Poľskí vývojári z Jujubee nám predstavujú ich verziu udalostí počas strašnej katastrofy ponorky Kursk z roku 2000. Podarilo sa im verne zachytiť klaustrofóbiu tesných tunelov a kajút, alebo nás naopak z ich hry chytí akurát tak morská choroba? Odhalí nám Kursk všetky svoje tajomstvá?

Uplynulo už osemnásť rokov od katastrofy jadrovej ponorky Kursk, pri ktorej stratilo život všetkých 118 ľudí na palube v Barentsovom mori. Tohto námetu sa chopilo poľské štúdio Jujubee a rozhodlo sa nám ho prerozprávať v hre, ktorú sami nazývajú „dokumentárnou“ s fiktívnym príbehom založeným na skutočnej udalosti. Tento koncept ma musím povedať zaujal, a keďže ani na prvých obrázkoch to nevyzeralo zle, povedala som si, že dám tomuto titulu šancu a ponorím sa do hlbín s legendárnou ponorkou.

Na začiatku príbehu ste svedkami toho, ako je vaša postava uzamknutá v kabíne a neviete sa dostať von. Po rozhliadnutí sa naokolo nájdete zábavku v jednej z handheldových ruských hier, kde sa snažíte potopiť lode torpédami. V okamihu ako dosiahnete úspešný zásah, sa však celá kabína zatrasie a počuť ozveny výbuchu. Otrasení sa dvíhate z podlahy a pri prvej interakcii s predmetmi na zemi je jasné, že niečo nie je v poriadku.

Od prvého momentu vám, pravdepodobne, udrie do očí neohrabané ovládanie, či už používate ovládač, alebo na klávesnicu a myš. Jednotlivé predmety totiž majú iba malé pole, kde sa dá kliknúť, a tak väčšinu času strávite hľadaním správneho uhla. Ani otáčanie sa a chodenie nie je veľmi zvládnuté, nakoľko sa vaša postava často zasekáva na prekážkach, respektíve neviditeľných stenách. A to som sa ešte nedostala k tej najmenej zábavnej činnosti, ktorou je v hre otváranie predelových poklopov, rozdeľujúcich ponorku na niekoľko častí. Celá animácia sa totiž začína načítaním, kde sa obraz zasekne asi na päť sekúnd a jej zvyšok trvá približne ďalších pätnásť. Dokopy tak budete tráviť asi len dvadsať sekúnd čakaním, kým sa vaša postava pomaly presunie a zatvorí poklop. Čo je síce realistické, ale nakoľko tak budete v konečnom dôsledku činiť vcelku často, pomerne rýchlo vás to otrávi. To však už trochu predbieham.

Potom, čo nájdete železnú rúru a vyslobodíte sa z kajuty, sa totiž presuniete o niekoľko hodín späť. Vo vašom moskovskom byte nájdete na svojom laptope brífing, pripomínajúci vám vašu misiu infiltrovať Kursk a vyhľadať tam informácie ohľadne nového typu torpéd s názvom Shkval. Hneď po dopozeraní videa (ktoré, žiaľ, nejde preskočiť pri opakovanom hraní), vás dovezú do mesta Vidyayevo a v prístave nájdete zakotvenú vytúženú pýchu ruského námorníctva. Potom už len prehodíte zopár slov s námorníkmi, zoberiete batoh na chrbát a plní očakávaní sa nalodíte do ponorky.

Vašou prvou úlohou je oboznámiť sa kapitánom lode a vašim spolubývajúcim. Nejaké rozsiahlejšie rozhovory však rozhodne nečakajte. Pár klikov a je koniec, takže vás aspoň nezdržujú, ale súčasne platí, že nemáte možnosť ísť veľmi do hĺbky a spoznať o niečo lepšie jednotlivé postavy. Občas síce máte na výber viacero typov odpovedí, ale tie nemajú podľa očakávania až tak veľký dopad na celkové dianie. Podľa achievementov si pritom údajne viete nakloniť posádku na svoju stranu, ak jej budete pomáhať, a ak nie, tak vás budú o niečo viac upodozrievať. Výraznejšie rozdiely som však osobne nezaregistrovala, pretože kvôli celkovej krátkosti hry tu ani nestihne nastať viditeľnejší posun vo vzájomných vzťahoch.

