TOP 11 najlepších českých hier – Druhá časť Jozef Moravec 6. decembra 2016 Rubriky, Špeciál V druhej a záverečnej časti nášho špeciálu budeme pokračovať v našom prehľade tých najlepších titulov z tvorby našich českých susedov. Zoznam hier z ich dielne je naozaj dlhý a mnoho z nich sa medzi tip tituly jednoducho nezmestilo z kapacitných dôvodov, ale prevažne z dôvodov, malého vplyvu na Českú (ale aj Slovenskú) scénu. Rebríček TOP 11 najlepších českých hier v prvej časti pokryl viaceré výborné hry rôznych žánrov. Poďme sa však pozrieť na jeho zvyšok. 6. Machinarium Amarita Design je prvým nezávislým štúdiom, ktoré v našom rebríčku odbočuje od prevažne FPS žánru a vojnovej tématiky. Rok 2009 totiž znamenal vydanie hry Machinarium. Ide o point-and-click adventúru s logickým prvkami. Výrazným črtom tejto hry je, že okrem úvodného tutorialu neobsahuje dialógy v písanej ani hovorenej forme. Naproti tomu sa hráčovi podávajú informácie v bublinách znázorňujúce myšlienky, čim sa autori šikovne vyhli prekladom. Machinarium je výrazne inšpirovaný Karlom Čapkom a jeho dielom RUR. Hlavnou postavou, alebo ak chcete robotom, je Josef -podľa brata Karla Josefa. Ten sa ocitá na smetisku, kam bol vyhodený, no podarí sa mu vzoprieť osudu a opäť sa zmontovať do kopy a vydáva sa do mesta. Tam sa dozvedá o Bratstve Temnej Kapucne, ktorý sa rozhodli vyhodiť mesto do vzduchu. Josef sa rozhodne pomáhať obyvateľom mesta a zabrániť tak hroziacej katastrofe. Machinarium bolo pôvodne vyvíjané pre Xbox360 na Live ale nakoniec sa pretlačilo aj na ostatné platformy. Jeho vývoj zabral 3 roky a podieľalo sa na ňom 7 vývojárov. Táto adventúra bola medzi kritikmi prijatá viac než dobre. Priemerné skóre 84,78% radí hru naozaj vysoko, nehovoriac o tom, že vyzbierala aj viacero nemenej dôležitých cien. Chvála sa pela prevažne na art štýl hry, za ktorú si odniesla aj cenu na IndieCade, ale ocenila ho napríklad aj Akademia interaktívneho umenia a vedy. To či sa niekedy dočkáme aj pokračovania, je však vo hviezdach. Amarita sa pokračovaniu nebráni, avšak ich štatistika hovorí, že hru si zo všetkých hrajúcich hráčov reálne kúpilo len mizivé percento 10-15%, čo bohužiaľ znamená komerčný neúspech. 5. Posel Smrti Posel Smrti (v angličtine Black Mirror) je ďalšou českou adventúrou štúdia Unknown Identity, z roku 2003. Ide o mix detektívky a hororu a disponuje naozaj hutnou atmosférou Dej sa odohráva na anglickom panstve Black Mirror a hlavnou postavou príbehu je Samuel Gordon. Ten opustil usadlosť po tom, čo mu umrela žena, avšak neskoršia smrť jeho starého otca ho priviedla späť. Každý okrem Samuela totiž verí, že ide o samovraždu. Hlavný hrdina sa tak vydáva pátrať po skutočných okolnostiach smrti svojho dedka a pri pátraní zisťuje, že na rod Gordonovcov je uvalená akási kliatba, ktorá postihuje len mužských potomkov. Postupne však začnú pribúdať ďalšie úmrtia… Posla Smrti rozšírili ešte ďalšie dve plnohodnotné pokračovania z roku 2009 a 2011, za ktoré už zodpovedalo dnes neexistujúce nemecké štúdio Cranberry Productions. V druhom pokračovaní (v angličtine Black Mirror II: Reigning Evil) odohrávajúcom sa o 12 rokov neskôr však už bol hlavným hrdinom Darren Michael. Darrenov príbeh bol ukončený v treťom dieli nazvanom Posel Smrti 3 (v angličtine Black Mirror III:Final Fear) a dobrou správou pre všetkých domácich fanúšikov je prítomnosť českého dabingu vo všetkých dieloch (postavu Darrena inak nadaboval známy David Prachař). 