TOP 11 najlepších českých hier – Prvá časť Jozef Moravec 15. novembra 2016 Rubriky, Špeciál Tento špeciál sa bude venovať naším susedom z Čiech. Tí už neraz dokázali, že tvorba hier svetovej kvality im nieje cudzia. Pozrieme sa však nielen na AAA tituly, ktoré naši českí bratia dali svetu, ale aj na menej známe hry, ktoré poznáme viac v našich končinách než vo svete. Česká produkcia pokrýva mnohé žánre, malé aj veľké značky, takmer každú platformu, zvučné aj nezvučné názvy. Verím, že mnoho hier nejedného z vás prekvapí ich pôvod práve v Čechách. Mladšie ročníky si isto rozšíria svoje poznatky, a my starší pamätníci oprášime nostalgické spomienky na časy našeho detstva v zatemnenej izbe pred svietiacim CRT monitorom. Toto je top 11 najlepších českých hier. Poďme sa teda spoločne pozrieť na podľa nás najlepšie hry, ktoré majú pôvod v ČR. 11. Brány Skeldalu Rebríček TOP 11 najlepších českých hier otvára dungeon crawler RPG Brány Skeldalu (Gates of Skeldal) z roku 1998 pre MS-DOS a Windows 95 /98 / ME. Aj keď éra krokovacích rougue like, či skôr dungeonov bola na vrchole v 80. rokoch, mnoho pamätníkov isto utratí nejednu slzu pri spomienkach na túto hru. Za jej zrodom stojí Jindřich Rohlík a Napoleon Games. Jindřich si mimochodom po svatbe (2015) nechal zmeniť priezvisko na Skeldal spoločne s manželkou. Brány Skeldalu je krokovací dungeon a duchovný nástupca titulov ako Dungeon Master, Might & Magic, Wizardry či The Bard’s Tale. Príbeh nás vezme na ostrov Rovenland, kde by podľa dávnych báji a povestí mali prebývať starí bohovia, ktorý tu odpočívajú potom, čo stvorili svet. Práve to je dôvodom prítomnosti silnej mágie, vďaka čomu sa tu usídlilo aj 5 mágov, ktorý sa chystajú otvoriť bránu do dimenzie Zohar. Aby predišli rušeniu pri rituáli, postavili na juhu ostrova vežu, ktorú mali chrániť monštrá. Úlohou hráča je samozrejme prekaziť tento plán skazy. Aj keď na naše pulty prišla táto hra pomerne neskoro (oproti zmieneným zahraničným dungeonom), nestratila nič zo svojho čara. Po vzore “predchodcov” skupinu hráča tvorí viacero hrdinov. Proti zlu sa vydalo celkovo bojovať až šesť rôznych postáv – bojovník Wahargem, Freghar učenec, zlodej Roland, knihomoľ Erik a čarodeji Gralt a Nimeth. Všetkých bolo možné zlepšovať či už v štatistikách alebo vybavením brnení, zbraní a kúziel. Pekná kreslená grafika nebola žiadnou urážkou a zvuky na svoju dobu tiež neboli výrazne pozadu. Mnoho zbraní, kúziel a relatívne solídny príbeh boli predzvesťou úspechu. Aj keď technické spracovanie nebolo zvlášť výrazné, českí a slovenskí hráči majú tendenciu odpúšťať tunajšej tvorbe prehrešky. Úspech Brán Skeldalu viedol o 4 roky neskôr k pokračovaniu – Brány Skeldalu 2: Pátý učedník. Ten už zrejme definitívne prespal dobu dungeonov. Aj napriek kladnému prijatiu medzi kritikmi a recenzentmi, už nezožal taký úspech medzi hráčmi. Dodám, že existuje aj anglická verzia tejto série – avšak upravená len v google translate a stále čaká na niekoho kto by sa ujal úpravy do finálnej podoby. V 2014 bol ešte prvý diel portovaný na Andriod a iOS. Rok 2016 priniesol zatiaľ posledný diel Brány Skeldalu: 7 mágů, ktorý kritikmi opäť nebol prijatý najhoršie, avšak až prijatie hráčov určí, nakoľko bol tento projekt úspešný. 