Observer: System Redux – Návrat do cyberpunkovej temnoty Adam Hambálek 24. novembra 2020 Recenzie Keď pred rokom, konkrétne 19. júla 2019 zomrel známy herec Rutger Hauer, mnohí z nás si ihneď vybavili jeho významnú úlohu v cyberpunkovej adventúre Observer. A práve jej autori, vývojári zo štúdia Bloober Team sa rozhodli pripomenúť si tohto herca v rozšírenom vydaní jednej zo svojich najúspešnejších hier. Pôvodný titul sme svojho času recenzovali a tak bolo samozrejmé, že sme sa pozreli na zúbok aj novému vydaniu s podtitulom System Redux. Recenzovaná verzia: PC Bloober Team sa po uvedení Observera v roku 2017 venovali skôr čistokrvným hororom ako boli Layers of Fear 2 (2019), či Blair Witch (2019) a tak návrat do obľúbeného žánru cyberpunk mohol priniesť vítané osvieženie v rámci ich portfólia. Tí z vás, ktorí pôvodný Observer hrali, zrejme budú súhlasiť, že tamojší veľmi drsný a pochmúrny svet v sebe skrýval veľký potenciál. Celá herná plocha s obmedzila na niekoľko malých, neestetických lokalít. Žiadne vznešené, tajuplné staré sídlo, tak typické pre klasické horory, či veľkolepé a odcudzené veľkomestá dystopického sci-fi Poľska ste tam rozhodne nemohli očakávať. Miesto toho vás čakal iba malý bytový dom, blízky tetovací salón s občasnými výletmi do potemnených kancelárií spoločnosti Chiron, ktorej názov evokuje postavu múdreho kentaura z gréckej mytológie. Tou sa pritom tvorcovia zjavne inšpirovali, keďže mnoho pomenovaní v hre pochádza práve z nej. Z toho dôvodu sa za zdanlivo priamočiarym príbehom skrývalo viacero kultúrno-sociálnych odkazov a narážok. Účelom tejto recenzie však nie je opisovať samotný príbeh, pretože ten nebol vôbec zmenený. Ak by ste teda mali záujem dozvedieť sa viac o ňom, alebo o hrateľnosti, settingu, či hlavných postavách, odkazujeme vás na našu recenziu na pôvodnú verziu. Tento bytový dom však v sebe skrýval ešte väčší potenciál a priamo sa ponúkalo, aby sa dali otvoriť viaceré zo zatvorených miestností. No a práve takýmto spôsobom vývojári pridali ďalšie tri príbehy tamojších obyvateľov. Všetky tri sa pritom nesú v temnom, pochmúrnom duchu a dokonca by som povedal, že v tomto prípade tvorcovia ešte trocha pritvrdili. V prvom ide o príbeh nešťastného opusteného otca, ktorého nájdete obeseného v jeho vlastnom byte, v centre druhého je zase šialenec, ktorý sa doslova zamiloval do budovy, staval jej oltáry a pokúšal sa preniknúť až do jej najhlbšieho vnútra. I tretia úloha je trochu netradičná, keďže sa dotýka osudu série androidov určených pre sexuálne potešenie. Všetky tieto príbehy pôsobia spočiatku prepracovaným, tajomným a pôsobivým dojmom, no ich zakončenia mi, bohužiaľ, pripadali triviálne, nedostatočné a neuspokojivé. System Redux neprináša žiadne zásahy do pôvodnej hrateľnosti, no vizuálnu stránku prispôsobuje moderným technologickým štandardom, čo pôsobí v kombinácii s trojicou nových minipríbehov osviežujúcim dojmom. Dodnes čerstvý kúsok ako Observer by totiž nemohol podstúpiť výraznejšie zmeny bez toho, aby pôsobili samoúčelne a strojene. Ak by totiž tvorcovia plánovali vrátiť sychravý cyberpunkový svet Observera znova na naše monitory (tentokrát v novom habite), uskutočnili by tak buď prostredníctvom voľného pokračovania, alebo za pomoci úplne odlišného príbehu zasadeného do pôvodného settingu. Takto Redux pôsobí skôr ako pocta slávnemu hercovi Rutgerovi Hauerovi a najmä jeho ikonickej roli v dystopickom, cyberpunkovom snímku od režiséra Ridley Scotta Blade Runner (1982), kde Hauer stvárnil jednu z kľúčových postáv príbehu. Okrem trojice nových mini príbehov, pridali tvorcovia ešte nové grafické efekty, detailnejšie textúry a najmä veľmi dobre využitý ray-tracing. Tieto zásahy do vizuálu spôsobili, že samotná hra pôsobí bezpochyby modernejšie. Daňou za to je však mierne nevyladená optimalizácia, takže v určitých lokalitách vám môže obraz nepríjemne lagovať. Nejde však o problém, ktorý by nebol riešiteľný niektorým z prípadných patchov. Pridané úlohy každopádne predĺžili hernú dobu o pár hodín, aj keď skutočná dĺžka záleží na tom, akým štýlom tento kúsok budete prechádzať. Ak budete skenovať a preliezať každý kútik, napríklad v snahe získať všetky fotografie vývojárov (ktoré tvoria akési collectibles), určite sa vám Observer: System Redux natiahne nad desať hodín. No pokiaľ budete riešiť iba hlavný príbeh a vedľajšie questy, či nepovinné skenovania budete ignorovať, môžete si z tohto času odrátať polovicu. Ani po vydaní rozšírenej verzie pôvodného Observeru s podtitulom System Redux sa však stále, rovnako ako u pôvodnej hry, nedokážem zbaviť pocitu, že tento svet má ešte väčšie možnosti. Prakticky po celú dobu sme sledovali len veľmi komorný príbeh otca a syna, pričom množstvo otázok – napríklad ohľadom fungovania tamojšej spoločnosti – zostalo, pochopiteľne, nezodpovedaných. No je celkom možné, že po prípadnom úspechu sa tvorcovia do tohto sveta ešte vrátia a pokúsia sa jeho potenciál naplniť. Ak sa tak rozhodnú konať, my vás o tom určite budeme informovať. Hru na recenziu poskytla spoločnosť Observer: System Redux - Návrat do cyberpunkovej temnotyObserver: System Redux prichádza v novom, modernejšom kabáte a prináša so sebou i niekoľko nových zaujímavých príbehov. Jeho svet však i naďalej ukrýva omnoho väčší potenciál, než to, čo sa nám tvorcovia rozhodli ukázať.PozitívaViditeľne vylepšená grafická stránka hryNápadité námety nových príbehovPrehĺbenie už tak dosť podmanivej atmosféryNegatívaNeuspokojivé zakončenia nových príbehovMenšie technické problémy súvisiace s novým vizuálom2020-11-2480%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!