Register

A password will be e-mailed to you.

Koei Tecmo je v Japonsku a východných krajinách notoricky známym štúdiom, pričom za posledné roky sa pomerne výrazne presadilo aj inde. Rovnako meno Team Ninja, teda divízia spadajúca pod spomínané Koei Tecmo, nie je žiadnym neznámym nováčikom, keďže jej vývojári dlhé roky pracujú na značkách Dead or Alive, Ninja Gaiden a pred tromi rokmi prekvapili hráčsku komunitu svojou vlastnou variáciou na Souls žáner, projektom Nioh. Ten získaval fantastické známky, v našej recenzii sa dočkal takmer absolútneho hodnotenia, PC verzia taktiež dopadla na výbornú a šlo o jeden z neočakávaných hitov roku 2017. Ihneď na ďalší rok sme sa dočkali oznámenia oficiálneho pokračovania, pričom to vychádza už za krátku dobu. Nie je preto nijak prekvapujúce, že sme sa dočkali voľne dostupnej demoverzie, ktorá nám ponúkla výživnú ochutnávku hrania. Môžeme opätovne očakávať vysokú kvalitu?

O Nioh 2 sme toho za poslednú dobu počuli viac než dosť. Akčná novinka sa nám predviedla v príbehovej ukážke, pričom na platforme YouTube sa objavilo veľké množstvo videí alebo streamov, ktoré mapujú niekoľkonásobný prechod otvorenými, prípadne exkluzívnymi demoverziami. No platí pravidlo, že lepšie raz vyskúšať ako stokrát vidieť a priamemu kontaktu s hrou a jej hrateľnosťou sa videá nevyrovnajú. Aké dojmy zanechala nedávno vydaná Last Chance Trial demoverzia?

Netreba chodiť okolo horúcej kaše a tváriť sa, že by bolo pokračovanie svojskej Souls like značky priveľkým otáznikom. Predsa len, Team Ninja nás o svojich kvalitách v minulých rokoch opakovane presviedčalo a či už chceme alebo nie, k Nioh 2 pristupujeme s istou dávkou očakávaní. Či budú plnohodnotne naplnené, sa každopádne dozvieme až 13. marca 2020, kedy novinka vyjde na konzolách PlayStation 4 a neskôr sa zrejme pozrie aj na osobné počítače. Medzitým sme sa však poriadne zahryzli do digitálneho dema, ktoré nám o hre povedalo mnohé.

Katany sa budú blyšťať 

Začnime ihneď najpodstatnejšou časťou hrania, ktorou je, neprekvapivo, súbojová zložka. V rámci nej a v priamom kontakte s protivníkmi môžete ľubovoľne striedať medzi tromi postojmi – nízkym, stredným a vysokým. Nízky je určený najmä na rýchle, avšak nie príliš efektívne útoky, ťažký dokáže oponentom uštedriť tie najničivejšie údery, no a posledný je zlatou strednou cestou medzi spomenutými.

To je samozrejme ostrieľaným shinobim a samurajom z predchodcu dobre známy a musím skonštatovať, že z tohto hľadiska sa nič závažné nezmenilo. Kombá a útoky potešia ako vizuálne oko hráča, tak i jeho precíznosť pri plánovaní a následnej včasnej reakcii. Pozitívne však musím ohodnotiť mechaniku, vďaka ktorej môžete ľudským samurajom a bojovníkov odsekávať ruky, nohy alebo rovno hlavu. Je to samozrejme iba efektný doplnok, no mimoriadne uspokojujúci a maximálne brutálny, navyše podtrháva surovosť nehostinnej doby (nehovoriac o tom, že v Souls hrách je niečo podobné raritou, respektíve rovno precedensom).

Pred dvomi rokmi pôsobil originálny Nioh omnoho rýchlejšie a svižnejšie ako ťažkopádnejšie Dark Souls, prípadne morbídne krvavý Bloodborne s nádychom poviedok H. P. Lovecrafta. Fanúšikovia žánru to určite vedia, avšak minulý rok sa na naše herné zariadenia dostalo Sekiro: Shadows Die Twice, ktoré vychádzalo z podobnej tematiky ako Nioh a From Software v ňom poňalo súboje omnoho dynamickejšou optikou ako kedykoľvek predtým. Je teda nad slnko jasné, že sa nadchádzajúca hra od Team Ninja nevyhne porovnávaniu práve s minuloročným hitom a hrou roka japonských autorov.

Subjektívne mi v bojovej zložke prišlo Last Chance Trial o niečo pomalšie ako cenami ovešané Sekiro. To je spôsobené jednak tým, že v Nioh 2 neexistuje nič také ako okamžité zabitie protivníka, pričom tí pôsobia ako rozmýšľajúce postavy, ktoré nie sú naprogramované výhradne na ofenzívny útok. Preto častokrát okolo seba len niekoľko sekúnd krúžite, pričom vaším cieľom je vylákať bojovníka k útoku, aby sa mu znížila stamina. Sekiro z tohto hľadiska viacej odmeňovalo agresívny prístup, ktorý vám neraz vyhral nejednu nepríjemnú presilu. Nioh vás pre zmenu do ničoho netlačí a väčšinou dáva priestor taktizovaniu aj v centre boja, čo dáva kontaktným stretom zaujímavý nádych a pocit napätia.

Neznámy bojovník s démonom v srdci 

Zišlo by sa upozorniť, že tentokrát nehráte za existujúci charakter (ktorým bola naposledy historická postava William Adams), ale tvoríte si vlastného hrdinu. Možnosti úpravy sú bohaté a v prípade, že o to máte záujem, so vzhľadom svojho bojovníka sa môžete poriadne vyhrať. Dokonca sa naskytuje možnosť hrať za predstaviteľku nežného pohlavia. Viac vás však bude zaujímať fakt, že v rámci dema bolo dostupných hneď niekoľko tradičných misií ako aj tutoriálová sekvencia, v rámci ktorej si môžete vyskúšať prítomné zbrane.

