Divinity: Original Sin II – Nekorunovaný kráľ RPG Jozef Moravec 2. októbra 2017 Recenzie Larian Studios má na rováši mimoriadne vydarenú sériu Divinity. V dobre rozbehnutej značke pokračuje i ďalší diel s názvom Divinity: Original Sin II. Dokázal prekročiť tieň svojho predchodcu? Recenzovaná verzia: PC Priznám sa, že táto séria bola dlhý čas mimo moju pozornosť. História Divinity sa tiahne až do roku 2002. Vtedy šlo o RPG na prvý pohľad nie veľmi odlišné od Diabla a jeho klonov. Neskôr séria prešla do pohľadu z tretej osoby, aby sa okľukou cez strategickú odbočku vrátila k svojim koreňom. Divinity: Original Sin vyšiel v roku 2014 po úspešnej kickstarterovej kampani, pričom sa zjavil ako blesk z čista jasna. A dovolím si povedať, že ide o jedno z najlepších RPG posledných rokov. Larian Studios však nezaspali na vavrínoch. Dodatočne ešte vydali Enhanced edíciu pre prvý diel a následne sa pustili do pokračovania. Ako to teda vyzerá s Original Sin II? Na prvý pohľad by ste si mohli pomyslieť, že ide o obyčajné pokračovanie, ktoré stavia na istotu. Čo je v podstate dobré. Nakoniec, prečo opravovať niečo, čo nie je pokazené? Avšak ak sa do hry zahryznete hlbšie, hneď si všimnete niekoľko rozdielov. Divinity: Original Sin II je klasickým RPG zo starej školy. Kladie dôraz na rozprávanie príbehu a detailný rozvoj vašej postavy. Hra sa s vami už od úvodu nemazná a hádže vás doslova do rozbúreného mora udalostí. Po krátkom intre sa ocitáte s proti-magickým golierom na krku. Na neznámej lodi sa plavíte na miesto zvané Fort Joy, kde končí každý s magickými schopnosťami. Druhý diel sa odohráva 1200 rokov po udalostiach prvého dielu. Všetko zisťujete za pochodu. Veľkým plusovým bodom je dôraz na logické rozmýšľanie. Každý čin, či pridaný bodík k schopnostiam si dobre premyslite, pretože pokaziť tvorbu postavy je veľmi ľahké a budete za to potrestaní. Rozohranie novej hry po 4 hodinách totiž nie je nič príjemné. Postava je to prvé k čomu sa pri hraní dostanete. Oproti prvému dieli budete mať na výber pomerne široké spektrum rás – človeka, elfa, nemŕtveho, trpaslíka a jaštera. Už tu sa začína lámať chlieb. Podľa vášho výberu na vás bude reagovať aj hra. Nemŕtvi nie sú veľmi obľúbení medzi prostým ľudom, ktorý sa ich bojí. Ani elfovia nemajú na ružiach ustlané, kvôli rasovým predsudkom. Ľudia sú naopak akceptovaní všade aj vďaka najpočetnejšiemu zastúpeniu v Rivellone. Ostatné rasy to však vynahrádzajú svojimi špecifickými schopnosťami. Na nemrtvého nepôsobia jedy, jaštery chrlia oheň, elfovia dokážu vidieť spomienky po konzumácií mŕtveho. Človek je skôr neutrálna voľba. Samozrejmosťou je niekoľko tried, ktoré sa líšia schopnosťami a vlastnosťami. Tie využijete prevažne v boji. Mág vyčaruje ohnivé peklo. Bojovník zase môže zaujať rolu tanka. Klerik sa špecializuje na liečenie s podpornými kúzlami. Niektoré triedy sú slabším mixom dvoch iných. Je len na vás aký štýl vám vyhovuje, no je vhodné svoju družinu rozvíjať po všetkých smeroch a postavy skôr úzko špecializovať. Okrem tvorby postavy od základu sú na výber aj predpripravené s príbehovými pozadiami. To sa odráža na pri plnení questov a hlavne v dialógoch, kde vyniká osobnosť pripravenej postavy. Takmer všetky questy sa dajú plniť rôznymi spôsobmi. Často sa to síce láme medzi bojom a diplomaciou, no každý spôsob má svoje čaro. Ak ste hrali prvý diel, samotná hrateľnosť vás zrejme neprekvapí. Aj teraz sa delí na real-time zložku, ktorej si užijete do sýtosti pri bežnom putovaní svetom a ťahové súboje. Hlavnou náplňou je plnenie questov, ktoré pred vás stavajú množstvá NPC postáv. A že je ich mnoho. Bohužiaľ, Rivellon je veľmi drsné