Indiana Jones and the Great Circle – V koži dobrodruha Martin Kubeš 6. decembra 2024 Recenzie Doktor Henry Walton Jones, Jr. je väčšine z vás známy ako Indiana Jones, prípadne iba Indy. Po prvý raz sa s ním diváci mohli stretnúť v roku 1981 vo filme Dobyvatelia stratenej archy, pričom išlo o jedno z mnohých dobrodružstiev tejto dnes už ikonickej a legendárnej postavy. Akonáhle niekde začujete ikonickú titulnú skladbu, aj keby ste boli nevidiaci, viete o koho ide. Okrem filmov či seriálov sa Indiana Jones predstavil aj v hrách, no od posledného dobrodružstva na obrazovkách hráčov ubehlo už 15 rokov. To sa však mení vďaka novinke Indiana Jones and the Great Circle od štúdia MachineGames, ktoré sa však rozhodli ponúknuť odlišný herný zážitok od predchádzajúcich hier s Indym v hlavnej úlohe. Otázkou zostáva, či to bol krok správnym smerom, alebo krok do prázdna? Recenzovaná verzia: PC (Steam) Keď sa oznamovala nová hra od MachineGames, veľa ľudí dúfalo, že pôjde o ďalší Wolfenstein, keďže práve táto značka dostala vývojárov do povedomia hráčov. Je pravdou, že štúdio neopustilo nacistické vojská, avšak vývojári túžili ukázať, že dokážu robiť aj niečo iné než iba strieľačku zo starej školy, nech už bola akokoľvek kvalitná a zábavná. A bez toho aby som chodil okolo horúcej kaše musím povedať, že som v konečnom dôsledku za túto zmenu rád, pretože Indiana Jones and the Great Circle je kvalitné z zábavné dobrodružstvo, hoci niekoľko ale sa nájde. Najnovšie dobrodružstvo slávneho archeológa sa začína tak, aby vývojári fanúšikom urobili radosť už v prvých minútach. Krátky prechod džungľou, hrobka, pochopiteľne, smrtiace nebezpečenstvo, ikonická naháňačka s obriou kamennou guľou, nič z toho v prvých minútach nechýba. Kto videl filmový debut Indyho, bude mu hneď jasné, že začiatok hry je prerobením scény z filmu do videohernej podoby. Je to však iba navnadenie na hlavné udalosti, ktoré sa odohrávajú v roku 1937, a teda medzi filmami Dobyvatelia stratenej archy a Indiana Jones a posledná krížová výprava. Indy sa opäť vydá na dobrodružstvo po tom, čo sa v Marshall College stane svedkom vlámania, pri ktorom sa stretne s latinsky hovoriacim obrom, ktorého stvárnil nedávno zosnulý herec Tony Todd. Jones zistí, že jeden z jeho nedávno objavených artefaktov zmizol, rozhodne sa zahodiť všetky svoje povinnosti a prednášky a vydať sa do sveta podľa jediného vodítka, ktoré má a zamieri do Vatikánu. Tu začína dobrodužstvo, ktoré viac evokuje filmové dobrodružstvo Indiana Jonesa než len ďalšiu videohru. MachineGames totiž výborne zachytili vzhľad a atmosféru Indiana Jonesa. Troy Baker ako Indy odvádza skvelú prácu, vynikajúco zastupuje Harrisona Forda a ak by vám niekto túto skutočnosť neprezradil, je tu iba minimum momentov, kedy sa Baker “prezrádza”. Indy na to všetko tento raz nie je sám, pretože ho bude počas väčšiny príbehu sprevádzať Gina Lombardi, talianska novinárka, ktorej minulosť sa postupne odhaľuje. Pochopiteľne, narazíte aj na starých aj nových priateľov, ktorí nečakane podajú pomocnú ruku v pretekoch proti nacistickému archeológovi Emmerichovi Vossovi, ktorý presne pasuje do sveta Indiana Jonesa a v tomto smere odviedli vývojári i scenáristi skvelú prácu. Po stránke príbehu, atmosféry a celkového poňatia nie je hre čo vytýkať. Ide o skvelé dobrodružstvo, ktoré sa nesnaží byť kópiou Tomb Raidera alebo Uncharted, a to je jedine dobre, pretože práve Indiana Jones bol vzorom pre azda všetky nasledujúce dobrodružné filmy a hry. Navštívite rôzne lokality v odlišných častiach sveta, všetky sú jedinečné, naozaj pekne spracované a je radosť sa po nich pohybovať a odhaľovať ich tajomstvá. Je pravdou, že vedľajšie úlohy nie sú tak zábavné ako tie hlavné, no i tak som sa snažil väčšinu splniť pretože ma to bavilo. Asi najkontroverznejšou voľbou vývojárov bolo použitie pohľadu z prvej osoby. Sám som bol prekvapený, no v konečnom dôsledku toto rozhodnutie nebolo zlé. Stále by som síce prijal, keby je v