Unknown 9: Awakening – Dva generačné kroky späť Vivaldi 29. októbra 2024 Recenzie Skromne si dovolím odhadnúť, že Unknown 9: Awakening bude zrejme na konci roka figurovať v rebríčkoch najväčších herných sklamaní. Titul totiž rozhodne nenaplnil svoje očakávania a výsledok je vcelku rozpačitý. Ak by pritom vyšiel pred takými dvoma dekádami, asi by sme sa na neho pozerali trochu inak No, bohužiaľ, máme tu október 2024 a herný svet sa posunul ďaleko dopredu. V čom teda tkvejú problémy Unknown 9: Awakening? K tomu sa hneď dostaneme… Recenzovaná verzia: PC Hlavnou hrdinkou je dievča menom Haroona. Tá sa rozhodla nasledovať svoju mentorku Reiku na dôležitú misiu, v ktorej chce zastaviť konanie svojho bývalého žiaka Vincenta. Jeho akcie totiž môžu spôsobiť ohromnú katastrofu, ktorú je treba odvrátiť. Reika síce nie je nadšená, že Haroona ju sledovala proti jej vôli, no obrazne povedané ju neposadí na prvý autobus domov. V momente, ako však dorazia k svojmu cieľu, veci nedopadnú podľa predstáv. Najprv sú nepríjemne zasiahnutí silnou piesočnou búrkou, no a následne Reika nie je schopná zastaviť Vincenta. Ten však ponechá Haroonu na pokoji a náš príbeh sa razom posúva o nejaký čas dopredu. Haroona už dokáže lepšie ovládať svoje schopnosti a je odhodlaná dokončiť Reikino poslanie, pričom ju tiež ženie i túžba po pomste. Väčšinou recenzie začínam pozitívnymi aspektami, no tentokrát to budem musieť trochu zmeniť. Nechcem totiž chodiť okolo horúcej kaše – stačí len jeden pohľad, aby ste mohli posúdiť, že hra vyzerá ako keby bola určená pre PS3 generáciu. Screenshoty, ktoré môžete vidieť všade naokolo reprezentujú kvalitu grafiky nastavenú na “high”. V oblastí prostredí to vďaka solídnej variabilite a celkom dobrému dizajnu až tak nepocítite, no väčšina postáv skutočne pôsobí, ako spred dvoch dekád. Slabé textúry, veľmi zvláštna mimika a počas súbojov vedia vaši protivníci umierať v absolútne neuveriteľných pozíciách. Toto všetko by pritom nemuselo až tak prekážať, ak by sme sa bavili o nezávislej produkcii so zodpovedajúcou cenovkou. Tu je však distribútorom svetoznáme Bandai Namco a za hru pýta vcelku horibilných 50 eur. Starú generáciu pritom necítiť iba z grafiky ale i z celkovej hrateľnosti. Unknown 9: Awakening v postate funguje ako mnohé akčné adventúry z konca nultých a začiatku desiatych rokov, kedy hlavnou akciou bolo nekonečné stláčanie tlačidiel a mlátenie protivníkov hlava-nehlava. Hra síce ponúka aj niekoľko ďalších elementov, no ideálne by bolo, keby na nich tvorcovia pracovali trochu viac. Do tejto kategórie by som napríklad mohol zaradiť stealth prvky. Keď som sa snažil zbaviť protivníkov tichou cestou, mal som pocit, že skutočne môžem pracovať s celkovým herným prostredím. No hoci to hra umožňuje, je ťažké pracovať nenápadne, pokiaľ nie ste schopní ukrývať mŕtve telá alebo mať dostatočné možnosti na úkryt. Akcia vie byť následne vcelku repetitívna. Toto je o to paradoxnejšie, že papierovo je tým najzaujímavejším, čo hra ponúka. V prvom rade ju výrazne ozvláštňuje schopnosť ovládnutia nepriateľov v boji, kedy máte možnosť posadnúť ich myseľ a vykonať za nich určité akcie. V prípade, že sa vám to podarí ideálne spojiť, môžete urobiť hneď niekoľko pôsobivých kombo útokov. Takisto ma bavilo si ich k sebe z času na čas pritiahnuť, alebo ich naopak odhodiť. V prostredí je navyše veľké množstvo výbušných nádob, elektrických pascí a ďalších nástrah, ktoré môžete využiť vo svoj prospech. Škoda len, že umelá inteligencia vašich protivníkov nie je spracovaná o niečo lepšie. Miestami vám síce dajú zabrať, no väčšina z nich sa nezmôže na viac, než na klasický útok zblízka, alebo streľbu. Nikto sa nesnaží nejakým spôsobom vás preľstiť, prípadne zavolať posily. V podstate sú naprogramovaní iba tak, že pokiaľ vás odhalí jeden, všetci sa následne na vás vrhnú. Občas takto budete musieť čeliť viacerým vlnám protivníkov, čo je len zbytočná prekážka navyše, ktorou budete zabíjať čas. No a nakoľko sú oveľa silnejší než vaše päste, ste to často vy, kto musí za pochodu vymyslieť nejakú lesť. To sa však ľahšie povie, než vykoná a veľakrát som len behal krížom-krážom, kým sa mi doplnila magická energia a počas toho sa snažil zasadiť nejaký ten úder, čím bežne získate špeciálnu energiu ešte rýchlejšie. Kedykoľvek som sa ocitol v takejto situácii, hra sa stávala neuveriteľne frustrujúcou. Čo sa inak týka variácií nepriateľov, tých hra ponúka celkom dosť. Od klasických útočníkov a strelcov až po nebezpečnejších