Fanúšikovia série Resident Evil mali na spoločnosť Capcom čoraz ťažšie srdce. Ich milovaná séria sa totiž postupom času odklonila od hororového žánru k takmer čistej akcii. Chlieb sa však začal lámať skôr, než boli internetové diskusné fóra plné nenávistných komentárov. Kto si dobre spomína, už Resident Evil 3, u nás na západe distribuovaný s podtitulom Nemesis, totiž bol v porovnaní s predchodcom akčnejšie ladenou záležitosťou. Napriek tomu však hra bola kladne prijatá. Teraz, necelých 21 rokov po vydaní pôvodnej hry prišiel remake, ktorý to v očiach fanúšikov nemá vôbec jednoduché, pretože prichádza iba rok aj niečo po skvelom remaku Resident Evil 2. A hoci sa nejakému porovnaniu, samozrejme, nemožno vyhnúť, poďme sa pozrieť na to, či je zmodernizovaný Resident Evil 3 kvalitnou hrou.

V prvom rade si ujasnime jednu vec, aby sme ju nemuseli riešiť neskôr – Resident Evil 3 nedosahuje kvalít hry Resident Evil 2. Platilo to o pôvodných hrách a platí to aj o moderných verziách. To však neznamená, že Resident Evil 3 je nekvalitným počinom, prípadne, že si nezaslúži vašu pozornosť. Aktuálny výlet do nemŕtvymi zamoreného Raccoon City totiž má čo ponúknuť, no je dobré popredu vedieť, že hoci jadro hrateľnosti zostáva rovnaké, Resident Evil 3 predsa len ponúka mierne odlišný zážitok, ako minuloročný predchodca.

Konečná pre Raccoon City

Resident Evil 3 výborne dopĺňa príbeh druhého dielu, pretože sa odohráva ako pred dobrodružstvom Leona a Claire, tak aj po ňom. Ak chcete mať problém sužujúci Raccoon City zodpovedaný detailnejšie, nemožno urobiť nič iné, než vám odporučiť, aby ste si nový titul zaobstarali. Hoci hra začína ešte skôr než Resident Evil 2, nákaza v meste už stihla prepuknúť v plnej sile, takže sa v koži Jill Valentine a Carlosa Oliveiru, protagonistov tohto titulu, rozhodne nebudete nudiť.

Jill má v pláne vypadnúť z Raccoon City čo najskôr, pretože v tomto meste už na ľudí nečaká nič iné, než smrť. Jej cesta za slobodou však bude tŕnistejšia, než si skúsená príslušníčka tímu S.T.A.R.S. po prebudení 28. septembra 1998 vedela predstaviť. Hoci ulice mesta zmieta chaos a armády nemŕtvych, tá pravá hrozba sa ešte len prihlási o slovo. Áno, hovorím o Nemesis, ikonickému tyrantovi, ktorý má za úlohu zlikvidovať všetkých zostávajúcich členov tímu S.T.A.R.S.. Tento nepriateľ urobil z pôvodnej hry pre mnohých hráčov najznámejší diel, keďže si pri spomenutí názvu Resident Evil okamžite spomenuli na toto monštrum. K Nemesis, hlavnému ťaháku tohto titulu sa ale dostanem neskôr, pretože je rozhodne o čom písať.

Späť však k príbehu hry. Pri jednom zo stretnutí s Nemesis na scénu vstupuje Carlos Oliveira, príslušník tímu Umbrella Biohazard Countermeasure Service (U.B.C.S.). Ten Jill pomôže, no nakoľko je v službách spoločnosti, ktorá za všetok ten neporiadok môže, nemá ho zrovna v obľube. Dôveru si treba získať, no nie? Napriek tomu však Jill kooperuje s tímom U.B.C.S., pretože jej v podstate ani nič iné nezostáva. Plán je jasný – pomôcť U.B.C.S. spojazdniť vlak, ktorý dopraví do bezpečia nielen členov tímu, ale aj niekoľko zachránených občanov, pretože mesto je odsúdené na zánik. Potešujúcou správou je, že vedľajšie postavy sú dobre napísané, zahrané a rozhodne nejde iba o položky čakajúce na odpis.

Nebojte sa, nespoilerujem vám príbeh hry, to je iba úvod, od ktorého sa odvíja všetko ostatné. Ako si iste viete domyslieť, počas tejto cesty na vás čaká množstvo nemŕtvych, Nemesis, rôzne príšery, nechutnosti, Nemesis, nejaké tie hádanky, opäť Nemesis – skrátka koktejl, ktorý je namiešaný z rekvizít charakteristických pre túto sériu, alebo aspoň jej úvodné časti. Je tu však jeden zásadný problém, a to dĺžka hry. Ide o zábavnú a dobre odsýpajúcu zábavu od začiatku až po koniec, no záverečné titulky väčšina hráčov uvidí do 7 hodín od úvodnej prestrihovej scény. A to hovorím o prípade, kedy sa snažíte preskúmavať prostredia a nenáhliť sa iba za únikom z mesta. Hra je totiž veľmi lineárna a z tejto koľaje vám nedovolí odbočiť.