4. ARMA: Armed Assault Bohemia Interactive si pre seba ukradla aj ďalšie miesto sériou ARMA: Armed Assault. ARMA pokračuje v odkaze Operation Flashpoint po strate autorských nárokov Bohemia Interactive Studios na túto značku v neprospech Codemasters (a všetci vieme ako neskôr dopadol Flashpoint 2). V princípe sa ARMA dá považovať za priameho duchovného nástupcu Operation Flashpoint. Je poháňaná enginom Virtual Reality 2, čo umožnilo vylepšiť každý aspekt hry a doviesť ju opäť o krok vyššie na technickom rebríčku. Armed Assault rozpráva príbeh vojaka Williama Portera zasadeného na fiktívny ostrov v Atlantiku – Sahrani. Tento ostrov je rozdelený na dve štáty. Juh tvorí bohaté Kráľovstvo Južného Sahranu a sever chudobnejšia Demokratická Republika Sahranu. Práve to je príčinou nasledujúceho konfliktu, ktorého sa zúčastní aj náš hrdina. ARMA sa dočkala aj datadisku Queen´s Gambit a samozrejme už omnoho známejších pokračovaní ARMA 2, s datadiskami Operation Arrowhead, British Armed Forces a Private Military Company. Samozrejme tento technický poklad dal možnosť vzniku jednej z najzaujímavejších modifikácií vôbec – DayZ. Značka army pokračuje zatiaľ posledným dielom ARMA 3, ktorá je rozšírená o datadisk Apex. Operation Flashpoint a ARMA: Armed Assault tvoria svetový unikát, pretože žiadna iná hra sa nesnažila o poňatie vojenského konfliktu takto masívne a zároveň reálne a simulačne. 3. Vietcong Česká produkcia evidentne obľubuje vojenské konflikty. Dôkazom je ďalšia vojenská akcia Vietcong vydaná v spolupráci štúdií Pterodon a Illusion Softworks (Pterodon sa mimochodom pripojil k Illusion Softworks roku 2006). Dej je zasadený do Vietnamu počas vojny v rokoch 1967 – 1968 a mapuje operácie špeciálnych amerických jednotiek vedených hračovou postavou Stevom R. Hawkinsom. Táto jednotka operuje v okolí tábora Nui Pek v Centrálne Vysočine. Hawkins prichádza do Vietnamu ako seržant 1. triedy, kde odslúži 3 týždne v nepriateľskom tyle a neskôr sa stáva inštruktorom špeciálnych jednotiek. My sledujeme jeho príbeh práve v čase jeho následného príchodu do tábora Nui Pek, kde ma nahradiť seržanta Warrena Douglasa (ten je hlavnou postavou v datadisku Fist Alpha) a preberá velenie na tímom A-216. Túto vojnovú partiu tvorí niekoľko špecialistov vo svojom odbore – stopár vietnamského pôvodu Le Duy Nhut, zdravotníkom Joe Crockerom, radistom Jamesom Defortom, ženistom Thomasom Bronsonom a guľometníkom C.J. Hornsterom. Tomuto osadenstvu velí kapitán Samuel Rosenfield. Český Vietcong bol jednou z prvých v žánri FPS zasadený do obdobia tejto vojny. Vyznačoval sa nielen výborným grafickým spracovaním, ale aj reálnosťou priebehu 42. misií, ktoré väčšinou pozostávali v nasledovaní stopára Nhuta, či vyhýbaní sa pasciam. Atmosféru dotváral výborný soundtrack a s tematickými skladbami 60. a 70. rokov, ktorým dominoval gitarový Jimmy Dendrix. Vietcong rozšírili datadisky Fist Alpha, v ktorej sme prebrali úlohu zmieneného seržanta a Red Dawn, ktorý tvorila iba jedna misia. Nemenej dôležitou súčasťou hry bol LAN/online multiplayer podporujúci hru až 64 hráčov, ktorú tradične zastrešoval