Warhammer 40,000: Dawn of War III – Nedokončený počin od skúsených autorov Piraten 20. mája 2017 Recenzie Kanadské štúdio Relic Entertainment nám po rokoch prináša pokračovanie série Dawn of War a tak ako aj v prípade predchádzajúceho dielu, komunita sa po vydaní rozdelila na dva tábory. S najnovším prírastkom do univerza Warhammer 40,000 to totiž nie je jednoduché. Recenzovaná verzia: PC Aj keď sa to nezdá tak dávno, Dawn of War II vyšiel už v roku 2009. Po úspešnom prvom dieli prišla dvojka s viacerými zmenami a jednej časti hráčskej obce sa to pochopiteľne nepáčilo. Stavba základne zrazu nebola dôležitá a dôraz sa kládol na veľký mikromanažment jednotiek a celkovo taktickejší prístup v boji. Aj keď druhý diel nezaznamenal taký úspech ako počiatok série, svojich nadšencov si našiel. Tretí diel bol preto pomerne očakávanou hrou, no rovnako ako predtým, ani teraz to nie je úplne jednoduché. V Dawn of War III si vývojári našli strednú cestu medzi minulými dielmi a preto sa môžete opäť tešiť na klasickú stavbu základne. Zároveň však zostal zachovaný dôraz na mikromanažment jednotiek, využívanie ich špeciálnych schopností a rozmiestňovanie v boji. Keď však hovorím o rozmiestňovaní, rozhodne nemám na mysli prepracovaný mechanizmus druhého dielu, v ktorom sa oplatilo obísť nepriateľa a útočiť naňho z boku alebo zozadu. Tento prvok bol úplne odstránený a vrchol rozmiestňovania tak spočíva iba v tom, aby vaši vojaci zbytočne nestáli na jednom mieste. Vtedy totiž pochopiteľne hrozí nepriateľský granát a veľmi zlý výsledok boja. Suroviny si zarábate obsadzovaním kontrolných bodov, kedy ku každému kontrolnému bodu môžete pristavať moduly. Tie vám zabezpečia buď pridávanie jednej, alebo druhej suroviny, pre veteránov série tiež známe ako žltou farbou značené Requisition a modré Power. Treťou surovinou sú elitné body a slúžia na privolanie elitných jednotiek. Pred každým bojom si môžete vybrať iba 3 elitné jednotky (v podstate hrdinov) a 3 pasívne bonusy. Tie sú už počas hry nemenné. Aby ste si mohli práve nejakú elitnú jednotku privolať, je potrebné mať dostatok elitných bodov. Odmenou je vám však veľmi silná jednotka, s ktorou sa môže výsledok celej bitky zrazu otočiť. Medzi zápasmi dostávajú samostatné skúsenosti a zvyšujú svoj level až na úroveň 10. Zhruba každá druhá úroveň hrdinu vám otvorí malý bonus v podobe nového portrétu alebo pasívneho bonusu, ale nejedná sa o žiadne výhody oproti ostatným hráčom. Už pred zápasom si však musíte správne zvoliť kombináciu hrdinov a bonusov, čo uberá na možnostiach improvizácie počas zápasu. Pri prvom spustení vás možno prekvapí fakt, že nebudete mať k dispozícii všetkých hrdinov. Autori sa totiž rozhodli zapracovať postupný progres hráča. Preto si všetky pasívne bonusy aj nové elitné jednotky musíte kúpiť za in-game platidlo v podobe lebiek. Nemusíte sa báť, žiadne mikrotransakcie tu nehrozia, toto platidlo budete získavať za každý odohraný zápas alebo misiu v kampani. Zrejme ani nebudete chcieť všetky, takže by ste nemali mať veľký problém s ich postupným odomykaním. Mne sa ani raz nestalo, že by som sa nemohol dostať k hrdinovi alebo bonusu, na ktorý by som nemal dosť lebiek. Celý tento mechanizmus mi teda príde trochu zbytočný a nemá pri hraní takmer žiadny dopad. Autori sa zrejme snažili udržať hráča pri hre čo najdlhšie, ale úplne to nedomysleli a výsledok je nemastný a neslaný. Hra ponúka 3 rasy, menovite orkov, eldarov a vesmírnych mariňákov. Každá z nich má pochopiteľne iné elitné jednotky a prístup k boju, avšak vedel by som si predstaviť ešte viac odlíšené prístupy, pretože takto sa môžeme iba smutne pozerať na StarCraft, ktorému sa to darí oveľa lepšie. V kampani si rovnomerne zahráte za všetky rasy v jednotnom príbehu. Príjemnou zmenou je, že sa misie miešajú rôzne a nemusíte tak hrať súvisle 6 misií za každú rasu. Ja som si pri hraní vlastne uvedomil, že je to pomerne dobrý nápad a nikdy sa žiadnej strany nepresýtite, keďže ich musíte neustále striedať. Čo sa však týka obsahu samotnej kampane, tu už som taký nadšený nebol. Príbeh je sám o sebe nezaujímavý a o mesiac si ani nespomeniete, o čom bol. Tri rasy sa stretnú na jednej planéte v honbe za bájnym artefaktom, aby mohli získať nadvládu nad ostatnými. Samozrejme, všetko sa časom zamotá a vy sa tak po niekoľkých pekných brífingoch, videách a naťahovaných misiách dostanete na koniec, pričom dohranie kampane vám zaberie približne 14 hodín. Tam