Register

A password will be e-mailed to you.

Tituly určené primárne len pre jeden systém sú tu s nami už dlhé roky, ale vo väčšine prípadov ide vždy o zámer. Exkluzivity, tvorené výhradne napríklad pre jednu platformu majú svoj význam v prípade, že vývojári majú akúsi zmluvu s vydavateľom a hlavnou snahou je zvýšenie predaja konkrétneho systému. Potom sú však aj tituly, ktoré sa na iné platformy nedostali jednoducho preto, že ich vydanie by bolo nerentabilné, alebo sa jednoducho v danej dobe nedalo zrealizovať. Toto je zväčša prípad hier, ktoré vám predstavíme v článku TOP 20 exkluzívnych hier na platforme PC.

Hneď na úvod musíme upozorniť, že neberieme do úvahy úpravy do mobilných verzií určených pre Android, či iOS, kedže situácia na tomto trhu sa prudko rozvíja a nejde o samostatné konzoly.  Takmer všetky hry z tohto zoznamu sa nikdy nepozreli na iné samostatné platformy z dôvodu, že vtedajšie generácie konzol na to buď neboli prispôsobené, alebo publikum bolo ešte príliš rozdelené a odlišné. Hrať napríklad komplexnú ťahovú stratégiu ako je Sid Meier’s Civilization III na vtedajšom PlayStatione 2 bolo takmer nemysliteľné, keďže také zariadenia ako myš, či klávesnica boli u užívateľov tejto konzole na periférii záujmu. Port na domáce systémy by sa navyše ani iste nezaplatil, keďže hráči na konzolách tej doby boli dosť odlišní od hráčov na PC.

Boli už síce pokusy uviesť real-timeové stratégie ako Command and Conquer na PlayStatione, či dokonca v upravenej podobe aj na Nintende 64, ale ich predajnosť bola nízka. Našli sa však aj iné dôvody. Napríklad asi najobľúbenejšia hra z tohto univerza, už postavená na novom engine, pod názvom Red Alert 2 sa konzoly nikdy nedostala, keďže v tej dobe ešte kraľoval prvý PlayStation, ktorý mal však už značne zastaraný hardware.

Asi najhoršia situácia v tomto smere bola práve okolo roku 2000, a preto aj viacero hier z tohto zoznamu je z tohto obdobia. Mnohé kvalitné tituly sa okrem PC nedostali inam len kvôli tomu, že vtedajšie systémy na to neboli uspôsobené. O niečo neskôr, kedy boli uvedené nové generácie domácich systémov to už síce neplatilo, avšak bolo už pre mnohé tituly neskoro. Mnoho hier malo za sebou pár rokov a predajnosť starších hier by bola asi nízka. Takýto osud postihol napríklad Gabriel Knight: Sins of the Fathers (1993), či The Longest Journey (2000). Zase niektoré dnes kultové tituly, ako napríklad Vampire: The Masquerade – Bloodlines (2004), alebo aj System Shock 2 (1999) neboli v čase vydania okrem iného v dobrom technickom stave.

Situácia sa začala pozvoľna meniť až s príchodom Xboxu na jeseň roku 2005, tak ako sme opisovali v tomto článku. Príchod siedmej generácie konzol, spolu s mohutným rozšírením popularity multiplayerového hrania a online prvkov začal aj pozvoľna stierať rozdiely. Dokázalo sa, že nielen on-line herné komunity môžu rozkvitať aj v konzolovom prostredí a zároveň medzi konzolovými a PC hráčmi. Napriek tomu však stále boli firmy, ktoré s viacerých dôvodov zámerne nevyužili výkonnejšie domáce systémy na ďalšie šírenie svojich značiek. Napríklad takouto firmou bol Blizzard, ktorý nikdy neuviedol svoje populárne stratégie Starcraft, či Warcraft III, pričom svojho času sa prvý Diablo a aj Warcraft II na PlayStatione objavil.

