Najväčšie herné konšpiračné teórie: Shepard bol ovládaný Reapermi Gago Matejovič 6. decembra 2015 Rubriky, Špeciál Konšpiračné teórie bavia každého. Nemusíme im pritom ani veriť, ale niečo nás na nich láka, čo dokazuje aj ich popularita. Je zábavné dávať dokopy kúsky skladačky a hľadať tak nejakú skrytú pravdu a je jedno, či ide o realitu alebo fikciu. V istom zmysle ide akoby o subžáner detektívky. A koho nebaví dobrá detektívka? Konšpiračné teórie sa pochopiteľne nevyhli ani fiktívnym svetom z literatúry, filmov alebo videohier. V našej novej rubrike sa snažíme dopodrobna analyzovať tie najväčšie herné konšpiračné teórie, takže si nasaďte alobalovú čiapku a môžeme začať! V dnešnom dieli sa pozrieme na sériu Mass Effect a tzv. Teóriu indoktrinácie. Teória indoktrinácie Séria Mass Effect sa mohla chváliť kvalitným príbehom a zápletkami naprieč všetkými dielmi trilógie. Hlavou postavou je Commander Shepard, ktorý sa počas série všemocne snaží získať ostatné galaktické rasy na svoju stranu a poraziť Reaperov, prastarú synteticko-organickú rasu, ktorá v 50.000 ročných cykloch pravidelne vyhladí každý inteligentný život v galaxii. Hráčom však po skončení série ostala v ústach trochu trpká príchuť. Záver hry bol totiž sklamaním – komplexnosť celej série sa v momente vytratila a rozuzlenie trilógie sa zúžilo iba na obyčajný výber medzi troma možnosťami. Fanúšikom Mass Effectu prišiel koniec posledného dielu odfláknutý a považovali ho za zneuctenie celej série. Ale čo ak je všetko inak, než sa na prvý pohľad zdá? Alternatívny výklad celej trilógie ponúka Teória indoktrinácie. Tá v skratke tvrdí, že Shepardova myseľ už od takmer úplného začiatku prvej hry bojovala proti čoraz väčšiemu vplyvu Reaperov. Tí sa snažia Sheparda ovládnuť a použiť ho pre svoje ciele pomocou technológie indoktrinácie. Shepard tento boj nezvláda a každou hrou sú prejavy indoktrinácie čoraz výraznejšie. Jeho postupná indoktrinácia vyústi až do záverečných scén posledného dielu, ktoré sa odohrávajú iba v Shepardovej hlave a symbolizujú jeho rozhodujúci vnútorný boj proti vplyvu Reaperov na jeho myseľ. Poďme ale poporiadku. Reaper Čo je to indoktrinácia? Reaperi síce vyhladzujú organické rasy, ale ich technológie a genetickú informáciu využívajú pre vlastnú evolúciu, a tým sú každý cyklus silnejší. Prvou rasou, ktorú Reaperi takto pohltili, bola rasa Leviathanov, ktorí dokázali priamo alebo na diaľku pomocou artefaktov ovládať mysle nižších rás. Reaperi túto schopnosť prevzali a každý cyklus zdokonalovali, čoho výsledkom je ich technológia indoktrinácie. Indoktrinácia umožňuje Reaperom donútiť jedincov konať proti ich vlastnej vôli, zradiť priateľov, dôverovať nepriateľom alebo uctievať Reaperov. Indoktrinácia sa začína kontaktom s Reapermi alebo ich artefaktami a technológiou. Počas procesu indoktrinácie popisujú jedinci príznaky ako bolesti hlavy, bzukot alebo šum v ušiach, neznáme hlasy, neskôr aj vizuálne halucinácie. Kráľovná hmyzej rasy Rachni, ktorá spolu komunikuje telepaticky pomocou “piesní”, napríklad popisuje indoktrináciu ako “piesne farby olejových tieňov”. Najvýraznejšim fyzickým prejavom vysokého štádia indoktrinácie sú žiarivé modré oči. Vďaka indoktrinácii stačí Reaperom ovládnuť iba niekoľko významných politických a vojenských lídrov na to, aby dokázali položiť celé rasy na kolená. Presvedčili sme sa o tom aj v samotnej hre na príklade Sarena alebo The Illusive Mana, ktorí patrili