vlastne zistíte, že kanadskí vývojári sú obyčajní zlodeji a váš čas by ste chceli späť. Dobre, možno trocha preháňam, ale kvôli nezaujímavým, naťahovaným misiám a nevyváženej obtiažnosti nemôžem kampaň odporučiť. Všetci však vieme, že jadro hry spočíva v multiplayeri. Tu sa konečne dostávam k hlavným plusom hry. Vďaka akčne poňatej hrateľnosti a základu z minulých dielov je súboj s ostatnými hráčmi veľmi zábavný. Teda aspoň počas prvých zápasov, kedy iba zisťujete jemné detaily každej rasy a učíte sa ich slabiny a silné stránky. Po čase vám však môže začať vadiť, že za odlišné rasy sa prístup k boju až tak radikálne nemení. Máp je iba 8, čo je žalostne málo a možno ste zaregistrovali aj rapídny odliv hráčov po prvom týždni od vydania. Nakoniec tak budete tak radi za akýkoľvek rýchly zápas, aj keď nevidíte štatistiky svojich protivníkov a tak môžete pokojne hrať proti oveľa skúsenejším hráčom. Herný mód je iba jeden a autori zaň získali pomerne veľa negatívnych ohlasov. Spočíva totiž v postupnom dobývaní nepriateľskej základne, kedy je najprv potrebné zničiť nepriteľský generátor štítu, následne ochrannú vežu a nakoniec energetické jadro v strede ich základne. Znie vám to povedome? Táto inšpirácia MOBA žánrom bije do očí už na prvý pohľad. Ako dlhoročný hráč Doty a LoL vám však môžem s čistým srdcom povedať, že hrateľnosť Warhammer 40,000: Dawn of War III sa im vôbec nemôže rovnať. V jadre totiž ide o klasické RTS, ako sa na Relic patrí. Jeho nevýhodou je však minimálne v mojich očiach fakt, že už nie je možné podnikať priame rýchle výpady na začiatku hry, pretože bez kvalitnej armády sa cez vežu aj tak nedostanete. Všetky spomenuté skutočnosti znamenajú, že multiplayer Dawn of War III je iba veľmi príjemným obohatením hernej doby, a nie dlhodobým kompetitívnym koníčkom. Zvuková kulisa je na tom dobre, jednotlivé hlasy a podmaz pri hraní správne navodzujú atmosféru epických bojov. Graficky môže niekomu vadiť mierne priklonenie sa ku komiksovým odtieňom, ale mne osobne to vôbec neprekážalo. Každému by však prekážali bugy, s ktorými som sa osobne stretol počas hrania. Jednak sa hra po misii viackrát zasekla a vyriešiť to bolo možné iba klasickou kombináciou Alt + F4. Okrem toho som, bohužiaľ, narážal aj na zvukové a grafické glitche, ktoré hranie príliš neovplyvnili, ale rozhodne nezanechali dobrý pocit. Navigácia v menu, hlavne pri prezeraní elitných jednotiek a bonusov, je žalostne ťažkopádna a systém ukladania a načítania hry mohol byť oveľa prehľadnejší. To ani nehovorím o fakte, že pri neúspechu v misii vám hra ani nedovolí načítať staršiu pozíciu. Môžete sa iba vrátiť do menu alebo ju celú reštartovať. Loadingy nie sú vôbec krátke, preto je dosť odvážne testovať hráčovu trpezlivosť ešte aj pri takýchto základných veciach. Keď si to teda celé zhrniem, vychádza mi jediné. Warhammer 40,000: Dawn of War III je nehotový produkt, ktorý by sa dal vylepšiť takmer po všetkých smeroch. Väčšina prvkov v hre síce funguje, ale nepôsobí úplne ideálne a pri hraní cítite polovičné nápady a nedostatok obsahu. Vydať totiž hru primárne zameranú na multiplayer iba s jedným módom, tromi rasami a trestuhodnými ôsmymi mapami, sa nedá ospravedlniť. Okrem toho chýbajú aj rebríčky hráčov, ktoré prídu v budúcom update. Ten prinesie aj veľmi potrebnú úpravu balansu, pretože už v bete boli sťažnosti na príliš silných eldarov. Hádajte, ako je to v plnej hre? Rovnako. Možno som si vylial zlosť až príliš a vy už nemáte vôbec chuť si hru kúpiť. Vedzte, že základ je stále zábavný a podarený, pretože ho vývojári pilujú dlhé roky. Bohužiaľ však nedomysleli priveľa detailov a Dawn of War III kvôli nim balansuje na hrane. Ak totiž autori opäť nenaštartujú hráčsku základňu a nedodajú potrebný obsah a funkcie, za mesiac si zahráte akurát tak proti umelej inteligencii. Hru na recenziu poskytla spoločnosť Warhammer 40,000: Dawn of War III - Nedokončený počin od skúsených autorovDawn of War III je v základe stále vydarená RTS od skúsených autorov. Snaha o zmeny sa však na hre podpísala skôr negatívnym spôsobom. Systém odomykania hrdinov je zbytočný a taktiež zamrzí prítomnosť jediného módu v multiplayeri. Spolu s ôsmymi mapami je to asi najväčšia chyba hry - nedostatok obsahu pre dlhodobé hranie.PozitívaZábavná hrateľnosťMultiplayerZvuková kulisaNegatívaChýbajúci obsahKampaňNedomyslený systém progresu hráča2017-05-2070%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!