Viem, ani pôvodná hra nevynikala svojou dĺžkou, no vývojári niektoré pasáže z pôvodnej hry vynechali, prípadne nahradili inými, ktoré však sú, predsa len, kratšie, než tomu bolo pôvodne. Nevadí mi, že hra nemá 13 až 15 hodinovú hernú dobu, to niekedy skutočne nie je nutné, no nový Resident Evil 3 by si predsa len nejakú tu hodinu-dve navyše zaslúžil. Hoci hra bola vo vývoji necelé štyri roky, pokojne by som si na výsledok počkal o niečo dlhšie, aby sme toho vo finále dostali viac. I keď je Resident Evil 3 nazývaný remakom, na mňa tento počin pôsobí skôr ako reimaginácia, pretože narozdiel od minuloročnej dvojky, ktorá sa napriek modernizácii držala originálu vernejšie, je tretí diel pôvodnou hrou skôr inšpirovaný. To nepovažujem za chybu, no ak patríte medzi znalcov originálu a tešíte sa, ako si zopakujete ikonické momenty v modernom prevedení, môžete naraziť na problém. Je však skvelé, ako aktuálny tretí diel dopĺňa príbeh Marvina z minuloročnej hry, prípadne ako zistíte, prečo sú niektoré veci na policajnom oddelení RPD v takom stave, v akom ste ich mohli nájsť minulý rok. Tieto momenty sa bezpochyby podarili a je iba škoda, že ich nie je o niečo viac.

Kratšia herná doba sa však spája s vecou, ktorú som spomínal už v samotnom úvode recenzie – Resident Evil 3 je viac akcia ako horor, a tomu je podmienené aj tempo hry. Nábojov je viac, “epických” momentov ako z letného blockbusteru taktiež, hádaniek pre zmenu menej, čiže s týmto musíte rátať. Ak vám to vyhovuje, budete sa od začiatku až po koniec výborne zabávať, no ak sa vám to veľmi nepozdáva, bude to o poznanie menšie potešenie, než minulý rok. Mne to neprekážalo, pretože som s tým počítal.

Všadeprítomný Nemesis?

V roku 1999 pôsobil Nemesis ako zjavenie. Neúnavný nepriateľ, ktorý vám zdanlivo ide neustále po krku a navyše ho nemožno zabiť, iba na nejakú dobu odstaviť “mimo prevádzku”. Autori aktuálneho titulu sa pred vydaním nechali počuť, že nový Nemesis bude hráčom neustále v pätách, bude sa objavovať hocikde a zbaviť sa ho nebude až tak veľmi jednoduché. Jedna vec sú však tvrdenia v rámci marketingu, druhá vec je realita.

Musím uznať, že nový dizajn Nemesis sa podaril. Hoci stále s jemným náskokom preferujem originál, nové stvárnenie ikonického monštra je vydarené a určite svojej predlohe nerobí hanbu. Kedykoľvek sa zohavený tyrant objaví na scéne, užívate si jeho prítomnosť. Za mňa však musím povedať, že som predsa len čakal viac. Nemesis mal byť upgradom Mr. X z minuloročnej hry, avšak až na dizajn bol dupotajúci pán s dlhým kabátom omnoho väčšou a rešpekt vzbudzujúcou hrozbou. Kto by to bol povedal, že?

Najväčším problémom totiž je, že stretnutia s Nemesis vôbec nie sú náhodné, ale podliehajú skriptom. Nemesis sa určite neobjaví len tak medzi hociktorými dverami, ako tomu bolo v prípade Mr. X. Ten totiž sliedil po policajnej stanici permanentne a akonáhle ste robili hluk, ihneď išiel po vás. Nemesis miesto toho dorazí napríklad na ulicu, vy od neho utečiete za roh budovy a miesto toho, aby išiel po vás, je zrazu preč. A to ma na Resident Evil 3 mrzí zo všetkého najviac. Čert zober kratšiu hernú dobu, radšej dostanem poriadnu jazdu než naťahovanú nudu, no akonáhle nevzbudzuje jeden z najikonickejších záporákov série Resident Evil taký rešpekt, ako by si zaslúžil, je to problém.

