Register

A password will be e-mailed to you.

O hernej sérii Silent Hill iste väčšina z vás počula a viacerí ste ju aj hrali. Bolo však veľa hráčov, ktorý ju plne nepochopili a brali ju len ako zabíjanie príšer v čudnom zahmlenom meste, ktorý ovláda nejaký pomätený kult. Silent Hill je však oveľa viacej prepracovaný a hlboký svet na to, aby sa to takto jednoducho vysvetlilo. Rozhodli sme sa vám preto priniesť preto taký komplexnejší pohľad na túto sériu, lebo je v hernom svete unikátna a samostatný článok si iste zaslúži. Keďže ide o staršie hry, nebudeme sa zaoberať vizuálnou stránkou ani technickými aspektami. To všetko totiž podlieha času a dnes už nie je zaujímavé. Čo je ale na sérii nadčasové, je originálny svet a zároveň originálny príbeh. Ponorte sa teda spolu  s nami do zahmleného pekla, ktoré nevytvoril nejaký diabol, ale ktoré si ľudia pripravujú sami. Tento tichý kopec totiž skrýva ešte oveľa viac hrôzy, než sa zdá….

Koncom 90 rokov sa na hernej scéne objavila už na prvý pohľad netradičná hororová hra s názvom Silent Hill. Playstation 1 v tej dobe zažíva vrchol svojej slávy a preto bola na hru upriamená veľká pozornosť. Ale už na ten prvý pohľad nevyzerala príliš vábne. V tej dobe bodovala hlavne séria Resident Evil, ktorá na PSX priniesla oveľa detailnejšie 2D renderované prostredie. Navyše Resident Evil obsahoval aj jednoduchší dej o zlej korporácii Umbrella, ktorá stála za vznikom  zombíkov. Pomerne jasné a jednoduché. Naproti tomu sa Silent Hill 1 na PSX prezentovala slabučkými textúrami, odpudivým, do hmly zahaleným prostredím a hlavne dejom, ktorý už od začiatku postrádal akúkoľvek logiku… Čo je to za mesto, stále zahalené v hmle? Prečo nikto nevysvetlí vznik takéhoto miesta a prečo tých pár postáv, ktoré hráč stretne, sa správajú ako by sa nič zvláštne ani nedialo? A čo sa vlastne deje? Je v hmle zahalený celý svet, alebo len toto mestečko? Čo sú vlastne zač, tie príšery, ktoré si len tak veselo pobehujú prázdnymi ulicami? Áno, veľa, možno až priveľa otázok a odpovede aby hráč hľadal doslova zahalené práve v tej hustej hmle poznania.

obr1Silent Hill 1 (1999) – Keď prechádzaš peklom, nezastavuj sa.

Prvý diel prichádza s prvkami, ktoré definujú vlastne celú sériu. Hlavný hrdina sa nedobrovoľne ocitá na pre neho neznámom  mieste a jeho jedinou snahou je prežiť. Ten svet je však reálny a nereálny zároveň. Veľký to rozdiel oproti iným podobným hrám, kde je protivník jasne vyznačený a kde hráč končí ako bojovník dobra proti zlému záporákovi. V Silent Hill sú hranice dobra a zla však rovnako nejasné a rozmazané ako textúry a ani postavy, na ktoré hráč narazí, nie sú kladné. Hlavná línia a motivácia hlavného hrdinu Harryho Masona v jednotke je však sprvoti jasná. Počas nehody sa mu z auta stratí jeho sedemročná dcéra  Cheryl a on sa ju pochopiteľne vyberá hľadať. Ako sleduje jej stopy v zahmlených uliciach, tak netuší, že všetko nelogické, čo podniká a stretáva, má svoj význam. Netuší, že jeho dcéra sa nestratila práve v Silent Hille len tak náhodou a že počas svojho hľadania nájde niečo úplne iné.

obr-2A nie je ani náhoda to, že Harry Mason po prieskume niekoľkých ulíc mieri práve do školy a potom do nemocnice. Jeho dcérka Cheryl je totiž akýmsi prevtelením iného dievčaťa, Alessy, ktorá na týchto miestach postupne zažívala svoje vlastné osobné peklo. Keď Harry Mason brutálne s kovovou trubkou bije malé, deťom podobné príšerky v škole, nevedomky akoby sa mstil za šikanovanie, ktoré v škole Alessa zažívala. To isté v nemocnici, kde narazí na záhadného doktora Kaufmanna a sestričku Lisu. Tu hráč v úlohe Harryho Masona tiež nemôže vedieť, že preto je Lisa jedinou normálnou sestričkou, lebo ostatné sa k Alesse správali odmerane, s výnimkou práve Lisy. Navyše všetky brali aj drogy, ktorými ich zásoboval doktor Kaufmann. Preto sa mu príšery s výzorom sestričiek stavajú do cesty zo skalpelom v ruke a preto sú ním likvidované. A tak je to počas celej hry. Všetko má svoju logiku, ale hráč musí skúmať a analyzovať skryté symboly. Nič nie je náhoda, každý protivník a každé miesto má svoj význam. Harry Mason tak vlastne prechádza peklom, ktoré vytvorila malá Alessa, aby sa nakoniec s ňou stretol. Alebo to peklo bolo vytvorené pre ňu a Harry je iba jej akýmsi avatarom? Alebo peklo vytvoril záhadný kult, vedený Alessinou matkou Dahliou? Nájde vôbec svoju dcérku Cheryl, alebo Alessu? Čo ho vlastne na konci čaká? Prvý diel vytvoril proste zaujímavý svet, ktorý mal veľký potenciál a tak nečudo, že pokračovanie na seba nenechalo dlho čakať. A fakt stálo zato…

