Prečo je Battleborn lepší ako Overwatch, a prečo to nie je úplne tak pravda? Broslowski 29. júla 2016 Rubriky, Téma Overwatch a Battleborn, dve skvelé hry, ktoré sa na seba náramne podobajú. Napriek tomu ako sú si podobné, sú aj v mnohých detailoch extrémne odlišné. V dnešnom článku si obe hry z rýchlika predstavíme, no najmä porovnáme rozdiely medzi týmito populárnymi titulmi. Overwatch Overwatch by sa dal definovať ako multiplayerová FPS hra, za ktorou stojí nik iný než Blizzard Entertainment. Táto spoločnosť má vo svojom portfóliu len málo hier, no napriek tomu ukrojila s každou z nich veľký kus koláča v predajoch. Či už sa jedná o starý, no stále pomerne populárny World of Warcraft, Diablo 3, Heartstone, Heroes of the Storm, StarCraft. Každá jedna z nich je bez pochýb kvalitným titulom a získala si milióny fanúšikov po celom svete. V portfóliu hier však dlhodobo absentovala nejaká FPS. A tak sa zrodil Overwatch. Hra vychádza zo základných princípov kompetetívneho multiplayeru. Spracovaním a herným štýlom sa náramne podobá na Team Fortress 2, niekto dokonca tvrdí, že hry sú doslova rovnaké. Toto však nie je úplne pravda. Na druhú stranu nemožno uprieť fakt, že niektoré prvky skutočne pochádzajú zo starého dobrého Team Fortressu. Blizzard sa hneď od začiatku oprel do projektu naplno a okrem masívnej mediálnej kampane v rozdal kópie titulu populárnym streamerom a iným známym internetovým osobnostiam, ktoré pôsobia na kanáloch YouTube či Twitch. Ešte pred oficiálnym releasom Blizzard usporiadal verejný beta test, čo len zvýšilo hype a záujem širokej hernej komunity. Po vypustení hry sa samozrejme dostavil očakávaný úspech a hru streamovali, hrali a komentovali takmer všetci. Niet sa čomu čudovať, hra je skutočne zábavná a smerovaná širokému publiku. Ak by ste predpokladali, že hra bude dostupná len na PC, zmýlili by ste sa. Blizzard sa od začiatku zameral na multiplatform a hru si teda zahráte okrem PC aj na súčasných konzolách – teda PS4 a Xbox ONE. Hra bola konzolovou komunitou prijatá s radosťou, konkurencie je v tomto smere skutočne málo a jediným priamym konkurentom na konzolách je bez pochýb Battleborn. K slovu sa pomaly, ale isto dostáva aj progaming komunita a niekoľko progamingových klubov už uverejnilo vstup na Overwatch scénu. Môžeme sa tak tešiť nielen na tradičné streamovanie, ale aj na profesionálnu ligu, v ktorej budú medzi sebou súperiť len tí najlepší, a to napriek tomu, že je hra dostupná skutočne pre každého. Či ste úplne sviatočný hráč, alebo Vás zaujíma len 1. miesto v tabuľke, Overwatch si užijete plnými dúškami. V hre proti sebe súperia dva tímy po šesť hráčov. Jeden tým ma za úlohu obraňovať daný objektív v rámci vybranej mapy, druhý tým útočí. Hráči si môžu vybrať pred zápasom tím, ktorý sa skladá zo šiestich hrdinov. Hra v casual režime neobmedzuje použitie jedného hrdinu pre viacerých hráčov, čím sa otvára miesto pre trolling – to však nehodnotím negatívne. Šesť krát rovnaký hrdina je síce takmer vždy v praxi zlý nápad, no zábava je to ohromná. Každý jeden hrdina má niekoľko unikátnych schopností. Tieto schopnosti možno kombinovať a zložiť tak ideálny tím na obranu či útok. Hra vám dokonca pri výbere hrdinov poradí, že máte v tíme nedostatok Tankov, podporných hrdinov (support), či málo dmg. Samozrejme môžete tieto tipy úplne ignorovať, no v praxi je dobré načúvať a zložiť tím z rôznych špecializácií. K dispozícii je niekoľko máp, ktoré by sa typovo dali rozdeliť na nasledovné: Assault – Útočiaci tím má za úlohu obsadiť dvojicu bodov v sekvencii za sebou (najskôr bod A, po obsadení bodu A sa odomkne bod B, po obsadení bodu B v časovom limite končí hra a víťazom sa stáva útočiaci tím. Ak to útočiaci tím v danom čase nestihne, vyhráva obrana). Escort – Útočiaci tím má za úlohu eskortovať tzv. „payload“ (vozidlo, ktoré sa pohybuje na mape v závislosti od toho, koľko útočiacich hráčov sa nachádza v jeho okolí), obrana sa snaží zastaviť útočiaci tím ich zabijaním a ochranou okolia payloadu, ktorý sa v prítomnosti obrany pomaly dokonca vracia po vyznačenej trase späť. Assault/Escort – Kombinuje vlastnosti oboch módov. Control – Každý tím sa pokúša obsadiť daný bod a kontrolovať ho po určitý čas (pokiaľ sa nenaplní bar na 100%). Po skončení kola si hráči vymenia strany na danej mape, hrá sa totiž na 2 víťazné body. Ktorý tím prvý dosiahne dva body, vyhráva celý boj. Hra taktiež ponúka niekoľko ďalších herných módov: Tutorial, teda akýsi úvod do sveta Overwatch, ovládania hry atď.. Potom tu máme practice mode, kde viete trénovať taktiku proti umelej inteligencii, casual matchmaking, čo je bežná hra 6v6, kedy je tím vyskladaný z reálnych hráčov. Weekly brawls čo sú špecialitky, ktoré poznáme aj z Heartstone, no a ešte tu nájdeme custom game a kompetetívnu hru (ranked). Posledný menovaný mód sa odomkne až po dosiahnutí levelu 25. Po prečítaní si týchto faktov je jasné, že hra využíva jednoduché princípy multiplayeru – hrdinovia majú fixné schopnosti, v hre nemožno nakupovať ani využívať žiadne objekty či predmety (okrem tých, ktoré sú už integrované na mape, čiže napr. lekárničky). Akákoľvek personalizácia hrdinu je možná len cez skiny a iné doplnky, ktoré sú len audio-vizuálneho charakteru. Hra však bohužiaľ neobsahuje žiadnu formu singleplayeru, takže tu nenájdete žiadnu príbehovú líniu (misie). Battleborn, rozdiely voči Overwatch Hlavným konkurentom Overwatchu je podľa môjho názoru Battleborn. Ten je v každom smere podobný, no zároveň podstatne rozširuje jednoduchosť Overwatchu. Battleborn je taktiež online multiplayer FPS. Za projektom z pozície developera stojí Gearbox Software v tandeme s vydavateľom 2K Games. Distribúciu malo na starosti Take-Two Interactive. Hra fičí na Unreal Engine 3 a je dostupná rovnako ako Overwatch, na PC, Xbox ONE a PS4. Hra bola uvedená na trh 3. mája tohto roku (2016). Poďme sa pozrieť priamo na rozdiely jednotlivých titulov. Zatiaľ čo Overwatch vychádza zo základných princípov, Battleborn ponúka väčšiu variabilitu, viac hrdinov, komplexnejší gameplay, príbehovú líniu (misie), a to všetko ako v single, tak i v multiplayer režime. Ak teda patríte medzi osamelých vlkov, môžete si hru jednoducho zahrať doslova sólo, alebo proti botom. Len blázon by však nevyužil možnosť kooperatívneho multliplayeru, kde môžete so spoluhráčmi splniť jednotlivé misie, prípadne zabojovať proti botom alebo reálnym hráčom. Už len vďaka kooperácii je podľa môjho názoru Battleborn o obrovský krok pred Overwatchom. Toto je však subjektívny parameter, s ktorým nemusí súhlasiť každý. Hra obsahuje až 25 hrdinov. Každý z nich má unikátne vlastnosti rovnako ako v Overwatch. Battleborn však pridáva okrem levelovacieho systému aj základný talentový strom. Ten vám dovoľuje pri každom leveli vybrať si z dvojice či trojice modifikácií, ktoré buď menia charakter danej ability, alebo ju zosilňujú, poprípade ponúkajú kombinovanie s inou abilitou. Toto je obrovské plus, ktoré hlavne v multiplayeri prináša nevídanú variabilitu. Vôbec teda neplatí, že ak máte v tíme proti sebe toho istého hrdinu, budú mať aj rovnaké schopnosti, útoky, obranu či ability. Overwatch toto neponúka. V hre si môžete definovať aj akýsi set predmetov, ktoré si môžete potom za nazbierané krištáli na danej mape (lokálne platidlo) aktivovať. Tieto predmety menia vlastnosti hrdinov, pridávajú im určité vlastnosti, no nie vždy je to zadarmo. Mnoho z nich niečo pridá, no zároveň na niečom uberie. Vďaka tomu možno hru balansovať pomerne jednoducho a to zmenou týchto vlastností. Čo sa týka herných módov, môžete si zahrať sólo misie, kooperatívne misie, sólo MOBA mód a multiplayerový