protivníkov, kde je jedným z najzaujímavejších takvazný “Gearheadi”. S týmto typom nepriateľov sa síce nebudete stretávať až tak často, no vždy keď k tomu dôjde, dokáže vám poriadne zavariť. V boji vám síce môžu pomáhať i spoločníci a výhodou je, že sa o nich nemusíte nijak zvlášť starať, no trochu zvláštne pôsobí fakt, že na nich vlastne nikto nereaguje a hoci sa môžu počas konfrontácií zraniť, hra to vlastne nijak nereflektuje. Hoci je teda zápletka zaujímavo vystavaná a Unknown 9 má aj slušnú dávku atraktívne pôsobiaceho lore, výsledok až tak dobre nefunguje. Hra napríklad nie je schopná ani len toho, aby dokázala ideálne zachytiť dôležité príbehové postavy. Mimo cutscén sa vám nie sú schopní ani len pozrieť do očí (čo je nesporne dané technickými limitmi), hra k ním navyše často pristupuje akoby ste ich mali poznať, no a v zásade vás nič výraznejšie nemotivuje k tomu, aby ste s nimi viedli extra dialógy. Osobne ma vcelku zamrzela i pasáž, kde sa stretnete s vašim priateľom detstva a po jej skončení som mal pocit, že by si zaslúžil ďaleko väčší priestor, než nakoniec dostal. Bolo by asi vcelku ľahké hru úplne odsúdiť, no súčasne si nemyslím, že je to napriek spomenutým negatívam až taká tragédia. Vyzdvihnúť možno napríklad i možnosť navštíviť dimenziu “Fold”, ktorá zohráva v príbehu mimoriadne dôležitú rolu. Práve tam totiž takmer absentujú akčné pasáže, čo vám lepšie umožňuje nasávať atmosféru prostredia a spájajú sa s ňou i vcelku dobre vystavané logické hádanky, kedy budete musieť napríklad aktivovať magické sochy na otvorenie brán a tak podobne. Vlastne je až trochu ironické, že najlepšie časti hry sú práve tie, kedy nemusíte s nikým bojovať a len tak skúmate prostredie, respektíve hľadáte zberateľské predmety. V hre je totiž veľké množstvo predmetov, ktoré ma skutočne bavilo hľadať a to vrátane anomálií, ktoré vám následne pomôžu vylepšovať vašu postavu. K tomu ešte poviem toľko, že jednotlivé stromy schopností sú spracované solídne. Jednoducho sa nimi naviguje, sú jednoducho vysvetlené a vždy si budete môcť pozrieť krátke video, v ktorom sa dozviete ako konkrétna schopnosť funguje. Nie všetky sú síce užitočné (hádzanie mentálnych kameňov slúžiacich na odlákavanie protivníkov mi príde ako zlý vtip), no tých niekoľko, ktoré skutočne stoja za to, si určite užijete. Nejde mi však ešte neopomenúť obrovské množstvo grafických glitchov a bugov. Už som vyššie spomínal, že postavy mi často umierali v absolútne zvláštnych polohách ako postojačky, alebo so zdvihnutých chrbtom. No niekedy im hra bola schopná z ničoho nič oddeliť hlavu od tela, alebo ich neprirodzene roztiahnuť. Toto sú síce veci, nad ktorými sa dokážem pousmiať, no do smiechu mi už rozhodne nebolo v situáciách, kedy som musel reštartovať hru od posledného checkpointu. Veľmi často sa mi totiž Haroona zasekla v nejakej pasáži, alebo mŕtvola nepriateľa zablokovala vstup do dverí. Rovnako sa vedeli i nepriatelia zaseknúť na mieste, kde som nebol schopný sa k ním dostať a hra tak odmietala pokračovať do ďalšej časti. A aby toho nebolo málo, tak v niektorých bodoch mi nedovolila zobrať nejaké predmety, ktoré som mal priamo pred sebou, hoci mi svietili ako dostupné. Spomenúť by som mohol aj to, že nepriatelia sa dokážu bez problémov postaviť na rovné nohy po nebezpečne vyzerajúcom výbuchu, no to sú detaily, ktoré už v hrách beriem ako nelogické samozrejmosti. Unknown 9: Awakening je tak určite sklamaním s absolútne neadekvátnou cenovku. Súčasne však značku nechcem úplne zatracovať, nakoľko ma viacerými aspektami upútala a ponúka solídny potenciál k tomu, aby z nej vyrástlo niečo viac. Či už ako herné pokračovanie, alebo ako film. Škoda len, že reálne asi k ničomu nedôjde, keďže predaje sú vyložene slabé a len ťažko možno dúfať v pozitívnejší scenár, než je rozpustenie štúdia. Nádej však umiera posledná… Hru na recenziu poskytla spoločnosť Unknown 9: Awakening - Dva generačné kroky späťUnknown 9: Awakening pôsobí ako hra, ktorá doslova zamrzla v čase. Potenciál na niečo viac z nej pritom neustále cítiť, no zastaralý vizuál a dizajn misií ukazuje, že autori sa ešte majú čo učiť.PozitívaMytológia a lore majú potenciál na kvalitné príbehyOvládnutie myslí nepriteľov je veľmi kvalitný akčný prvokVeľké množstvo zberateľských predmetov a prostredí na skúmanieNegatívaZastaralá grafika a dizajn postávAkcia vie byť rýchlo repetitívnaVeľké množstvo bugov a grafických glitchov2024-10-2965%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!