Register

A password will be e-mailed to you.

Slovenské štúdio Games Farm už dlhšiu dobu pracuje na hre Vikings: Wolves of Midgard. Tá dnes konečne vychádza, pričom my sme sa jej pozreli na zúbok v predstihu. Ako teda dopadol jeden z našich najväčších herných pokusov posledných rokov?

Recenzovaná verzia: PC

Odpoveď na hlavnú otázku nie je jednoduchá. Poďme si to ale prejsť postupne. Štúdio Games Farm sídliace v Košiciach už vyvinulo niekoľko hier. Môžeme spomenúť napr. Air Conflicts: Vietnam alebo akčné RPG Shadows: Heretic Kingdoms. S vývojom hier teda majú v tomto štúdiu dostatočné skúsenosti, no a keď oznámili ďalšie akčné RPG Vikings: Wolves of Midgard, viacerí do nich vkladali nádeje. Jednalo sa totiž na naše pomery o väčší pokus preraziť na svetovom trhu. Nalejme si totiž čistého vína – v našich končinách sa vrece videohernými úspechmi veľmi neroztrhlo.

Príbeh Vikings sa odohráva vo fiktívnom fantasy svete, ktorý však pripomína reálne škandinávske kraje z minulosti. To už ostatne naznačuje aj názov hry. Hlavný hrdina sa rýchlo stane náčelníkom vlastného kmeňa, ktorý zachráni pred útokom obrov. Následne sa rozhodne podmaniť si aj okolité kmene Vikingov a súčasne sa dozvie o skrytej hrozbe – o spiknutí obrov proti bohom. Úspešný útok na Asgard by znamenal koniec sveta a večnú zimu, a to pochopiteľne nemôžete dopustiť. Osud sveta tak bude vo vašich rukách a vedzte, že v boji proti temným silám na to budete naozaj väčšinou sami. Popritom sa však impérium z juhu snaží podmaniť severské kraje, takže musíte svoje úsilie rozdeliť dokonca na dve ťažké úlohy.

Zatiaľ to všetko znie pekne, kým si krutú realitu naozaj neskúsite. Veľmi rýchlo odhalíte, že vaša malá družina sa skladá z prázdnych, nezaujímavých osobností a dialógy sú skôr na smiech. Najviac to korunuje hlavná postava, za ktorej hlúposť a aroganciu sa doteraz hanbím aj za autorov. Odporúčam vám preto príbeh vnímať iba minimálne a radšej ho brať ako ospravedlnenie pre zabíjanie stoviek nepriateľov. Ostatne, v akčnom RPG to nebude až taký problém.

Tvorba postavy je pomerne klasická. Na začiatku si môžete mierne prispôsobiť vzhľad hlavného hrdinu, taktiež jeho pohlavie a určiť si boha, ktorého budete uctievať. Každý z piatich bohov vám poskytne rozdielny prístup k boju. Loki z vás spraví bezhlavého berserkera s dvoma sekerami, Odin zase rozvážneho druida s palicou. Voľba je na vás a ak vám náhodou nesadne, počas hrania je možné ľubovoľne striedať špecifikácie, takže nie je nutné byť pripútaný k jednej ceste hneď od začiatku. Ja som tak mohol striedať boj na blízko, strieľanie z luku a aj v neskoršej fáze hry som zbrane často obmieňal. Občas si tak totiž uľahčíte situáciu, niektorí nepriatelia proti zbraniam na diaľku nemajú odpoveď a ich pomalý pohyb znamená, že pre vás nebudú predstavovať žiadnu hrozbu.

Nakoľko ide o RPG, nesmie chýbať vylepšovanie vašej postavy. To je vskutku jednoduché, pretože vám každý nový level prinesie 2 body, ktoré môžete utratiť v strome darov. Každý boh má vlastný strom a v rámci jedného stromu je k dispozícii niekoľko aktívnych a pasívnych vylepšení. Tie sú odstupňované do troch úrovní, no k tým lepším sa dostanete až neskôr. Priložený obrázok signalizuje rozvetvené možnosti vylepšovania postavy, no nenechajte sa však zmiasť. Každý level vám otvorí iba jeden nový dar, do ktorého môžete investovať. Vývoj postavy je tak značne spomalený a nezaujímavý, pretože máte iba minimum možností pridelenia bodov, pokiaľ sa teda nechystáte naraz plnohodnotne vylepšovať viacero stromov. Okrem prideľovania bodov môžete na každej novej úrovni zvýšiť svoje základné štatistiky, ako napríklad obrana alebo rýchlosť útoku – o závratné 1%.

