Vikingský Northgard – Prvé dojmy z Early Access Miroslav Slemenský 19. marca 2017 Preview a Dojmy, Rubriky Štúdio Shiro Games patrí medzi nezávislé vývojárske spoločnosti. Vznikli v roku 2012 a sídlia vo Francúzsku v meste Bordeaux. Doteraz bola táto spoločnosť známa hlavne vďaka RPG sérii Evoland, no tentokrát sa rozhodla vydať úplne iným smerom. Strategický počin s názvom Northgard pláva medzi real-time stratégiami v takzvanom 4x štýle, čo v praxi znamená explore, expand, exploit a extermite (preskúmať, rozširovať, využiť a vyhubiť). Momentálne je možnosť hru zakúpiť a hrať v Early Access programe. Toto chcú vývojári zužitkovať pre vyladenie herných mechaník, opravu chýb a úplné dokončenie singleplayeru spoločne s multiplayerom. Tak sa poďme spolu pozrieť, čo nám môže zatiaľ ponúknuť táto zaujímavo vyzerajúca hra. Titul Northgard je zasadený do prostredia severskej krajiny, kde sa môžete stretnúť s medveďmi, vlkmi ale aj s magickými valkýrami. Práve tam prichádza mladý a neskúsený vikingský kmeň s jasným cieľom – osídliť túto oblasť. Po spustení hry máte momentálne na výber iba tri z piatich plánovaných klanov. Tieto disponujú malými odlišnosťami, ktoré môžu zásadne ovplyvniť priebeh hry. Ak si zvolíte klan vlka, máte väčšiu podporu do bojov prvej línii, pričom klan jeleňa poskytuje extra suroviny v úvode hry, čo môže prispieť rýchlejšiemu expandovaniu. Každý klan disponuje iným technologickým stromom, ktorý využívate ako svoj výskumný nástroj. Môžete použiť až 5 unikátnych technológií, ktoré podporujú špecifický herný štýl. Prvé minúty hry mi pripomínali Settlers, Civilization a Banished v kombinácií s Age of Empires. Začínate na malom kúsku zeme s jasnými hranicami, vidíte hlavnú budovu Town Hall a troch dedinčanov, ktorí automaticky začnú zbierať jedlo dôležité na prežitie. Všade okolo je len tma. Ak je národ spokojný a máte dostatok ubytovacích kapacít noví dedinčania prichádzajú automaticky z Town Hall. Dohromady máte možnosť využívať 7 druhov surovín. Napríklad jedlo je nutné na nakŕmenie obyvateľov, pretože bez neho dochádza k zbytočným úmrtiam. Kameň môžete štandardne použiť na vylepšenie budov, avšak nesmiete zabudnúť, že na mape je obmedzený výskyt kameňa, takže si treba dobre rozmyslieť kam ho budete investovať. Ak chcete odhaliť ďalšiu časť mapy, je nutné vyslať na výpravu prieskumníka, ktorý automaticky objavuje okolitých susedov a územia. Jednotlivé políčka mapy vám môžu priniesť suroviny, ale taktiež môžu ukrývať i nebezpečenstvo. Zaujímavosťou je fakt, že každé políčko dovoľuje len obmedzený počet povolených stavieb na vytýčenej ploche. Ak sa rozhodnete získať takéto políčko, najprv ho musíte obsadiť vyčistiť od neutrálnych jednotiek – akým je napríklad spomínaný vlk – a potom sa môžete pustiť do kolonizácie tohto územia za príslušný poplatok vo forme jedla. Spolu s narastajúcou veľkosťou vášho impéria sa poplatok za kolonizáciu priamo úmerne zvyšuje. Samotný proces výcviku jednotiek funguje pomerne jednoducho. Na to aby ste mohli vytvoriť špecifickú jednotku, je nutné mať postavenú konkrétnu budovu a poslať do nej obyčajného dedinčana. Tým mu určíte jeho profesionálne zaradenie. Ako to býva aj u nás na Slovensku, nezamestnaní dedinčania slúžia automaticky ako zberači jedla, aj keď produkujú menší príjem v porovnaní s farmármi, alebo lovcami zveri. Tieto rozhodnutia sa vám môžu časom vypomstiť, preto je dôležitý rozumný manažment dedinčanov, aby ste dosiahli najlepší príjem surovín. Ak si naviac myslíte, že budete v pokoji zbierať rastlinky na svojom území, tak sa mýlite. Napríklad medveď veľmi rád príde z vedľajšieho neobsadeného políčka aby si pochutil na dedinčanoch. No a každý dedinčan je takpovediac patriot a automaticky pôjde brániť svoj kúsok pôdy.. Preto je rozumné postaviť obrannú vežu, ktorá síce zaberá stavebné miesto na danom území, ale dokáže pomerne efektívne strieľať z diaľky šípy do nechcených hostí. Armáda, alebo…? Nemôžem napísať, že by Northgard vynikal veľkým