Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Strategický počin s názvom Northgard pláva medzi real-time stratégiami, ktoré sa nesú v duchu štýlu 4X, čo je skratkou eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate (preskúmať, rozširovať, využívať a zničiť). Po viac ako roku v Early Access prístupe sa tento titul prehupol do plnej verzie. Poďme sa teda spoločne pozrieť ako sa hra posunula od doby, kedy sme sa jej bližšie pozreli na zúbok v našom preview.

Recenzovaná verzia: PC

Ak sa dnes rozhodnete hľadať kvalitnú stratégiu, budete si pripadať ako keby ste hľadali ihlu v kope sena. Strategických titulov, ktoré by stáli za zmienku, v poslednej dobe skôr ubúda. Northgard predstavuje zaujímavú kombináciu vikingskej mytológie a krvavej brutality, ktorá je typická pre dané historické obdobie. Spĺňa táto kombinácia očakávania náročných fanúšikov, ktorí už okúsili sériu Settlers a im podobné tituly?

Pomsta sa môže začať

Stredovek a najmä éra Vikingov bola veľmi krutou dobou a rivalita medzi vodcami klanov a kráľmi často vyústila do krviprelievania. Neistý osud severskej aristokracie sa snaží podčiarknuť aj začiatok príbehovej línie Northgardu. Udatný Rig a jeho otec, kráľ severských kmeňov, sú prepadnutí počas osláv venovaných objaveniu tajomnej mapy mýtického kontinentu Northgard. Behom krviprelievania sú zabití takmer všetci členovia kráľovskej rodiny a ostáva len sám chrabrý Rig. Ten pri mŕtvole svojho otca prisahá, že pomstí celú svoju rodinu a tým sa začína jeho, a súčasne i vaša cesta, ako hráča. Na nej sa tento neskúsený bojovník stretáva so zástupcami ostatných významných klanov, ktoré boli taktiež zdecimované nájazdmi nemilosrdných Vikingov vedených Hagenom z klanu Havrana.

Hagen získava týmito činmi ceduľku úhlavného nepriateľa a vašou úlohou v kampani je zjednotiť oslabené kmene do jedného silného celku a neskôr aj pomstiť svojmu rodinu. S tak obrovskou silou, ktorú vám ponúkne jednota viacerých klanov, totiž môžete neskôr i priamo zaútočiť na domov nepriateľského klanu Havrana. Postupom času však zisťujete, že situácia je omnoho zložitejšia, ako ste sami čakali. Hoci príbehové kampane bývajú pri real-time stratégiách väčšinou iba niečím navyše, za seba môžem povedať že príbeh mladého Riga ma veľmi zaujal. Kampaň vás zavedie do 11 odlišne navrhnutých kapitol, ktoré sú, samozrejme, zamerané na hrdinský príbeh nášho šampióna. Niekedy sa budete musieť namiesto meča chopiť diplomacie a obchodu, pričom nie vždy vaša snaha padne na úrodnú pôdu.

Skromný začiatok

Na úvod sa dostávate do pozície náčelníka svojej malej dediny. Keď poviem malej, tak to dostatočne vystihuje danú situáciu. Na začiatku máte k dispozícií iba obmedzené územie s minimálnym počtom obyvateľov a na vašej štartovacej pozícií je možné postaviť len päť budov. Pre vaše prežitie je nevyhnuté vybudovať priestory pre drevorubačov, prieskumníkov a obydlia, ktoré zvyšujú maximálnu populáciu klanu. Vďaka svojim prieskumníkom budete môcť objavovať šerom zahalené územia, musíte však počítať s tým, že niektoré novoobjavené oblasti môžu brániť medvede, vlky, či rôzne bájne mýtické bytosti. Akonáhle ich však odprevadíte do sveta mŕtvych, budete môcť dané územie kolonizovať a tým získate výhody, ktoré so sebou prináša.

Po výstavbe prvých budov určených pre vašu produkciu budete musieť venovať svoju pozornosť rýchlej expanzii vášho teritória. Hranice je, samozrejme, potrebné nafúknuť čo najviac, ale netreba zabúdať na to, že čím väčšie územie budete vlastniť, tým viac práce vám dá jeho obrana pred rôznymi nájazdmi, ktoré sú v hre úplne bežné. Okrem vašich oponentov sa vám môže na území objaviť portál, z ktorého na vás vyskočia mýtické bytosti túžiace po krvi. Počas hry na vás bude celkovo číhať veľa nástrah od tých bežných, ako sú útoky nepriateľov, cez potkany v sýpke, až po choroby, ktoré budú zužovať vaše obyvateľstvo.

