Register

A password will be e-mailed to you.

Vývojárske štúdio Serafini Production, sídliace v Tokiu, pripravuje celú sériu samostatných strašidelných hororových príbehov, takzvaných kaidanov, pod súhrnným označením BrokenLore. V týchto japonských príbehoch, teda v kaidanoch, hlavnú rolu totiž zohrávajú strašidlá a duchovia. Japonci v priebehu svojej dlhej histórie vytvorili komplexný mytologický systém, ktorého súčasťou boli aj takzvaní yokai, alebo nadprirodzené prírodné bytosti. Séria BrokenLore tak má určite z čoho čerpať. Ešte v priebehu tohto roka by mali vyjsť ďalšie epizódy BrokenLore: DON’T WATCH (vyjde už budúci mesiac) a neskôr nasledované časťami BrokenLore: FOLLOW a BrokenLore: UNFOLLOW. Avšak na tomto mieste sa pozrieme iba na úplne prvú epizódu tejto série s podtitulom LOW.

Recenzovaná verzia: PC

V BrokenLore: LOW sa ujmeme úlohy Naomi, mladej ženy, prichádzajúcej do odľahlej, hmlou pokrytej dediny Kirisame Mura kdesi v Japonsku, kde má absolvovať pohovor s istým producentom, pretože má záujem o kariéru speváčky. Pohovor sa síce uskutoční, ale Naomi už onedlho zistí, že na tomto mieste nie je v poriadku vôbec nič. Príbeh sa postupne odvíja a stáva sa čoraz viac nejednoznačným a znepokojujúcim. Prostredie Kirisame Mura čerpá inšpiráciu z podmanivých vidieckych miest Japonska a evokuje zmes zdanlivého pokoja a skrytého napätia. Všadeprítomná hmla, ktorá zahaľuje dedinu, nie je len scénickým prvkom, ale skutočným symbolom neznáma: každá ulička môže ukrývať skryté tajomstvá.

Jedným z najvýraznejších aspektov tejto hry je určite náhly prechod medzi realistickou grafikou a low-poly štýlom, jasne inšpirovaným survival hororom z 90. rokov. Táto umelecká voľba nie je len poctou klasike žánru, ale je logicky integrovaná do rozprávania príbehu a zdôrazňuje nesúlad medzi realitou a nočnou morou. Má určitý znepokojujúci účinok a bude posilňovať váš pocit dezorientácie. V tých chvíľach totiž budete ponorení do sveta, kde sa hranica medzi hmatateľným a halucinačným nebezpečne stiera. Zásadnú úlohu v zážitku hrá zdanlivo pokojné, no skreslené prostredie, kde máte pocit, že každý kút skrýva tajomstvo. Neustála prítomnosť tajomných predmetov a symbolov, ako sú zvitky a záhadné fragmenty, pomáha budovať skľučujúcu a znepokojujúcu atmosféru.

BrokenLore: LOW je do značnej miery postavený na symbolike, pričom v tejto epizóde vyniká najmä motív zrkadla. V hre zrkadlo predstavuje odraz identity. Symbolizuje tiež zlom medzi vlastným ja a okolitou realitou. Rozbitie zrkadla zasa symbolizuje stratu jasnosti. Predstavuje tiež konfrontáciu s rozbitou identitou. Cesta medzi dimenziami naznačuje psychologický zostup do nevedomia. Neustále zmeny v prostredí zdôrazňujú tento zostup. Postupné prekrúcanie reality sa stáva metaforou vnútorného konfliktu, pričom symbolizuje tiež odtrhnutie od skutočného sveta.

Ako som trochu naznačil vyššie, BrokenLore: LOW využíva nezvyčajnú vizuálnu kombináciu. Strieda sa v ňom veľmi detailné prostredie a zámerné retro segmenty. Tento kontrast definuje estetickú identitu celého počinu a určite zvyšuje aj psychické napätie. Každý vizuálny prechod sa stáva naratívnym prostriedkom. Zvukový dizajn zohráva pri budovaní atmosféry zásadnú úlohu. Okolité zvuky, spočiatku známe a upokojujúce, sa postupne menia a čím ďalej tým viac vás budú znepokojovať.

BrokenLore: LOW obsahuje veľmi jednoduché herné mechaniky, pripomínajúce skôr žáner walking simulátor, ako plnohodnotnú adventúru. Takže nečakajte žiadny inventár ani nejaké obsiahle zápisky. Taktiež tu absentujú stealth prvky, takže pred tamojšími prízrakmi vám nezostáva nič iné, než utekať. Titul je v podstate veľmi lineárny a autori kladú primárny dôraz na psychologický príbeh, skôr než na premyslené herné mechaniky. Z môjho pohľadu je tiež príliš krátky, pričom sa mi ho celý podarilo dohrať do nejakej hodiny a pol.

Vďaka vrstvenému rozprávaniu, neustále sa meniacej estetike a precízne vypracovanému zvukovému dizajnu je BrokenLore: LOW slušným počinom a ako úvod do série iste zajme žánrových nadšencov, ktorí sú na takúto hororovku naladení. Serafini Productions úspešne predviedli svoju schopnosť vytvárať strašidelné, podmanivé svety a nútiť hráčov objavovať najtemnejšie zákutia ľudskej mysle, a tak som zvedavý, čo prinesú nabudúce, keďže tento rok by mali vyjsť ešte minimálne tri epizódy tejto pomerne nádejnej série.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

BrokenLore: LOW - Séria krátkych kaidanov začína
BrokenLore: LOW je síce veľmi krátka, ale inak pozoruhodná psychologická hororovka, zahrávajúca sa s vnímaním a mysľou hráča a spájajúca symboliku a surrealizmus. Avšak až ďalšie príbehy ukážu, či sa stane kultovou klasikou a uchváti žánrových nadšencov, alebo rýchlo upadne do zabudnutia.
Pozitíva
  • Pôsobivá atmosféra dediny Kirisame Mura
  • Logické a funkčné prechody medzi realistickou a pixelovou grafikou
  • Zaujímavo spracovaný príbeh
Negatíva
  • Veľmi krátka herná doba
  • Príliš jednoduché herné mechaniky
65%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!