Starfield sa konečne predviedol viflo 13. júna 2022 Novinky Starfield, vesmírna opera Todda Howarda a jeho tímu z Bethesda Games Studios dostala 15 minútovú ukážku hrateľnosti. Aký na nás urobila dojem? Od ohlásenia hry s označením Starfield prebehli presne štyri roky. Prvýkrát sme sa o nej oficiálne dozvedeli v roku 2018 na vtedajšej prezentácii Zenimaxu, vtedy ešte pod titulkou E3. Vtedy sme sa aj dozvedeli, že na hre robia od vydania Falloutu 4 a taktiež, že je už v hrateľnom stave. Dodnes sme o nej mali iba čriepky informácií, jeden krátky nič nehovoriaci trailer z enginu a slušné množstvo teaserov, ktoré ale reálnu hrateľnosť neukazujú. Až teraz, niekoľko mesiacov pred vydaním sme sa dozvedeli, o čo v Starfielde naozaj pôjde. Ako je to už pri BGS zvykom, hráč začína vytvorením svojej postavy. Možnosti majú byť naozaj neobmedzené a bude možné nie len vymodelovať seba samého podľa predstáv, ale taktiež detailne určiť pozadie a charakter postavy. S tým budú spojené profesné znalosti, osobnostné črty a príslušnosť k frakciám. Starfield hráča uvedie pomocou začiatočnej planéty, kde sa naučí streľbe, interakcii s faunou a flórou a prostrediami. Zbieranie materiálov je realizované pomocou laserovej zbrane a mnohé prvky sú naozaj podobné No Man’s Sky od Hello Games. Ako prvé bude potrebné prebrať a objaviť zákutia opusteného laboratória a oslobodiť ho od vesmírnych pirátov, čo bude jedna z mnohých skupín v svete. Trailer ukázal rôzne minihry ako napríklad futuristické odomykanie kontajnerov, čo je tiež štandardná súčasť RPG od Bethesdy. Predstavené boli taktiež rôzne kolónie, od modernej metropoly New Atlantis, kde funguje vysoký politický život až po chudobné osady z budúcnosti, kde operujú rôzne nebezpečné živly. Lokácií je v hre neúrekom, napríklad sme ešte vôbec nemali možnosť nahliadnuť do plošiny na oceáne známej z konceptuálneho teaseru, kde sa nachádza mesto Neon a obchoduje sa tam s halucinogénnymi drogami. Užívateľské rozhranie je v hre naozaj minimalistické, a opäť bolo naznačené, že hodinky budú predstavovať dôležitý nástroj pre prežitie. Tieto určite očakávame aj v zberateľskej edícii a, pravdepodobne, budú podobne ako pri Fallout 4 fungovať s hrou. Rozhovory s postavami, ktorých mimika a grafická stránka je konečne na akceptovateľnej úrovni, sa vrátili do približovacieho štýlu, ktorý sme naposledy videli v Oblivione a Fallout 3. Ľudia, ich vzhľad, oblečenie, správanie a ďalšie atribúty sú naozaj rôzne a mechaniky s nimi nápadne pripomínali veľmi podobnú hru Outer Worlds od Obsidianu. V hre pôjde, ako už bolo načrtnuté vývojármi, o objavovanie neznámych hviezd a planetárnych sústav. Postava sa pridá na stranu frakcie zvanej Constellation, ktorá podľa ukážky zbiera akési artefakty a snaží sa posúvať hranice nepoznaných lokalít v galaxii. Hlavná príbehová línia sa teda bude jednoznačne týkať tejto tematiky. Starfield sa evidentne pokúša posúvať už tak pokročilé mechaniky vylepšovania a vývíjania zbraní z Fallout 4 a v konečnom dôsledku prostredie objavovania vesmíru a nových planét je na vylepšovanie inventáru ako stvorené. Hráč sa bude môcť stať vynálezcom a podnikať vlastné výskumné projekty na rôzne komponenty. Podľa všetkého pôjde o kombináciu vylepšovania schopností a zbierania vzácnych materiálov a výsledkom budú unikátne a nové zbrane, ktoré hráč môže zobrať do terénu. Na novoobjavených planétach bude možné konštruovať základne, ktoré budú slúžiť ako náhradné príbytky pre postavu. V nich bude možné vykonávať rovnaké akcie, ako v hlavnej základni, ktorú sme zatiaľ nevideli. Samozrejme, podobne ako vo Falloute 4, novovybudovaný komplex bude potrebovať prísun zdrojov a energie, teda opäť bude potrebné navrhnúť infraštruktúru, aby usadlosť bola sebestačná. Asi najlákavejší komponent hry je vesmírna loď. Tú bude možné v princípe prerobiť od základov podľa hráčovej predstavivosti, bude možné zmeniť jej tvar, pohon, farbu a materiály a tieto modifikácie budú mať podľa vývojárov priamy vplyv na vlastnosti pri lietaní. Tým bola zodpovedaná najväčšia otázka, ktorú hráči mali. Áno, v Starfielde je možné s loďou vzlietnuť a pristáť a to údajne na hocijakej planéte a hocijakej lokácii na danej planéte. O lietaní sme toho nevideli veľké množstvo, ale Starfield bude obsahovať aj vesmírne bitky. Dočkali sme sa však pekných záberov na uhýbanie sa asteroidmi a na akúsi formu rapídneho letu na štýl hyperjednotky z Hviezdnych Vojen. Ako pilot lode bude možné aj spojiť sa s väčšími vesmírnymi stanicami prostredníctvom dokovania. Podľa informácií bude v hre cez 100 planetárnych sústav a každá bude obsahovať niekoľko planét. Spolu by sme sa tak mali dočkať cez 1000 unikátnych planét, tu však, samozrejme, nevieme naisto, či budú procedurálne generované a slúžiace výlučne na zbieranie materiálov a bočné úlohy, alebo detailne modelované. U väčšiny predpokladáme skôr to prvé. V hre sa však podľa ukážky dočkáme dostatku ručne vyrobeného obsahu. Todd Howard nám tentoraz už nepovedal presný dátum, no podľa oficiálnych informácií je hra hotová. Môžeme predpokladať, že odklad na rok 2023 je spôsobený hlavne odstrašujúcim príkladom iných veľkých titulov, ktoré nevyšli v doladenom stave. Starfield očakávame začiatkom roka 2023 na Xbox Series X|S a PC. Komentuj!