Počasie a ročné obdobia

Ako sme spomínali už aj v našom preview, hra ponúka cyklicky sa meniace ročné obdobia. Stále však hovoríme výlučne o lete a zime. Jar a jeseň aj vo finálnej verzii chýba, avšak treba na rovinu priznať, že ich prítomnosť by bola skôr na škodu. Ako leto, tak aj zima totiž prinášajú vcelku radikálnu zmenu herných podmienok ak by sa mal hráč neustále prispôsobovať aj dvom ďalším obdobiam, malo by to skôr negatívny efekt na samotnú hrateľnosť. Inak platí presne to, čo platilo aj v nehotovej verzii. To znamená, že prežívanie v zime je oveľa ťažšie, armáda bojujúca mimo svojho územia je slabšia a aj zásoby sa míňajú oveľa rýchlejšie. Ak sa teda na zimu adekvátne nepripravíte, máte zarobené na menšie problémy.

Druhá strana mince

Autor: Róbert Hagan

Testovaná verzia: PC

Northgard zavedie hráčov do neľutostných končín ďalekého severu a ponúka zaujímavú kombináciu real-time stratégie a 4X s miernym okorenením v podobe survival prvkov. Dostávate sa do kože malého severského kmeňa, ktorému máte pomôcť k víťazstvu v kampani, či už v hre proti počítačovým, alebo živým hráčom. A to na mape rozdelenej na viacero políčok, ktoré je potrebné postupne objavovať a kolonizovať.

Northgard však nie je len-tak obyčajný svet. Hoci tu nájdeme svoj podiel štandardnej fauny v podobe vlkov a medveďov, k ním sa pridajú severskou mytológiou inšpirované príšery ako draugrovia, jottuni, či koboldi. Títo často okupujú drahocenné políčka a je ich často potrebné vyčistiť predtým, než môže expanzia pokračovať. Niektorých z nich je však možné presvedčiť aj diplomatickou cestou, aby sa k vám pridali. Taký jotunn obor na správnej strane dokáže otočiť váhu síl v prospech toho, kto ho presvedčí k spoločnej kooperácii. Úloha to však nie je jednoduchá a ani časovo nenáročná. Je tak možné, že sa k svojej superzbrani dostane príliš neskoro na to, aby ste zvrátili prehru.

Dobývanie však nie je jedinou cestou k víťazstvu, ako to už býva u 4X hier. Sekundujú mu obchodovanie, sláva, lore (“technológia”) a mapovo špecifické mytologické víťazstvá. Samozrejme, pri tvorbe hry je možné si zvoliť, ktoré z nich budú aktívne a ktoré nie. Čo môže mať vplyv jednak na celkový herný štýl, ako aj na to, ktorý zo 6 klanov je do akej miery použiteľný. Každý z nich totiž disponuje do istej miery odlišným herným štýlom a ten sa prejavuje bonusmi na začiatku hry, pasívnymi výhodami, či unikátnymi technológiami v lore strome.

Ako som spomínal, Northgard disponuje aj určitou mierou survival prvkov. Tým najvýznamnejším je nutnosť kŕmiť svoj klan a zaistiť dostatok palivového dreva. To platí dvojnásobne pre obdobie zimy, kde spotreba oboch surovín výrazne vzrastá. Je tak potrebné nájsť správnu hranicu toho, koľko surovín použiť pred zimou, aby sa z nich dostalo najviac, no zároveň aby naši zverenci neumreli od hladu, či chladu. Práve správny manažment surovín môže byť tým, čo rozhodne o víťazstve. To platí aj o dvoch špeciálnych surovinách, kameň a železo. Tie sa využívajú na zlepšenie budov, či nástrojov vďaka ktorým sú vaši “pracanti” efektívnejší. Tieto suroviny sú však po mape rozložené len sporadicky a v limitovanom množstve. Opäť je tak potrebné si premyslieť, kam ich alokovať, pre čo najlepšie využitie.