medzi najzápornejšie postavy série a väčšina trilógie sa točila okolo boja proti nim. Saren a The Illusive Man pod vplyvom indoktrinácie. Shepardove prejavy indoktrinácie Saren aj The Illusive Man ako jednotlivci takmer dokázali zaručiť Reaperom víťazstvo. Nedávalo by teda zmysel, aby sa Reaperi nepokúsili aj o indoktrináciu Sheparda, ktorý proti nim vedie odboj a už niekoľkokrát im skrížil plány. Zároveň by bolo naivné si myslieť, že by bol Shepard voči indoktrinácii celkom imúnny. Shepard je síce výnimočný človek, ale stále iba človek. Ak dokázali podľahnúť indoktrinácii aj oveľa vyspelejšie rasy, Shepard by nemal byť výnimkou. Reaperi pritom mali viacero možností spustiť proces indoktrinácie Sheparda. Shepard je nielenže pravidelne v kontakte s reaperskou technológiou, raz sa dokonca ocitne vo vnútri samotného Reapera. S prvým Reaperom príde do styku už na začiatku prvej hry na planéte Eden Prime. Vtedy zároveň začína Shepard po prvýkrát pociťovať podozrivo známe príznaky. Shepard trpí silnými bolesťami hlavy, počuje nepríjemné zvuky, hlasy, z času na čas máva hrôzostrašné halucinácie. Pripisuje to kontaktu s protheanským zariadením (vyspelá rasa, ktorú Reaperi vyhladili v predošlom cykle). Tieto príznaky sú však každým dielom silnejšie a stále viac pripomínajú príznaky indoktrinácie. V treťom dieli začne Shepard trpieť aj nočnými morami. V desivých snoch sa Shepard zúfalo snaží zachrániť malého chlapca, ktorého videl umrieť pri invázií Reaperov na Zem. Počuje typické reaperské zvuky a tajomné siluety, ktoré ho v sne obklopujú, až príliš pripomínajú temné “olejové tiene”, ktoré spomínala Rachni kráľovná. Tmavé siluety v Shepardových nočných morách Pokiaľ ide o spomínaného malého chlapca, aj na ňom sú niektoré veci prinajmenšom podozrivé. Shepard ho za krátku chvíľu na Zemi vidí niekoľkokrát, vždy na inom, vzdialenom mieste. Chlapec má akoby schopnosť náhle zmiznúť a o chvíľu sa zjaviť inde. Najpodozrivejším je však fakt, že na chlapca za celý čas nikto okrem Sheparda nijak nereaguje. Nevidí a nepočuje ho admirál Anderson, nevšímajú si ho ani vojaci, medzi ktorými pobehuje na bojisku. Je možné, že chlapec nikdy neexistoval a od začiatku bol iba nástrojom Reaperov na indoktrináciu Sheparda? Smrť chlapca si Shepard vyčíta počas celej hry, má z nej pocity beznádeje a stráca vôľu bojovať. čo Reaperom veľmi vyhovuje. Vnútorný boj s indoktrináciou Ak teda prijmeme, že Shepard čelil boju s vlastnou indoktrináciou, celý záver série, ktorý bol hráčmi tak kritizovaný, má oveľa hlbší význam, než by sa na prvý pohľad zdalo. Podľa Teórie indoktrinácie sa totiž celý odohrával iba v Shepardovej hlave a reprezentoval rozhodujúcu vnútornú bitku s indoktrináciou. Príbeh Mass Effectu končí zúfalou bitkou zjednotenej galaxie proti Reaperom. Jedinou nádejou na porazenie je tajomná zbraň Crucible, ktorá dokáže poraziť Reaperov a zlomiť tým prastarý cyklus. V predošlých cykloch sa rasy občas dostali celkom blízko k jej zostrojeniu, nikdy to však nestihli pred svojim vyhladením. Tomuto cyklu sa to však môže podariť, pokiaľ intergalaktická flotila dokáže zdržať útok Reaperov natoľko, aby Shepard dokázal otvoriť ramená Citadely a aktivovať Crucible. Tajomná zbraň Crucible Shepard je však tesne pred vstúpením do teleportu, ktorý ho má prepraviť do Citadely, zasiahnutý laserom z Harbingera, najstaršieho a najmocnejšieho Reapera. Shepard zdanlivo umiera a vo vysielačke môžeme počuť admirála