Hry roku 2024 podľa redakcie SomHráč.sk Matty 1. januára 2025 Rubriky, Špeciál Rok 2024 je v týchto chvíľach za na nami a asi by nebolo na mieste napísať, že nepriniesol veľa zaujímavého. Práve naopak – na svoje si musel prísť hádam každý s pozitívnym postojom k videohrám a my nie sme v tomto smere žiadnou výnimkou. Bez zbytočného otáľania tak poďme priamo na vec a pozrime sa spolu, kto nakoniec uspel v redakčnom hlasovaní. Ako každý rok, ani tento nebolo v našich silách vyskúšať všetky kvalitné hry, vydávané naprieč mnohými platformami. Každému z našich redaktorov však prešlo rukami viacero zaujímavých titulov, z ktorých si následne zvolil tú najlepšiu. Na základe súhrnného hlasovania sme sa už tradične pokúsili zostaviť aj redakčnú top 10. Ako to teda dopadlo? Matty Indiana Jones and the Great Circle – “Nečakal som málo, no dostal som oveľa viac. Až do konca roka sa mi pritom na čele držal skvelý januárový Like a Dragon: Infinite Wealth, no potom prišiel Indy a bolo rozhodnuté. Prekvapilo ma toho vcelku dosť. Najviac však asi to, že miesto akčnejšej záležitosti s občasnými logickými hádankami nám MachineGames naservírovali takmer plnohodnotnú akčnú adventúru, v ktorej sú súboje skôr na vedľajšej koľaji. Nečakal som ani to, ako výborne bude fungovať kombinácia first person a third person perspektívy, ako fantasticky zvládnu švédski vývojári exploračný aspekt, ba ani množstvo zmysluplne zakomponovaného vedľajšieho obsahu, kde som sa miestami skutočne cítil ako archeológ vykonávajúci svoju prácu v teréne. A čo ma vyložene šokovalo je, ako skvelo je zvládnutý príbeh, ktorý je nielenže esenciou toho najlepšieho z celej série, no všetko čo robí Indyho Indym zvláda predávať ďaleko lepšie než posledné filmové dobrodružstvo. Takto sa to skrátka robí!“ Martin Kubeš HELLDIVERS II – Rok 2024 bol pre mňa vcelku netradičný, a to ako v osobnom živote, tak aj v tom hráčskom. Preferujem totiž príbehové tituly pre jedného hráča a multiplayerové tituly išli skoro vždy mimo mňa, no mojou hrou roku 2024 je počin od Arrowhead Game Studios, ktorý vyšiel pod hlavičkou PlayStationu. Asi väčšine z vás nemusím hovoriť, že ide o titul HELLDIVERS II, v ktorom nakoniec som strávil stovky hodín a je mi jasné, že ešte ďalšie stovky v ňom strávim. Je pravdou, že vývojári mali aj slabšie obdobie, no reagujú na spätnú väzbu a priania komunity, takže smerujú hru dobrou cestou, o čom svedčí aj množstvo ocenení naprieč médiami či na The Game Awards 2024. Prvé hodiny strávené v hre boli síce šialené a hektické, no tak dobre som sa pri hraní nenasmial už pekne dlho. Verím, že hra má pred sebou ešte žiarivú budúcnosť a som zvedavý, čo majú autori v pláne, keďže zatiaľ si veľa vecí požičiavajú od predchodcu, no to, samozrejme, nie je na škodu veci. Spomedzi single playerových hier som si najviac užil vynikajúceho ASTRO BOTa a dúfam, že v PlayStatione dajú podobným hrám šancu častejšie. Na záver ešte zopár na ďalších hier, ktoré som si tento rok užil – Neva, Stellar Blade, Indiana Jones and The Great Circle, Prince of Persia: The Lost Crown, Rise of The Ronin, Final Fantasy VII Rebirth a pre mladšie ročník yurčené tituly ako LEGO Horizon Adventures alebo Nikoderiko: The Magical World. Skvelých hier, pochopiteľne, vyšlo viac, no nie všetko sa dá stihnúť.” Adam Hambálek Indiana Jones and the Great Circle – “Indiana Jones and the Great Circle je bezpochyby skvelým a akoby na mieru šitým