Withering Rooms – Keď smrť je len zlým snom Adam Hambálek 20. apríla 2024 Recenzie Moonless Formless je mladé vývojárske štúdio so sídlom v Seattli, založené v roku 2022. Vzhľadom na túto skutočnosť nečudo, že v záplave nových a drobných nezávislých štúdií a ich počinov ma ich prvotina s názvom Withering Rooms minula úplne bez povšimnutia, a to aj napriek tomu, že cez Early Access vyšla už koncom roka 2022. Avšak tesne pred vydaním plnej verzie som si toto 2,5D hororové dobrodružstvo, odohrávajúce sa v procedurálne generovanom viktoriánskom sídle, všimol a na prvý pohľad ma rozhodne zaujalo. Recenzovaná verzia: PC Withering Rooms sa odohráva vo viktoriánskom sídle Mostyn House, kde sa hlavná hrdinka Nightingale prebúdza uviaznutá v zvláštnom snovom svete a musí sa pokúsiť nájsť cestu von a vyriešiť tamojšie záhady. Úprimne povedané, prvý dojem nebol skvelý, keďže toto hororové dobrodružstvo v mnohých ohľadoch ponúka možnosti a funkcie, ktoré pôsobia tak trochu lacno. Animácie hlavnej postavy, ako aj prvé zvukové prejavy, ktoré som počul, pôsobili od začiatku značne amatérskym dojmom, no našťastie, atmosféra hry začne veľmi rýchlo naberať na hustote a darí sa jej dostatočne zachrániť tento prvý dojem. Na začiatku to vyzerá, že základná herná náplň bude spočívať v neustálom skrývaní sa pred nepriateľmi, keďže titul vám od začiatku dáva najavo, že sa môžete schovávať v rozličnom nábytku a iných veciach a čakať, kým príšery prejdú okolo vás alebo sa otočia chrbtom. Sprvoti je to rozhodne nevyhnutnosť pre prežitie, no Nightingale sa našťastie čoskoro vybaví rôznymi zbraňami, a dokonca objaví možnosť vytvárania kúziel. To bolo pre mňa jednoznačné plus, keďže to okamžite posunulo hru z oblasti stealth adventúry, ktoré teda nepreferujem, smerom k souls-like počinom, ktoré mám naopak veľmi rád. Nightingale je dokonca schopná vyrobiť aj ďalšie nástroje na zabíjanie všelijakých príšer a nemŕtvych bytostí, ktoré jej stoja v ceste. Zabíjanie sa dokonca postupne stáva absolútnou nutnosťou, pretože z rôznych dôvodov je potrebné zbierať rôzne typy častí tela, či už z dôvodu výroby predmetov, ale aj na posun vpred v pomaly sa odvíjajúcom príbehu. Withering Rooms obsahuje skutočne veľmi širokú škálu príšer, proti ktorým sa dá bojovať, a uvedenie plnej verzie tento počet ešte výrazne zvýšilo. Rozhodne je vždy zábavné objaviť nového nepriateľa a pokochať sa jeho zvláštnym dizajnom. Pomerne rýchlo si však uvedomíte, že tento počin má oveľa bližšie k štýlu rogue-like, než k nejakej adventúre. Zakaždým, keď akože “zomriete” a znova sa prebudíte, sídlo sa zmení a vy prídete o svoje artefakty, aj keď sa tomu dá čiastočne predísť. Neviem, čo si o tejto konkrétnej funkcii tohto dobrodružstva myslieť, hoci som na to navyknutý zo souls-like hier, tu sa mi to zdá skôr ako akési umelé naťahovanie herného času. V prípade Withering Rooms to totiž vyvoláva frustráciu, keďže naratív „späť na začiatok“ tu skôr pôsobí komplikácie, miesto toho, aby obohacoval zážitok. Každopádne to však so sebou nesie jedno pozitívum, a to je nutnosť určitej opatrnosti z vašej strany, pretože sa za každú cenu chcete vyhnúť smrti, na čom by vám v opačnom prípade možno ani nezáležalo. Postupom času si tiež môžete vybrať rôzne položky, ktoré si zapamätáte, aby ste ich mali pri opätovnom prebudení, čo čiastočne zmenšuje frustráciu. Zdá sa teda, že vývojárom sa skutočnosť, že stratíte svoje artefakty a musíte ich znova nachádzať, vcelku podarilo vyvážiť. Horšie je to už s tým, že sídlo sa po ubehnutí noci alebo po vašej smrti zmení. Veľká časť kúzla objavovania vo videohrách spočíva v tom, že spoznávam miesto, na ktorom sa nachádzam. Toto čaro však mizne, keď sa miesta menia, a hoci existuje šikovná mapa, na ktorú sa dá počas hrania kliknúť na obrazovke, rozloženie