miesto a bez bojov sa dobrodruh zaobíde iba ťažko. Vaša družina tak pri každom narazení na nepriateľov zaujme vami nastavenú formáciu, hra sa zapauzuje a rozdelí poradie, v ktorom postavy vykonajú svoju akciu. Toto poradie záleží od vlastností jednotlivých postáv. Každá z postáv disponuje akčnými bodmi, ktoré sa po ukončení bojového kola dopĺňajú. Za tieto body vykonávate akcie ako pohyb, útoky, využívate schopnosti či kúzlite. Už od začiatku som dlho žasol nad tým, čo v iných hrách uniká pozornosti tvorcov. Tým je jednoduchá interná logika elementov. Toxický plyn exploduje, ak naň vrhnete ohnivé kúzlo. Peklo nie je váš šálok kávy? Stačí dážď, ktorý všetko uhasí a vytvorí kaluže vody. A tie si priam pýtajú mrazivé kúzla, ktoré sa pod mokrým terénom ešte zefektívnia. Uspôsobujete tak boje tomu, čo všetko sa v okolí nachádza. Tento prvok pridáva výborné taktické osvieženie k bojom. Svoju úlohu hrá aj terén a vyššie položené miesto vám poskytne výhodu. Grafika je malebná, vyfarbená sýtymi farbami s dôrazom na detail. Nezaostávajú ani efekty metalických odleskov a podobné vychytávky. Najlepšie ich vidieť v úvode pri tvorbe postavy. Zamrzí akurát väčšia absencia fyzikálneho modelu, ten je však aplikovaný aspoň na ošatenie postáv a implementovaný je aj ragdoll na mŕtvoly. Veľkou novinkou je plný dabing. Samotné rozhovory pôsobia o to zaujímavejšie. Hlasy postáv sú veľmi príjemné a cítiť tu dôraz na detail. Počuť citové podfarbenie a nepôsobia umelo a nútene. Najmilšie ma prekvapili dialógy so zvieratami, ktoré sú mimoriadne vtipné. Rovnako dobre je na tom aj zvyšok zvukovej palety spolu s hudobným sprievodom, ktorý si môžete dokonca upraviť. Zvukové efekty kúzel ako aj hudobná stránka pri prvom dieli pôsobili akoby boli z voľne dostupnej knižnice a evokovalo to vo mne JRPG či automatové hry. Pokračovanie si však na tento neduh dalo pozor. Divinity: Original Sin II je masívnym RPG, ktorého preskúmavaním strávite mnoho hodín. Veď len prvá mapa ponúka pri pomalšom tempe cez 30 hodín zábavy. Na druhej strane, množstvo dialógov začne časom byť mierne únavné, aj keď toto nemusí každý považovať za negatívum. Veľmi pekným spestrením je nekoľko singleplayerových režimov pre jedného hráča, ako aj dungeon master mód. V ňom môžte prebrať rolu dungeon keepera alebo hráča a vyskúšať si hru v štýle stolových RPG. Larian Studios sa vytiahli už pred 3 rokmi. Teraz žnú ovocie dobre odvedenej práce, ktoré stačí už len zveľaďovať. Podarilo sa im vychytať to málo múch, ktoré mal predošlý diel a výsledkom je takmer dokonalé RPG, ktoré zaslúžene kraľuje rebríčkovým hodnoteniam. Nedajte sa však oklamať, táto hra nieje určená každému a začínajúcich RPG hráčov môže odradiť komplexnosť tvorby postavy a neskutočné množstvá dialógov. Ide skrátka o pomalšiu hru, kde krok po kroku vidíte progres postáv a príbehu. Je úžasné sledovať ako si vás v úvode takmer každý podáva, no pribúdajúcimi levelmi sa karta obracia až ste to vy, kto pôsobí nepriateľom vrásky. Ak vás bavia skôr akčné RPG typu Diablo 3, kde likvidujete hordy nepriateľov vo vysokom tempe alebo nové Fallouty, pri Divinity: Original Sin II sa zrejme popálite. Ak však hľadáte hardcore RPG zo starej školy, tento produkt je určený priamo vám. Hru na recenziu poskytla spoločnosť Divinity: Original Sin II - Nekorunovaný kráľ RPGDivinity: Original Sin II je výborné RPG zo starej školy, ktoré po každej stránke rozvíja to v čom exceloval už predošlý Divinity: Original Sin.PozitívaKvantum kvalitného obsahuRPG zo starej školyTechnická stránkaNegatívaNemusí sadnúť každému2017-10-0295%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (1 Hlas)90%Komentuj!