Register

A password will be e-mailed to you.

Juhokórejské štúdio SHIFT UP zatiaľ nemá na svojom konte žiaden titul, ktorým by si získalo srdcia a pozornosť hráčov na konzolách/PC, no nie je to spôsobené tým, že by ich doterajšia tvorba nestála za veľa, no vývojári sa doposiaľ sústredili na mobilné hry, pričom najviac pozornosti na seba strhli počinom Destiny Child. Keďže však štúdio rástlo a malo chuť aj na niečo viac, došlo k založeniu druhého tímu pod názvom Shift Up Second EVE Studio, ktoré sa sústredí na vývoj veľkých AAA titulov pre PC a konzoly. Ich prvotina dostala pri predstavení názov Project EVE. Malo ísť o multiplatformovú hru, no všetko sa zmenilo, keďže distribučné práva získala Sony. Nakoniec bol oznámený aj finálny názov Stellar Blade. Titulu sme sa mali dočkať už minulý rok, no odklad nakoniec zapríčinil, že AAA debut kórejských vývojárov bude môcť herná obec zahrať až tento piatok, 26. apríla. Ja som mal príležitosť pozrieť sa titulu na zúbok v predstihu, a tak si môžeme ešte pred vydaním prezradiť, či Shift Up a ich Second EVE Studio majú hráčom na „veľkých“ platformách čo ponúknuť.

Recenzovaná verzia: PlayStation 5

Stellar Blade, napriek tomu, že ide o debut je už na prvý pohľad hrou s vysokými produkčnými hodnotami. Ostatne, overiť si to môžete aj vďaka demoverzii, ktorá je už nejakú tu chvíľu dostupná. Hoci je pomerne štedrá a dá sa vďaka nej usúdiť, či Stellar Blade je alebo nie je pre vás, no úvodný úryvok skrátka nedokáže ponúknuť to, čo celý počin. Ako to myslím vysvetlím neskôr, no môžem hneď prezradiť, že som od Stellar Blade mal nemalé očakávania a v konečnom dôsledku som vôbec nebol sklamaný.

Ľudstvo to nezvláda

Príbeh Stellar Blade pojednáva o záchrane zbytku ľudskej rasy, keďže situácia je naozaj zúfalá. Na planéte totiž zúrilo niekoľko vojen, čo pre ľudí nedopadlo dobre. Kto prežil a mal tú možnosť, uchýlili sa do mesta Xion, ktoré by malo byť posledným ľudským mestom na planéte, ak teda nerátame zdemolované ruiny, ktoré po civilizácii zostali. Niektorým sa podľa všetkého podarilo zo Zeme uniknúť, no ľudstvo by chcelo svoj domov naspäť. Problémom sú však monštrá zvané Naytibas, ktoré stoja za spomínanou skazou a viac-menej vyhynutím ľudstva ako ho poznáme. Z kolónie vo vesmíre je na planétu vyslaná jednotka bojovníc 7th Airborne Squad, do ktorej patrí aj hlavná hrdinka hry Eve.

Po zbesilom, epickom a veľmi pôsobivom úvode sa Eve zoznámi s Adamom, ktorý ju po absolvovaní misie v meste Eidos VII zavedie do spomínaného Xionu a predstaví jej nielen aktuálnu situáciu, no bude ju spolu s ďalšou členkou elitnej jednotky menom Lily na jej misii podporovať či už zásobami, dopravou, vylepšeniami a podobne. Postupne sa príbeh predsa len začne rozvíjať, zamotávať i rozplietať, pretože nie všetko je tak jasné a jednoduché, ako by sa na prvý pohľad mohlo javiť. Aby som sa vrátil trochu nazad, ozrejmím ako som myslel to, že demoverzia nedokáže poskytnúť to, čo celá hra. Už demoverzia, minimálne mne dala jasne najavo, že Stellar Blade stojí za pozornosť, no čím viac času som s hrou strávil, objavoval jej tajomstvá, odkrýval príbeh, tým viac si ma získavala a iba veľmi ťažko som od nej odchádzal.