hre možnosť na stálo prepnúť pohľad do tretej osoby (čo určite komunita na PC zabezpečí vďaka modom), no pohľad z očí hlavného hrdinu funguje veľmi dobre. V hre je prítomné automatické prepínanie týchto dvoch pohľadov, avšak nie je odladené tak, ako by mohlo byť. Nestretol som sa síce so žiadnymi zásadnými problémami, no prechody sú často kostrbaté, nie úplne plynulé a potrebovali by doladiť. I animácia šplhania po biči nie je dotiahnutá – Indy zodvihne ruku a bič mu akoby skočí do ruky miesto toho, aby on rukou chytil bič. Možno by bolo rozumnejšie nechať hru skrátka stále v jednom pohľade, niektoré problémy by sa tým eliminovali. Pohľad z prvej osoby v porovnaní s treťou osobou však pomáha podporiť pomalšie tempo hry, čo ide ruka v ruke s otvorenými lokalitami ako už spomínaný Vatikán alebo archeologické nálezisko v Gíze. Nachádzate sa totiž v oblastiach plných stráží, takže aj keď ste v prestrojení za kňaza, je prirodzenejšie kráčať svižným tempom namiesto toho, aby ste všade šprintovali. Aj to je však možné robiť bez vyvolania podozrenia, nemusíte sa báť, že je Indy ako slimák. Azda najviac som sa tešil na hádanky, no a musím povedať, že tie v Indiana Jones and the Great Circle som si skutočne užil. Štandardné nastavenie ich náročnosti mi prišlo dobre vyvážené – hra poskytuje len toľko nápoved, koľko treba, napríklad prostredníctvom poznámok Indyho alebo jeho spoločníkov. Nájdete tu staroveké hrobky a chrámy, kde lúče svetla náhodou dopadajú na správne miesto, keď sa Indy dostane dovnútra. Je tu tiež množstvo pascí a mechanizmov, ktoré Indy neúmyselne spustí, pričom niektoré z nich pekne odkazujú na momenty z filmov. V tomto smere vývojárov chválim. Nápovedy inak nie je nutné využiť, nestretol som sa totiž s hádankou, ktorá by sa nedala za pomoci trochu rozmýšľania rozlúsknuť, nie je tu totiž žiadne šialené kombinovanie nezlučiteľných predmetov či mechanizmov. Treba brať na zreteľ, že Indiana Jones nie je žiaden Nathan Drake alebo Lara Croft, takže sa podľa toho musí pristupovať ak k riešeniu stretov s nepriateľmi. Môžete síce využiť prestrojenie, no ak vkročíte do zakázanej oblasti, bude jedno aké máte oblečenie. V takom prípade musíte využiť buď stealth, hrubú silu alebo strelné zbrane, no posledná možnosť je naozaj iba núdzová, keďže zbraní je v konečnom dôsledku málo, nábojov ešte menej a o ich výdrži ani nehovorím. Osobne som väčšinu nepriateľov zlikvidoval pekne potichu, no keď už došlo na stret zoči-voči, využil som buď päste, Indyho bič, alebo nejaký predmet, ktorý je aktuálne poruke. V tomto smere je však rozporuplná umelá inteligencia, ktorá nefunguje úplne ideálne. Niekedy len ťuknete do debny pred vami, už aj idú pozrieť čo to bolo, no inokedy pozerá stráž priamo na vás a nikoho nevidí. Na jednom mieste dokonca zlikvidovaný nepriateľ spadol z výšky rovno pred nos hliadkujúceho strážnika a ten túto situáciu úplne odignoroval, dokonca cez mŕtvolu prešiel. Často stačí, že ste v porovnaní s nepriateľom vyššie alebo nižšie a on vás jednoducho nevidí. Raz som schválne vyvolal poplach, zalarmoval zhruba desiatku strážnikov, následne preskočil skrz otvorené okno do budovy a bolo vymaľované. Nikto nešiel za mnou, po chvíľke stratili záujem a ja som mohol v kľude pokračovať ďalej. Samozrejme, nejde o niečo čo by mi vyložene kazilo zážitok, no pôsobí to zvláštne. Podobných situácii sa mi počas priechodu stalo hneď niekoľko, no pointa zostáva rovnaká – na umelej inteligencii nepriateľov by bolo dobré ešte popracovať. Čo sa samotných pästných súbojov týka, tie sú fajn no záleží na vás, ako si osvojíte ovládanie, pretože zbesilé búšenie do akčných tlačidiel stačiť nebude. Najmä vtedy, ak sa proti vám postaví hneď niekoľko nepriateľov. V hre inak nechýba ani vylepšovanie schopností Indyho a to za pomoci takzvaných Adventure Books, ktoré môžete buď nájsť voľne na mape, prípadne si ich kúpiť od predajcov. Vylepšení je celkom dosť, takže bude iba na vás do čoho investujete