Register

A password will be e-mailed to you.

Veľmi sa mi páči myšlienka, že čo všetkých ľudí najviac spája, sú hry. Lúštenie náročných hlavolamov, ktoré v princípe vnímame ako obyčajnú hru, ktorou si vieme spríjemniť čas a potrápiť naše mozgové bunky je dobrý spôsob, ako si uvedomiť, že aj komplexné problémy sa dajú riešiť tak, aby sme z toho mali radosť. Takto v skratke vnímam svoje celkové dojmy z The Talos Principle II. Musím teda vopred uznať, že aj skrz väčšiu náročnosť určitých hlavolamov som sa v ňom nikdy nezačal nudiť a vždy ma motivoval premýšľať inak. Občas ho dokonca stačilo na pár minút vypnúť a o pár hodín som vyriešil celý problém behom niekoľkých sekúnd. A takto by to malo byť.

Recenzovaná verzia: PC

Než sa však pustíme do rozoberania jednotlivých hlavolamov a celkovej hrateľnosti, povieme si niečo bližšie k príbehu. Po úspešnom zvládnutí niekoľkých úvodných levelov v záhrade Elohima sa preberáte v meste New Jerusalem. Práve ste úspešne zvládli pripojiť svoje vedomie k vášmu telu a stávate sa tak tisícim človekom, ktorý vstupuje do tohto sveta. Nie však človek z mäsa a kostí, ale plechov a drôtov. Ľudstvo ako ho poznáme, totiž vyhynulo dôsledkom rozmrznutia permafrostu a úniku nebezpečných vírusov (podobnosť s udalosťami spred pár rokov čisto náhodná). Úspechom niekoľkých ľudí sa však podarilo zachovať vedomie a uložené bolo do nových robotických schránok. Ocitáme sa tak vo svete plnom androidov, ktorí nechcú opakovať chyby svojich predchodcov.

Po vašom prebudení sa však v meste objaví obrovská projekcia Prometeusa. Ten všetkým povie, že je čas, aby ste sa dozvedeli pravdu a vypravili na ich ostrov. Jeho príhovor však preruší Pandora, ktorá ho spúta reťazami a projekcia zmizne. Následne sa teda s malým tímom vypravíte na miesto, kam vás Prometeus pozval, aby ste objavili obrovskú mechanickú pyramídu, ktorá dostane názov “Megastructure”. Treba už len zistiť, ako sa dostať dnu, a čo na vás vnútri vlastne čaká.

Na úvod musím pochváliť tvorcov z Croteam za vynikajúci scenár, a kvalitne napísané postavy. Napriek tomu, že okrem vašej postavy nemá nikto výraznejšiu rolu a vaši spoločníci a obyvatelia mesta plnia skôr úlohu pasívnych sledovateľov, každý z nich má svoj pohľad a názor na danú situáciu, majú svoje vlastné záľuby a hlavne, všetci sú kvalitne nadabovaní. Ani raz som nemal pocit, že by postavu do hry vložili na poslednú chvíľu, len aby sme ju tam mali. Možno s výnimkou 998čky, ktorý vás bude neustále oslovovať ako “dude”. No aj tak je sám sebe osobnosťou, akú inde nestretnete.

Po príbehovej stránke to síce môže pôsobiť tak, že Talos Principle II až tak toľko neponúka, no opak je pravdou. Pokiaľ budete pozorne prechádzať jednotlivé lokality, komunikovať s vašimi spoločníkmi a počúvať nahrávky, ktoré viete objaviť pri vašich potulkách, dostanete vskutku zaujímavý príbeh, v ktorom dokonca môžete sledovať príbeh rodičov a ich dcéry menom Miranda. Nebudem toho prezrádzať viac, aby som vás o nič nepripravil, Tieto časti pre mňa patria medzi osobné highlighty, nakoľko ponúkajú cestu k tomu, ako nájsť niečo, čo bolo dávne roky stratené.

Hra navyše pôsobí vskutku ohromujúco. Každá časť, do ktorej budete postupne cestovať, má v sebe zakorenený svoj vlastný príbeh. Jednotlivé stavby, ktoré v nich nájdete sú obdivuhodné na pohľad, majú nádherný dizajn a dávajú tomu všetkému vlastný život. Navyše okolo vás neustále život aj prekvitá. Počas lúštenia jednotlivých hlavolamov môžete naraziť aj na divú zver, ktorá vás nijakým spôsobom neohrozí, no rozhodne dokáže tento svet obohatiť. Prejdete si časťami, ktoré budú viac zalesnené, v iných sa dočkáte snehu, púšte, či dokonca aj veľkej dávky vody. Okrem toho platí, že každá táto sekcia má svoju vlastnú megastavbu, do ktorej sa budete musieť postupne prepracovať. Do toho si pridajte kvalitne spracovanú grafiku, ktorá aj na najnižšom nastavení vyzerá kvalitne a tento svet je skrátka radosť objavovať.