Príbeh hry je zaujímavý a nestojí iba na tom, že Eve má svoju misiu a pokiaľ nepadne posledný zástupca Naytibas, tak je hotovo. Vývojári sa, pochopiteľne, snažili o prekvapivé odhalenia a zvraty, to je rozhodne fajn, avšak táto snaha im aspoň u mňa veľmi nevyšla. Väčšinu prekvapení som totiž správne odhadol dopredu, ale neprekážalo mi to. Oceňujem, že veľkú pozornosť venovali vývojári vedľajším misiám, ktoré taktiež rámcuje nejaký príbeh. Ak vás teda nejaký obyvateľ Xionu poprosí o pomoc, nie je to len preto, že by niečo potreboval a po úspešnom absolvovaní vám vyplatil odmenu a tým bolo hotovo. Za takmer všetkými misiami je aj nejaké pozadie a minimálne pre mňa boli tieto úlohy zaujímavé.

Musím tým pádom, ak to ešte nie je jasné, štúdio za príbeh pochváliť (i keď nejde o prelomové a šokujúce dielo) a oceniť aj ich snahu nevyplniť obsah obyčajnými vedľajšími misiami bez niečoho viac. Bohužiaľ, osobne som nesplnil všetky bočné úlohy, no je to spôsobené niečim, čo ma až tak neteší. V hre som strávil cez 30 hodín, splnil som väčšinu misií, takže ak budete chcieť všetko skompletovať a prípadne skúsiť získať aj platinovú trofej, budete potrebovať zhruba 30-40 hodín, čo mi príde ako rozumné. Summa summarum dostanete skvelé dobrodružstvo s mnohými epickými momentami a súbojmi, takže v tomto smere sa veľmi nie je na čo sťažovať. Ako bonus je tu i viacero koncov a sám som zvedavý, čo zvyšné ponúkajú, keďže vašu voľbu nemožno v rámci daného priechodu zmeniť. Čo niekoho nemusí potešiť je fakt, že postavy nie sú veľmi prepracované a chýba im hĺbka, nejaké detaily a podobne, no keďže napríklad Eve bola doposiaľ maximálne vo výcviku, nejaký životný príbeh asi mať nebude. Mne to v tomto prípade neprekážalo, nakoľko nejde o hru ako The Last of Us, kde by to bol veľký problém.

Aby som však povedal aj to, čo ma nepotešilo – v určitom momente príbehu, pred výpravou na ďalšiu misiu vám síce hra povie, že pokiaľ ju nedokončíte, nebudete sa môcť vrátiť nazad a tým pádom dokončiť rozrobené, prípadne ešte nezačaté vedľajšie misie, no nepovie vám to, že potom to už nie je možné vôbec. I preto som sa vypravil pokračovať v hlavnom príbehu, lebo som si povedal, že keď sa vrátim, dokončím čo mi zostalo, prípadne tak urobím po dokončení príbehovej kampane, to je v dnešnej dobe bežná prax, no ani jedno a ani druhé možné nie je. Aj preto vás chcem upozorniť na túto skutočnosť, nakoľko nie je možné si vytvoriť druhú uloženú pozíciu a ak tento bod prekročíte, nezostane vám, podobne ako mne, nič iné, len hru rozohrať znova. Dôkaz toho, že je hra zábavná je i to, že som tak urobil, no v prvom momente ma to veru nepotešilo. Riešenie nie je veľmi náročné, stačila by možnosť manuálneho uloženia do inej pozície, poriadne upozornenie, prípadne po konci dať možnosť vrátiť sa do bodu pred spomínanou misiou, ale vývojári sa rozhodli ako sa rozhodli. Z hľadiska príbehu to však chápem, no pointa zostáva.

Toto nie je souls-like?

Stellar Blade je v prvom rade akčná hra, ktorá však nezabúda na RPG elementy a ani souls-like prvky, no neľakajte sa, nie je to soulsovka. Samozrejme, súboje v záverečnej časti hry vedia poriadne potrápiť, no ak si osvojíte uskakovanie a parry, nebudete musieť s nejakým bossom tráviť XY hodín. Súbojový systém je navrhnutý naozaj dobre, je dostatočne komplexný, no všetko je vám ukázané, predvedené a nehrozí, že niečo musíte objavovať metódou pokus-omyl. Základ je podobný hrám z tohto žánru, Eve ovláda ľahké a ťažké údery, uskakovať, likvidovať nepriateľov odzadu, no i reťaziť efektné a účinné kombá, ktoré môžete podporiť špeciálnymi útokmi, ktoré sú (nie všetky) dostupné od začiatku hry, takže nehrozí, že by ste si povedzme do tretiny hry museli vystačiť s bežnými útokmi. Okrem meča má Eve k dispozícii aj strelnú zbraň, respektíve sa na ňu vie zmeniť dron, ktorý hlavnú hrdinku na jej púti sprevádza.