Nakoniec si musíte vybrať set dvoch, ktoré sa stanú vašimi hlavnými nástrojmi pre boj a tak trochu určujú, ktoré schopnosti by ste mali počas hrania najviac vylepšovať. Tvorcovia z tímu Team Ninja sú vrúcni k nováčikom a neskúseným hráčom, preto je úvodná sekvencia pedantne spracovaná, čiže i úplný laik sa zoznámi so základnými mechanikami, ktoré mu umožnia krôčik po krôčiku pochopiť princíp súbojov, tvorenia kombo útokov a využívania vnútorného yokai monštra.

Áno, japonskí démoni sú stále vašimi hlavnými protivníkmi, avšak z nejakého dôvodu (ktorý bude najpravdepodobnejšie vysvetlený v zložitom príbehu) dokáže využívať diabolskú entitu, ktorá vám na pár krátkych momentov prepožičia mohutnú silu. Tú využívate najmä na tuhších oponentov a z toho, čo som mal možnosť vyskúšať si myslím, že v konkrétnych prípadoch je premena na démona jediným správnym variantom. Samozrejme, ak nemáte čas na desiatky a desiatky hodín poctivého grindovania.

Stále totiž z protivníkov pravidelne padá vybavenie a rôzne užitočné predmety. A keď píšem pravidelne, tak vlastne myslím, že každý skolený oponent vám niečo ponúkne. Či už je to nový kúsok brnenia, unikátny meč alebo liečiaci predmet. V tomto prípade si milovníci odmien a neustáleho hromadenia virtuálneho bohatstva prídu na svoje. Loot však prospieva i vizuálnej diverzite a stimulácii k opakovanému prechádzaniu lokácii s rovnako rozmiestnenými protivníkmi. Nioh bol špecifický v tom, že dával priestor vytváraniu jednotlivých setov, ktoré sa najviac hodia k vášmu hernému štýlu, no a sequel pôjde očividne v jeho šľapajach.

Novší a krajší 

Pokračovanie je už na prvý pohľad niekoľkonásobne príťažlivejšie než jeho predchodca, ktorý síce nepôsobil všedne, avšak ďaleko zaostával za všetkou žánrovou konkurenciou (teda v praxi za početným množstvom hier od From Software). Team Ninja sa očividne poučil a naservíroval hráčom graficky aktuálnejšiu záležitosť, ktorá sa môže vyrovnať bezproblémovo terajším hrám. Okrem toho sa zdá, že aj po zvukovej stránke bude hrať všetko ako dobre naladené nástroje úspešnej hudobnej skupiny. Zvuky pôsobia výborne, avšak prím tu hrá hudobný podklad, ktorý sa veľmi rýchlo zapíše do hlavy a dotvára atmosféru feudálneho Japonska.

Počas hrania som nezaznamenal žiadne výrazné prepady snímok za sekundu, čiže titul bude pravdepodobne adekvátne optimalizovaný. Či už som sa ocitol v mohutnom súboji s množstvom vizuálnych efektov a doplnkov, prípadne som len obdivoval okolitú krajinu, Last Chance Trial pôsobilo stabilne a hralo sa bez akýchkoľvek problémov alebo zásekov. Snáď netreba nejak zvlášť prízvukovať, že rôzne prepady snímkovania by mohli byť v súbojoch obrovským problémom, za ktorý by sa v konkrétnych situáciách platilo životom. Ťažko povedať, či sa podobné nedokonalosti vo finálnom produkte nakoniec neobjavia, avšak demoverzia naznačuje, že sa takéhoto neduhu, našťastie, nedočkáme.

Výzva prichádza!

Záverom možno dodať, že nasledovník Nioh nepôsobí ako odlišné pokračovanie, ktoré by skúšalo vykročiť iným smerom, ale minimálne z môjho pohľadu ide o inovovanie prvkov z predchádzajúcej hry za účelom vytvorenia ešte kvalitnejšieho titulu ako naposledy. Nioh 2 sa totiž úspešne snaží stavať na gameplay stránke originálu, avšak vylepšuje mnohé súčasti hrateľnosti. Vizuálne je omnoho príťažlivejší, výborne znie (to zahŕňa ako okolité zvuky, tak aj famózny hudobný podklad plný emócií), avšak stále pôsobí ako titul z roku 2017, takže sa v ňom veteráni vlastne vôbec nestratia. Niekomu sa môže zdať, že inovácií je predsa len málo, no netreba zabúdať, že novinky, ktoré som opisoval v celom článku sú pomerne dôležité, prípadne ozvláštňujú hrateľnosť a väčšinou prispievajú k zábavnosti.

Nehovoriac o tom, že už z poslednej dostupnej demoverzie pred oficiálnym vydaním je úplne zrejmé, že na nás čaká zástup vyzývavých oponentov, mohutných bossov a nebezpečne umiestnených nepriateľských jednotiek, čo je predsa len pri tradičnej žánrovej záležitosti to najpodstatnejšie. Druhého Nioh sa teda netreba báť, respektíve minimálne nie kvôli strachu z možnej nekvality, keďže jediné, čo vás pri pokračovaní série od Team Ninja vydesí, je mrazivá hardcore obtiažnosť, ktorá bude ešte dlhé mesiace po tom, čo úspešne pokoríte hlavného bossa hry, vašou najhoršou nočnou morou.

Komentuj!