Z hudby som mal naopak miestami trochu zmiešané pocity. Nemôžem povedať, že by bola nejakým spôsobom rušivá či zlá, rozhodne to nie je soundtrack, ktorý si niekedy budem púšťať opätovne. Navyše ma počas každej cesty do obrovskej “Megastructure” sprevádzala skladba, ktorá mi poriadne pripomínala hudobnú tému z Hexplore. Nikoho tým nechcem obviňovať z plagiátorstva a podobnosť bude asi čisto náhodná, no vždy keď som sa k tej nahrávke dostal, mal som pocit, že sa nachádzam v úplne inej hre. Jednoducho povedané, dúfal som, že v tomto smere bude Talos Principle II lepšie budovať atmosféru.

Teraz však nastal čas, aby sme si rozobrali najdôležitejšiu časť a teda celkovú hrateľnosť. Nakoľko vašou primárnou akciou bude riešenie hlavolamov, je potrebné, aby všetko fungovalo ako má. A jediné čo môžem dodať, že táto úloha bola splnená na 100%. Hra sa ovláda veľmi jednoducho, postupne sa budete učiť ovládať jednotlivé mechaniky a navyše na vás ani nevytasí všetky zbrane hneď na úvod. Reálne sa tak počas dvanástich sekcií naučíte zakaždým narábať s novými zariadeniami.

Zoznámite sa tak s prenosnými kockami, laserovými lúčmi, ktoré budete musieť správne zamerať pomocou konektorov a postupne bude titul pridávať ďalšie a ďalšie zariadenia, ktoré budete musieť správne využívať k tomu, aby ste rozlúštili hádanky ukrývajúce sa na jednotlivých ostrovoch. Za moje najobľúbenejšie elementy však považujem teleport, ktorý funguje presne tak, ako ste si to predstavili, a kópie vášho robotického tela, do ktorého môžete následne presunúť svoje vedomie. No a vďaka tomu, že každá jedna sekcia prináša nové výzvy s novými zariadeniami, nikdy nehrozí, že bude všetko len čistá rutina a hra už nebude mať čo ponúknuť.

Navyše, hlavolamov je tu skutočne poriadna dávka. Dokopy budete môcť navštíviť dvanásť rôznych svetov, čo som už nepriamo naznačil, no a v každom z nich je 8 základných levelov a dva nepovinné. Okrem toho však viete nájsť aj dve stratené hviezdy, ktoré stráži jedna z troch mytologických bytostí (Prometeus, Sfinga alebo Pandora), pričom každá z týchto hádaniek má svoju vlastnú formu. Na získanie Prometeovej hviezdy musíte nájsť na mape jeho iskru a naháňať ju až k jeho soche. Sfinga vám dá hviezdu za úspešné rozlúštenie jej mechanickej hádanky a v prípade Pandory musíte správne zamieriť farebný lúč na jej sochu. Náročnosťou sú všetky úplne odlišné a ponúkajú zaujímavú bonusovú aktivitu v tomto svete, pokiaľ nechcete naozaj len chodiť od hlavolamu k hlavolamu.

Okrem toho sú tu ale ešte aj hlavolamy umiestnené za obrovskými zlatými dverami. Tie sa otvoria až v momente, ako sa vám podarí vylúštiť všetky ostatné v jednotlivých sektoroch a kompletne splníte úlohy v megaštruktúre. Ponúkajú vám teda 12 bonusových vysoko náročných hlavolamov, ktoré vás doslova preskúšajú zo všetkého, čo ste sa počas viac ako štyridsiatich hodín naučili. Nie je povinné ich splniť, no pokiaľ sa vám to podarí, získate ešte bonusový obsah do príbehu o rodičoch a ich dcére, o ktorom som písal vyššie. Vo výsledku to ešte uzavrie poslednú kapitolu, nad ktorou budete počas hrania premýšľať.