K spomínaným RPG elementom patrí, pochopiteľne, učenie sa nových komb, špeciálnych útokov Beta a Burst, zlepšovanie ich účinnosti, no aj zvyšovanie zdravia Eve, ukazovateľov energie, ktoré špeciálne kombá potrebujú na aktiváciu a odomykanie pozícií, ku ktorým viete priradiť „súčiastku“, ktorá dajme tomu zlepší vaše útoky, prípadne ponúkne viac času na parry a podobne. V tomto smere tu nie je nič, čo by ste nikde inde v rámci žánru ešte nevideli, no vývojári dané prvky do hry zakomponovali dobre, prehľadne a funkčne. V rámci jedného priechodu viete Eve naučiť a vylevelovať na maximálnu úroveň všetko, no budete musieť plniť aj už spomínané vedľajšie úlohy, inak to nepôjde. K úspešnému dohraniu však nie je nutné odomknúť úplne všetko, prípadne mať všetko vylepšené na maximum, v tomto hra prísna nie je. Souls-like prvky spočívajú najmä v tom, že ak si Eve oddýchne v kempe so zásobami, obnoví sa jej nielen zdravie a niektoré vybavenie, no na mapu sa vrátia aj bežné monštrá, no to dáva zmysel, behať po prázdnej mape by asi nebola veľká zábava. V souls-like hrách je taktiež bežné, že sa musíte naučiť pohyby bossov, zbesilé búšenie do tlačidiel totiž k úspechu vedie iba málokedy, no až na súboje s bossmi v úplne záverečnej fáze nepovažujem Stellar Blade za nejaký extra náročný titul aby si zaslúžil nálepku „soulsovka“, tou totiž, našťastie, nie je. Priaznivci tuhých výziev síce majú k dispozícii aj Hard režim, no ten sa odomkne až po prvom priechode.

Hrateľnosť je tým pádom zložená z prvkov, ktoré sa za ostatné roky osvedčili aj iným štúdiám. Nemožno to autorom vyčítať, bolo by naivné očakávať, že dnes niekto ponúkne herný zážitok, ktorý sme ešte nikdy nikde v žiadne forme nevideli. Veľmi však oceňujem snahu o ozvláštnenie hrateľnosti tým, že v dvoch lokalitách Eve nemôže používať svoj meč, čo hru dosť mení a pre mňa to bola naozaj príjemná zmena, ktorú navyše doplnila skvelá atmosféra, nakoľko dané úlohy sa aspoň spočiatku nesú v hororovejšom duchu. Z môjho pohľadu je hrateľnosť bezproblémová. Všetko funguje ako má, jednotlivé ovládacie prvky sú jasné a rýchlo pochopiteľné, takže v tomto smere bol odvedený naozaj kus dobrej roboty. Osobne považujem za najslabší aspekt skákacie pasáže, v tomto smere sú občas pohyby Eve trochu zbesilejšie než by som prijal, no nejde o nič, čo by mi hru kazilo, je to skôr otázka zvyku.