Základom tohto žánru sú súboje, v ktorých strávite jednoznačne najviac času. Základ súbojového systému tvorí kombinovanie obyčajných útokov so špeciálnymi schopnosťami. Počas toho však často budete využívať aj rýchle úskoky. Tie oceníte hlavne pri vyhýbaní sa nepriateľským úderom, ale občas je to potrebné aj na rýchle obídenie rytierov so štítmi a následný útok od chrbta. Po dlhom rozdávaní úderov sa vám naplní ukazovateľ hnevu, a vy tak budete môcť vypustiť nazhromaždenú zúrivosť. Počas tohto momentu sa spomalí čas a vám sa dočasne zvýši udeľované poškodenie. Súboje väčšinou odsýpajú fajn a pokiaľ všetko funguje ako má, tak aj bavia. Problémom sú však občas zle nastavené kolízie objektov, čo zapríčiňuje, že vaše údery nezasiahnu nepriateľa priamo pred vami. Prípadne sa môže stať, že vy schytáte úder aj vtedy, keď sa už zjavne nenachádzate na mieste dopadu.

Každá špecializácia má 5 osobitných špeciálnych schopností. Vyvolávate ich za svoju energiu, ktorá sa postupne sama dopĺňa. Energiu vás však stojí aj každý úskok, takže je dobré trochu taktizovať. K tomu máte jednu schopnosť vďaka mocnému talizmanu. Ten spotrebuje všetku energiu naraz, odmenou však môže byť devastačné poškodenie okolia. Poslednú aktívnu možnosť získate vďaka liečivému totemu. V ňom môže byť uskladnená liečivá energia, pričom za moje hranie som narazil najviac na 3 nabitia totemu. Možno to znie zložito, v praxi to ale znamená, že máte iba 3 pokusy na vyliečenie, a potom ste odkázaní na seba. Totem si môžete znovu nabiť iba na vybraných miestach na mape. Príjemná zmena oproti konkurentom v žánri, ktorí vám dovolia nakúpiť si plný batoh liečivých elixírov a hor sa do boja.

Keď už som spomenul mapu, je načase si ju trocha rozobrať. Jednotlivé úrovne majú vždy svoj začiatok a koniec, medzi nimi sa nachádza pomerne otvorený dizajn, v ktorom sa oplatí preskúmať každý kút najmä kvôli vedľajším úlohám. Tie sú bohužiaľ pomerne jednotvárne, nudné a ich jadro často spočíva v zničení určitého počtu svätýň, alebo zabití určitého počtu nepriateľov. Pred koncom každej príbehovej misie vás čaká súboj s bossom. Ich kvalita je však kolísavá a kým niektoré sú zaujímavé a férové, iné majú nevyváženú obtiažnosť (oboma smermi), prípadne nezmyselný dizajn úrovne, vďaka ktorému sa rozhodne nebudete zabávať.

Hlavnou novinkou tejto hry je vplyv prostredia. Na zasneženej pláni tak budete pomaly mrznúť, a keď sa včas nevrátite k ohnisku, veľmi rýchlo začnete strácať život. Pri ohnisku sa vám ukazovateľ vplyvu opäť vynuluje, a vy tak môžete pokračovať ďalej. Neskôr sa v hre nebude jednať iba o zimu, starosti vám bude robiť aj neznesiteľné teplo v podzemných baniach alebo temná mágia v močiaroch.

Tento mechanizmus bude zrejme komunitu rozdeľovať na 2 skupiny. Jedna si ho bude pochvaľovať ako zaujímavú zmenu a druhá bude nadávať, že jediný význam tejto novinky je vyrušovanie hráča od bojovej vravy. Nič totiž nepokazí náladu viac než zistenie, že sa každé 3 minúty musíte vracať k ohnisku. Hra kvôli tomu stráca tempo a k žánru akčných RPG to príliš nepasuje. Asi ste to už z predchádzajúcich riadkov odhadli – ja patrím práve k tej druhej skupine. Autori sa našťastie nesnažili uplatniť tento mechanizmus v každej misii, za čo im patrí pochvala.

