Jusant – Náročný výstup nahor Vivaldi 25. novembra 2023 Recenzie Fanúšikom príbehových adventúr, v ktorých môžu svojimi rozhodnutiami ovplyvňovať výsledok finálneho dojmu, nie je francúzske štúdio Don’t Nod určite žiadnou neznámou. Sám priznávam, že som z ich produkcie užil niekoľko zaujímavých projektov ako Life Is Strange, Tell Me Why, či Gerda: A Flame in Winter od štúdia PortaPlay, ktorému sa postarali o vydanie. Z toho môžete usudzovať, že na Jusant som bol úprimne zvedavý. Nevyzeralo to síce ako projekt, na aký som bol od nich zvyknutý, no dostatočne zaujímavý na to, aby som sa ho rozhodol vyskúšať. Ako to teda dopadlo? Recenzovaná verzia: PC V Jusant si budete môcť naplno vyskúšať čo to je lozenie po horách. Potrebujete využiť správne jednotlivé úchyty, využívať priestor, vedieť sa správne rozhojdať a, samozrejme, liezť stále vyššie a vyššie až kým sa dostanete úplne nahor. Vaša postava nemá žiadne meno, a jediným spoločníkom okrem nekonečných skál a ľudoprázdnych táborov je malý žiariaci tvor, zvaný Ballast, ktorý dokáže svojou schopnosťou vrátiť flóre život. Znie to asi veľmi jednoducho, no už v úvode si hra vyskúša, aká je vaša reálna trpezlivosť. Hneď na začiatok teda napíšem, že pokiaľ vás vedia neúspechy privádzať do stavu zúrivosti, Jusant asi nebude najideálnejším titulom pre vašu povahu. Je pravda, že naučiť sa ovládať jednotlivé mechaniky je relatívne jednoduché, no netreba zabúdať na známe úslovie, že hora bude mať vždy posledné slovo. Napriek tomu, že v hre sa prakticky nedá umrieť, každá chyba bude prinajmenšom potrestaná väčšou dávkou času, ktorú budete musieť danému sektoru venovať. A je pravda, že občas som sa sám z určitých oblastí musel trmácať celkom komplikovanými spôsobmi v snahe pochopiť ako sa mám vlastne posunúť ďalej. Je tiež na mieste podotknúť, že v hre bol zvolený trochu iný naratív, než môžu byť ľudia zvyknutí. V prvej časti na mňa hra skutočne urobila dojem, že ide len o horolezecký simulátor, kde je potrebné liezť vyššie a vyššie, a nič viac nám tento svet vlastne neponúkne. Hra však má po celej mape poskrývané správy od rôznych obyvateľov, ktorí vám vo svojich zápisoch postupne aspoň trochu odhalia príbeh celej hry. Okrem toho tu však budete môcť aj sledovať dobrodružstvo inej horolezkyne, menom Bianca. Práve jej zápisky vám umožnia najlepšie pochopiť celkový príbeh, ktorý je inak rozprávaný najmä vizuálnym spôsobom. Postupne tak budete sledovať ako sa dievča, ktoré sa rozhodlo ísť za dobrodružstvom prepracovala k niečomu oveľa väčšiemu než sama predpokladala. Viac však v tomto smere prezrádzať nebudem. Poďme si však aspoň niečo povedať o samotnom názve hry a dôvodoch, prečo vás všade privítajú len prázdne tábory. Ak poznáte aspoň trochu biblický príbeh Jozefa z knihy Genesis, možno si spomeniete jeho výklad snov faraóna, v ktorom po siedmich rokoch úrody malo nasledovať sedem rokov biedy a hladomoru. Jusant sú práve tie roky hladomoru. Obdobie, ktoré začalo po tom ako z krajiny zmizla všetka voda, neprichádzal dážď, a každá strane veže (ako sa nazýva skala, na ktorú šplháte) si začala prechádzať svojimi vlastnými problémami. Horúce slnko, silný vietor, nedostatok potravy a najmä už spomínaný nedostatok tekutín. Práve preto sa obyvatelia rozhodli, že je čas toto miesto opustiť a začať svoj život inde. Teraz ste tu každopádne vy, a možno sa vašou prítomnosťou do tohto sveta vráti aj dlho stratený život. Presuňme sa ale teraz k hrateľnosti. V princípe by som mohol povedať, že Jusant je viac než obstojne spracovaným horolezeckým simulátorom, kde musíte každú ruku ovládať zvlášť. Pri každom výstupe sa upevníte lanom a môžete začať liezť. Počas výstupu je potrebné sledovať okrem cesty nahor aj to, či vaša postava náhodou nie je unavená, či nemáte lano už príliš napnuté a taktiež či nebude dobrý nápad použiť jednu z troch prídavných karabínok, ktoré máte pripnuté na opasku. Hoci je pravda, že tie som počas hry využíval minimálne, nájdu sa miesta, kde budete určite potrebovať aspoň