Príčinou však mohol byť aj fakt, že že k hraniu rýchlej real-timeovej stratégie je najvhodnejšia myš s klávesnicou. Poslednou kategóriou zo zoznamu sú hry, ktoré by asi v čase vydania po hardwarovej stránke nemali problém, avšak ich vydavatelia nemali záujem ich okrem platformy PC uviesť nikde inde. Toto sa týka napríklad série S.T.A.L.K.E.R, či prvého dielu série The Witcher, ale aj relatívne nedávneho Total War: Warhammer (2016).

Predstavme si teda zoznam dvadsiatych pozoruhodných hier, ktoré zatiaľ nikdy neopustili platformu PC, pričom berte do úvahy, že ako vždy ide o subjektívny pohľad a isto aj mnohé iné tituly by si účasť v tomto rebríčku zaslúžili.

1) Gabriel Knight: Sins of the Fathers (1993)

Príbeh tejto adventúry z pera talentovanej Jane Jensen nás zavedie do New Orleansu, konkrétne do malého knižného antikvariátu, ktorého vlastníkom je nezvyčajný spisovateľ Gabriel Knight. Gabriel práve píše román o voodoo vraždách za pomoci svojho dlhoročného priateľa Mosleyho z policajného oddelenia. Čoskoro sa začnú diať naozaj čudné veci, keď Gabriel prežíva každú noc neustále tú istú nočnú moru, na konci ktorej vždy visí obesený na strome…

Hra sa nesie v tradičnom duchu adventúr od štúdia Sierra zo začiatku 90. rokov, či už vizuálnym spracovaním, alebo klasickým point & click štýlom s možnosťou zmeny symbolu kurzora. Samozrejmosťou bola zaujímavá hudba a hlavne vynikajúci dabing všetkých postáv, vrátane rozprávača. Herný engine bol použitý vo viacerých iných známych hrách od Sierry a titul bol uvedený ešte pred príchodom PlayStationu, takže vtedajší hardware ani nedovoľoval jeho port na iné systémy.

2) Transport Tycoon (1994)

Transport Tycoon je základnou hrou odnože žánru budovateľských stratégií, v ktorých je vašou hlavnou snahou vybudovať veľkú a prosperujúcu dopravnú spoločnosť. Transport Tycoon začína v roku 1950 a cieľom je spoločnosť udržať do roku 2030. Voziť tovar, suroviny alebo prepravovať ľudí môžete buď po cestách, po vode, letecky alebo po železnici. Ako ubiehajú roky, vynaliezate stále modernejšie dopravné prostriedky, ktoré sú rýchlejšie majú väčšiu kapacitu, ale zároveň sú drahšie. Hlavným zmyslom hry je teda prepojovanie miest, dovážanie surovín do továrne a následné odvážanie hotových výrobkov.

Už len základný koncept tohto budovateľského podžánru nie je vhodný pre konzolových hráčov a tak nečudo, že z početnej rodiny “tycoonov” sa ich na iných platformách objavilo len zopár. Veľkú výnimku v tomto smer tvorí Railroad Tycoon II (1998), ktorý sa svojho času prekvapivo objavil aj na PlayStation a Sega Dreamcaste v roku 2000. Nezožal tam žiadny úspech a preto sa ďalšie početné hry tohto podžánru opäť presunuli iba na platformu PC. Ďalším pokusom bol až Zoo Tycoon (2013) určený iba pre konzole Xbox, avšak taktiež bol tamojšími užívateľmi prijatý vlažne.

3) Fallout (1997)

Fallout, rovnako ako aj jeho nástupca Fallout 2 (1998) sa odohráva v post-apokalyptickom svete, ktorý zažil atómovú vojnu, vyvolanú nedostatkom nerastných surovín. Ide o RPG videné z izometrického pohľadu, ktoré obsahuje rozsiahly svet, množstvo úloh a možností. Postupne prechádzate zničeným svetom a zisťujete, ako sa zmenil. Zvieratá aj rastlinstvo sa v okolí kvôli radiácii tiež zmenilo a zmutované krysy či obrovské škorpióny tvoria len malú časť problémov vo vašom putovaní. Zvuková stránka hry len podtrháva virtuálne vydarenú atmosféru.

