Fe – Netradičná skákačka Martin Kubeš 25. februára 2018 Recenzie Pamätám si akoby to bolo včera, keď na E3 2015 došlo k oznámeniu sympatického titulu Unravel. Bolo vidieť, že vývojár a kreatívny riaditeľ zároveň, Martin Sahlin je solídne nervózny. Na druhej strane sa však dalo postrehnúť, ako miluje práve predstavovaný titul. Unravel nespomínam nadarmo, keďže práve týmto počinom EA odštartovala v rámci vydavateľských aktivít spoločnosť svoju značku EA Originals. Do tohto programu patrí aj plošinovka Fe. Recenzovaná verzia: PlayStation 4 Pro S EA Originals to však nie je až tak jednoznačné. I keď sa tam zaraďuje aj spomínaný Unravel, prvým titulom, ktorý vyšiel pod tou hlavičkou oficiálne, je až Fe. O hre sme sa po prvý raz dozvedeli minulý rok na akcii EA Play. Prestavenie sa nieslo v podobnom duchu ako v prípade Unravel, no až tak emotívne v každom prípade, dosť bolo histórie, poďme spoločne zistiť, ako oficiálna prvotina programu EA Originals dopadla. Kde bolo, tam bolo… Protagonistom hry je malá príšerka Fe, ktorá svojim výzorom tak trochu pripomína líšku. Hráč sa Fe chopí bez nejakých inštrukcií, takže sám musí zistiť, čo sa vlastne deje. Vo farbami hýriacom lese je niečo v neporiadku. A kto iný s tým môže niečo urobiť, než práve vy v koži Fe. Les totiž ohrozujú záhadné bytosti zvané Silent Ones, ktoré zajímajú ostatné stvorenia v lese. A áno, môžu zajať aj vás. Čo sa príbehu a jeho podania týka, Fe je minimalistický počin. V hlavnej úlohe je objavovanie a hráčova fantázia. Nečakajte žiadne rozhovory, prestrihové animácie s objasňujúcimi textami, to Fe neponúka. Skôr ide o štýl hier ako Journey, či Abzû. Prím hrá atmosféra a samotná cesta k cieľu plná zaujímavých momentov a prostredí. Na druhej strane však musím priznať, že v závere som predsa len očakával trochu väčšiu gradáciu. Niekam skrátka dorazíte, niečo sa prihodí, uvidíte animáciu a je vymaľované… Keď si spomeniem na záver RiME, v tomto smere má Fe čo doháňať. Do-Re-Mi… Fe nie je iba o pobehovaní po hernom svete a hľadaní cesty vpred. Počas priechodu hrou sa hlavný hrdina učí nové veci, ktoré úzko súvisia s hlavným mechanizmom hry, a to spevom. Spočiatku Fe ovláda iba svoj základný tón spevu, no neskôr ho obyvatelia lesa učia ďalšie. Bez toho sa jednoducho vpred nepohnete. Práve vďaka spevu sa dostávate do uzavretých oblastí, sprístupňujete si predtým nedosiahnuteľné miesta a spriateľujete sa s inými zvieratami. Dôležité je to i pre hráčov, ktorí radi kompletizujú hry a snažia sa vyzbierať všetky collectibly a trofeje/achievementy. V úvodnej oblasti totiž môžu byť miesta, na ktoré sa dostanete až vďaka získaniu pokročilejšieho spevu. To je však EndGame obsah, ten teraz nie je podstatný. Základ neprekvapí… Ak sa pozrieme na Fe z globálneho hľadiska, ide o skákačku, alebo ak chcete plošinovku so všetkým, čo k tomu patrí. Hlavný hrdina vie skákať, nosiť ľahšie predmety, hádzať, neskôr sa naučí plachtiť, loziť po stromoch a podobne. Skrátka nič, čo by pre tento žáner nebolo typické. Nakoľko je Fe indie počinom, stačí to. K celkovému vyzneniu sa tento štandardný výčet schopností hodí, pretože Fe na mňa po celý čas po hrateľnostnej stránke pôsobil takým “čistým” dojmom. Akoby vývojári skrz obrazovku chceli povedať, že nechcú zbytočne špekulovať a iba ukázať, že vedeli čo robia. Niekomu to stačiť môže, niekomu nie. Ja som síce v tomto smere spokojný bol, no občas by nejaké menšie osvieženie hrateľnosti neuškodilo. Máte radi fialovú? Z priložených obrázkov môžete vidieť výraznú farebnú štylizáciu a ladenie farebnej palety najmä k tónom fialovej farby. Na jednej strane hra vyzerá jedinečne a ľahko ju rozpoznáte v záplave iných titulov, na strane druhej, nič sa nemá preháňať. Je pravdou, že v rôznych prostrediach sa tónovanie mení, no fialová farba je skrátka všade. Hoci som sa s víziou autorov stotožnil, viem si to predstaviť i trochu inak. Skôr než farebnosť mi mnohokrát prekážala preexponovanosť. Niektoré objekty neuveriteľne žiaria a akosi mi to neladilo dokopy s tmavými tónmi, ktoré tvoria základ celého vizuálu. Napriek výhradám sa mi Fe po vizuálnej stránke páčil. Je zaujímavý, svojský a ľahko rozpoznateľný. Problémy Ani Fe neobišli problémy a asi najzávažnejším je framerate. Hoci Fe nie je grafickým benchmarkom, framerate si na niektorých miestach robí čo chce. A to sa prosím pekne bavíme o verzii pre konzolu PlayStation 4 Pro. Neviem vám povedať, ako je na tom verzia pre štandardnú PS4, prípadne pôvodný Xbox One, no ideálne to, pravdepodobne, nebude. Hra, našťastie, netrpí inými výraznými problémami, aspoň pri mojom hraní hraní som sa s nimi nestretol. Osud lesa vo vašich rukách V nadpise recenzie spomínam, že Fe je netradičnou skákačkou. To je síce pravda, ale iba čiastočná. Základné mechanizmy sú totiž veľmi štandardné a vo svojej podstate ponúkajú už dobre známy koncept. Netradičnosť spočíva v spomínanom speve a grafickej štylizácii, ktorá až tak bežná nie. Na tých zhruba sedem hodín vás Fe solídne zabaví, avšak tým to celé končí. EA Originals si pripisuje do svojho portfólia ďalší vydarený zárez, no v prípade Unravel to predsa len vyšlo o niečo lepšie. Napriek tomu je Fe titul, ktorý si zaslúži pozornosť, obzvlášť ak holdujete tomuto žánru. Hru na recenziu poskytla spoločnosť Fe - Netradičná skákačkaEA Originals si pripisuje do svojho portfólia ďalší vydarený zárez, no v prípade Unravel to predsa len vyšlo o niečo lepšie. Hoci Fe trpí niektorými nedostatkami a neprináša v zásade nič nové, ide o titul, ktorý si zaslúži pozornosť. Najmä ak máte radi dobrodružstva s nádychom tajomna.PozitívaGrafická štylizáciaZaujímavé prostrediaJasne dané herné mechanizmyNegatívaProblémy s frameratomGradácia v závere mohla byť lepšia2018-02-2575%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!