dobrodružstvom pre milovníkov akčných adventúr vo všeobecnosti, nielen pre fanúšikov filmov Indyho Jonesa. Titul kombinuje zábavnú akčnú zložku s prvkami logických hádaniek, čo je kombinácia schopná udržať hráča v napätí po celú dobu. Zaujímavý príbeh a skvelá atmosféra, ktorá pripomína klasické filmy so slávnym archeológom, majú potenciál vtiahnuť do sveta aj tých, ktorí nikdy nehrali žiadnu z predchádzajúcich hier, alebo nevideli žiadny z filmov s týmto hrdinom. Grafika je až neuveriteľne detailná, a to dokonca aj na stredných detailoch. Za jedine väčšie negatívum tohto titulu môže byť považovaná nutnosť vlastniť grafickú kartu RTX, pretože hra vyžaduje zapnutý ray tracing, no pre hráčov s pokročilým hardwarom toto nepredstavuje žiadnu prekážku. Vo všeobecnosti teda môžem tento titul zaslúžene označiť za najlepší tohtoročný videoherný počin.” Vivaldi 1000xRESIST – “Aj keď som sa dlho cítil v roku 2024 trochu stratený, nakoniec mi ponúkol dostatok hier, z ktorých som mohol vyberať. Do úvahy prichádzalo niekoľko silných kandidátov, no titul najlepšej hry som sa nakoniec rozhodol udeliť 1000xRESIST. Nielen išlo o silný príbeh, ktorý mnou rezonoval ešte nejaký čas po dokončení, no hra najmä vynikajúco pracovala so svojimi postavami a celkovou atmosférou. Hra mala vynikajúci spád, hlavolamy sa riešili veľmi prirodzene, spoznávanie spomienok Allmother patrí medzi highlighty celej hry a hlavná myšlienka je tu takisto veľmi dobre uchopená. Vyzdvihujem Sunset Visitor aj za to, že hlavnej hrdinke nedali jednoducho do ruky zbraň a nesnažili sa o žiadne lacné akčné dielo. Všetko je to viac o spoznávaní, snahe porozumieť a na konci hra veľmi dobre ukazuje, že svet nie je čiernobiely. Všetci sa snažíme vysporiadať so svojimi vlastnými problémami a pocitmi po svojom. Nie vždy sú naše akcie správne a vedia niekedy vyústiť v nepríjemnú reakciu. Ale to z nás všetkých nakoniec robí ľudí. So všetkými plusmi aj mínusmi.” Gabriel Klimo Silent Hill 2 – “Herný rok 2024 bol poriadne silný. Počas tohto roka sme sa dočkali hneď niekoľkých veľkých titulov. Okrem nových značiek sme zažili aj návrat niekoľkých “klasík” ešte z čias prvej PlayStation. Banisher: Ghosts of New Eden, EA Sports FC 25, AstroBot, Silent Hill 2, S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornoby, Indiana Jones and The Great Circle či Call of Duty: Black Ops 6 sú tituly, ktoré som si počas roka 2024 mal možnosť zahrať. Hrou roka 2024 sa u mňa stáva Silent Hill 2. Poľské štúdio Bloober Team urobilo fantastickú robotu. Autori hru obliekli do úplne nového grafického kabátu, hoci ostali verní pôvodnej hrateľnosti, ktorú doplnila fantastická atmosféra. Tu autorom nemám čo vytknúť, práve naopak, som veľmi rád, že zvolili prístup, aký zvolili a naservírovali nám tak perfektný horor s vynikajúcou atmosférou. Róbert Herda Rise of the Ronin – “Tvorbu Team Ninja mám rád. Či už je to Nioh (dôjde, prosím, niekedy na trojku?), Stranger of Paradise alebo praotec týchto projektov menom Ninja Gaiden využívajúci nekonvenčný svet, kde sa miesi história s fikciou. Uznávam, že dnes ide o technicky nepríjemne zastarené hry, ktoré by zúfalo potrebovali refresh, pričom netuším, kedy dorazí. Vyzerajú v podstate identicky zhruba posledných osem rokov. Tu a tam tento neduh vynahradia estetickým stvárnením, avšak napríklad Wo Long trpel šedivosťou farieb a naozaj nezaujímavým typom lokácií bez razantnejšej vizuálnej