Loonely Troops je malé slovenské studio, jež tvoří bratrské duo Jaroslav a Tomáš Kurčíkovi. Do herní historie se zapsalo zejména sérií Hero of the Kingdom, určenou zejména nenáročným hráčům. Tento mix RPG, proloženého adventurou a okořeněného špetkou hidden object žánru, si vybudoval popularitu nejen na Steamu, ale i na portálech určených casual hráčům. Nejnovějším přírůstkem do série je třetí díl – Hero of the Kingdom III. Naváže tato hříčka na úspěchy jeho předchůdců?

Za devatero horami a devatero řekami se prostíralo malé království. Lidé žili spokojeně a nic nerušilo jejich idylu. Pracovali na políčkách, kutali rudu a stříbro v dolech, lovili divou zvěř v hlubokých lesích a pokojně si rybařili na mořském pobřeží. Až jednou, princezna omámená krásou prokletého magického rubínu, přivolala prokletí strašlivého Zemětřasa, jenž z hlubin Země seslal armádu démonů a uvrhl tak zemi do zkázy. Jedině vy, syn zálesáka Brenta, máte kuráž a schopnosti, abyste zachránili království a osvobodili čtvero údolí od zlého prokletí.

Takto by se dala v krátkosti shrnout docela triviální dějová zápletka. Dlužno podotknout, že příběh nenavazuje na předchozí díly série, a tak můžete naskočit do rozjetého vlaku a vrhnout se přímo na třetí pokračování, aniž by vám něco uniklo. Pro úplnost –  v prvním díle jste pomáhali proti zlým lapkům a ve druhém chránili království před piráty. V tom aktuálním se stáváte zachráncem princezny a hrdinným démonobijcem. Ale také lovcem, bylinkářem, kuchařem, rybářem, alchymistou, havířem či kovářem a kdo ví čím dalším. Prostě takové děvče pro všechno.

Hra  primárně zapadá do žánru RPG, a to v krásně vyvedeném izometrickém provedení. Jednotlivé lokace jsou nádherně vykreslené a plné detailů, s příjemným soundtrackem na pozadí. Pokud čekáte rychlou live akci s pobíhajícím hrdinou s mečem v ruce, likvidujícím zlé démony, jste na omylu. Titul je určen nenáročným hráčům, a tak se akce omezuje na klikání po četných aktivních bodech herní plochy.  Herní obrazovky jsou poměrně statické a jen občasné animace postaviček oživují krásné scenérie.

Příběh je vyprávěn formou textových dialogů, až v průběhu hry narazíte na cut scény, vyjevující vidění hlavního hrdiny. Ovšem také ve formě sekvence obrázků. Ve hře je nejdůležitější hlavní dějová linie, ale nabízí se také nepřeberný počet vedlejších misí, jejichž plnění se nevyhnete. Nebojte se, nezabloudíte, povinné úkoly jsou indikovány zvýrazněním aktivních míst.

Hratelnost je zcela prostá. Konverzujete s hlavními či vedlejšími postavami a plníte jejich přání či požadavky. Tuhle něco přinesete, támhle zase něco zabijete, najdete, opravíte, vytěžíte, zkrátka nic převratného a originálního. Také můžete jenom tak šmejdit po obrazovce a ostřížím zrakem hledáte a sbíráte hříbky, perly nebo ukryté bedny, což upomíná na hidden object tituly. Kupodivu tato jednoduchá formule zaujme a neustále motivuje poznávat, co vám hra nabídne.

Klíčovým prvkem je management surovin a zdrojů. Prakticky jakákoliv akce se neobejde bez vaší síly v podobě ikonky srdíčka a také bez předmětů, nástrojů, peněz či surovin. Musíte permanentně vyhledávat něco k snědku. Buď se dá jídlo zakoupit u obchodníků, nebo je musíte vlastnoručně sesbírat či ulovit. Při těchto činnostech se navyšují vaše zkušenosti a postupem času si troufnete nejen na zajíce, ale třeba i divočáka či medvěda. Také se staráte o své finance. Peníze potřebujete k nákupu zbraní či surovin a dostáváte je za splnění úkolů, nebo si je vyděláte prodejem nejrůznějších komodit. Důležitá je také vaše reputace, kterou získáváte plněním úkolů nebo pomocí loajálním obyvatelům.