počtom jednotiek, no napriek tomu patrí armáda medzi dôležité nástroje využívané k dosahovaniu cieľov. Druhou zaujímavosťou je možnosť stiahnuť polomŕtveho vojaka spať do dediny a prepustiť ho do role dedinčana a tak mu vlastne zachrániť jeho život. Určite nečakajte epické bitky ako v Total War: Warhammer. Tento titul, podobne ako Civilization, ponúka viacero možností ako vyhrať bitku. Využitie armády môže byť v porovnaní s inými cestami oveľa zdĺhavejšie. Nedá sa napísať, že by to bolo čisto len o budovaní a ekonomike, ale aj armáda vyžaduje určite náklady. Bežný vojak so sekerou predstavuje základný stavebný kameň vášho vojska. Okrem neho môžete priradiť do skupiny silnejšieho náčelníka, alebo legendárneho Jötunna, ktorého si však musíte vybojovať. Ak chcete prispieť k zdarnému výsledku bitky, môžete vylepšiť vaše zbrane, alebo rovno vylepšiť technologický strom za využitia cennej suroviny akou je „lore“. Vedecký výskum Ak chcete začať vylepšovať svoj technologický strom, budete na to potrebovať surovinu známu ako „lore“, ktorá pomaly pribuda počas hry. Northgard ponúka aj využitie rýchlejšej produkcie tejto výskumnej suroviny. Po otvorení technologického stromu uvidíte popis, ktorý vám ponúka rôzne bonusy od zlepšenia produkcie jedla, cez rýchlejšiu stavbu budov až po zrušenie negatívneho bonusu získaného počas pobytu mimo vlastného územia cez zimné obdobie. Leto, zima a…? Northgard ponúka cyklicky sa meniace ročné obdobia, tento systém striedania dokáže do značnej miery ovplyvniť celý priebeh hry. Momentálne však akosi chýba jar a jeseň. Leto so sebou prináša okrem teplých lúčov aj zmenu prostredia a vaši dedinčania pracujú v bežnom tempe. Zima so sebou naopak prináša omnoho viac problémov. Zásoby surovín sa míňajú oveľa rýchlejšie ako v lete a vaša armáda, ktorá bojuje mimo vlastného územia stráca tretinu svojej sily. Zjavným korením tohto kolobehu sú rôzne katastrofy. Ako správni Vikingovia aj vy viete nazrieť do budúcnosti v podobe miesta, kde nastane daná katastrofa. Ako vyhrať? Ako som už spomínal, Northgard ponúka väčší počet možností, ako dosiahnuť víťazný koniec. Konkrétne je ich päť: dominancia za zničenie súpera, vedecké víťazstvo, víťazstvo za slávu, obchod, mýtické víťazstvo, ktoré spočíva v boji proti valkýram, alebo rovno môžete ukovať vzácny Odinov meč. Nemalý vplyv na vaše víťazstvo má aj samotná náhoda. Systém hry disponuje náhodným generovaním mapy, čo v praxi znamená, že pri prvej hre môže mať na vôkol seba políčka s kopcom surovín. No pri druhej hre tam zase môžete mať ihneď protihráčov, čo nie vždy poteší. Myslím si, že do budúcnosti bude musieť tento náhodný generátor hlavne kvôli multiplayeru prejsť úpravami, aby došlo k lepšiemu vybalancovaniu. Zo zvyku mi tu zatiaľ chýba možnosť vytvoriť klasické kontrolné skupiny jednotiek, ktoré dokážu zrýchliť celý proces hry. Momentálne je vidieť aj nedostatok klávesových skratiek, a tie čo tu sú, si nemôžete prispôsobiť podľa svojho gusta. Dynamické počasie však spolu s peknou grafickou stránkou však rozhodne poteší. Je pravda, že občas dochádza k dropom FPS, čo však v tejto fáze nevnímam ako negatívum. Verím, že tento drobný nedostatok autori časom vyriešia. Northgard už vo forme Early Access prináša slušnú zábavu, ktorá má veľký potenciál. Ak mám celú hru krátko zhrnúť, tak môžem s pokojom na duši napísať, že som si túto 4x stratégiu zahral rád a milo ma prekvapila. Určite budem ďalej sledovať ďalší vývoj tohto sľubného titulu a neostáva mi nič iné len si počkať, kedy autori hry sprístupnia multiplayer. Minimálne požiadavky · Windows Vista / novší · 2.0 GHz Intel Core 2 Duo / ekvivalent · 1 GB RAM · 400 MB miesta na disku · Grafická karta NVIDIA GeForce 450 GTS / AMD Radeon HD 5750 · DirectX 10 Odporúčané požiadavky · Windows 7 / novší · 3.1 GHz Intel i5 Quad Core / ekvivalent · 2 GB RAM · 400 MB miesta na disku · Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7800 · DirectX 10 Hru na preview poskytla spoločnosť Komentuj!