Hacketta, ako dáva príkaz na ústup, keďže sa nikomu nepodarilo prežiť cestu k teleportu. V tom sa Shepard prebúdza niekoľko krokov od teleportu. Vizuál však nápadne pripomína predošlé Shepardove halucinácie a aj ambientná hudba v pozadí je takmer identická s tou snovou. Počuje hlasy, dokonca sa mu prihovára samotný Harbinger a ničia ho rovnaké bolesti hlavy, ako pri indoktrinácii. Shepard vstupuje do teleportu a ocitá sa vo vnútri Citadely. Pri ovládacom termináli Citadely nájde Shepard Andersona, ktorý Sheparda údajne nasledoval do teleportu. Anderson by však nemal ako Sheparda nasledovať, admirál Hackett predsa zavelil k ústupu. Po chvíli prichádza na scénu The Illusive Man a snaží sa Andersonovi zabrániť v zničení Reaperov. Začína sa hádka, v ktorej sa každý snaží presvedčiť Sheparda, že práve to jeho riešenie je správne. Anderson trvá na zničení Reaperov. The Illusive Man, očividne v posledných štádiách indoktrinácie, trvá na tom, že ich dokáže ovládať. V skutočnosti sú však obaja iba výplodmi Shepardovej rozdvojenej mysle. Anderson zastupuje v Shepardovi jeho ľudskosť, The Illusive Man zase zastupuje indoktrinovanú časť Shepardovej osobnosti. Obe proti sebe súperia, pričom Anderson a The Illusive Man zastupujú niečo ako klasický symbol anjela a démona na pleci. Napokon, samotní tvorcovia nám ponúkajú zábery z uhlov, pod ktorými obaja doslova stoja na Shepardových pleciach. Anderson a The Illusive Man v rozhodujúcej konfrontácii. Nech dopadne ich konfrontácia akokoľvek, Sheparda vynesie platforma do finálnej lokácie, kde sa o všetkom rozhodne. Finálne rozhodnutie Tu Shepard stretáva umelú inteligenciu zvanú Catalyst, ktorá ovláda Reaperov a zároveň ich zastupuje. Catalyst má podobu toho istého chlapca, ktorý celý čas vo výčitkách prenasledoval Sheparda. Podľa Catalysta si iba zvolil podobu, ktorú Shepard pozná. Ale čo ak bol chlapec už od začiatku nástrojom na indoktrináciu Sheparda? Catalyst Shepardovi vysvetľuje, že cyklus nemá za úlohu vyhladzovať civilizácie, práve naopak. Pohltením ich technológií a genetickej informácie zaisťuje ich večný život v podobe Reaperov. Inak podľa Catalystu vždy nevyhnutne dochádza k úplnému vyhubeniu organického života syntetickým životom. Tento cyklus spoľahlivo fungoval milióny rokov, v tomto cykle sa však stalo niečo, s čím Reaperi nerátali. Organický život dokázal skonštruovať Crucible ešte pred ukončením cyklu. Shepard má teda tri možnosti. Buď môže využiť Crucible na ovládnutie Reaperov a ich následné používanie na prospešné účely; spojenie organického života so syntetickým, čo by navždy zlomilo cyklus vojny medzi nimi; alebo zničenie Reaperov. Poďme sa na všetky 3 možnosti pozrieť bližšie. Shepard stojí pred konečným rozhodnutím. Prvou je ovládnutie Reaperov. V sérii sa už o podobnú vec jeden človek pokúšal. Bol ním The Illusive Man, ktorý taktiež o sebe celý čas tvrdil, že dokáže ovládnuť Reaperov v prospech ľudstva, nakoniec sa však zistilo, že Reaperi ovládli jeho. Catalyst síce Shepardovi tvrdí, že ako jediný by skutočne dokázal ovládať Reaperov, ale to si o sebe myslel aj The Illusive Man. Navyše, Catalyst je Reaper, takže Shepardovi rozhodne nemusí hovoriť pravdu. Druhou je spojenie organického a syntetického života. O toto sa však už tiež jedna postava snažila. Bol ňou indoktrinovaný Saren, proti ktorému ste bojovali celý prvý diel. Saren tiež veril, že spojenie organického života a strojov je jediná možnosť na