sily. To je, samozrejme, škoda, keďže v očiach mnohých to uberá na atraktivite celkového zážitku.Najmä preto Rise of the Ronin nedopadol úplne najlepšie. Rozhodne nešlo o zlý titul, avšak ak berieme do úvahy, že reprezentoval pomyselný Elden Ring vydávaný japonským Sony, istá zásadnosť mu predsa len chýba. Nebola to tak obrovská udalosť, čo však asi nikto neočakával (aj keď komornejší Black Myth ukázal, že kartami môže zamiešať hockto). Osobne som ale mimoriadne docenil výsledný historický kontext, rozsiahle oblasti plné nebezpečných oponentov a vo finále aj príbeh, ktorý miestami kráča skrz očakávané cestičky, na pôsobivosti mu to však nijak neuberá.Takmer dve stovky hodín utopených v tejto záležitostí ale svedčí o mnohom. Prehľadal som ju, čo možno najviac. Natrafil som, logicky, aj na problémy nemalého charakteru. Pochybné hitboxy, príležitostne prázdnejšie oblasti alebo určitý Ubisoft syndróm v prístupe k open worldu, ktorý je vlastne náplňovo schematický, hoc unikátny zasadením. Najmä teda pre tuzemského Európana. Asi nikoho neprekvapí, že zďaleka najzaujímavejšou súčasťou sú akčné strety, ktoré tentokrát kombinujú autorské skúsenosti a prvky z najrôznejších Souls záležitostí. Vezmite teda Sekiro, Temné Duše a pridajte k tomu zbraňovú aparatúru z predchádzajúcich Team Ninja hier, no a dostanete ich aktuálny projekt, ktorý prestavuje istú kulmináciu poslednej dekády. Dúfam, že bude pritom predznamenávať určitý zlom. Jednak v nápadoch, ktoré sa nedajú dojiť a variovať donekonečna.Takisto snáď konečne autori zanechajú archaický engine a ich ďalší počin niekam grafické možnosti posunie. Hardvér tu je a aj hráčske štandardy postupne rastú, takže, čo bolo pred pätnástimi rokmi bežné, aktuálne pôsobí ako nechcené retro. Obzvlášť teda v rukách podobne talentovaných tvorcov. Jednoznačne sa niečo podobné pýta už nejaký čas. Súčasne by vďaka obdobnej zmene nemuseli trpieť veľkolepé, dizajnovo zaujímavé a mimoriadne dynamické projekty ako Rise of the Ronin.” Gaunt Silent Hill 2 – “V roku 2024 som sa tešil na viacero herných titulov, ktoré však vo veľkej miere zavítali na naše zariadenia až koncom roka, čo dosť skomplikovalo moje rozhodovanie o najlepšej hre roku 2024. Po rokoch sme sa dočkali pokračovania série S.T.A.L.K.E.R., čo bol od začiatku môj favorit, no hra je stále v dosť zlom a stave a na mojej zostave stále dosť chabo hrateľná, takže označiť ho za hru roka by nebolo určite nefér. Ako fanúšik stratégií som sa náramne tešil na Age of Mythology: Retold, v tomto prípade som sa však dočkal ďalšieho sklamania v podobe translátorového českého oficiálneho prekladu, čo pri spoločnosti ako Microsoft by som nikdy nečakal. Po vylúčení týchto dvoch favoritov sa tak na piedestál posúva remake jedného z najznámejších a najobľúbenejších hororov, ktorým je Silent Hill 2. Na remaky a remastery mám svoj názor a často sa im vyhýbam, keďže ma v prvom rade zaujíma príbeh, ktorý v týchto prípadoch viac-menej poznám. Napriek tomu, že k pôvodnému Silent Hillu 2 som sa dostal len pred pár rokmi, som vskutku rád, že som dal tomuto remaku od Bloober Teamu šancu. Remake prináša viacero rozšírení príbehu najmä po stránke hrateľnosti. Prináša do hry viacero hádaniek, ale aj nových nepriateľov. Hra sa tak viac priblížila súčasným titulom, čím oslovila mladších hráčov, no aj ostrieľaní veteráni nemôžu nad týmto novým spracovaním ohrnúť nosom. Už teraz sa šíria fámy o podobnom