Fallout vyšiel v dobe prvého PlayStationu, ktorý vzhľadom na rozsah hry by asi nestačil po hardwarovej stránke. Avšak aj cieľová skupina užívateľov domácich zariadení očakávala vtedy iné, oveľa arkádovejšie tituly. Rovnaký osud postihol aj pokračovanie Fallout 2 (1998) a aj žánrovú odbočku, taktický Fallout Tactics: Brotherhood of Steel (2001). Prvýkrát sa táto séria objavila na domácich konzolách v roku 2004 v akčnom titule Fallout: Brotherhood of Steel, kedy pre zmenu zase vyšiel exluzívne iba pre PlayStation 2 a Xbox a nikdy sa neobjavil na PC.

4) Age of Empires (1997)

Age of Empires je prvým dielom dnes už dobre známej a kultovej série real-time strategických hier. V tej dobe išlo prvú titul svojho druhu vytvorený podľa skutočných historických faktov a jednu z prvých stratégií používajúcich izometrický pohľad. Age of Empires bol postavený na vtedy revolučnom a doteraz skvele vyzerajúcom Genie engine a vydavateľom bol Microsoft. Už len to bol dôvod, prečo sa táto zásadná hra neobjavila mimo platformy PC. Vydavatelia ani nevedeli, ako sa tento novátorský žáner uchytí a aj Microsoft nemal v tej dobe ešte žiadne konzolové plány. Nehovoriac o tom, že titul vyžadoval k hraniu myš a klávesnicu, ktoré k PlayStationu takmer žiadny bežný hráč nevlastnil, hoci inak boli vo vysokej cene k dispozícii.

Pokračovanie pod názvom Age of Empires II: The Age of Kings sa síce objavilo v roku 2001 na PlayStatione 2, avšak predaje tam boli také slabé, že tretí diel Age of Empires III. z roku 2005 zostal zase iba na osobných počítačoch.

5) Might and Magic VI: The Mandate of Heaven (1998)

Might & Magic VI je asi najlepším pokračovaním série a príbehovo netradične nadväzuje na stratégiu Heroes of Might and Magic II. Cudzia rasa Kreeganov vtrhne do krajiny Enroth a okrem iného takmer zahubí skupinku štyroch hrdinov. Tú však, našťastie, zachráni v poslednej chvíli mocný mág Falagar a teleportuje ju na opačný koniec Enrothu, do dedinky Nový Sorpigal. Tam začína táto štvorica dobrodruhov od začiatku zbierať skúsenosti, aby sa nakoniec mohla vysporiadať so zlými Kreeganmi.

Might & Magic VI je 3D RPG s obrovskými dungeonmi, mestami a mnohými výzvami. Tamojší svet skúmate očami partie štyroch hrdinov, s ktorými môžete stráviť desiatky hodín čistého herného času. Náročnosť na hernú dobu, na hardware, ale asi aj obava s toho, žeby sa port nevyplatil zrejme spôsobila, že nikdy neopustil platformu PC, čo sa týkalo aj ďalších pokračovaní. Svoju úlohu zrejme zohral aj fakt, že v rámci domácich systémov nemal titul žiadnu tradíciu.

6) System Shock 2 (1999)

System Shock 2 je pokračovaním sci-fi strieľačky System Shock z roku 1994, avšak na rozdiel od svojho predchodcu kombinuje v sebe niekoľko žánrov. Okrem výrazných prvkov FPS a RPG sú v ňom zastúpené aj prvky stealth akcie, vďaka čomu umožňuje prežiť vždy trochu odlišný štýl hrania. Toto všetko vás výrazne motivuje k znovuhrateľnosti. Vzájomné kombinovanie všetkých spomínaných štýlov a žánrov dohromady z neho robí unikátny kokteil, namiešaný tiesnivou atmosférou, variabilnými úrovňami, nelineárnym riešením situácií a v neposlednom rade strhujúcim príbehom.