Osvedčené princípy a mechaniky

Čo sa týka samotného herného zážitku, ten sa nesie v duchu série a minuloročného dielu. Novinkou je oproti remaku Resident Evil 2 úkrok, no fanúšikovia originálneho Resident Evil 3 budú túto mechaniku dobre poznať. Ide o to, že ak v pravý moment stlačíte tlačidlo úkroku, viete sa vyhnúť nepriateľovi bez toho, aby okoštoval, ako chutí vaše mäso. Prípadne, Nemesis vám “nezavesí” pravý hák. Ide o užitočnú pomôcku, no správne načasovanie je potrebné natrénovať, nie je to totiž až tak jednoduché, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.

Zvyšok je v podstate bezo zmien. Hľadáte potrebné predmety, zbierate rastliny, náboje, bojujete s obmedzeným miestom inventára a snažíte sa sfunkčniť niečo, čo nefunguje. Samozrejme, nechýba ani crafting, takže si kombináciou rôznych rastlín viete vytvoriť účinnejší liek, prípadne kombinovaním strelného prachu vytvoriť požadovaný typ munície. V tomto smere ide o klasický Resident Evil zážitok, a to je dobre.

RE Engine v plnej paráde

Capcom v Resident Evil VII: biohazard predviedol, že ich vtedy nový RE Engine je kvalitnou technológiou, vďaka ktorej sa ešte máme na čo tešiť. Minuloročný Resident Evil 2 vyzeral vďaka tomuto enginu skvelo, taktiež aj Devil May Cry 5 a výnimkou nie je ani aktuálny Resident Evil 3. Na adresu novinky nemožno povedať nič iné, že vyzerá naozaj výborne. Kvalitné modely postáv, pôsobivé nasvietenie, množstvo rôznych detailov, tu sa nemožno veľmi na čo sťažovať. Je pravdou, že niektoré modely zničených áut v uliciach Raccoon City nevyzerajú úplne prvotriedne, no ide o maličkosť, ktorú nebudete mať aj tak čas skúmať.

Na PlayStation 4 Pro navyše poteší aj framerate, ktorý sa takmer po celý čas drží 60fps a aktuálne je v tomto smere na tom výkonnejšia konzola od Sony najlepšie. Čo sa týka grafiky, určite si ten najkrajší vizuál užijete na PC, no musíte mať aj adekvátny hardware. Čo sa konzol týka, ak máte na výber, aktuálne je pre hranie Resident Evil 3 PS4 Pro tou najlepšou voľbou, o čom svedčí aj podrobná analýza špecialistov z Digital Foundry.

Pozadu nie je ani zvuková stránka, ktorá je vynikajúca a ak máte kvalitné slúchadlá, či domáce kino, budete mať postarané o prvotriedny zážitok. Nepríjemné zvuky, výbuchy, streľba, kvalitný dabing, ikonická “hláška” STAAAARS z úst Nemesis, po zvukovej stránke nemôže voči Resident Evil 3 namietať ani ten najnáročnejší hráč.

Dobrá práca, ale…

Resident Evil 3 je kvalitná a zábavná hra, no má smolu, že dorazila po vynikajúcom remaku Resident Evil 2, ktorý jednoducho nastavil kvalitatívnu latku až príliš vysoko. Najväčším problémom v mojich očiach je paradoxne Nemesis, ktorý nie je tak desivý a nevyspytateľný ako Mr. X. Ikonické monštrum má síce skvelý dizajn vo všetkých svojich formách, no nedokáže vzbudzovať taký rešpekt, ako by sa patrilo. Zamrzí aj vynechaný obsah z pôvodnej hry, niektoré lokality by som si nielen ja rád pozrel aj v modernom prevedení. Na druhej strane, prepojenie s Resident Evil 2 je tento raz omnoho lepšie, ako tomu bolo v minulosti.

Pokiaľ ste fanúšikmi série a chcete si v modernom kabátiku zahrať aj tretí diel, určite sa zabavíte. Väčšina síce nie tak veľmi, ako minulý rok, no ak niekto očakával, že trojka prekoná dvojku, mal iba priveľké očakávania. Ani pôvodná trojka nebola lepšia, a tak to aj zostalo. To však neznamená, že je Resident Evil 3 zlou hrou, práve naopak.

Resident Evil 3 - STAAAARS
Resident Evil 3 je viac ako obyčajný remake, pretože tu skôr môžeme hovoriť o reimaginácii. Ortodoxným fanúšikom originálu to síce nemusí byť úplne pochuti, no aspoň na hráčov čakajú trochu iné starosti s Nemesis a spol., než tomu bolo kedysi. Treba však počítať s tým, že hra je v porovnaní s minuloročným Resident Evil 2 akčnejšia, lineárnejšia a kratšia. Ak vám to neprekáža, strávite v Raccoon City ďalšie zábavné chvíle, pretože stále ide o kvalitnú hru postavenú na osvedčených základoch.
  • Atmosféra, zábava
  • Dobre napísané a stvárnené postavy
  • Technická stránka, dizajn Nemesis