Dielo spisovateľa H.P. Lovecrafta je pomerne známe aj širokej verejnosti. Avšak z množstva jeho námetov, poviedok a svetov je iste najslávnejší jeho mýtus o Cthulhu, prastarom božstve, prežívajúcom vo fyzickej forme v morských hlbočinách. Ponechajme teraz stranou, prečo práve Cthulhu zostal neskôr v našej kultúre najväčším lovecraftovským fenoménom a pozrime sa bližšie na jeho najnovšie videoherné spracovanie pod názvom Call of Cthulhu: The Official Video Game.

Na začiatok treba spomenúť, že oveľa viac než samotnou kultovou poviedkou je ďalšie spracovanie slávneho Lovecraftovho námetu inšpirované pôvodne stolným “pen and paper” RPG Call of Cthulhu. To síce prvýkrát vyšlo v roku 1981, avšak aj tento koncept iba vychádzal z pôvodného, nikdy nerealizovaného, nápadu na stolnú hru s názvom Dark Worlds. Spoločnosť Chaosium sa ho však nakoniec úspešne ujala s tým, že využívala jej takzvaný Basic Role-Playing (BRP) systém, spolu so špeciálnymi pravidlami, ktoré sa doteraz menia a vyvíjajú. Počnúc rokmi 1981 až 2014 vyšlo už sedem edícii, pričom samotný systém sa za ten čas výrazne prepracoval.

Vývojári zo Cyanide Studios sa každopádne mali čím inšpirovať a mohli ťažiť aj z predošlých herných adaptácií, nakoľko titulov s názvom Call of Cthullu vyšlo hneď niekoľko. Avšak nové spracovanie sa, na rozdiel od hier ako napríklad Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth, či Call of Cthulhu: Shadow of the Comet, zameriava hlavne na vyšetrovanie v hororovom ladenom prostredí, ktoré chvíľami pripomína sériu Adventures of Sherlock Holmes od štúdia Frogwares. Tomu sú, pochopiteľne, podriadené aj základné herné mechaniky.

Ujímate postavy súkromného detektíva Edwarda Pierca, ktorý sa práve nachádza v existenčnej kríze. Napriek tomu, že Boston roku 1924 hýri vďaka prohibícii zločinom, jeho služby takmer nikto nevyužíva. Preto tento vojnový veterán pomaly upadá do alkoholu, konzumujúc ho vo veľkých množstvách. Jedného dňa však k nemu prekvapivo zavíta miestny bohatý obchodník Stephen Webster s požiadavkou, aby prešetril záhadnú smrť jeho dcéry Sarah. Tá oficiálne zhorela v ohni, ktorý sa rozpútal v sídle Hawkinsovcov na ostrove Darwater, kde žila so svojim manželom a synom. Hlavným vodítkom, predznamenávajúcim, že niečo nie je v poriadku, je akýsi zvláštny obraz, ktorý mu bez vysvetlenia poslala pár dní pred tragédiou. Obraz, na ktorom sa nachádza zvláštny výjav s ľudskými postavami v plameňoch a neznámou príšerou, Edwarda zaujme a okamžite prijíma túto ponuku a vydáva sa na ostrov Darkwater s cieľom odhaliť pravdu.

Až tam sa všetko naplno začína, no ihneď po príchode na miesto zistíte, že sľubovaný “polootvorený“ svet, je značne obmedzený. Celý postup je striktne lineárny a do každej oblasti sa ostanete len postupne, aj keď máte takmer vždy viacero možností. Avšak vzhľadom na to, že hra je ako taká postavená predovšetkým na príbehu, to nie je vôbec na škodu. Základ hrateľnosti síce tvorí prieskum širokého okolia, ako aj adventúrne používanie premetov, či dialógy vedené s ostatnými postavami, avšak nie úplne zanedbateľný dôraz je kladený aj na RPG prvky a schopnosti samotného hrdinu. Tie sa delia do viacerých kategórii a dávajú vám viacero možností ako vyriešiť konkrétne situácie.

V praxi to znamená, že ak chcete, môžete sa zamerať napríklad na rečníctvo, pričom hra vám umožní získať dôležitú informáciu aj agresívne položenou otázkou. No ak sa vám nepodarí pokročiť v príbehu týmto spôsobom, na rad môže prísť pre zmenu hrubá sila, vďaka ktorej si môžete otvoriť inak neprístupné dvere. Niektoré schopnosti, ako okultizmus, či medicína sa dajú vylepšovať len cez nájdené knihy, či iné objekty, ale inak je skutočne iba na vás do čoho budete vrážať drahocenné skúsenostné body.  Hoci sa vám to nemusí sprvoti javiť, tieto RPG prvky majú skutočne význam a aj napriek tomu, že máte vlastný inventár, v ďalšom postupe vám často nepomôžu získané predmety, ale skôr vaše vlastné schopnosti. Pripravte sa teda, že strávite istý čas nielen chôdzou po okolitom prostredí, či rozhovormi postavami, ale aj premýšľaním nad tým, do čoho investujete svoje nadobudnuté skúsenosti.