GameSpy. Multiplayer bohužial zanikol spolu s ukončením jeho činnosti, načo doplatili aj mnohé iné hry. V multiplayeri ste si mohli zahrať klasický deathmatch, team death match, capture the flag, last man standing a team mode. Posledný zmienený fungoval presne na štýl Counter-Strike, teda na kola, kde hráč po úmrtí ostával mŕtvy až do začiatku nového kola. V dobe svojej najväčšej slávy bol Vietcong vyhľadávanou multiplayerovou záležitosťou a minimálne v česko-slovenských podmienkach konkuroval popularitou na LAN párty turnajoch samotnému CSku. V Čechách aj na Slovensku mal podporu v mnohých klanoch. Vietcong bol kritikou prijatý veľmi solídne a získaval od 70-80% (*pozn.: približne pred 10 a viac rokmi sa tieto hodnotenia dávali naozaj slušným hrám a hodnotenia ako 90%+ získala naozaj máloktorá hra). Vietcong2 vyšiel rovnako pod záštitou Pterodonu a Illusion Softworks v roku 2005, ale pokračovanie nenadviazalo na úspech jedničky a 60% hodnotenia to len dokumentujú. Dej sa presunul do Vietnamského mesta Hue počas Tetskej Ofenzívy čo bola asi najväčšia chyba. Džungľa jednoducho mala svoje čaro. 2.UFO Českému vývoju dominuje len pár väčších štúdií, to však hrám na ich kvalite vôbec neuberá. Dôkazom je ALTAR Interactive so svojím najväčším úspechom – značkou UFO, ktorú prebrali po neschopnosti Mythos Games pokračovať v sérií. UFO je duchovným nástupcom série X-COM a ide o ťahovú stratégiu z roku 2003 s podtitulom Aftermath. Hráč preberá úlohu veliteľa posledných ľudí na zemi bojujúcich proti obsadeniu Zeme mimozemšťanmi. Príbeh je zasadený do roku 2004, kedy sa nad Zemou objaví mimozemské plavidlo. To začne vypúšťať spóry do atmosféry a zatieňovať tým Slnko. To je fáza známa ako “stmievanie”. Spory sa následne usadia na Zemi počas fázy “noci”, čo ma za následok úhyn zvery a kontamináciu vody. Prežije len zopár šťastlivcov, ktorí sa ukryjú do podzemných základní. Spory sa počas nasledujúcich týždňov rozložia a absorbujú do pôdy, avšak to bola len úvodná fáza pred príchodom Sivákov. Práve v tomto momente je na hráčovi pozbierať zvyšky odporu a ukázať kto je na Zemi pánom. Úvodná časť českej trilógie sa vyznačovala výbornou pochmúrnou atmosférou. Postupne sme zisťovali, že klasické zbrane sú proti vyšším formám votrelcov neveľmi účinné a tak bolo potrebné venovať čas technologickému výskumu. Samozrejme sme nemohli zabúdať ani na biologický výskum a pitvy mŕtvych mimozemšťanov za účelom ich spoznania. Hráč bol uvrhnutý do chaosu a temna a každá misia sa niesla v duchu opatrného postupu 6 členného tímu. RPG prvky dovoľovali vylepšovať a vyzbrojovať členov najrôznejšími reálnymi zbraňami a ďalšou doplnkovou výbavou. Boje sa odohrávali v reálnom čase po ťahoch (podobne napríklad funguje súbojový systém vo World of Warcraft). Aj keď kritici hodnotili Aftermath slabšie (6-7/10), hlavným problémom bolo, že išlo o pokračovanie X-COMu. ALTAR sa napriek tomu nedal odradiť a pokračoval druhým dielom Aftershock z roku 2005, ktorý bol zasadený do roku 2050. Ľudská rasa sa po tuhom boji dohodla na prímerí s mimozemskou civilizáciou a pokračovaní života na vesmírnej stanici, zatiaľčo Zem prenechali biomase. Posledným dielom je Afterlight z roku 2007, v ktorom sa dej posunul z orbitálnych kolónií na povrch Marsu a venoval sa boju o Mars o pokuse teraformovať ho v prospech ľudských kolonistov. Afterlight je všeobecne považovaný za najlepší diel z tejto českej série, bohužiaľ však bol trochu nedocenený a kritikmi hodnotený len okolo 70%. 