Unreal Engine 4

Ako vidíte, hra využíva staršiu verziu Unreal Enginu, no keďže bola vo vývoji už nejaký ten piatok, prechod na najnovšiu verziu by vydanie znova posunul. Ani štvrtá generácia sa však nemá za čo hanbiť, Stellar Blade totiž vyzerá veľmi pekne. Nejde totiž o hru s otvoreným svetom, i keď otvorenejšie lokality nechýbajú, takže vývojári mohli grafickú stránku predsa len tlačiť k čo najlepšiemu možnému výkonu vzhľadom na dostupný hardware PlayStation 5. Ak raz dorazí PS5 Pro, prípadne PC verzia, tie určite môžu vizuálnu stránku ešte zlepšiť, no ak nerátam niektoré textúry v nízkom rozlíšení, tak ide o naozaj krásny titul, ktorému chýba jedine fotorežim. Spomínané textúry nájdete napríklad na nejakých skalách, hrdzavých plechoch, no sústredíte sa na to iba v prípade, že na dané miesto budete vyložene hľadieť. Na druhej strane, postavy sú krásne vymodelované a plné detailov, v tomto smere sa kompromisy nerobili. Je pravda, že animácie niekedy nie sú úplne najlepšie, ale nič hrozné sa nekoná. A platí to o všetkých postavách, nielen o Eve, prípadne tých najhlavnejších. Eve ako hlavnej hrdinke sa dostalo, logicky, najviac pozornosti, takže si postupne môžete odomknúť aj rôzne obleky a doplnky ako okuliare a náušnice, no ak patríte k hráčom pod 18 rokov, teba počítať s tým, že niektoré sú trochu vyzývavejšie, tak aby náhodou mama nenabehla do izby a začala s vami robiť poriadok, že čo to hráte za divočinu. Vývojári a dizajnéri si inak dali záležať aj na jednotlivých lokalitách (od púšte treba čakať púšť, takže žiadne viazuálne orgie), ktoré sa od seba odlišujú, no keďže ľudstvo je na pokraji vyhynutia, netreba čakať, že by prekypovali životom a obyvateľmi.

So zvukovou stránkou taktiež nemám problém, soundtrack je za mňa skvelý, sprievodná hudba adekvátna a kórejský dabing na úrovni. Anglický až tak skvelý nie je, avšak nevidím dôvod, prečo ho vôbec zapínať, originálne znenie k hre pasuje viac. Je tu síce viac jazykov, no tie som neskúšal, takže v tomto ohľade nemôžem zvyšok nejako hodnotiť, no myslím si, že ani tu problém nebude, no určite bude kórejčina najkvalitnejšia. Čo sa týka titulkov, češtinu tu nenájdete, čo je škoda, hra Stellar Blade lokalizáciu dostať mohla, no angličtina mi neprišla nijako náročná, takže by ste si hru mali bez problémov užiť aj v prípade, ak v anglickom jazyku zrovna nedominujete. Počas testovania som nezaznamenal žiadne bugy, glitche a ani nič podobné, no to môže byť variabilné. Jeden raz som postrehol pokles frameratu, no nebolo to v akčnej pasáži, takže sa nejednalo o nič závažné.

Zrodila sa hviezda?

Od Stellar Blade malo veľa hráčov nemalé očakávania. Patril som medzi nich, pretože mi hra evokovala, že by som mohol dostať niečo ako NieR: Automata, akurát novšie a modernejšie. Otázne však bolo, či dokáže v podstate neskúsené štúdio vytvoriť tak podarené a zábavné dobrodružstvo, akým bol už spomínaný NieR. Z môjho pohľadu sa to nakoniec podarilo, hoci NieR: Automata prekonaná nebola. Stellar Blade má všetky predpoklady na to, aby u hráčov i recenzentov zabodoval. Prvotriedne produkčné kvality, dobrý, i keď predvídateľný príbeh, peknú grafiku, skvelý súbojový systém, ešte pred vydaním žiadne zásadné chyby ani problémy. V Sony majú pri výbere partnerov a hier od vývojárov tretích strán šťastnú ruku. Stellar Blade neprináša nič revolučné, to ale vôbec nevadí. Napriek tomu, že ide o príbehový titul som ho rád rozohral po úspešnom absolvovaní znovu a s chuťou, čo sa stáva iba málokedy. Pri hre som sa naozaj skvelo bavil, nuda sa vôbec nedostavila a verím tomu, že sa budete baviť aj vy. Vývojári síce ešte potrebujú nabrať skúsenosti, no ak zoberieme, že ide o ich debut, podali veľmi pekný výkon.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Stellar Blade – Záchrana ľudstva
Stellar Blade je vynikajúci akčný titul plný skvelých momentov. Pútavé dobrodružstvo plné vynikajúcich bossfightov, ktoré by ste si mali zahrať.
Pozitíva
  • Výborné bossfighty a dizajn monštier
  • Príbeh, vedľajšie misie, atmosféra sveta
  • Súbojový systém, grafika, soundtrack
Negatíva
  • Niektoré textúry v nízkom rozlíšení
  • Skákanie by potrebovalo doladiť
  • Smerovanie príbehu možno ľahko uhádnuť
85%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (3 Hlasy)
95%

Komentuj!