Samotná hratelnosť sa každopádne trochu obmieňa s novými prostrediami. Kým úvod situovaný do prostredia rybárskej dediny, sídla a blízkych jaskýň je skôr adventúrnejší, približne v polovici hry sa objavia i stealth prvky. Nie je ich veľa, no sú prítomné, pričom prvýkrát na ne narazíte v obmedzenej miere v podzemných jaskyniach a neskôr v i lekárskom inštitúte, kde hlavný lekár vykonáva šialené pokusy a snaží sa preniesť vlastnosti hlavonožca pomocou elektriny na človeka. Tam máte následne máte viacero možností, ako odlákať tamojších strážcov od dverí, do ktorých sa potrebujete dostať. Môžete napríklad zohnať tamojšiemu pacientovi prášky na spanie a on sa vám odvďačí hlukom, ktorým upúta ich pozornosť, alebo uvoľniť plyn v jednom zo strojov. Tu je však potrebné zdôrazniť, že podobné voľby často závisia práve na vašich schopnostiach, respektíve či ich máte na dostatočnej úrovni.

Ak by vám náhodou nestačila táto zmes adventúrneho, RPG a stealth žánru, v niektorých momentoch si dokonca aj zastrieľate.  K tomu však dôjde až v záverečnej fáze hry, no nemusíte sa báť, že by hra v týchto chvíľach násilne preklopila do akčného žánru. Call of Cthulhu: The Official Video Game je i navzdory trochu zavádzajúcej marketingovej kampani predovšetkým adventúrou, no je skrátka sympatické, že vývojári sa nebáli oživiť klasický koncept i prvkami ďalších žánrov. Je síce citeľné, že niektoré nie sú využité tak, akoby mohli byť, ale mne osobne to výraznejšie nenarúšalo celkový zážitok.

Pomerne zaujímavým aspektom ozvláštňujúcim pomerne ošúchaný koncept, je inak aj vaše duševné zdravie. Keď napríklad čítate zakázané okultné knihy, síce sa z nich dozviete zaujímavé informácie, ale zároveň sa začne vaša postava prepadať skutočnému šialenstvu. Je len na vás, či sa svojimi závermi prikloníte k zdravému rozumu alebo začnete akceptovať nadprirodzeno a týmto spôsobom upadnete do psychickej krízy. Svojim pátraním sa totiž čoraz viac ponárate do hlbších záhad a od rutinného vyšetrovania tragickej smrti sa pomaly ale isto posúvate k objavu blížiaceho sa obrodenia Veľkého Cthulhu.

Jedna z vecí, ktorá ma osobne zaujímala ešte pred samotným vydaním hry, bolo to, ako sa vývojárom podarilo vizuálne zobraziť nielen prostredie ostrova, ale aj USA v unikátnej dobe tesne pred veľkou hospodárskou krízou. Tu ich treba pochváliť za to, že venovali značnú pozornosť historickým detailom. Dobové odevy, vzhľad kníh, zbraní, lodí a budov sú spracované verne, aj keď trochu horšie je to s obrazmi, ktoré mi pripadali príliš moderné a do danej doby nepasovali. Celé prostredie je zrejme zámerne zobrazované v stlmenom odtieni zelenej farby, aby lahodilo prostrediu rybárskej oblasti a zvýraznil sa fakt, že hlavný námet sa skrýva v podmorských hlbinách a jaskyniach. Celkovo je celý titul postavený na osvedčenom Unreal Engine 4, takže som nepredpokladal žiadne grafické problémy a bugy a ani som sa s nimi nestretol. Vizuálne trochu netradičnejšiu stránku teda hodnotím pozitívne a nemám voči nej žiadne výhrady. Škoda len trochu slabších animácií.

Ako fanúšika a znalca Lovecraftovho diela, ktorý prečítal prakticky celú jeho tvorbu ma sprvoti príliš netešil odklon od pôvodnej predlohy a príklon k modifikovanému svetu stolovej edície, pridávajúcej do tohto mýtu nové aspekty. Nakoniec však musím skonštatovať, že nové prvky priniesli svieži vietor do pomerne ošúchaného konceptu fenoménu Cthulhu. Počas hrania sa môžete stretnúť aj s niekoľkými narážkami na iné Lovecraftove diela, ktoré však ocení iba ten, kto dôvernejšie pozná jeho tvorbu.

Samotné hranie je každopádne príjemné, nezdržujú vás žiadne zapeklité hádanky a vždy je nejaká možnosť, ako sa pohnúť ďalej.  V hre nie je ani veľa textu, no i tak je určite pozitívom prítomnosť oficiálnej českej lokalizácie. Tá mi spolu s nízkou hardwarovou náročnosťou a adekvátnou dĺžkou neustále spríjemňovala čas strávený s týmto novým prírastkom do početnej rodiny Cthulhu počinov. Nemusíte byť fanúšikom Lovecraftovej tvorby, ani fanúšikom vyšetrovacích RPG či adventúr, Call of Cthulhu: The Official Video Game je vystavaný tak, aby sa dokázal zapáčiť všetkým. Tých pár hororových večerov, počas ktorých nebudete ponorení len v podmorských hlbinách, ale aj v hlbinách samotnej ľudskej mysle, teda rozhodne stojí za to a ja vám ho môžem iba odporučiť.

Call of Cthulhu: The Official Video Game - Ponor do hlbín ľudskej mysle
Titulu Call of Cthulhu: The Official Video Game sa podarilo skĺbiť množstvo prvkov z rôznych žánrov a pritom zachovať pôsobivú mystickú atmosféru. Spolu s primeranou dĺžkou, vhodne zvoleným vizuálom a vyladenou hrateľnosťou ho tak možno zaradiť medzi najlepšie videohry s týmto námetom.
  • Príbeh obohatený o prvky klasickej detektívky
  • Vhodne zabudované RPG prvky
  • Verné zachytenie lovecraftovskej atmosféry