10. Original War Original War je prvou real-time-stratégiou na našom rebríčku. Jej vznik sa datuje do roku 2001 a za jeho tvorbou stojí brnenské štúdio Altar Interactive (dnes známy ako Altar Games). Original War sa netajil v inšpirácii sci-fi novelou Wolfganga Jeschkeho Posledný deň stvorenia. Dej sa točí okolo minerálu mimozemského pôvodu tzv. Siberita, ktorý dokáže katalyzovať studenú fúziu. Práve Siberit je objavený americkou expedíciou v Rusku počas prvej svetovej vojny. Spolu s ním je však objavený aj EON – mocný artefakt, ktorý funguje ako stroj času a dokáže vysielať objekty do minulosti. Problémom však je, že v čase jeho objavenia, sa zásoby Siberitu vyčerpajú. Preto prídu Američania s nápadom vyslať malú vojenskú expedíciu 2 milióny rokov do minulosti, ktorá bude mať za úlohu Siberit preniesť na Aljašku, čo zaistí prvenstvo vo vlastníctve pre USA. Lenže Amerika nie je jedinou krajinou kto chce zrealizovať tento šialený nápad. Original War je klasickou RTS, kde si hráč stavia základňu, objavuje a ťaží suroviny, vyrába vozidla a trénuje jednotky, ktorými eliminuje nepriateľov a zaisťuje si prvenstvo. Čím je však odlišná od konkurencie je, že nie je možné trénovať nových ľudí. Takže ľudské straty sú nenahraditeľné, pretože všetko čo máte k dispozícií musí niekto ovládať. Ako náhrada môžu slúžiť umelá inteligencia alebo trénované opice, tí však nemajú schopnosti blížiace sa človeku. Original War je v istých smeroch takmer ako RPG. Každá postava je totiž unikátna, má vlastné schopnosti, štatistiky a skúsenosti, môže krvácať a umrieť natrvalo a podobne. Hra je tvorená dvomi kampaňami – Americkou a Sovietskou. Od roku 2005 je Original War podporovaný fanúšikom Stuartom Careyom, ktorý si získal povolenie od Altaru aby mohol udržiavať hru neustále aktualizovanú. Carey pridal aj podporu módov a udržiaval a rozširoval aj oficiálnu stránku, plus sa staral o podporu a “sám” dospel až po verziu 1.12. Túto RTSku ste si mohli zahrať aj cez online MP pomocou GameSpy. Original War si v recenziách neviedol vôbec zle. Herné magazíny hodnotili hru veľmi kladne a často ju prirovnávali k Red Alertu, ktorý Altar nápaditosťou porážal. Táto vojna bola skutočne orignálnou. 9. Euro Truck Simulator Že v Česku sa tvoria hry, ktoré inklinujú viac k skutočnosti ako k arkáde dokazuje aj séria Euro Truck Simulator. Povolanie kamionistu nie je jednoduchou prácou, ale mnoho ľudí je kamiónmi aj tak fascinovaných natoľko, že sú ochotní vydať sa týmto kariérnym smerom. Nám ostatným ostáva simulácia od SCS Software, ktorá sprostredkuje jazdenie po skutočných európskych cestách a mestách v týchto detailne spracovaných dopravných prostriedkoch. Aby to nebolo také nezáživné, plníte rolu prepravcu medzi rôznymi európskymi krajinami ako Rakúsko, Belgicko, Česko, Francúzsko, Veľká Británia a podobne. Popritom samozrejme prijímate a odovzdávate náklady medzi dokmi v mestách týchto krajín. Za prepravený tovar potom inkasujete peniaze, za ktoré si potom nakupujete vylepšenia pre svoj kamión, alebo rovno nový stroj od niektorej z herných firiem Majestic (Mercedes-Benz), Runner (Renault), Swift (Scania) či Valiant (Volvo). Premávku tvorí aj početná civilná autodoprava a v platnosti sú