeniť a preto môže byť aj finálny produkt prísnejší. Tak či onak si myslím, že náboje a dostupná brokovnica sa nenachádzajú na zvláštnych miestach, kde by ich prítomnosť nedávala absolútne žiaden zmysel, práve naopak. Vzhľadom na chaos, ktorý vládne všade navôkol je pochopiteľné, že ozbrojenie bolo prioritnou mnohých vydesených občanov a tým pádom je len logické, že nájdete krabičku s nábojmi v zapadnutých uliciach a zákutiach.

Menej morbídne ako dvojka?

Minule sme sa dočkali v rámci násilia mimoriadne šťavnatého zážitku, ktorý na pole videohier priniesol vlnu naturalistickej brutality, s ktorou som sa osobne dovtedy nestretol. A trojka z tohto hľadiska, žiaľ, ustupuje, prípadne sa vývojári rozhodli, že nespracujú odpadávanie hnijúceho mäsa, trhanie končatín alebo horenie tiel tak detailným spôsobom. Odklon od explicitnej brutality je zrejmý a každému znalcovi dvojky musí biť priamo do očí. Teraz to možno vyznelo tak, že trojka ani neobsahuje krv a poriadne násilie, čo pochopiteľne nie je pravda.

Protivníkom môžete takpovediac dierovať hlavy a vidíte ako sa guľky postupne derú cez nerobustnú štruktúru lebky. Brokovnicou odpaľuje ruky rovnako efektne ako Tiger Woods golfové loptičky a výbušné sudy pre zmenu uškvaria akéhokoľvek hladného neprajníka na blčiaci popol. To všetko ponúklo už demo, ale je vidieť, že v predchodcovi by ľubovoľná zo spomínaných situácií pôsobila prepracovanejšie a údernejšie.

Treba však rešpektovať autorskú víziu, nakoľko sa zmenil i takzvaný muzzle flash, ktorý vydávajú zbrane, pretože tentokrát je viac efektný a menej zapadá do tmavších farieb okolia. Nakoniec ešte dodám, že pri početných explóziách nepriateľských hláv (ktoré predstavujú okamžité zabitie) sa pridalo na akomsi dynamickom efekte a subjektívne na mňa pôsobili uspokojujúcejšie.

Hutná atmosféra aj bez pompézneho hudobného podkladu? 

Navodenie desu a strachu je snáď najdôležitejšou súčasťou žánrových záležitostí. Preto sa mi neraz stáva, že tŕpnem iba pri obyčajnom prechode z jednej časti miestnosti na druhú. Resident Evil 3 túto úlohu spĺňa na výbornú. Hoci si nemyslím, že počas hrania budete chcieť utiecť niekam do rohu vašej izby, ale viete, že sa nachádzate v nehostinnom prostredí, kde ste v neustálom ohrození. Vývojári sa šikovne vynašli aj s minimálnym využitím hudobného podkladu a takmer všetko vsádzajú na prítomné ruchy. Stačí si predstaviť kričiace červeno-modré policajné sirény, všade navôkol mŕtve telá, mľaskanie kŕmiacich sa zombie, vzdialené výstrely a zdesené výkriky. Razom si uvedomíte, že vlastne ani nepotrebujete hudbu, aby ste boli perfektne zžití s prítomným svetom a vďaka dobre spracovanej zvukovej stránke sa cítite naozaj zúčastnene, akoby ste sami udalosti prežívali.

Za spomenutie stojí i prítomnosť giganta Nemesis, ktorý bude zrejme plniť úlohu Mr. X z predchodcu. Môžem pritom radostne skonštatovať, že jeho dizajn sa naozaj podaril a na hráčov bude pôsobiť mimoriadne odpudivo a odstrašujúco. Jednoducho povedané, v prípade, že proti nemu stojíte (dôjde na to už v demoverzii), príjemné bojovanie alebo utekanie to rozhodne nie je, nakoľko je podstatne svižnejší a silnejší, než akýkoľvek iný oponent, na ktorého v hre narazíte.

Dostane Capcom opätovne žánrovú korunu? 

Po dohraní Resident Evil 2 si doposiaľ myslím, že Capcom urobil všetko preto, aby klasickú hernú legendu priblížil novému hráčskemu publiku. Súčasne vývojári dokázali, že starosvetský prístup k žánru ako takému môže fungovať i v dnešnej dobe, ak k nemu autori vykročia správnym smerom. A v podstate identickú vetu môžem aplikovať na remake Resident Evil 3, ktorému svedčí akčnejší prístup a po úspešnom pokorení dema si stojím za tým, že kombinácia akcie, zbierania predmetov, backtrackingu a jednoduchších hádaniek bude fungovať aj v tomto prípade. Dokonca mi z demoverzie príde, že hranica medzi týmito tromi aspektami bude tentokrát ešte umnejšie prepojená.

Resident Evil 2 – Návrat na miesto činu | somhrac.sk

Záverečná ukážka pritom naznačuje, že komorne chladné koridory a neustály pocit skľúčenosti predchodcu bude zamenený za o niečo veľkolepejší zážitok, kde dôjde hneď na niekoľko tradičných over the top momentov, ktoré sú známe z neskorších iterácií. Frenetického tempa a desiatok pokorených živých mŕtvol na štýl šiesteho dielu ságy sa obávať nemusíte, ale každý by sa mal vopred zmieriť s tým, že sa tentokrát bude strieľať často, monštrá budú väčšie a nábojov nemálo. Na druhej strane treba dodať, že ak by si celá hra zachovala kvalitu vydaného dema, môžeme sa tešiť na ďalšiu hru ašpirujúcu na rôzne prestížne ocenenia.

Preto si každý fanúšik hororu musí zapísať dátum 3. apríl 2020 do kalendára, kedy novinka príde na PlayStation 4, PC a Xbox One. A vzhľadom na terajšiu situáciu vo svete, následkom ktorej je väčšina z nás v karanténe, pridávame na záver jeden typ, kvôli ktorému sa možno do Raccoon City Demo ešte raz vrátite. V prípade, že niekoľkokrát po sebe zomriete, autori vám umožnia zvoliť si jednoduchší herný mód a ten vás obdaruje väčším inventárom a plne nabitou útočnou puškou. Musí vám byť pritom jasné, že vo svete plnom chodiacich mŕtvol je podobná zbraň vysnívaným darom z nebies.

Komentuj!