DrinkBox Studios vydalo pred piatimi rokmi na konzoly PlayStation 3 a PlayStation Vita akčnú platformovú záležitosť s levelmi, ktoré pripomínali klasické Metroidvania tituly. Ich počin zaznamenal obrovský úspech, nakoľko získaval nadšené ohlasy hráčov i zahraničných kritikov. Najmä preto sa dočkal ešte edície, ktorá bola určená pre používateľov, aktívne hrajúcich na osobných počítačoch, no aj Super Turbo Championship verzie, z ktorej sa mohli tešiť majitelia súčasnej generácie konzol. Avšak skrátka neprišli ani vlastníci Xboxu 360 a Wii U. Ubehlo päť rokov a Luchador Juan sa dostáva do nových problémov v titule Guacamelee! 2. Môžeme opäť hovoriť o kvalitnej hre?

Epilóg jedného dobrodružstva, prológ ďalšieho

Príbeh predošlého dielu bol vcelku netradičný. Hlavným hrdinom bol farmár Juan, ktorého zavraždil Carlos Calaca, zlý kostlivec s veľkým čiernym klobúkom a krvavočerveným plášťom, schopný rozzúriť nejedného dravého býka. Juan sa za týchto nešťastných okolností dostal do krajiny mŕtvych, kde stretol luchadorku menom Tostada. Tá mu darovala mýtickú masku, ktorá Juana premenila v siláckeho zápasníka a on si vďaka novonadobudnutej moci prebojoval cestu späť do sveta živých. Následne sa vydal sa po stopách Carlosa, ktorý mimo iného uniesol prezidentovu dcéru so zámerom obetovať ju počas prastarého strašného rituálu.

Ako to všetko nakoniec dopadne, prezrádza už úvod Guacamelee! 2. Pokiaľ ste hrali prvý diel, tak si pripomeniete jeho finálneho bossa, pričom tentokrát je súboj omnoho jednoduchší. V podstate ide iba o akési priblíženie predošlých udalostí, nakoľko všetko podstatné je v ňom povedané. Hoci neabsolvujete celú cestu, tak poznáte jej záver a to plne stačí na to, aby ste sa mohli posunúť ďalej. Juan síce stráca všetku svoju moc, avšak získava lásku života i dve krásne deti. Ubehne niekoľko rokov, počas ktorých Juanovi ubúda zo svalov a narastie brucho, no opäť bude musieť zomrieť, aby zastavil nového antagonistu, zbierajúceho magické relikvie. Celý proces sa teda zopakuje a luchador v plnej sile má tentokrát vo svojich rukách osud celého Mexiverse.

Jednoduchý koncept dovedený takmer do dokonalosti

Guacamelee! 2 je konceptom veľmi jednoduchá hra. Využíva v podstate výhradne archetypálne prvky, čiže nepretržité stláčanie tlačidiel ovládača na pokorenie oponentov a klasické skákanie cez rôzne prekážky. Do tohto všetkého sú, samozrejme, zakomponovaní i bossovia, hľadanie pokladov, jednoduchý RPG systém, ktorý vám umožňuje nakúpiť za získané mince nové útočné pohyby, zvýšiť si život, či výdrž. Nenáročné vedľajšie misie, ktoré vám pre zmenu pomôžu získať nové stromy schopností, respektíve persóny, s ktorými sa zoznámite, vám postupne predávajú unikátne schopnosti. Prítomný je aj občasný backtracking, ktorý je ale väčšinou nepovinný, pretože sa často stáva, že vedľajšie cesty vedú iba k bonusovej truhle. Guacamelee! 2 sa môže sprvoti javiť ako priemernejšia platformová záležitosť bez výraznejšej obtiažnosti, avšak…

Pasáže, v ktorých je nutné skákať, vyžadujú veľkú dávku presnosti a zároveň poriadne rýchlu reakciu vašich prstov, pretože inak sa môžete bezproblémovo ocitnúť na začiatku priepasti. Autori navyše neustále inovujú tieto časti o originálne prvky a vždy dokážu prísť s niečím novým, vďaka čomu je výzva stále náročnejšia i odlišnejšia. Súboje nezriedka kombinujú klasické stláčanie s nutnosťou dávať pozor na svojich protivníkov, pretože nie každý je náchylný na všetky typy útokov. To znamená, že niekedy musíte využiť i špeciálne schopnosti, či útoky zvrchu, prípadne kooperáciu niekoľkých kotrmelcov a pästí.