prepracovaní prvého a tretieho dielu, tak som zvedavý, ako to dopadne. No za seba hovorím, vrelo do toho!” Vojtech Florko Indiana Jones and the Great Circle – “Hra, na ktorú som sa netešil zďaleka tak, ako moje okolie, a od ktorej som nečakal veľa, prekvapila. Osobne už som bol prekŕmený Wolfensteinov od MachineGames a bál som sa, že v tomto prípade pôjde o ďalší reskin Blazkowicza. Propagačné ukážky ma taktiež veľmi nepresvedčili, animácie a prostredia vyzerali strnulo a jednoducho. Ako veľmi som sa mýlil. Táto hra ma pretransportovala do detstva, kedy hry mali jednoduché princípy ale skvelý level design a tvorcovia odmeňovali zvedavosť. A skutočne, v novom Indym hráč nerobí nič prekomplikované, má k dispozícii dokopy 4-5 mechaník a lezenie, občas nejaké hádanky. Ale prostredia a atmosféra, v ktorej sa hra odohráva, celý koncept presvedčivo predávajú. Levely sú jednoducho navigovateľné a pritom komplexné a rozsiahle a obsahujú množstvo nepovinných úloh a zaujímavostí. Objavovanie hrobiek a jaskýň či skrytých lokácií je úplne ako z filmov. K zážitku dopomáha skvelý scenár a príbeh, herci (a zvlášť Troy Baker ako Indy) zvládajú svoje role bezchybne a určite pomôže, že to nemá takmer vôbec bugy a vyzerá to skvele. Človek sa cíti ako Indiana Jones, a to je asi najdôležitejší úspech hry.” Ondřej Halíř An English Haunting – “Klasické point-and-click adventury už asi nikdy nezažijí takovou slávu, jakou měly před lety. I tak je ale dobré vědět, že tento žánr zdaleka nevymřel, ba naopak – her z tohoto ranku vychází snad více než v dobách největší slávy. Bohužel většina z nich upadne v zapomnění a ocení je pouze harcovníci žánru. Proto je podle mě důležité těmto hrám občas věnovat pozornost, jelikož nabízejí stejnou lásku a píli jako známější a větší tituly. Jednou z nich je právě An English Haunting, jenž vkusně kombinuje humor a horor ve funkční celek. Užijete si tu hutnou atmosféru Londýna roku 1907 v příjemné pixel-art grafice, která nabízí i příjemné detaily v podobě dobrého nasvícení či živoucích lokací. Jednoduše jsem byl hrou uchvácen, a to hlavně díky skvělému příběhu i dialogům, které dají vzpomenout na mnohé klasiky v tomto žánru. Pokud navíc nejste velcí fandové point-and-click her a bojíte se jich, tak se jedná i o skvělý start. Hádanky tu jsou logické a dávají smysl v rámci toho, kam se děj ubírá. Jedná se tak o více filmový zážitek. Jednoznačně klasická adventura roku!“ A ako teda vyzerá súhrnný rebríček TOP 10 2024 podľa našej redakcie? 10. Life is Strange: Double Exposure Je síce trochu ironické, že kým veľmi dobre prijatý True Colors sa do našej TOP 10 svojho času nedostal, trochu kontroverznému Double Exposure sa to podarilo. Návrat Max Caulfield však nepochybne nalákal nejedného hráča a hoci viacerí neboli spokojní s (inak očakávanou) absenciou Chloe, či smerom, aký príbeh nastavil v poslednej tretine, bola by asi chyba prehliadať nesporné kvality. A my sme ich ocenili, hoci umiestnenie v prvej desiatke nebolo isté až do úplného konca. 9. Neva Na deviatku priečku sa u nás dostala čarovná príbehová plošinovka Neva od španielskych tvorcov z Nomada Studia. Tí sa už v minulosti predviedli výborne prijatou plošinovkou GRIS a tú tak vlastne iba potvrdili, že ich tvorbu sa oplatí sledovať aj do budúcna. Že ste ešte Nevu nehrali? Potom by ste to určite mali napraviť. 