aj dopravné predpisy, od obmedzenia rýchlosti až po zákazy odbočovania, za ktorých porušenie samozrejme inkasujete aj patričné pokuty. A naopak, za bezchybnú jazdu ste odmeňovaný bodmi a schopnosťami, ktoré vám umožnia prepravovať špeciálne náklady, či drahšie zákazky. SCS Software sa teší vďaka svojmu kamiónovému repertoáru mimoriadnej obľube. Od roku 2001 po súčasnosť je na zozname až 25 titulov venovaných podobne mohutným strojom, pokrývajúce Ameriku a Európu. Euro Truck Simulator sa práve vďaka svojej popularite dočkal aj pokračovania Euro Truck Simulátor 2 z roku 2012. O ten sa štúdio nepretržite stará už 4 roky, vylepšuje vozový park, vydáva záplaty či nové mapy a pridáva mestá. Do dnešného dňa je pokrytých 77 miest v 13 krajinách. 8. Hidden & Dangerous Nemenej významnú hru priniesol aj rok 1999. Medzi oficiálnu prvotinu najlepšieho českého štúdia Illusion Softworks (dnes 2KCzech) sa radí Hidden & Dangerous. H&D je z pohľadu tohto rebríčka dôležitou hrou, pretože ako prvá masívnejšie expandovala za hranice a dostala sa až na trh USA, čo sa doteraz (do roku 1999) nepodarilo žiadnej českej hre. Na svoju dobu išlo o nevídanú taktickú akciu z obdobia 2. svetovej vojny, v ktorej sme prevzali 8 člennú elitnej skupinu britských vojakov SAS. Tí plnia pod vašim velením taktické a strategické úlohy v tyle nemeckého nepriateľa naprieč veľkou časťou vojnou zmietajúceho sa starého kontinentu. Členov výpravy ste mohli vybrať podľa ich vlastnosti na základe vlastného uváženia a podľa ich schopností. Tí postupom času naberali skúsenosti a zlepšovali sa. Či už išlo o eliminácie, záchranné akcie alebo prevažne sabotáže, nikdy nechýbalo napätie, premyslený postup a plánovanie. Pozreli sme sa do Juhoslávie, Nemecka, Nórska, Talianska ale dokonca aj do Československa. Každá misia mala základ aj v skutočnej historickej predlohe. Rysy simulácie sa prejavovali vo veľkej krehkosti vojakov v podobe ťažkých zranení, úmrtí po jednom zásahu, ale aj v používaní skutočných zbraní s ich historickými vlastnosťami. Hidden & Dangerous sa dočkal aj datadisku Devil´s Bridge pre US trh a Fight for Freedom pre UK, ktoré pridali lokácie v Poľsku, Grécku alebo Ardenách, nových vojakov a zbrane. Hidden & Dangerous možno považovať za prvú hru, ktorá skutočne prerazila aj za hranicami a bola nielen technicky ale aj marketingovo úspešná. To zabezpečilo pokračovanie druhým dielom Hidden & Dangerous 2. Dvojka donútila autorov aj k vydaniu prvého dielu v Deluxe edícií, ktorá je plne aktualizovanou, ale hlavne zdarma dostupnou hrou. Druhý diel staval na úspešnej jednotke. LS3D engine (vyvinutý pre Mafiu) priniesol na svoju dobu špičkovú grafiku, perfektné ozvučenie a bol plne dabovaným herným dielom. V kampani sme prešli naprieč celou Európou z juhu na sever, no prevažne na západných frontoch – keďže SAS na východe neoperovala. Opäť sme videli Nórsko, Francúzky vidiek, Rakúsko, Taliansko, Alpy, ale dokonca aj severnú Afriku, viedli sme malú skupinu vojakov, ktorý mali k dispozícií nespočetné množstvá reálnych predlôh zbraní a vojenskej techniky. Rovnako aj tu sme mohli okúsiť rozšírenie v podobe Sabre Squad, ktorý dodal 9 nových misií. Hidden & Dangerous 2 stále žije v podobe ruskej fan komunity, ktorá