System Shock 2 bol postavený na takzvanom Dark Engine, pôvodne použitom v hre Thief: The Dark Project (1998) a preto nedisponoval v dobe vydania dostatočne vyladenou technickou stránkou. Z toho dôvodu bolo jeho vydanie na iné vtedajšie platformy v tej dobe absolútne nemysliteľné. Všetky problémy boli vyriešené až po dlhých rokoch a to najmä vďaka moderskej PC komunite. Až potom sa zbavil všetkých neduhov a problémov, často aj spôsobených migráciou na nové operačné systémy a čoraz výkonnejšie počítače.

7) Jagged Alliance 2 (1999)

Jagged Alliance 2 je komplexný mix taktickej hry, stratégie a RPG, v ktorej ste vrhnutí do víru udalostí v malej fiktívnej krajine Arulco. Tá je zmietaná terorom tamojšej diktátorky Deidrany. V tejto zúfalej situácii si tamojší vodca rebelov dohovorí stretnutie s vami v úlohe nájomného žoldniera. Obdržíte sumu peňazí, za ktoré najmete ďalších žoldnierov a vybavenie. Následne sa môžete postaviť do čela bojovej skupiny a vybojovať revolúciu. V hre neustále oscilujete medzi dvoma časťami, strategickej a taktickej. V strategickej časti prevádzate nad mapou dôležité rozhodnutia, alebo cvičíte milície na obranu dobytých miest. V neposlednom rade nakupujete vybavenie, najímate a staráte sa o žoldnierov, alebo zarábate peniaze. V taktickej časti v reálnom čase pohybujete s postavami a pri kontakte s nepriateľom sa hra prepne do prepracovaného ťahového módu.

Zatiaľ čo prvý diel Jagedd Alliance sa prekvapivo neskôr v roku 2009 objavil na Nintendo DS, druhý a najlepší diel už také šťastie nemal. Týka sa to aj ďalších početných reštartov, či remakov s výnimkou Jagged Alliance: Rage! uvedeného bez väčšieho úspechu v roku 2018 aj na PlayStation 4 a Xbox One.

8) Command & Conquer: Red Alert 2 (2000)

Red Alert 2 je asi najobľúbenejší diel z kultovej série real-timeových stratégií Command & Conquer, pričom je jedným z mála, ktorý sa s výnimkou Tiberian Sun (1999) a neúspešného Tiberian Twilight (2010) neobjavil na žiadnej konzoli. Využíva dobrú povesť svojho predchodcu a znovu proti sebe stavia dve strany v alternatívnej studenej vojne, ktorá postupne prerastie z malých potyčiek do veľkej konfrontácie. Na rozdiel od vymyslených strán GDI a NOD tu čakajú kampane za historicky reálne štáty USA a ZSSR, aj keď ich vodcovia nie sú reálne postavy. Hranie za obe strany obsahuje po 12 misií, pričom už samozrejmosťou bol už v tej dobe režim skirmish a aj multiplayer. Legendami sa stali aj hrané sekvencie medzi misiami, v ktorých účinkujú aj relatívne známi herci ako napríklad Ray Wise v úlohe amerického prezidenta, Barry Corbin v úlohe generála Carvilla, alebo Kari Wuhrer ako špeciálna agentka Tanya.