Medzi misiami pobudnete vo vašej dedine. Tá je dosť prázdna a v praxi slúži iba ako miesto na predaj koristi a vylepšenie výbavy. Postupne môžete za ukoristené suroviny, ako drevo alebo železo, vylepšiť miestnych remeselníkov a odmenou vám budú silnejšie predmety v ich ponuke. Systém obchodu je zaujímavý, musíte mať dostatok rôznych surovín na výrobu každej veci a až potom vám ju kováč vlastnoručne vyrobí. Smutné je, že ponuky v obchode sú dosť obmedzené a v praxi to dopadne tak, že po vylepšení daného obchodníka okamžite vezmete najlepšie predmety, ktoré ponúka. Stačí totiž občasné plnenie vedľajších úloh a budete mať k dispozícii hromadu surovín. Navyše sa vám občas stane, že priamo počas misií narazíte na oveľa lepšie predmety než u remeselníkov, čím značne klesá dôvod pre ich postupné vylepšovanie. Keďže ich však budete mať plné vrecká, bude vám to vlastne jedno.

Graficky sú Vikingovia naozaj príjemní. Rôzne efekty, ako zapálenie nepriateľov a oheň vyzerajú naozaj pekne a aj počas prechádzania rôznych prostredí vám hra bude pripadať pohľadná. Zvukovo je to však dosť rozporuplné, pretože som narazil na niekoľko pekných, ale aj nevýrazných skladieb. S dabingom je to podobné a niektoré postavy, vrátane hlavného hrdinu, pôsobia trochu lacno. Hra bohužiaľ trpí i technickými chybami. Autori ich postupne opravovali aj počas môjho hrania, stále však nevychytali všetky. Umelá inteligencia sa niekedy rozbehne úplne zlým smerom a následne sa zasekáva o predmety. Takisto som niekedy nebol schopný zamerať objekt so zbraňami nablízko, zničiť som ho mohol iba špeciálnou schopnosťou alebo lukom. Chýb už našťastie nie je veľa, takže verím, že časom sa autorom podarí vychytať aj väčšinu stávajúcich.

Vikings: Wolves of Midgard sa javí na prvý pohľad ako vydarená hra. Na papieri jej systém vyzerá fajn a aj z videí pôsobí veľmi dobre a zábavne. Pri samotnom hraní však veľmi rýchlo začnete narážať na jej nedostatky. Nie sú to vyložene veľké prešľapy, ale vytrvalo vám budú brániť v poriadnej zábave. Každá hodinka zábavy je totiž prerušovaná momentom frustrácie. Tu nad hlúpym dialógom, tu nad survival prvkom a sem-tam nad zle nastavenými kolíziami. Možno hru podstatne vylepší Day 1 patch, no ja hodnotím hru v takom stave, ako som ju dostal na recenzovanie. Kvôli tomu ju za plnú cenu nemôžem odporučiť s čistým svedomím. Ak ste zarytý patriot alebo veľký fanúšik žánru, v tom prípade do toho choďte. Ostatných musím varovať, možno budete sklamaní.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Vikings: Wolves of Midgard - Slovenský pokus o Diablo?
Vikings: Wolves of Midgard sa snaží dištancovať od hier typu Diablo pridaním survival prvku, čo je však skôr na škodu, ako na úžitok. Stále však môže fanúšikov žánru zabaviť, pretože súboje sú v základe fajn. Hra bohužiaľ trpí hromadou malých chybičiek, kvôli ktorým si nie je možné užívať bez výhrad. V neposlednom rade jej neprospieva ani vysoká cena. Či do tohto slovenského pokusu pôjdete teraz, nechám na vás, odporúčam však chvíľku počkať na opravné patche.
Pozitíva
  • Slušný grafický kabát
  • Súboje sú v základe zábavné
  • Obmedzené liečenie
Negatíva
  • Technické chyby
  • Hlúpe podanie príbehu
  • Nedostatočný vývoj postavy
65%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (2 Hlasy)
83%

Komentuj!