obr3Silent Hill 2 (2001) – Mŕtve ženy by nemali písať listy…

Druhý diel sa opäť odohráva v zahmlenom Silent Hille, ale tentoraz sa hráč ujíma postavy Jamesa Sunderlanda, ktorý prichádza do tohto prekliateho miesta kvôli čudnému listu, ktorý dostal. Ten list totiž napísala jeho nedávno zosnulá manželka a žiada ho v ňom, aby sa stretli na ich obľúbenom miestečku. Tým miestečkom je hotel na ostrove, ktorý leží uprostred jazera Toluca. James preto opäť podniká podobnú cestu ako v jednotke Harry Mason, len s jedným zásadným rozdielom. Zatiaľ čo v jednotke Harry sa nevinne ocitol v pekle vytvorenom niekým iným, v dvojke je James konfrontovaný so svojim vlastným, osobným peklom. Druhý diel sa preto vymyká ostatným dielom a práve vďaka tomu, že je silne osobný, je považovaný právom za najlepší diel série. Silent Hill 2 rezignuje na príbeh o kulte a je sondou do vlastného podvedomia hlavného hrdinu. Psychologická stránka príbehu tu dosahuje neprekonateľných výšin. Po stránke hrateľnosti však na prvý pohlaď nejde o nič výnimočné. Opäť blúdenie zahmlenými ulicami, opäť boje so zvláštnymi príšerami, hľadanie kľúčov a čítanie čudných listov a odkazov. Dvojka však už vďaka novej konzole Playstation 2 vyzerá lepšie a hlavne sa však objavuje kultový protivník, ktorý je asi v celej sérii dizajnovo najvydarenejší. Takzvaný Pyramidhead sa stal vďaka dvojke takmer ikonou série a právom sa neskôr objavil ešte v ďalších dieloch a aj vo filmových spracovaniach.

obr-4Silent Hill 2 však nie je strašidelný ani tak kvôli protivníkom a prostrediu. Najstrašidelnejší je na ňom jeho koniec a záverečná pointa, ktorá citlivejším hráčom asi navždy zostane v pamäti. Z tohto pohľadu je Silent Hill 2 asi najdepresívnejšou videohrou vôbec. Hlavný hrdina totiž zažíval peklo už v normálnom svete. Jeho žena zomierala v strašných bolestiach na rakovinu a on jej nedokázal pomôcť. Odolával pokušeniam iných žien a nakoniec sa rozhodil všetko vyriešiť ešte horšie… V pekle Silent Hillu akoby podnikal očistec, ale namiesto vykúpenia dospeje len k horšiemu poznaniu. Opakovane stretáva záhadnú ženu Máriu, ktorá sa podobá na jeho nebohú ženu a ktorá symbolizuje jeho pokušenie, aby nakoniec zistil to, čo sám pred sebou skrýval. Ako aj iné diely, aj dvojka obsahuje viacero koncov, ale každý z nich je klasickému happyendu na míle vzdialený…

obr-5Silent Hill 3 (2003) – Mladé dievčatá sa radi flákajú po obchodných centrách…

Keď sa teenegerka vyberie do obchodného centra na nákupy, môže to dopadnúť ako hotový horor aj v reálnom svete, nie to vo svete Silent Hillu. V tretej časti sa po dvoch mužských podstavách hráč ujíma hry za sedemnásťročné dievča Heather. Silent Hill však nikdy nebol simulátorom nakupovania a tak hneď  v úvode mladá hrdinka  v kaviarni zaspí. Po zobudení zisťuje, že nielen nákupné centrum, ale aj svet okolo nej sa zmenil. Snaží sa preto rýchlo z pekelného nákupného centra odísť, ale navyše zisťuje, že ju sleduje záhadný muž, ktorý pozná jej meno. Nasleduje útek cez záchodové okienko do metra. Ale návrat známym metrom domov sa mení na ešte väčšiu nočnú moru. Hlavná hrdinka totiž nie len ďalšia nová postava, ktorá bude prechádzať svojim peklom ako Harry v druhom diely, ale je dcérou Harryho Masona z prvého dielu.

obr-6A tak sa v Silent Hille opäť vraciame k okultnému hlavnému príbehu o starých bohoch a pradávnom kulte. Ten tentoraz reprezentuje žena Claudia, ktorá vlastne nahrádza v Silent Hill 3 starú Dahliu z jednotky. Silent Hill 3 asi aj najviac osvetľuje univerzum celej série, hráči ho považujú za najpochopiteľnejší a najhratelnejší diel, ale depresívnu atmosféru druhého dielu nedosahuje. Silent Hill 2 sa ale hráčovi zase pripomenie lokáciami, ktoré Heather opätovne navštívi. Heather sa vracia aj do známej nemocnice Brookhaven z dvojky, rovnako ako do zábavného parku z jednotky. Asi práve preto sa o rok neskôr vývojári z Konami rozhodli, že séria začína byť trochu vyčerpaná a recyklovanie nápadov a lokácii sa už nemôže opakovať.

obr-7A práve preto v roku 2004 vychádza na herný trh Silent Hill 4: The Room, ktorý obsahuje závažné zmeny a ktorý je asi najkontroverznejším dielom, ktorý Konami vytvorili. Silent Hill 4: The Room tak trochu predstavuje zlom v sérii a preto sa mu budeme venovať v druhej časti nášho článku. V ňom vám predstavíme nielen zvyšné diely série, ale aj filmové spracovania.

Komentuj!