8. ASTRO BOT Najoriginálnejšia PlayStation hra posledných rokov alebo kvalitná, no predsa len trochu preceňovaná záležitosť? Obecný konsenzus sa prikláňa k prvému variantu a hoci sa nájdu i v tábore spokojných názory, že nejde o žiadneho spasiteľa v poslednej dobe trochu tápajúcej spoločnosti Sony, asi by bol nezmysel tvrdiť, že ide o zlú hru. Práve naopak. 7. Rise of the Ronin Rise of the Ronin ako duchovný nástupca série Nioh sa vo svete nestretol s univerzálnym nadšením. Cieľovka obľubujúca tento žáner však bola viac než spokojná a hra nakoniec zabodovala aj u nás. A i keď to stačilo iba na siedme mesto, aj to je viac než pekný výsledok pre vývojárov z Teamu Ninja. 6. Call of Duty: Black Ops 6 Tesne pred bránami prvej päťky zostal šiesty diel mimoriadne populárnej subsérie Black Ops spadajúcej pod ikonickú značku Call of Duty. Hra tentoraz poriadne zabodovala aj mimoriadne nápaditou singleplayerovou kampaňou, ktorá nadchla i tých z nás, ktorí multiplayeru až tak neholdujú. A že je značka Call of Duty primárne o ňom? Samozrejme, no bola by chybou neoceniť i ten zvyšok – detto, ak tentokrát skutočne stojí za to. 5. Tekken 8 V našom rebríčku nechýba ani ôsmy diel legendárnej bojovej série Tekken, ktorý je – čo si budeme nahovárať – skutočne výborný a právom získaval tohto roku hodnotenia radiace ho k tomu najlepšiemu z tohto kalendárneho obdobia vôbec. A nechýbalo veľa, mohlo byť z tohto i vyššie umiestnenie. Je však určite pozitívne, že značka má čo povedať aj po dlhých rokoch a že autori naďalej posúvajú kvalitatívnu latku. 4. HELLDIVERS II Tesne pred bránami prvej trojky nakoniec zastal skvelý kooperačný HELLDIVERS II, ktorý tak u nás získal status najlepšej PlayStation exluzivity tohto roku. Holdujete hraniu v skupinách, či už s kamarátmi alebo náhodnými ľuďmi po sieti? Potom vám možno HELLDIVERS II iba odporučiť, keďže lepší podobne zamerený titul tohto roku skutočne nevyšiel. Pri pohľade na vysokú fanúšikovsku základňu sa dá navyše predpokladať, že s nami pobudne ešte nejaký ten čas. 3. An English Haunting Najväčším prekvapením je bozosporu bronzová pozícia, ktorú si pre seba uzurpovala pixelartová adventúra An English Haunting. Že ste o nej ani poriadne nepočuli? Pokiaľ však dôkladnejšie sledujete nezávislú scénu, potom vám určite neušlo, že nová adventúra štúdia Postmodern Adventures zbierala prakticky len chválu. Zákonite tak vzbudila i našu pozornosť a nakoniec je z toho nečakané, no vlastne celkom zaslúžené umiestnenie. 2. Silent Hill 2 Ak napíšeme, že nový Silent Hill 2 nebol žiadnou stávkou na istotu, ďaleko od pravdy skutočne nebudeme. Poľskí vývojári však pozitívne prekvapili celý svet a náročnú úlohu zremakovať najpopulárnejší diel známej hororovej série zvládli na jednotku – možno i s hviezdičkou. Konami tak nakoniec stavilo na správneho koňa a hra dostatočne rezonovala i v našej redakcii, kde sa hre ušlo krásne druhé miesto. A to sa počíta. 1. Indiana Jones and the Great Circle December je mesiac, kedy už len málokto rozohráva niečo nové a ani u nás nebýva zvykom, ak sa do top 10 pretlačili tituly z posledných dní končiaceho sa roku. O to väčším prekvapením je ako drvivo zvalcoval svoju konkurenciu Indiana Jones and the Great Circle, kde možno iba sucho skonštatovať, že suverénnejšieho víťaza sme ešte v rámci nášho hlasovania nikdy nemali. A skutočne to nie je nedostatočnou konkurenciou… Vyhodnotenie hier roku 2024 podľa našej redakcie je teda úspešne za nami. Súhlasíte s našim výberom? Komentuj!