Aké ďalšie aktivity ešte druhý Talos Principle ponúka? Každý sektor má navyše laboratórium, z ktorého môžete získať niekoľko zaujímavých informácií skrz ručné panely. Dávajte však pozor, niektoré tlačidlá vám môžu spôsobiť prepätie, ale to by ste mali zvládnuť. No ak by ste mali pocit, že sa vám plnenie jednotlivých úloh nedarí, hra má pre vás pripravené ešte aj ohnivé iskry od Prometea, ktoré môžete využiť ako token. Ten následne odblokuje terminál na konci levelu namiesto vás a môžete sa posunúť ďalej. Ak by ste však neskôr hlavolam vylúštili sami, token získate späť. Akurát, že na túto stratégiu by som sa až tak nespoliehal, nakoľko iskry sú veľmi dômyselne ukryté a prvú sa mi podarilo nájsť asi až po pätnástich hodinách hrania. Nejde teda o žiadnu lacnú skratku k víťazstvu. V hre ich navyše máte dokopy iba 24, kým hlavolamov je celkovo 132. A to som ešte nezapočítal tri extra úlohy umiestnené v múzeu v Novom Jeruzaleme, ani levely v Elohimovej záhrade.

Je tu však ešte jedna vec, ktorú treba splniť. Aby ste sa dostali do obrovských stavieb v jednotlivých sektoroch, je nutné, aby ste si k nim postavili cestu. Kým v prvom Talos Principle ste otvárali brány prostredníctvom skladania tetrisových kociek do plného poľa, tentokrát si musíte z týchto kociek vybudovať svoju vlastnú cestu. Ide o solídny update tejto minihry, ktorá sa tak stáva veľmi zaujímavou. Ako bude potrebné jednotlivé kocky otočiť a spojiť dokopy spôsobom, aby ste mohli pokračovať? Pár pokusov na to asi budete potrebovať.

Vlastne je tu asi len jedna vec, ktorá mi výraznejšie neimponovala a tou je začlenenie vášho mesta Nový Jeruzalem. Nedá sa povedať, že nemá čo ponúknuť, no mrzí ma, že si ho dokopy budete môcť naplno užiť len počas úvodu hry pred misiou, v strede keď sa vrátite niekoho vyspovedať, a v závere než sa naposledy pozriete do megaštruktúry. Mesto však mohlo mať úplne inú funkciu. Mohlo vám slúžiť ako oddychová zóna na čerpanie informácií alebo priniesť niečo iné než veľkú dávku hlavolamov. Mať možnosť spoznať viac obyvateľov, než váš štvorčlenný tím.

Aby som bol fér, sú tu aj iné postavy, s ktorými budete viesť dialógy, no určite existovala aj iná cesta, ako ich do hry zapojiť viac. Jediné čo vám tak ostane ako kontakt s Novým Jeruzalemom budú vaše sociálne siete, ktoré si môžete čítať, prípadne občas aj reagovať na nejaké osobné správy. Tento systém však tiež mohol byť vymyslený lepšie a najmä dať nám ako hráčom aj nejaký reálny dôvod sa k týmto častiam vôbec posúvať. Pretože čítanie konverzácií a textov nie je väčšinou to, čo väčšine z nás reálne imponuje.

Férovo však musím zhodnotiť, že pokiaľ ste fanúšikom logických hier, v ktorých chete lúštiť rébusy a hľadať odpoveda na hádanky, tento rok asi nenájdete lepší titul, než je The Talos Principle II. Ten totiž ponúka všetko, čo od neho ľudia očakávajú, plus niečo navyše. Nie je to možno rovnaké, ako to bolo počas prvého titulu, no v mnohých aspektoch tvorcovia vylepšili svoje nápady a dali im nového ducha. A aj bez samotných hlavolamov ide o kvalitne spracovaný sci-fi príbeh, ktorý si berie to najlepšie z titulov ako Ja, Robot alebo R.U.R. Hra je navyše dostupná na Steame len za polovičnú čiastku a vzhľadom na to, že ponúka asi 50 hodín zábavy ide skutočne o fantastickú cenovku.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

The Talos Principle II - Cesta za ohňom od Prometea
Pokiaľ ste fanúšikom logických hier, v ktorých chcete lúštiť rébusy a hľadať odpovede na rôzne hádanky, tento rok asi nenájdete lepší titul, než je The Talos Principle II.
Pozitíva
  • Zaujímavé spojenie sci-fi a starovekej mytológie
  • Veľké množstvo kvalitných hlavolamov s rozličnou náročnosťou
  • Neustále vie ponúknuť nové nápady
Negatíva
  • Nie práve najzaujímavejšia hudba
  • Nový Jeruzalem mohol byť využitý zaujímavejšie
90%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!