Commandos: Origins – Zrodenie tímu Gaunt 22. mája 2025 Recenzie Stratégie odohrávajúce sa v reálnom čase sa nenesú len v duchu hier ako Command & Conquer či Warcraft, no vzniklo aj viacero žánrových odbočiek, ktoré síce stoja na podobných základoch, no v konečnom dôsledku prinášajú iný zážitok. Takto sa postupne vykryštalizovali taktické stratégie, ktoré sú zamerané na ovládanie len niekoľkých postáv. Najznámejším predstaviteľom tohto subžánru RTS sa stala práve séria Commandos, ktorej prvý diel, Commandos: Behind Enemy Lines, vyšiel v roku 1998. Následne sme sa dočkali niekoľkých pokračovaní, no potom nastala poriadne dlhá odmlka, ktorú až pred pár rokmi prerušilo štúdio Kalypso s remastermi druhého a tretieho dielu. Pred mesiacom však nakoniec dorazil aj nový diel, ktorý konečne rozšíril túto zabudnutú sériu. Ako si s tým poradil nový vývojársky tím v podobe Claymore Game Studios? Recenzovaná verzia: PC Commandos: Origins nie je pokračovaním pôvodnej série, ale skôr jej rebootom alebo dá sa povedať začiatkom. Ako už dobre vieme, séria Commandos nemala nikdy ktovieako pútavý alebo prepletený príbeh, rovnako je tak tomu aj v tomto dieli. Aj keď prvá misia, ktorá je v skutočnosti skôr tutoriálom, pôsobí vcelku netradične, no po jej skončení zistíte, že ďalej sa to bude vyvíjať už v duchu klasických Commandos. Čaká vás tak 14 misií, ktoré sa budú odohrávať v Afrike, Nórsku či západnej Európe a datujú sa do obdobia v rozmedzí rokov 1940 až 1941. V priebehu prvých niekoľkých misií tak postupne spoznáte 6 členov tímu Commandos: sapéra (ženistu), zeleného bareta, ostreľovača, špióna, mariňáka a šoféra. Každý člen komanda má svoje špeciálne schopnosti, ktoré vám prídu vhod v jednotlivých misiách alebo na základe vášho herného štýlu. Základný princíp hry ostal zachovaný. Je potrebné postupovať opatrne, keďže vaši vojaci sú značne zraniteľní, aj keď výrazný vplyv na hrateľnosť má výber náročnosti. Jednotlivé misie sú však plné nepriateľov a vám tak ich splnenie zaberie priemerne 2 hodiny. Celú hru tak dohráte za približne 30 hodín. Každá misia vám ponúkne hlavné ciele, no aj nejaké vedľajšie či hľadanie zberateľských predmetov, ktoré vám poskytnú dodatočné historické informácie o danej misii, zbraniach či vozidlách. Okrem toho sa však môžete pokúsiť splniť všetky misie bez spustenia alarmu či eliminovať všetkých nepriateľov, aby ste si tak odomkli tie najvzácnejšie úspechy. Príbeh v Commandos je síce okrajový, no hra vám poskytne dostatočnú výzvu, vďaka čomu sa ani po 30 hodinách nedostaví stereotyp. Pripravte sa však poriadne taktizovať a dôkladne rozmýšľať nad svojimi krokmi. V priebehu misií si opäť môžete zvoliť, či svojich protivníkov budete likvidovať alebo ich len omráčite. Omračovanie nepriateľov mi však príde v tomto prípade dosť zbytočné a hlavne nepraktické, keďže telá musíte skrývať, aby nepriatelia nespustili poplach. Mŕtve telá môžete hromadiť na seba prakticky donekonečna, no omráčení protivníci potrebujú priestor, takže do jedného kríku či snežného záveju sa vojde len jeden nepriateľ. Ak však omráčeného protivníka neukryjete, tak sa časom sám od seba prebudí, čo je ďalší otáznik, aký má tento herný mechanizmus vlastne zmysel a v čom spočíva jeho logika. Popri vydávaní príkazov v reálnom čase máte k dispozícii aj taktický režim, v ktorom si hru pozastavíte a môžete členom tímu zadať rozkazy. Je to skvelá možnosť, ako si načasovať postup, hlavne keď potrebujete naraz zlikvidovať viacerých nepriateľov. Problém však spočíva v tom, že každému komandu môžete zadať len jeden rozkaz, čo tento režim dosť obmedzuje. Navyše dosť často sa stáva, že niektorý člen tímu rozkaz z nejakého dôvodu odignoruje alebo ho vykoná dosť podivným spôsobom. Často sa mi udialo, že komando z ničoho nič začalo k nepriateľovi cúvať, alebo sa okolo neho točiť, čo viedlo k spusteniu poplachu a načítaniu uloženej pozície. Takže je to občas skôr dvojsečná zbraň, na ktorú si budete musieť dávať pozor a priebeh často ukladať. Každý člen komanda je svojím spôsobom unikátny a v každej misii tak budete mať väčšinou len niektorých z nich. Preto si budete musieť zvyknúť na ich silné aj slabé stránky a hlavne ich špeciálne schopnosti. V tomto prípade má však hra opäť svoje medzery. Ostreľovač síce dokáže zastreliť naraz dvoch nepriateľov, no