Register

A password will be e-mailed to you.

Hororové 3D adventúry stále pútajú pozornosť dostatočného množstva hráčov a tak sa prakticky každý mesiac dočkáme nejakého zástupcu tohto žánru od menšieho štúdia. Tentoraz sme sa pozreli na zúbky ďalšiemu žánrovému prírastku s názvom Maid of Sker. Už z predbežných informácií sa dalo čakať, že v rámci žánru pôjde o niečo výnimočnejšie, ale naše očakávania zostali nakoniec naplnené len z polovice.

Recenzovaná verzia: PC

Čo sa týka samotného príbehu, ktorý je dôležitý v každej adventúre, tak môžem potvrdiť, že v porovnaní s tým, čo dnes trh s hororovými adventúrami ponúka, patrí Maid of Sker k tomu lepšiemu a prepracovanejšiemu. Nemožno sa ani čudovať, pretože vývojári s príznačným názvom Wales Interactive (stoja ako vydavatelia napríklad i za interaktívnym kúskom Late Shift) v ňom vychádzali z viacerých unikátnych waleských legiend. Zameriava sa na osudy príslušníkov posledných dvoch generácií rodiny Williamsových, ktorí koncom 19. storočia prestavali svoje prastaré rodinné sídlo na hotel. Ich život totiž v tom čase hlboko zasiahla jedna, zdanlivo nie príliš významná udalosť pri ktorej boli priamymi aktéri dvaja bratia z tejto menovanej rodiny. Vymenovať, čo sa presne stalo, by asi patrilo do kategórie spoiler, avšak môžem prezradiť, že aj vy sa všetko dozviete len veľmi pomaly a postupne. Pri tomto postupe zároveň budete odhaľovať, aké následky mala táto udalosť nielen na bratov Wiliamsových, ale zistíte aj ich následné činy a akým spôsobom sa reflektovali v okolitom prostredí…

Aby som teda priveľmi nespoileroval a nepokazil vám tak prípadnú radosť zo skladania mozaiky príbehu, dodám už len všeobecne známe fakty, aké sa môžete dočítať v akejkoľvek inej recenzii. Vy sa ako hráč ujmete úlohy istého Thomasa Ewansa, snúbenca Elisabet Williamsovej, ktorá je dcérou jedného zo spomínaných bratov. Thomas sa ju vydáva navštíviť okamžite potom, čo od nej dostáva zvláštny list. Ten totiž mimo iné obsahuje aj neobvyklú prosbu vytvoriť pieseň, protikladnú k obľúbenej piesni Elizabetinej matky, ktorú z nejasného dôvodu neustále spievala. A práve v tomto momente sa začína Maid of Sker, titul, zo začiatku oplývajúci krásnou hudbou a neuveriteľnou sentimentálnou atmosférou, ktorá žiaľ, veľmi skoro opadne a nahradia ju, síce miestami celkom zaujímavé a nápadité, ale už ani zďaleka tak atmosféricky pôsobiace koridory a záhrady hotela Sker.

Hrateľnosť tohto titulu je v mnohých ohľadoch komplexnejšia a sofistikovanejšia v porovnaní s konvenčnými, ničím nevybočujúcimi hororovkami kolísavých kvalít, ktoré žiaľ v posledných rokoch zamorujú trh, ako premnožené potkany kanály. Jeho jadro spočíva predovšetkým v prepracovanom stealth postupe, postavenom tentoraz nie na “neviditeľnosti”, ale na „nepočuteľnosti“. Totiž, aby som bol presnejší, Maid of Sker obsahuje výhradne slepých protivníkov, ktorých celá interakcia s okolitým prostredím je zahrnutá výhradne v dvoch zmysloch – v sluchu a hmate. Teda jedine s využitím tejto dvojice zmyslov vás dokážu protivníci odhaliť a preto vašou primárnou snahou bude vyhýbať dotykom protivníkov a vystríhať sa akéhokoľvek konania, ktoré by malo za následok vyvolanie čo i len nepatrného zvuku.

To samozrejme neplatí pre ľahkú náročnosť, v ktorej inak nebezpeční slepí protivníci pôsobia zároveň aj trochu nahluchlo. Každopádne, máte samozrejme k dispozícii možnosti a postupy, s pomocou ktorých sa vyhnete prenikavému sluchu nepriateľov. V podstate máte tri možnosti – nehýbať sa, opatrne sa zakrádať a v najkrajnejšom prípade až zadržať dych. Môže to znieť jednoducho, dokonca až primitívne, v praxi však ide o to zvládnuť tieto tri postupy správne kombinovať a svoje konanie prostredníctvom týchto postupov prispôsobovať daným situáciám a okolitému prostrediu.