hru drží nad vodou pomocou multiplayeru. Tá prebrala opraty života dvojky po úmrtí GameSpy, ktorý v roku 2012 zavrel aj posledné oficiálne servery. Mimochodom LAN / internetový MP ponúka hru až pre 99 hráčov na jednom bojovom poli. Kam sa hrabe Battlefield, že? 7. Operation Flashpoint: Cold War Crisis Vojnová simulačná akcia pokračuje ďalej, avšak poňatá z pohľadu radových vojakov od Bohemia Interactive Studios. Operation Flashpoint: Cold War Crisis prišla ako blesk z jasného neba. A zvalcovala absolútne všetko čo jej rok 2001 a konkurencia postavili do cesty. Bohemia Interactive Studios s Operation Flashpoint vyhrala asi všetko, čo bolo možné vyhrať na poli ocenení pre hry, ale aj pre herné štúdia. Štúdio si odnášalo cenu pre najlepšieho PC vývojára na Londýnskej ECTS, čo sa prelialo aj do roku 2002 a vzala si cenu za najlepšieho vývojarského nováčika. Naproti tomu, hra suverénne vyzbierala všetky ocenenia a chvály naprieč celým spektrom magazínov, webstránok, výstav a podobne. Operation Flashpoint poháňaný enginom Real Virtuality 1 rozpráva príbeh obyčajných vojakov NATO. Odpadlícky ruský generál Aleksei Guba sa rozhodne zhodiť Gorbačova tým, že zaútočí a obsadí ostrov Everon. Ruská armáda začne s útokom z neďalekého ostrova Kolgujev a napadá chránenca NATO. Hrdinami Flashpointu sa nechcene stávajú desiatnik David Armstrong, nováčik veliteľ tanku Robert Hammer, pilot Black Hawku Sam Nichols a z vojenského dôchodku povolaný člen komanda James Gastovski. Čím dokázal Operation Flashpoint oslniť? Faktorov je viacero – obrovské a detailné mapy a krajiny ostrovov, skutočný pohľad na boj a vojnu spolu s jej tienistými stránkami, nespočetné množstvá skutočnej vojenskej techniky od člnov, tankov, vozidiel civilnej dopravy, až po stíhačky či bicykle – a to všetko plne ovládateľné. Dodnes mi v ušiach rezonuje motor Škody 120, unikajúcej pred ruským tankom T-70 po poľnej ceste po tom, čo som v lesíku objavil zvyšok svojej mŕtvej jednotky. Len málo hier dokázalo tak uveriteľne replikovať atmosféru skutočnej vojny, krehkosti života, obyčajnej hliadky v lese, strachu, napätia a chaosu bojov. Áno Call of Duty dokáže dodať filmové hollywoodske scény, ale dych a srdce vám nezrýchli nič viac než čakanie v kroví na správny moment prepadu konvoja plného tankov. Pohľad na tento konflikt rozšíril aj datadisky. Red Hammer (známy aj ako Gold) pridáva pohľad z ruskej strany konfliktu a vojaka Dmitriy Luina, ktorého svedomie donúti dezertovať a pridať sa na stranu civilného obyvateľstva a odboju. Resistance sa zase venuje Viktorovi Troskovi, bývalému členovi špeciálnych jednotiek, ktorý vedie jednotku domácich povstalcov voči ruskej agresii. Všetky tieto rozšírenia zastrešila GOTY verzia v roku 2012. Nespočetné množstvo komunitných rozšírení potom pridávalo ďalšie a ďalšie hodiny zábavy. Spomeniem len komunitný datadisk ČSĽA, ktorý pridal ľudovú armádu ČSR spolu s novou kampaňou. Tá bola dokonca aj nadabovaná a len drobné technické obmedzenia delia toto rozšírenie od plnohodnotného. Opäť sa uvidíme pri druhej časti špeciálu TOP 11 najlepších českých hier, v ktorej samozrejme nebude chýbať ani najväčší český klenot na poli videohier. Asi uhádnete, aký titul máme na mysli… Komentuj!