Tento aspekt najlepšie vynikne v takzvaných lucha oblastiach, ktoré ponúkajú tú najťažšiu a najviac bojovo orientovanú výzvu. V nich sa vám totiž uzatvoria oba východy z daného koridoru, a následne čelíte niekoľkým vlnám šikovne rozmiestnených protivníkov. Autori tým prejavili svoj zmysel pre rozmiestňovanie nástrah i sokov, pretože sa v podstate nikdy nezastavíte, keďže buď uskakujete pred útočiacimi nepriateľmi alebo sami rozdávate tvrdé kopance a údery päsťou. Treba však určite podotknúť, že náročnosť nie je umelo navyšovaná počtom protivníkov, skôr môžete očakávať férovú výzvu, kombinujúcu všetky tvorcovami predstavené prvky hrateľnosti. I tak je tu ale možnosť, že niektorí hráči budú frustrovaní backtrackingom alebo neľahkou obtiažnosťou.

Do nemého úžasu ma však dostalo zapracovanie niekoľkých univerz. Mexiverse je totiž rozdelený do množstva menších svetov ako sú napríklad svet živých a mŕtvych, no v príbehu sa vyskytne i krajina gaunerov. Práve to je využité pri platformovaní a pri bojoch a to tak, že cez obrazovku prechádza niekoľko pásov povedzme dvoch svetov. V jednom napríklad sú vidieť protivníci, v druhom zase nie. V niektorom sa vám objaví plošina alebo potrebný predmet na odrazenie sa, inde prez menu absentuje. V pokročilejšej fáze hry dokážu byť podobné pasáže poriadnym orieškom.

Ovládanie ako najväčší nedostatok?

V poslednej dobe býva trendom, že niektorí vývojári na začiatku svojho titulu upozorňujú, že ich počin bol stavaný na ovládanie ovládačom a hráči, ktorí preferujú iba klávesnicu majú jednoducho povedané smolu. S niečím obdobným som sa stretol už v titule Super Meat Boy, kde som, samozrejme, využil gamepad, avšak akonáhle som skúšal hrať prostredníctvom klávesnice, tak to jednoducho nebolo možné. Nielenže ovládanie nereagovalo úplne presne, tak niektoré náročnejšie levely bolo nemožné prejsť, nakoľko klávesnica nebola dostatočne presná. Bohužiaľ, rovnako je to aj s Guacamelee! 2, čo určite nepoteší nejedného zarytého PC hráča. Koniec koncov, niet sa im ani, čo čudovať, keďže si zaplatili za PC verziu a nemali byť tlačení do ovládania prostredníctvom gamepadu.

V krátkosti by som sa rád ešte vyjadril k ďalším zložkám. O rozmanitosti úrovní môžem hovoriť iba pozitívne. Mexiko, i keď v tomto prípade jeho fiktívne prevedenie, je totiž veľmi špecifická krajina a preto môžeme byť radi, že sa dočkala unikátneho vizuálneho spracovania. Hoci sú jednotlivé časti vo vnútri veľkej oblasti relatívne podobné, i keď určite nie celkom identické, dokopy vytvárajú živo pôsobiaci svet. Všetko je krásne farebné a nechýba ani množstvo predmetov na pozadí.  K všadeprítomnému humoru sa naopak nemôžem vyjadrovať v až tak pozitívnom duchu. Nie, že by robil niečo vyložene zle, nakoľko sa jedná o akúsi variáciu na staršie LEGO počiny, kde vás namiesto nezmyselného mumlania čaká podobne milý textový vtip. Problém je však s dávkovaním, ktoré je premrštené, čo v konečnom dôsledku pôsobí kontraproduktívne.

Guacamelee! 2 je pre mňa jedným z najväčších tohtoročných prekvapení. Jeho predchodca ma úplne obišiel, a keďže som sa sprvoti nechal oklamať kresleným vizuálom titulu, očakával som skôr nenáročnú hrateľnosť a jednoducho zdolateľných protivníkov. Po prvých minútach hrania som však zistil, že sa jedná o poriadne náročnú záležitosť, ktorá adekvátne preverila moje hráčske schopnosti. Keď sa však spätne obzriem za výzvou, ktorú si pre mňa vývojári pripravili, infantilný humor mi príde ako tá najmenej logická voľba, keďže Guacamelee! 2 rozhodne nie je titul vhodný pre mladšie ročníky. Pokiaľ však hľadáte solídnu platformovú výzvu, momentálne si nemôžete vybrať lepší titul.

plan-of-attack-logo

Guacamelee! 2 - Jednoduchosť i náročnosť v jednom
Guacamelee! 2 je rovnako kvalitným titulom akým bol aj predchodca. Vďaka svojej náročnej, no vždy férovej, obtiažnosti, stimuluje k nepretržitému hraniu a zabaví na dlhé hodiny. Pre fanúšikov prvého dielu jednoznačná povinnosť, no ani nováčikovia v sérii neprídu skrátka a dostanú rovnakú porciu zábavy.
  • Hrateľnosť, kombinujúca rýchle skákanie a náročné súboje
  • Farebná vizuálna stránka
  • Príjemná cena