jednu. Všetko inak podľa mňa funguje tak ako má. Dostáva vás to skutočne do role horolezca, ktorý potrebuje využiť všetko, čo má okolo seba. V každej kapitole okrem toho hra prináša ďalšie nové elementy, ktoré hru o niečo viac skomplikujú. Postupne vám totiž jednotlivé úchyty bude vytvárať aj váš malý zvierací priateľ, ktorý dokáže svojim hlasom ovplyvniť okolitú flóru a faunu. Plus od tretej kapitoly bude vaše horolezecké schopnosti ovplyvňovať aj samotné počasie. Musím teda uznať, že počas tých asi siedmich hodín, čo som s hrou strávil, som si šplhanie skutočne užil. Istú chvíľu však trvalo, kým som si to začal užívať naplno. Najmä počas prvých dvoch kapitol, kým je príbeh relatívne na začiatku, ide dokopy len o šplhanie z bodu A do bodu B. Vy sa tak iba snažíte pochopiť, prečo ste v tomto svete úplne sami a nie je to úplne ono. Akonáhle sa však presuniete ďalej a začnete viac chápať problémy veže, celé to postupne naberie úplne iné kontúry. V hre sa okrem toho ešte nachádza aj niekoľko skrytých lokalít, ktoré vám slúžia primárne ako určité bonusové aktivity. Konkrétne ide o miesta, na ktorých priložíte kamienok na vrchol postavenej kôpky, rozdelené kužele, ktoré môžete roztočiť, a takisto steny, ktoré váš malý priateľ môže rozsvietiť pomocou svojho hlasu. Niektoré z týchto lokalít sa dajú nájsť celkom jednoducho, iné sú v hre rozmiestnené oveľa dômyselnejšie. Neviem však povedať, či majú aj nejaký iný význam. Všetky sa mi nájsť nepodarilo a ku koncu som už skutočne chcel hlavne dôjsť na koniec svojej cesty. Najmä z toho dôvodu, že som bol poriadne zvedavý, čoho sa vlastne v závere dočkám. Na koniec si ešte niečo povedzme k vizuálnej a hudobnej stránke. Grafickým štýlom mi Jusant trochu pripomenul iný titul, ktorý som mal možnosť tento rok vyskúšať, a to Tchia. Opäť môžem povedať, že v hre bola zvolená veľmi pekná farebná paleta, prostredia na vás dýchajú svojou atmosférou a či som bol na slnečnej strane, hlboko vnútri skál alebo na veternej strane veže, vždy ma niečo dokázalo príjemne prekvapiť. Vaša postava vyzerá taktiež celkom solídne a pekné sú i animácie. Úroveň AAA hier však, samozrejme, nemôžete očakávať. Do toho si ešte pridajte aj príjemnú hudbu, ktorá bude celú túto atmosféru veľmi vhodne dotvárať a najmä v závere jednotlivých kapitol mi zvuk vašej mušle skutočne vedel ulahodiť. Skutočne to pôsobilo, ako keby ste mali vašou prítomnosťou niečo vrátiť do tohto sveta. Niečo, čo v ňom už veľmi dlho chýbalo a potreboval to ako soľ. Guillaume Ferran sa skrátka postaral o vynikajúci mix ambientnej muziky, ktorá z vášho lozenia po skalách robí skutočné dobrodružstvo, no rovnako aj rozpráva príbeh tohto opusteného sveta. Ako to teda celé uzavriem? Jusant je ďalšou kvalitnou hrou, ktorú si môžu Don’t Nod pripísať na svoje konto. Nejaký čas mi síce trvalo, kým som sa do nej naplno ponoril, no ani na začiatku som nemohol tvorcom upierať ich ambície. Vedieť rozpovedať celý príbeh len prostredníctvom vizuálu a niekoľkých zápisov je skutočne náročné a v rámci možností svoju úlohu zvládli veľmi dobre. Na ovládanie som si musel chvíľu taktiež privykať, no nakoniec sa mi podarilo stať sa profesionálnym horolezcom. Ak máte radi pomalšie atmosferickejšie tituly, v ktorých sa síce nedočkáte veľkej dávky akcie, no dokážu vás pohltiť svojou mohutnosťou, Jusant je určite titul, ktorý vám môžem odporúčať. Som rád za tých pár hodín, ktoré som hre venoval a výstup až na vrchol stál skutočne za to. Na Everest som tak síce ešte nevyšiel, no Jusant sa mi na konci dobyť podarilo. Jusant – Náročný výstup nahorJusant je kvalitné horolezecké dobrodružstvo, ktoré si užijú všetci milovníci hier, ktoré nepotrebujú veľkú dávku akcie na to, aby ich dokázali pohltiť svojou atmosférou.PozitívaAmbície podať príbeh bez dialógovNádherný vizuál a skvelá hudbaSolídna hrateľnosťNegatívaSpočiatku hra nie je až tak záživnáNiekomu môže chýbať väčšia dynamikaZápisky sa dajú ľahko prehliadnuť2023-11-2580%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!