Druhým survival prvkom sú občasné katastrofy. Medzi tieto patria zemetrasenia, krysy, či tuhá zima alebo portály s mýtickými potvorami. Netreba však mať strach, vaši veštci sú jasnozrivejší než moderná predpoveď počasia a tak dostanete o každej z týchto katastrof informáciu zhruba pol roka dopredu, čo je viac než dosť času na prípravu. Stačí pripraviť dostatok surovín alebo postaviť armádu na správne miesto a o problém je postarané. Jedinou, ktorá dá viac zabrať, je asi len tuhá zima. Tá si berie naozaj sadistické množstvo surovín a na jej konci som sa často našiel s polovicou obyvateľov hladnou alebo podchladenou.

Od skorého Early Access prístupu, kde ste mohli stavať len jeden typ jednotky, do hry pribudli i ďalšie typy. Môžete tak stavať vrhačov sekier, alebo obranných nosičov štítov. V dôsledku toho armáda nepôsobí až tak monotónne, ako tomu bolo v jej skoršej fáze vývoja. To, že disponujete iba troma základnými typmi jednotiek sa síce javí ako nevýhoda, avšak Northgard nie je práve bojiskom masívnych armád. Väčšina konfliktov sú skôr menšie potyčky o dôležité hraničné teritóriá s cieľom získať strategické suroviny, alebo aspoň dočasne zamedziť súperovi v ťažbe než presunie svoju armádu, aby vás vyhnal.

Práve tieto menšie šarvátky vnášajú do titulu čerstvosť a jedna prehratá bitka zďaleka neznamená prehratú hru. Istú úlohu tu hrá aj mikromanažment jednotiek, kde je možné zranené jednotky na chvíľu stiahnuť z boja a zachrániť im tak život. Vzhľadom na to, že populácia klanu rastie len pomerne pozvoľna, je to veľmi užitočná technika. Obzvlášť proti umelej inteligencii, ktorá svoje jednotky nemikromanažuje a je tak v podstatnej nevýhode pri inak vyrovnaných súbojoch.

Čo by som rád videl a v titule mi chýba, je lepší manažment klávesových skratiek. Totiž, veľa ich tu nie je. Rýchle otvorenie viacerých obrazoviek ako lore, stavu víťazstva, či budov je síce pekné. Lepšie by však bolo vidieť skratky aj pre jednotlivé budovy alebo jednoduchú možnosť pridania novej vojenskej jednotky do existujúcej “control grupy”. Avšak nie sú to tak závažné nedostatky, ako by boli v prípade, keby chýbali v hrách ako StarCraft, či Age of Empires. Northgard je predsa len hra s pomalším tempom, ktorá si nevyžaduje vysokú efektivitu akcií ani 400 klikov myši, či klávesnice za minútu. V tomto ohľade viac zdedila z 4X strany rodiny, než z RTS.

Občas je však pomalé tempo na škodu. Obzvlášť v kampani som sa pri niektorých hrách aj na najťažšej obtiažnosti prichytil, že skrátka nemám momentálne čo robiť, len sa pozerať na mapu a čakať. A to najmä cez zimu, keď zásoby surovín nerastú, alebo rastú len veľmi pozvoľna. Žiadna možnosť zrýchlenia, či nastavenia rýchlosti pred hrou tu nie je, čo je rozhodne škoda. Rýchlejšie tempo by prospelo minimálne veteránom RTS zvyknutým na dynamickejšiu akciu.

Na záver môjho zhodnotenia by som však ešte adresoval jednu drobnú technickú výčitku. Tou je stuttering pri prechode medzi zimným a letným obdobím. Ako mizne sneh z mapy, hra sa na zlomok sekundy zasekne. Síce sa nejedná o zásadný problém, no dokáže byť otravný aspoň natoľko, že stojí za zmienku.

Celkovo je Northgard zaujímavým počinom kombinujúcim v sebe DNA série Settlers, či Civilization s trochou Age of Mythology a survival prvkami. Je skrátka dostatočne unikátny a práve tým môže prilákať vernú skupinku fanúšikov, ktorú si udrží svojim šarmom a príjemne mrazivou severskou atmosférou.

Hodnotenie: 80%

Audiovizuálne spracovanie

Čo sa týka grafického spracovania, vývojári sa rozhodli pre vizuálny štýl, ktorý je veľmi príjemný na pohľad. Nemal som problém ani s FPS dropmi, ani s inými bežnými problémami rôznych graficky náročných hier. Pomerne živé farby a jednoduché animácie pomáhajú dokresľovať celkový zážitok z hry. Aj zvuková stránka je až na drobné nedostatky veľmi dobrá a postavičky vždy niečo povedia, ak im pridelíte úlohu, alebo ich len označíte. Hudba sa zase dynamicky odvíja od danej situácie a taktiež výrazne prispieva k budovaniu atmosféry.

