Dočkáme sa otvoreného multiplayeru? Michal Valúch 29. apríla 2017 Rubriky, Téma Aj keď sme ako hráči jedna veľká rodina, neustále nás rozdeľujú nikdy nekončiace spory vedené o to, ktorá herná platforma je najlepšia, alebo prečo je to práve tá naša. Blogy a diskusné vlákna herných webov sa štandardne plnia nenávistnými komentármi hráčov, ktoré kritizujú svojich oponentov uprednostňujúcich iné zariadenia. No možno by hráči až tak neriešili tieto žabomyšie vojny, pokiaľ by mali možnosť hrať svoje obľúbené hry naprieč rôznymi platformami. Stane sa niekedy otvorený multiplayer naprieč platformami samozrejmosťou? Ako si vyberáme hernú platformu? Ak predpokladáte, že si hráči si vyberajú PlayStation, Xbox, alebo Nintendo, či herné PC podľa toho aké exkluzivity prinášajú, nie je tomu úplne tak. Dovolím si tvrdiť, že rozhodnutie bežného hráča, na ktorú stranu sa prikloniť, neovplyvňuje vývojár. Najsilnejším ťahákom je práve hráčovo okolie. Kamarát u ktorého prvýkrát otestujete PlayStation, či Xbox je spolu s jeho nadšeným komentárom najlepšia možná reklama. Keď si do toho započítate možnosť hrať spolu aj na diaľku počas dlhých a nielen zimných nocí, rozhodnutie je jasné. Je veľmi nepravdepodobné, že napíšete Ježiškovi o PlayStation 4 pod vianočný stromček, ak majú všetci vaši spolužiaci doma Xbox One. Ale prečo nehráme medzi sebou? Veď veľa hier, ktoré vychádzajú na všetky hlavné platformy ponúka multiplayer. Prečo teda až na výnimky nemôžeme hrať medzi sebou? Star Wars Battlefront, Titanfall 2, Overwatch, Battlefield 1, Call of Duty. Všetky tieto hry majú svoju stálu základňu hráčov, tá je však ešte rozkúskovaná medzi jednotlivé platformy. Keď začne popularita hry klesať, bude stále ťažšie a ťažšie nájsť dostatočný počet spoluhráčov, aby sme mohli vytvoriť funkčnú online hru. Prečo k tomu vývojári pristupujú týmto spôsobom? Dôvod č. 1 – Hardware Dalo by sa povedať, že herné počítače so svojím veľkým výkonom, ďaleko prevyšujúcim súčasné konzoly, sa vytlačili z možnej spolupráce samé. Veríme, že čím silnejšie herné železo, tým lepšie. Veď kto by netúžil zahrať si aktuálnu novinku na plné detaily v 4K rozlíšení? Vôbec by ste sa ma nemuseli pýtať dvakrát a už by som stál v rade ako prvý. No s vysokým výkonom prichádza aj množstvo herných výhod, ktoré by sa protihráčom na slabučkej konzole zvládajúcej niekedy len 720p rozlíšenie s klesajúcim snímkovaním určite prekážali. A to nehovorím o dohľade, ktorý je pre takého ostreľovača v Battlefield 1 kľúčový. Skrátka by to nešlo. Dôvod č. 2 – Rozdielne siete herných spoločností Ak ste pozorne sledovali správy z herného sveta, určite vám neunikla informácia o nekompatibilite služieb Windows Store a Steam. Aj keď oba služby používate na svojom PC, nie je možnosť hrať zakúpenú hru z jedného obchodu s niekým, kto ju vlastní v tom druhom. Keď hráči Call Of Duty zistili, že po tom ako kúpili hru na Windows Store nemajú dostatok spoluhráčov na online multiplayer, boli nemilo prekvapení a právom rozhorčení. To že nie sme obmedzení len platformami je však tvrdá realita. V rámci sietí sa líši aj označenie ich členov. Na platforme PlayStation nájdete kamaráta podľa nicku, no v prípade Nintenda je to dvanásťmiestny číselný kód. Dôvod č. 3 – Koordinácia updatov V dnešnej dobe neexistuje hra a to najmä onlineová, ktorá by nebola pravidelne opravovaná a upravovaná záplatami vývojárov. Pri nových hrách to býva dokonca aj každý deň. Ku každému užívateľovi sa však záplata nedostane v rovnaký čas, pretože musí prebehnúť cez ich systém. Je jedno, či hráte na Steame, alebo na Xboxe, každá herná platforma má iné pravidlá na schvaľovanie a vydávanie obsahu a bola by tak potrebná značná kooordinácia, aby hráči na niektorej platforme nemali výhodu, voči ostatným. Ak by sa aj herné spoločnosti dohodli a vydávali záplaty a programy v jednom čase, museli by to robiť z jedného centra a navzájom si tak otvoriť sieť. K tomuto však v blízkej dobe určite nedôjde. Všetko nasvedčuje tomu, že otvoreného multiplayeru naprieč platformami sa v dohľadnej dobe nedočkáme a dôvody sme vám popísali. Občasné výnimky sa však objavujú neustále, či už napríklad v podobe populárneho Rocket League, alebo kartovej hry HearthStone. A časom možno neostane iba pri nich. Čo si myslíte vy o otvorenom multiplayeri? Uvítali by ste ho? Komentuj!