nájsť správny uhol na výstrel je niekedy umenie. Mariňák zase môže získať späť vrhacie nože či harpúny z mŕtvych nepriateľov, no občas sa stane, že vám zmiznú a ani si to nevšimnete, čo môže viesť až k reštartovaniu misie. Celkovo je správanie vašich vojakov zvláštne a niekedy nebudete stíhať krútiť hlavou. Pathfinding je príbeh sám o sebe. Hra je nastavená tak, aby vojaci hľadali najkratšiu cestu, čo nie je úplne ideálne. Občas sa tak stane, že váš vojak zostane búchať do zamknutých dverí, aj keď hneď vedľa nich sú druhé odomknuté, ale to by musel prejsť o niekoľko metrov ďalej. Umelá inteligencia nepriateľov je na tom, bohužiaľ, podobne. Najväčší bolehlav vám však bude spôsobovať pohyb v budovách. Spočiatku to vyzerá vcelku rozumne, no v neskorších fázach hry, keď sa objavia trojposchodové objekty alebo dokonca vyššie, tak sa vám začnú jednotlivé podlažia prekrývať. Preto sa vám začne stávať to, že síce vojaka pošlete o pár metrov vpred, no zrazu sa otočí a rozbehne sa opačným smerom k nejakým schodom. Hlavne v poslednej misii je to fakt niekedy utrpenie. Pri chybách ešte chvíľu ostaneme. Rôzne typy vozidiel sa stali doslova okrajovou záležitosťou. Nejaké to opustené vozidlo nájdete vo väčšine misií, no nepriatelia ich v podstate ani nevyužívajú. Ani niet divu, keďže autá, ale najmä tanky, sa zasekávajú doslova o rovnú zem. Hre navyše chýba nejaký presnejší ukazovateľ poškodenia vozidiel, keďže napríklad na tanku je vidno, že po obdržaní poškodenia je stále viac doškrabaný, no neviete, kedy je už poškodenie skoro fatálne. A to nehovorím, že Panzer III sa tú dá zničiť cez predný pancier pomocou pušiek a samopalov. Commandos: Origins má však aj zaujímavú prídavnú hodnotu v podobe multiplayeru. Ten je zastúpený kooperatívnym režimom pre dvoch hráčov. Takto si môžete zahrať prakticky všetky misie, okrem prvej, ktorá je, ako som už spomínal, skôr tutoriálom. Bolo by to vcelku fajn, ak by hra nemala aktuálne toľko bugov, ktoré ju dokážu poriadne znepríjemniť. A ak sa vám už podarí vyhnúť všetkým chybám spojeným s umelou inteligenciou, nakoniec pohoríte na skriptoch. Na prvý pohľad to vyzerá tak, že máte voľnú ruku v tom, čo kedy urobíte. To však neplatí vo všetkých misiách. Majte sa na pozore hlavne v tých, kde budete mať zachrániť nejakých spojencov alebo vám hra naservíruje viacero úloh, čo môže mať za následok napríklad to, že špión sa nebude môcť prezliecť do uniformy strážcu. Poďme sa pozrieť aj na technický stav. Commandos: Origins bol vytvorený v Unreal Engine a tomu aj zodpovedá mnohé, od kvality grafiky, cez optimalizáciu až po možné bugy. Na stratégiu vyzerá veľmi slušne, pričom aj hardvérové nároky nie sú ktovieako vysoké. Problém však môže byť trochu s optimalizáciou, ktorá hlavne ku koncu začína trochu hnevať. Využitie CPU aj GPU je pomerne nízke, no aj tak sa mi občas stalo, že framerate klesol pod 30 fps, pričom sa využitie GPU či CPU vôbec nezvýšilo, akoby mala hra prednastavené, koľko výkonu si má ukradnúť. Napriek tomu je však najviac do oči bijúcim nedostatkom herná fyzika. Nepriatelia zostávajú po smrti zaseknutí vo vzduchu alebo sa začnú nepochopiteľne točiť vo vzduchu. Vozidlá zase telá mŕtvych nepriateľov odsúvajú ako buldozér. Mnohé chyby sa môžu časom opraviť, no viaceré z nich tu asi ostanú, čo je škoda. Už zmienenému technickému stavu nepomáha ani aktuálna cenovka (49,99 €), no hra je dostupná aj v predplatnom Xbox Game Pass. Commandos: Origins sa naďalej drží svojich koreňov. Opäť tak ide o titul, ktorý nie je určený úplne pre každého. Ak si ho chcete čo najviac užiť, musíte sa obrniť poriadnou dávkou trpezlivosti, ktorú budete potrebovať na taktické výzvy, ale aj na hromadu bugov. Keď sa vám však podarí pochopiť, ako funguje, tak si užijete. Hru na recenzi poskytla společnost Commandos: Origins - Zrodenie tímuNový začiatok série Commandos prišiel s moderným vizuálom, no v dosť diskutabilnom technickom stave. Ak sa však prenesiete cez jej všetky nedostatky, čaká vás poriadna taktická výzva, ktorá vám zaberie približne 30 hodín.PozitívaNový vizuálHerná dĺžkaPomerne nízke hardvérové nárokyNegatívaVeľmi veľa bugov (najmä chyby vo fyzike či UI, orientácia v budovách)Vozidlá sú skôr na ozdobuNaskriptovanie niektorých pasáží2025-05-2270%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!