Rôzne klany, rôzne možnosti

Multiplayerové zápasy je inak možné absolvovať buď vo forme duelu proti vášmu oponentovi, alebo proti sebe navzájom súperíte v tímoch. Na začiatku zápolenia máte na výber šesť klanov, pričom každý z nich je v niečom unikátny. Tí ktorí nasledujú božského jeleňa Eikthyrnira, dostanú na začiatku hry väčší počet surovín, čím získajú výhodu rýchlejšej expanzie a získavania teritórií. Vyznávači posvätnej kozy Heidrun zase majú na začiatku hry k dispozícii zopár ovečiek. Ak chcete vlastniť špecialistov na obchod, odporúčam dvojicu Huginna a  Muninna z klanu Havrana, ktorý disponuje žoldniermi a možnosťou kupovať si teritória pomocou peňazí, alebo potravín. Milovníci dobývania si môžu zahrať za klan vlka Fenrira, ktorého sila vyplýva primárne z výcviku berserkerov, nakoľko tých dokážu naverbovať len členovia tohto rodu.

Predposledným klanom je rod medveďa Bjarki, ktorého hlavnou výhodou je väčšia odolnosť voči zime, čiže nižšie penalizácie vyplývajúce z pohybu v mrazivom prostredí. No a nakoniec, vyznávači diviaka Slidrugtanniho získavajú jednoduchú výhodu v podobe populácie navyše pre každé teritórium. Rovnováha medzi jednotlivými kmeňmi je skrátka nastavená veľmi dobre. Takže bez ohľadu na to, ktorý kmeň si zvolíte napríklad na začiatku zápasu, môžete vyhrať rovnako rýchlo ako ostatní protihráči. Je to iba o vašich skúsenostiach a taktike.

Bude Northgard nástupníkom Settlers?

Keď som dostal možnosť vyskúšať si Northgard, pripomenul mi dávne časy, keď som hrával sériu Settlers. Už Early Access verzia naznačila veľký potenciál a čas priniesol prístup k plnému multiplayeru, kampani a inými vymoženostiam. V konečnom dôsledku sa však priznám, že som predsa len čakal viac. Spoločnosť stojaca za touto značkou mala jedinečnú príležitosť vytvoriť naozaj komplexné dielo, ktoré by hrdo nahradilo overenú klasiku Settlers. To sa, bohužiaľ, nestalo. Namiesto toho vytvorili iba kúsok, ktorý má stále určité medzery a vyžaduje si ďalšiu pozornosť vývojárov. Určite však môžem odporučiť pútavú kampaň a zaujímavý 4X štýl hry si bezpochyby nájde svojich priaznivcov.

Ak teda náhodou hľadáte 4X RTS stratégiu s vikingskou mytológiou, potom je pre vás Northgard ako stvorený. Neustále máte k dispozícii širokú paletu možností ako vyhrať samotný zápas, či ako vyriešiť daný problém počas neutíchajúcich bojov o prežitie, čo je viac než pozitívnym aspektom samotnej hry. Diplomacia a rôzne cesty k víťazstvu vám rozhodne dokážu okoreniť jej priebeh. Z tohto pohľadu sa hra rozhodne oplatí.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

 

Northgard - Návrat Vikingov
Hoci Northgard nepôsobí ako dokonalý nástupca legendárnej série Settlers, vďaka pútavej kampani pre jedného hráča a dobre zvládnutému multiplayeru s vyváženými hernými stranami si zaslúži vašu pozornosť.
Pozitíva
  • Dobre spracovaná kampaň plná inovatívnych prvkov
  • Audiovizuálne spracovanie
  • Vyváženosť herných strán
Negatíva
  • Až príliš jednoduché herné mechanizmy a absencia väčšej hĺbky
  • Menšia monotónnosť prameniaca z pomalšieho tempa
70%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!

komentárov

O autorovi

Miroslav Slemenský

V dobe kedy počítače ako 386 a 486 zažívali svoje počítačové nebo, pribúdali aj moje skúsenosti s hrami a technikou. Postupom času sa prehlbovali aj zážitky spojené s hernými konzolami ako sú PlayStation a Xbox. Avšak možnosti, ktoré mi priniesol PC mi učarovali až do dnes. Preto som ostal verný PC. Dnes sa okrem práce a webu SomHráč venujem moderovaniu FB page hry Escape from Tarkov.

Súvisiace príspevky