MOBA mód. Prečo MOBA? Battleborn totiž obsahuje obrovské množstvo MOBA prvkov. Na mape možno farmiť krištáli, za ktoré možno stavať obranné veže, akcelerátori na zrýchlenie minionov a iné veže. Okrem toho môžete na niektorých mapách farmiť veľké moby, ktoré sa po úspešnom zabití pridajú k vaším minionom v boji. Hra sa teda v tomto smere viac podobá MOBA hrám ako klasickým multiplayerovým FPS. K dispozícii je aj niekoľko mapových módov. V jednom sa sústredíte na obsadzovanie trojice bodov. Ak váš tím obsadí v časovom intervale na dlhší čas viac bodov ako váš súper, vyhrali ste! Tento mód sa v hre volá Capture Maps. V ďalšom doslova „šrotujete“ moby, ktoré pretlačíte cez nepriateľské moby. Je to niečo na štýl payloadu z Overwatch, akurát úplne iné 🙂 Ktorý tím „zaplatí“ viac mobov, vyhráva. Tieto mapy nesú názov Meltdown Maps. Posledným mapovým módom s interným označením Incursion Maps je niečo, čo integruje najviac MOBA prvkov. Tím A bojuje proti tímu B v tom, kto skôr pretlačí líniu mobov až k vežiam. Cieľom je zničiť nepriateľské hlavné veže (z lol – nexus). Ako to funguje v praxi? Battleborn vs Overwatch Z uvedeného vyplýva „Battleborn je jednoducho v takmer každom ohľade lepšia hra“. V rámci teórie áno, v praxi je však všetko inak. Ak si chcete zahrať Overwatch, hru jednoducho spustíte, zaradíte sa do queue a doslova do pár sekúnd hráte. Toto sa vám s Battleborn nestane. Pripravte sa na podstatne dlhšie queue ako v prípade Overwatch. Zatiaľ cč v Overwatch sa jedná skutočne doslova o sekundy, niekedy +- minúta, pri Battleborn si počkáte niekedy pokojne aj 15 minút, čo je pre sviatočného hráča polovica doby, ktorú je ochotný venovať hre. Casual hráč teda odpadá a dlhé queue prečká len hráč, ktorý ma kopec času na čakanie. Už tento fakt jasne naznačuje koľko hráčov hráva Battleborn a koľko hráva Overwatch. Cena za hru je pritom jednoznačne na strane Battlebornu. Je podstatne lacnejší, a za svoje peniaze jednoducho dostanete podstatne viac hry. Na druhej strane je tu početná a silná komunita Overwatchu, ktorá garantuje takmer žiadne čakanie. Blizzard je veľká záruka pravidelného dodávania nového obsahu, čo taktiež stojí za zváženie. Po grafickej stránke sú hry podľa môjho názoru na tom podobne. Obe hry majú kreslenú grafiku, Battleborn ju má však výraznejšiu, viac preexponovanú. Ďalším dôležitým parametrom je výkon. Na konzole, na ktorej sme aj obe hry testovali (Xbox ONE) beží Overwatch skutočne slušne a bez problémov sa drží na stabilných 60 fps, čo možno považovať v konzolovom svete za úspech. Battleborn je na tom podstatne horšie, čo je však vlastne aj celkom logické. Je to spôsobené pravdepodobne hlavne oveľa väčšími mapami a väčším počtom efektov a objektov na obrazovke. Aby bolo zachované vysoké rozlíšenie, hra beží na 30 fps čo je značný rozdiel, ktorý postrehne aj menej náročný hráč. Kto z koho? Ak hľadáte jednoduchú a skutočne zábavnú FPS, ktorú nechcete skúmať, nezaujíma vás singleplayer a hru chcete zapnúť a hrať, voľte Overwatch. Je to hra doslova pre každého, či už sa jedná o 10 ročného hráča alebo 40 ročného fanúšika video hier, ktorý si zahrá raz za týždeň. Technicky je však Battleborn v mnohých aspektoch lepší, komplexnejší, no zároveň aj zložitejší. Nie len na pochopenie, ale aj na vykreslovanie, takže budete musieť strpieť nižší framerate, čo môže byť pre niekoho dealbreaker. Taktiež hra integruje MOBA prvky čo opäť zužuje obecenstvo. Ak ste nehrali žiadnu MOBA hru, budete na začiatku veľmi tápať a pokiaľ sa pri dlhých čakacích dobách naučíte základne princípy MOBA hier, strávite v hre doslova desiatky až stovky hodín. Na záver len dodám že obe hry ponúkajú poriadnu dávku zábavy a určite sa oplatí zakopnúť o obe. Ktorá však bude prvá v poradí záleží iba na vás… Hru na Battleborn poskytla spoločnosť Komentuj!