1. Mafia Asi málokoho prekvapí okupácia prvého miesta Mafiou, za ktorou stoja Illusion Softworks a samozrejme jej duchovný otec Dan Vávra. Hra vyšla v roku 2002 a jej príbeh sa točí okolo Cosa Nostry, teda sicílskej odnoži organizovaného zločinu tridsiatych rokov minulého storočia, zasadenej do fiktívneho mesta Lost Heaven, ktoré má základ v skutočných predlohách Chicaga či New Yorku. Hlavným hrdinom nieje nik iný ako bývalý taxikár Tomas Angelo v podaní Mareka Vašuta. Sekundujú mu Paulie ako Petr Rychlý a Sam Luděka Čtvrtlíka. Už z hereckého obsadenia je jasné, že Mafia je plne lokalizovanou a dabovanou hrou. Ponúka dospelý príbeh, ktorý zachytáva niekoľkoročné obdobie pôsobenia Tomasa v radoch mafie, jeho vzostup z obyčajného taxikára až po obávaného zabijaka rodiny a následný pád v celkovo 20 misiách. Náplň je tvorená jazdou v dobových vozidlách (ktoré majú aj dobový jazdný model) a používaní dobových zbraní. Zaujímavosťou je zmienené herecké obsadenie hlasov hlavných postáv. To vôbec nebolo jednoduché, a množstvo známych hercov ponuku od Illusion Softworks odmietlo s vysvetlením, že hry sú podradné médium. Verím, že dnes je ich pohľad na vec iný. Mafia v dobe svojho debutu zviedla ťažký súboj s už chvíľu vydaným GTA3, no nakoniec si získala srdcia hráčov nielen v Česku. Zásluhu na tom má viacero faktov – filmovo spracovaný príbeh, realistický jazdný model, uveriteľný dabing, rozmanité misie, krásne spracované mesto a rôzne nenápadné detaily. Niet divu, že sme sa v roku 2010 dočkali pokračovania. Firma Illusion Softworks medzitým zanikla a prešla pod krídla 2K ako 2KCzech. To malo za následok úpravu vnútorných pravidiel štúdia a rozhodujúce slovo už bohužiaľ nemali českí tvorcovia plne v rukách. Aj keď v pozadí opäť stal duchovný otec Dan Vávra, nešťastná kauza okolo DLC politiky ubíjali inak veľmi solídnu hru. Hlavným predstaviteľom je Vito Scaletta a príbeh sa posunul do 40. a 50. rokoch 19. storočia a tentokrát pokrýval pôsobenie organizovaného zločinu Cosy Nostry v meste Empire Bay. Najväčším lákadlom bolo okrem príbehu a pokračovania veľmi pokročilý PhysX, ktorý dokázal simulovať skutočnú fyziku. Komerčný úspech dvojky bol značný a aj napriek zlej politike hry priniesol pokračovanie v podobe Mafie III z tohto roku (recenziu nájdete tu). Príbeh Lincolna Claya je situovaný do New Bordeaux (New Orleans) roku 1968. Oťaže tvorby už Čechom takmer úplne vykĺzli z rúk čo prezrádza “len” minoritná spolupráca 2KCzech s plne americkým štúdiom Hangar13. Aj keď sa v zatiaľ poslednom pokračovaní vyskytujú niektoré postavy z predošlých dielov, bohužiaľ je cítiť trochu iný prístup. Príbeh a prostredie skrýva veľký potenciál, no herná náplň a hlad po peniazoch zhodila tento pôvodne český skvost do druhej hernej ligy a hráči z radov našincov spolu s českými bratmi mali zákonite ťažké srdce na smerovanie tejto značky. Snáď ste si čítanie užili a súčasne si oprášili spomienky na staršie hry, pri ktorých sme ako školopovinní strávili desiatky hodín. Súhlasíte s našim výberom, alebo sme podľa vás na niečo zabudli? Komentuj!