prežitie. Navyše spojenie ľudí a strojov sme už v sérii videli napríklad v podobe tzv. huskov – ľudí skrížených s reaperskou technológiou, ktorá z nich robí zombie monštrá pod kontrolou Reaperov. Napokon, aj samotní Reaperi sú spojením organického a syntetického života a práve o to sa snažia každý jeden cyklus. Obe možnosti teda iba splnia ciele Reaperov. Ešte je tu však tretia možnosť – zničenie Reaperov. Túto možnosť Catalyst popisuje ako tú najhoršiu, ktorá nakoniec povedie k úplnému vyhubeniu organického života. Cieľ, za ktorým Shepard išiel počas celej trilógie, zrazu začína považovať za nesprávny. A naopak to, proti čomu celý čas bojoval, sa zdá ako správnejšie riešenie. Práve to je zmyslom indoktrinácie. Postupne a nenápadne donútiť jedinca konať proti vlastným záujmom. Zároveň treba v súvislosti s týmito troma možnosťami spomenúť fakt, ktorý býva často prehliadaný. Ak si Shepard zvolí jednu z prvých dvoch možností, jeho oči tesne pred smrťou začnú žiariť rovnako, ako oči indoktrinovaných jedincov. Pri tretej možnosti Shepard ostáva celý čas sám sebou a zároveň je to jediná možnosť, pri ktorej Shepard môže prežiť. Shepardove oči nápadne pripomínajú oči indoktrinovaného človeka. Ak sa Shepard rozhodol zničiť Reaperov, posledná scéna zachytáva jeho dýchajúce telo v prostredí, ktoré nápadne pripomína miesto na Zemi, kde bol zasiahnutý Harbingerom. Podľa Teórie indoktrinácie bola teda celá pasáž v Citadele iba halucináciou, zatiaľčo Shepardovo telo ležalo nehybné na Zemi po zasiahnutí reaperským laserom. V Shepardovom vnútri sa odohrával boj medzi slobodou a indoktrináciou. Prvé dve možnosti znamenajú symbolické zavŕšenie indoktrinácie, keďže Shepard začne vykonávať vôľu Reaperov. Tretia možnosť znamená porážku Reaperov, keďže Shepard ako prvá bytosť v histórii dokázala poraziť indoktrináciu, na ktorej stojí celá dominancia Reaperov. Teória indoktrinácie však ide ešte hlbšie a to najlepšie prichádza na záver. Aké je to byť indoktrinovaným? Ak chcete niekomu niečo popísať, najlepšie to pochopí, ak mu to dáte zažiť na vlastnej koži. Ak je niekto zvedavý, ako chutí čokoláda, najlepšie je dať mu ju ochutnať. Ak chce niekto vedieť, čo je to bolesť, stačí mu dať facku. A keď vám chcú tvorcovia Mass Effectu vysvetliť, aké je to byť indoktrinovaným, jednoducho vás indoktrinujú. Áno, vás. Nie ako Sheparda, ale ako hráča za obrazovkou. Zamyslite sa nad tým. Shepard je vlastne iba virtuálnou reprezentáciou vás ako hráča. Tvarujete ho podľa seba, robíte zaňho rozhodnutia, stotožňujete sa s ním. Celú trilógiu ste bojovali proti Reaperom, Sarenovi alebo The Illusive Manovi a zrazu sa rozprávate s Reaperom ako s priateľom, dôverujete mu a plány, v ktorých ste doteraz zabraňovali Sarenovi a The Illusive Manovi, vám zrazu prídu ako rozumné riešenia. Len sa priznajte, koľkí z vás si vybrali na konci prvé dve možnosti a teda úplné podvolenie sa indoktrinácii? Podľa štatistík si možnosť zničenia Reaperov zvolilo iba 33% hráčov. Čo znamená, že 67% hráčov dokázala hra postupne a nenápadne donútiť zvoliť si možnosť, proti ktorej celú sériu bojovali. Nie je to definícia indoktrinácie? Takéto vysvetlenie dáva celej trilógii oveľa hlbší význam a z kritizovaného záveru sa zrazu stáva skvelý záver. Buď môžeme Teórii indoktrinácie veriť, alebo sa musíme zmieriť s tým, že Bioware jednoducho odflákol záver posledného dielu a tým zneuctil celú úžasnú sériu. Ja radšej verím prvej možnosti… Komentuj!