Zatiaľ čo prvý Red Alert z roku 1996 vyšiel aj na PlayStatione (a neskôr aj na PlayStation 3 a PSP) uvedenie Red Alert 2 mimo platformy PC sa neuskutočnilo z dôvodu náročnosti nového enginu pre už silne zastaraný hardware prvého PlayStationu. Nový PlayStation 2 bol uvedený na trh len v marci 2000 a ako štartovné tituly boli uprednostňované úplne iné žánre, než na konzolách vždy minoritný žáner real-time stratégií. Ďalší, zatiaľ posledný diel pod názvom Red Alert 3 z roku 2008 sa už bez problémov objavil aj na hardwerovo oveľa prístupnejších platformách Xbox 360 a PlayStation 3.

9) Diablo 2 (2000)

Zatiaľ čo prvý Diablo z roku 1996 sa po dvoch rokoch pomerne prekvapivo objavil aj na PlayStatione, druhý diel už nemal takú výsadu. Jeho príbeh nadväzuje na záver prvého dielu, kedy bezmenný hrdina, ktorý porazil Diabla, si vložil kameň jeho duše do svojej hlavy. Diablo bol však v tomto silnejší a hrdinu ovládol. Pretože hrdina nemal toľko sily, aby obnovil svoju pôvodnú identitu, začal putovať krajinou ako Temný pútnik (Dark Wanderer) a zanechávať za sebou zlo. Nakoniec sa ukáže, že Diablo v tejto novej podobe hľadá svojich dvoch bratov: pána skazy Baala a pána nenávisti Mephista. A tak sa na scéne musí objaviť nový hrdina, ktorý sa pokúsi zlo zastaviť a s Diablom konečne navždy skoncovať.

Pokračovanie Diabla prinieslo do hry mnoho vylepšení a noviniek s ktorých jednou bolo výrazné vylepšenie pôvodného engine, ktorý sa už nedal jednoducho portovať na prvý PlayStation. To bol spolu s veľkým dôrazom na multiplayer hlavný dôvod, prečo sa o konverzii ani neuvažovalo aj napriek tomu, že behom prvých dvoch týždňov sa na PC predalo cez jeden milión kópii. Číslo prekračujúce štyri milióny dosiahlo druhé Diablo do štrnástich mesiacov, kedy predajnosť výrazne podporil navyše aj datadisk. Diablo III vyšiel až s veľkým časovým odstupom v roku 2012, takže sa už bez problémov objavil aj na platformách PlayStation 3, PlayStation 4, či Xbox 360 a Xbox One.

10) The Longest Journey (2000)

The Longest Journey je klasická point-and-click 2D adventúra zo starej školy a odohráva vo dvoch paralelných svetoch. Arkádia je svet mágie, ktorá je v harmónii s krásnou prírodou, zatiaľ čo Stark je svet vedy a technológie, podobný tomu nášmu, ale dvesto rokov v budúcnosti. Medzi jej hlavné tromfy patrí veľmi silný príbeh, sympatická hlavná hrdinka April a prepracovaný scenár. April si na svojej dlhej ceste píše denník, ktorý prekypuje nadľahčením a iróniou.

Táto vynikajúca adventúra bola vydaná v dobe, kedy už bol tomuto žánru predpovedaný rýchly koniec, takže sa ju ani nikto nesnažil vydať mimo tradičnej platformy PC. Ako ďalší dôvoď je v tej dobe zase dosť nešťastný rok vydania, kedy starý hardware PlayStationu nebol dostatočný a nové výkonné generácie konzol ešte neboli poriadne zavedené. U ďalšieho dielu Dreamfall: The Longest Journey však už vývojári využili oveľa prívetivejšieho programátorského prostredia konzole Xbox a aj faktu, že v rámci žánru adventúr prišlo k istému znovuzrodeniu vďaka zavedeniu moderných akčnejších mechaník a zmenám v hrateľnosti.

To bolo prvých desať titulov, ktoré vám chceme postupne predstaviť. Keďže postupujeme chronologicky, v druhej časti tohto článku vám predstavíme novšie exkluzívne videohry, ktoré sa nikdy neobjavili mimo osobné počítače.

Komentuj!