Jak tak šmejdíte a postupně si zpřístupňujete jednotlivé lokace, tak se kromě divé zvěře  objevují i nepřátelé. Zombies, netopýři, hadi, démoni a podobná havěť. Boj probíhá také ve stylu sesbírej a klikni – jakmile máte požadované prostředky, stačí kliknout a protivník se kácí k zemi. Ne vše se dá zlikvidovat hned, buď nemáte dostatek zkušeností, nebo vám chybí síla či potřebné předměty – zbraně, léčivé lektvary a podobně.

Co se zprvu zdálo nekomplikované, tak se v pozdějších fázích zamotává, hra vyjevuje všechna svá tajemství a kousek po kousku se rozrůstá vývojový strom vašich dovedností. Objevují se nové možnosti – rybaření, alchymie, bylinkářství, otevírání zámků, takže se stáváte úplným Ferdou Mravencem – práce všeho druhu. Rovněž počet dostupných lokací narůstá a ve finále máte možnost navštívit celkem čtyři údolí. Mezi nimi se můžete pohybovat pomocí mapky, takže odpadají zdlouhavé pěší přesuny.

Podobné mechanismy jste mohli najít v předchozích dílech série. Autoři tentokrát vylepšili interface a ovládání, takže hra se hraje podstatně příjemněji a intuitivněji, i přes její daleko větší rozsah. V první řadě se nám vylepšuje mapka, která umožňuje navštěvovat obchodníky a nakupovat tak můžete pohodlně klikáním z jednoho místa.  Což všechno usnadňuje, protože obchodů, kde můžete nakoupit či prodat, je vskutku přehršel a trmácet se k nim by bylo vskutku otravné. Co je také příjemné, je možnost táboření. Takže dobíjet svou sílu můžete kdekoliv. Jídlo zprvu získáte v hospodách, ale postupně nabýváte schopnosti až Pohlreichovské a jídlo si sami připravujete ze surovin, jež najdete či koupíte. A nejen to, později budete moci míchat nejrůznější lektvary a také ukovat zbraně.

Hero of the Kingdom III je titulem poměrně jednoduchým a neklade velké nároky na hráče. Chce ale trpělivost a vytrvalost. Nečekají vás zásadní těžkosti, ale vaší hlavní náplní bude neustálé klikání a nakupování, vaření či získávání potřebných komodit. Takže než něco na herním poli provedete, nepodaří se to zdaleka hned. Pokud se vám něčeho nedostává, musíte postupně vše sesbírat, ulovit nebo sklidit. Na některých místech se po čase znovu objevují zvířata, plodiny či nepřátelé, na kterých můžete pohodlně získávat materiál a zkušenosti. Takže nemusíte mít obavu, že všechno spotřebujete.

Na konci je hra opravdu už stereotypní až monotónní. I když vás příběh vede a toužíte poznat jak to skončí, tak likvidace zejména finálních nepřátel je už nuda. I když máte dostatek zdrojů, neustále vaříte jídlo, mixujete klidně i šest lektvarů k zabití finálního démona, což opravdu nebaví. Zejména pokud takoví démoni jsou tři a předchází jim banda dalších pohůnků.  Celková doba hry je více než 10 hodin, což je dvojnásobný herní čas oproti předchozím titulům série. Ovšem podstatná část herní doby je dána neustálými návštěvami obchodníků, vařením a nikoliv plněním příběhových či vedlejších misí.

Pokud by nebyl kladen důraz na management zdrojů, možná by se hra hrála ještě příjemněji. Jinak je Hero of the Kingdom III pohodovou relaxační hříčkou, která zabaví a neklade velké nároky na hráče. Prostě odpočinkový titul ke kávě či čaji. Titul si určitě pořiďte, pokud máte rádi předchozí hry ze série. Kdo s nimi neměl tu čest, možná na vyzkoušení doporučuji zkusit některý z levných předchozích dílů, abyste se nespálili.

Hero of the Kingdom III - Pohádkový klikfest
Hero of the Kingdom III je vcelku povedené casual RPG pro nenáročné publikum, které nabízí větší rozsah i příjemnější uživatelský komfort než předchozí díly. Bohužel je kladen přehnaný důraz na sběr a management surovin a zdrojů. Pokud se vám ale líbily předchozí díly, třetí díl je povinností pro každého fanouška série.
  • Zábavná hratelnost, poutavý příběh
  • Příjemnější uživatelské rozhraní
  • Propracovaná grafika, větší rozsah