Ako špión máte k dispozícii i PDA, ktoré zvládne po pridaní modulu vytvárať fotky. Môžete ho využívať aj na hackovanie, ktoré má podobu vcelku primitívnej minihry a ktorú vám ani nikto nijak zvlášť nevysvetlí. Samotné PDA je taktiež možné použiť aj na otvorenie zamknutých dverí a to formou ďalšej jednoduchej minihry. Okrem toho v ňom, samozrejme, máte podchytené aj všetky vaše úlohy a jeho displej vám pomáha v navigácii priestormi ponorky. No nie je to vždy úplne presné, keďže vzdialenosť k cieľu, bohužiaľ, vypočítava bez ohľadu na okolité prekážky. To znamená, že niekedy si myslíte, že už ste na danom mieste, len aby ste zistili, že ešte musíte ísť naokolo. Okrem toho tu nájdete i niekoľko nepovinných aktivít, väčšinou vo forme retro arkád. Námorníci majú k dispozícii dokonca aj saunu, bazén a posilovňu a ak napríklad chcete prekonať rekord na rotopede, teda máte chuť sa trýzniť stláčaním dvoch tlačidiel, nikto vám v tom nebude brániť.

Čo ma vcelku nemilo prekvapilo, je nepríliš vydarená optimalizácia. V okamihu ako som dostala von do veliteľskej veže, framerate citeľne klesol. Grafika pritom nie je nijak zvlášť úchvatná a keďže sa ponorka skladá viac menej z tesných koridorov, problémy so snímkovaním by sa tu skutočne nemali nachádzať. A hoci sa vizuál nedá označiť za vyložene nevydarený a je ako-tak funkčný, osobne sa mi o niečo viac pozdávali i maľované pozadia počas loadingov, ktoré ma zaujali viac, než grafické stvárnenie v samotnej hre. Z tohto pohľadu stojí určite za zmienku digitálny artbook, ktorý si inak môžete stiahnuť zdarma a pokochať sa nimi prostredníctvom neho.

Ani zvuky nijak zvlášť nevynikajú a v niektorých častiach dokonca i chýbajú, napríklad keď vaša postava s niečím manipuluje. Všetky postavy na lodi hovoria rusky, čo je jednoznačné plus (k dispozícii sú, pochopiteľne, anglické titulky), ale mimika ich tvárí je vyložene nevydarená a ich ústa sa pohybujú až príliš naširoko. Dojmy z ich spracovania nevylepšujú ani ich sklenené pohľady a čo je ešte horšie, samotné modely nie sú príliš detailné a často sa opakujú. V konečnom dôsledku je tak naozaj ťažké rozlíšiť kto je kto a výraznejšie si ho zapamätať.

Počas hrania ma, nanešťastie, postihol i jeden osudný bug, kde bolo potrebné po vložení určitého predmetu prehovoriť s jedným členom posádky. Na danú postavu sa však nedalo vôbec kliknúť a môj postup tak bol odložený na neurčito. Autori však po pár dňoch ochotne zareagovali na tento problém vydaním nového patchu, no ten riešil tento problém iba pre tých, čo sa ešte nedostali k inkriminovanému miestu. A hoci mi bol dodatočne ponúknutý save bezprostredne pred daným momentom, to som už mala samotnú hru dohranú. No keď už nič iné, minimálne snaha vývojárov riešiť tento stav si rozhodne zaslúži pochvalu.

Lenže snaha sama o sebe nestačí. Ak je hrateľnosť podpriemerná, tak to nezachránia ani žiadne nálepky typu dokumentárnej hry. Kursk totiž trpí nízkym rozpočtom a amatérskym prevedením, pričom uvádzacia cena nie je vôbec hodná tých troch hodín hrania. Prvé dve tretiny titulu pritom budete tráviť iba chodením z bodu A do bodu B a nosením predmetov posádke a až posledná tretina sa zaoberá samotnou katastrofou. Lenže to už máte pred sebou iba menej ako hodinu hrania a osobne si viem predstaviť aj lepšie zachytenie týchto udalostí v čase, keď už ide naozaj do tuhého. Takto je tu len pár QTE (v celej hre sú tieto sekvencie doslova iba dve) a trochu plávania v potápajúcej sa ponorke.

Keby aspoň išlo o tri kvalitné strávené hodiny, tak by som bola určite ohľaduplnejšia. Rozhodne sa teda nedajte sa zmiasť oceneniami, ktoré hra získala na čisto poľských podujatiach. Platiť pomerne vysokú čiastku za simulátor otvárania dverí a chodenia po rebríkoch nie je v súčasnej dobe veľmi rozumné, nakoľko Kursk budí dojem budgetovej tvorby, aká býva pomerne skoro predmetom rôznych cenovo výhodných balíčkov s podobne ladenými titulmi. V novembri taktiež vyšiel (náhoda?) i rovnomenný film a už len z traileru vyzerá lepšie než jeho herný ekvivalent.

Kursk - Trosky z hlbín Barentsovho mora
Kursk je slabým počinom už od základov a neprejde mu ani to, že sa pokladá za dokumentárnu hru. Strašné ovládanie, drevený prejav postáv a dĺžka pod tri hodiny za pomerne vysokú cenu tejto hre vôbec nelichotia. Ruky preč od jej periskopu.
  • Originálny námet
  • Loadingy majú pekný artwork
  • Neohrabané ovládanie