Postupom času získate aj akési malé kovové zariadenie, ktoré vám umožní na krátku dobu ochromiť oponentov a za tú dobu sa im buď ukryť, alebo napríklad rýchlo prebehnúť cez nebezpečnú, nimi zaplnenú oblasť. Každé použitie tohto kovového nástroja však spotrebuje akýsi energetický článok a tých veru hra neobsahuje nadmerné množstvo. Rovnako ste na tom aj s liečivými nápojmi a práve z tohto dôvodu si vskutku budete radšej dávať pozor na každý nasledujúci krok a všímať okolité prostredia, či naskriptovanú chôdzu protivníkov, než riskovať skoré vyplytvanie týchto celkom vzácnych pomôcok.

V iných recenziách som čítal mnoho kritiky na vysokú náročnosť týchto prvkov, avšak v praxi to však nie je až také drastické. A treba si aj uzrejmiť, že Maid of Sker nie je ďalší jednoduchý simulátor chôdze, ale v podstate klasická adventúra s inventárom, jednoduchými dialógmi s možnosťami inej odpovede, hádankami a mapou, ktorú je potrebné nájsť. Všímaví, a hlavne opatrní a pomalší hráči určite nenarazia na mnoho zákysových lokalít. V neposlednom rade aj práve z tohto dôvodu autori pridali miestnosti s možnosťou uloženia vášho postupu. Tie trošku pripomínajú kultovú sériu Resident Evil, keďže vám v nich nehrozí žiadne nebezpečenstvo a ukladanie cez starodávny gramofón pripomína slávny písací stroj z prvých dielov tejto série.

A práve tu sa dostávame k najväčšiemu záporu tohto herného počinu. Celková atmosféra Maid of Sker nie je ani zďaleka takou symfóniou hrôzy ako napríklad podľa mňa jeden z najlepších herných hororových (a aj adventúrnych) kúskov vôbec, lovecraftovský titul Darkness Within. Nedosahuje ani takú úroveň odpudivej brutality ako Outlast (recenziu na druhý diel si môžete prečítať tu), ani napätia ako má Amnesia a príbehovo sa už vôbec nevyrovná napríklad takému Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. S tým trocha súvisí aj fakt, že dizajn jednotlivých poschodí hotela Sker je častokrát veľmi nelogický a voči hráčovi účelový. K čomu by asi niekto konštruoval vo svojom vlastnom dome dômyselné a komplikované “hádanky”? Alebo, kto by si nevšimol podivných veľkých dier na posteli v miestnosti pre hostí, ktoré tam zjavne nie sú pre to aby zvýšili komfort hosťa?

Aby som to zovšeobecnil, Maid of Sker sa po celý čas drží až priveľmi pri zemi a v mnohých ohľadoch sa nesnaží prekročiť žiadne limity a vybočiť z klasických žánrových konvencií. Pokiaľ si odmyslíme niektoré pozoruhodné nápady vývojárov, príjemne vyššiu obtiažnosť a pomerne slušný príbeh, stavajúci na skutočnej starej legende, tak Maid of Sker sa nakoniec dokázal zaradiť len do radu klasických moderných „béčkových“ hororoviek a príliš z neho nevyčnel. Výsledok teda nie je vôbec zlý, ale pri troške snahy mohol byť oveľa lepší.

Hru na recenzi poskytla společnost

Maid of Sker - Legenda z waleského pobrežia
Maid of Sker vás síce možno zaskočí svojim priveľkým dôrazom na stealth prvky, avšak v iných aspektoch ide o úplne bežnú hororovú adventúru, akých sú celé desiatky. Svoju cieľovku však dokáže zabaviť.
Pozitíva
  • Návrat k starším adventúrnym koreňom
  • V rámci žánru prepracovaný stealth postup
  • Presvedčivo stvárnené prostredie sídla z konca 19. storočia
Negatíva
  • Viacero nelogickostí týkajúcich sa najmä prostredia
  • Slabšia hororová atmosféra
70%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!

O autorovi

Od útleho veku hráč počítačových hier, holdujúci najmä žánrom RPG, adventúr a stratégií. Rovnako milovník kvalitnej beletristickej a odbornej filozofickej literatúry, študent filozofie a fanúšik európskej aj americkej kinematografie od 30. rokov do 70. rokov 20. storočia.

Súvisiace príspevky