sídla a jeho okolie je tiež trochu chaotické, pretože v skutočnosti nie vždy vidíte, ako sú izby a chodby prepojené. Je tu viacero skrytých priechodov a schodov na ďalšie poschodia a nie je vždy úplne jednoduché získať dobrý prehľad o tom, kde sa nachádzate. Dizajn je inak z veľkej časti postavený na dlhej chodbe vedúcej do množstva menších miestností, takže pri objavovaní sa neustále vbieha a vychádza z dverí. Pri skúmaní sídla stretnete veľa zvláštnych postáv, vrátane obchodníkov, čo inak značne evokuje Dark Souls. A práve v tomto bode nachádzam aj jedno z najväčších pozitív celej hry. Samotné miestnosti sú však rozlohou malé, čo je škoda, rád by som videl koherentnejšiu obrazovku na preskúmanie, ako neustále behať hore dole z malých miestností. Je teda veľká škoda, že izby neboli o niečo väčšie a sídlo nebolo viac prepojené, pričom skutočnosť, že sa mení po každej noci, spôsobuje určitú nedôveryhodnosť a znižuje atmosféru. Mení sa taktiež aj poloha niektorých protivníkov, a tak sa vám môže stať, že vstúpite do miestnosti, o ktorej si myslíte, že ju už dôverne poznáte, no tá vás vzápätí vyvedie z tohto omylu tým, že vám predstaví nového, nečakaného nepriateľa. Už som spomenul, že Nightingale sa dokáže brániť a okrem rôznych zbraní a kúziel dokáže využívať aj jednoduchý RPG systém so zvyšovaním úrovní, rôzne druhy vybavenia a nástrojov, ktoré jej pomôžu proti rôznym negatívnym stavom, ako je otrávenie, či prekliatie. Toto prekliate je pomerne unikátnym stavom, ktorý môžete utrpieť, pričom vám dopomôže otvoriť skryté možnosti v dome. Preto je kliatba neraz nevyhnutnou podmienkou k tomu, aby ste objavili dôležité tajomstvo. Je to síce malý, ale vcelku zábavný a osviežujúci prvok. Ak máte dostatok trpezlivosti, Withering Rooms vás odmení viacerými koncami. Tieto konce vás povzbudzujú k rôznym rozhodnutiam a posilňujú existujúce znalosti. Ale aj keď sa vám podarí dosiahnuť každý koniec, je možné, že stále zostanú nezodpovedané otázky o skutočnej povahe udalostí, ktoré sa odohrali. Viac príbehovej práce a viacrozmerné postavy by zrejme pomohli hráčom ponoriť sa do jemnejšieho fungovania príbehu. Našťastie však väčšinu času strávite prežitím a bojom proti hrôzam v sídle, čo dostatočne zakrýva slabiny príbehu. Withering Rooms dokáže zaujať hutnou atmosférou, no skrýva sa za tým niekoľko prvkov, ktoré sú však predsa len príliš jednoduché. Do miestností, ktoré neponúkajú viac ako niekoľko nepriateľov a predmetov na nájdenie, nemáte motiváciu sa znova vracať a tie najlepšie hádanky a iné triky sa objavujú až príliš zriedkavo. Málokoho asi poteší fakt, že zakaždým, keď odomknete veľkú časť mapy a zomriete, musíte znova navštíviť množstvo bočných miestností, aby ste našli nejaké zaujímavé predmety. Osobne by som uprednostnil lepší dizajn, kedy by sa kaštieľ preskúmal kúsok po kúsku namiesto toho, aby sa zakaždým resetoval. Napriek týmto slabinám však ide o titul s niektorými unikátnymi prvkami a ak hľadáte niečo v hororovom žánri s prvkami rogue-like, určite tu nájdete viacero aspektov, kvôli ktorým sa Withering Rooms oplatí zahrať. Hru na recenziu poskytla spoločnosť Withering Rooms - Keď smrť je len zlým snomWithering Rooms vás spočiatku možno úplne nepresvedčí, no atmosféra starého sídla je pomerne strašidelná a zmes prvkov roguelike, puzzle a akčnej hry zaručuje neobyčajnú rozmanitosť. PozitívaPôsobivá atmosféra starého sídla, ukrývajúceho množstvo tajomstiev a zvláštnych príšerPestrá paleta bojových možností a nástrojovViaceré pridané funkcie, ktoré inak vyvažujú niektoré frustrujúce herné mechanikyNegatívaNeohrabaný súbojový systémHra by si zaslúžila lepší dizajn miestnostíPoslabší príbeh, zatienený samotnou akčnou zložkou hry2024-04-2070%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!