nazbierané Adventure Points, pretože mať iba samotnú knihu nestačí, je nutné Indyho tú či onú vec naučiť. Z globálneho hľadiska však hra drží pekne pokope a dobre hráča navnaďuje na to, aby bol zvedavý, čo sa bude diať ďalej. Sú tu však nedostatky, ktoré ju trochu ťahajú nadol. Aj keď sa do atmosféry hodí, stealth je miestami rozporuplný vďaka nedotiahnutej umelej inteligencii nepriateľov, lezenie je dosť pomalé hoci chápem, že Indy nie je Lara, no i tak. Tretia lokalita má problémy s tempom. Občas sa vyskytne aj trochu kostrbatá animácia, už spomínané nedotiahnuté prechody medzi 1st a 3rd person kamerou a stretol som sa aj s preblikávajúcimi textúrami. Občas mi prišli modely postáv detailnejšie ako inokedy, ideálne nie je ani zdvíhanie tiel nepriateľov zo zeme, a to najmä na úzkych priestoroch ako balkón, kedy sa môže stať, že sa pár sekúnd ocitnete napriek zábradliu mimo pevnej plochy (to jest vo vzduchu), aby sa následne Indy ocitol späť na pôvodnom mieste. Niekoľko razy som musel načítať aj poslednú uloženú pozíciu, pretože sa buď nespustil skript, alebo sa Indy zasekol do textúry a nedalo sa hýbať, hoci otáčať áno, no pokračovať vpred som nemohol. Napriek tomu som si hranie užíval a verím, že mnoho vecí môže vyriešiť Day 1 patch, prípadne nejaká aktualizácia v blízkej dobre. Keďže som testoval PC verziu, neprezradím vám ako je na tom Xbox Series X|S verzia, no optimalizácia na PC je dobrá. Hranie na PC bolo väčšinou plynulé, postrehol som iba decentné poklesy snímkov za sekundu v náročnejších scénach, avšak titul som nehral na hernom PC, ale StudioBooku od ASUSu. To znamená, že som nemal k dispozícii hardware s priamo hernou grafickou kartou. Konkrétne som testoval na konfigurácii Intel Core i7-11800H, 32GB RAM a GPU RTX A5000 s 16GB VRAM. Hoci nejde o hernú zostavu, je výkonná, vďaka čomu som nemal pri 1440p a nastaveniach grafickej kvality na takmer absolútne maximum problém dosahovať 60fps. V tomto smere som bol spokojný. Úroveň grafiky je na dnešné pomery veľmi dobrá, no stretol som s pár vecami, ktoré nepôsobili najlepšie – voda v úvodnej lokalite bol naozaj škaredá. Oči postáv niekedy pôsobia zvláštne, inokedy nie, no to nie je až taký problém. Sem tam sa objaví nejaký ten glitch – bič zaseknutý do steny, zodvihnuteľný predmet splývajúci s povrchom na ktorom sa nachádza, avšak nič zásadné ani hru rozbíjajúce som nepostrehol. Skvelou správou je, že aj na nižších nastaveniach kvality grafiky hra vyzerá dobre, skúsil som pre porovnanie všetko od low až po úplne najvyššie nastavenie a ak náhodou máte staršie “železo” a budete si musieť vystačiť s nízkou kvalitou, nečaká na vás nič katastrofálne. Zvuková stránka je inak bezproblémová, ako v oblasti dabingu, tak aj hudby, ktorá pekne kombinuje známe motívy s novými. Indiana Jones and the Great Circle je pre fanúšikov dobrodružstiev a Indyho povinnosťou. MachineGames vytvorili naozaj skvelý titul, ktorý síce trápia nejaké tie chybičky, no atmosféra a dojem akoby filmového pokračovania ich zatieňujú. Ja len dúfam, že hráči dajú tejto dnes už nie až tak atraktívnej značke šancu, rád by som sa s Indym pod taktovkou MachineGames ešte na nejaké to dobrodružstvo v budúcnosti vypravil. Skvelá práca a príjemné prekvapenie na záver herného roku 2024. Hru na recenziu poskytla spoločnosť Indiana Jones and the Great Circle - V koži dobrodruhaIndiana Jones and the Great Circle nekráča v tieni iných dobrodružných hier, ponúka totiž svoju vlastnú víziu, pričom výborne zachytáva atmosféru pôvodných filmov. Indiana Jones už dlho nebol v takto dobrej forme.PozitívaSkvelo vystihnutá atmosféra dobrodružstviev Indiana JonesaPreferovanie pästných súbojov a stealthu miesto strieľaniaZábavné hádanky, dobrý príbeh, herecké výkony, optimalizáciaNegatívaNiektoré kostrbaté animácie, rozporuplná umelá inteligenciaNedoladené prechody medzi 1st a 3rd person pohľadom, občasné grafické chybičky2024-12-0685%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!