War… War never changes. Už je to týždeň odkedy nás touto kultovou hláškou privítal najnovší titul legendárnej post-apokalyptickej série s názvom Fallout 4. Pracujúci si masovo brali dovolenky, žiaci zháňali ospravedlnenky, pornostránkam klesala návštevnosť a bary zívali prázdnotou. Aj pre nás sa posledný týždeň stal Wasteland novým domovom. A zistili sme, že na rozdiel od vojny, Fallout sa zmenil.

Sériu Fallout asi netreba nikomu zvlášť predstavovať. Všetko sa začalo v roku 1997, kedy sa chlapík menom Brian Fargo rozhodol vytvoriť pokračovanie svojej hry z roku 1988 s názvom Wasteland. Keďže však jeho štúdio Interplay v tom čase už nevlastnilo práva na túto značku, výsledkom bola úplne nová hra s názvom Fallout. Hra sa okamžite stala hitom, hodnotenia neklesali pod 90% a doteraz sa nachádza na popredných priečkach vo viacerých rebríčkoch najlepších hier histórie. Druhý diel teda na seba nenechal dlho čakať. Vyšiel už o rok neskôr a zožal rovnaký aplauz ako jeho predchodca.

Na ďalší Fallout museli hráči čakať celých 10 rokov, ale čakanie rozhodne stálo za to. Fallout 3 znamenal revolúciu v celej sérii a spolu so svojím nástupcom v podobe Fallout: New Vegas sa v historických rebríčkoch zaradili medzi svojich predchodcov. V skratke: každý diel Falloutu bol pre hráčov vždy jeden z najväčších sviatkov a séria si zaslúžene užíva status legendy. Preto sa netreba čudovať, že Fallout 4, ktorý Bethesda ohlásila, odpromovala a vydala v priebehu iba 6 mesiacov, vyvolával u hráčov veľké očakávania. My sme posledný týždeň zisťovali, či ich aj splnil.

fallout 4

Vitajte v staronovom Wastelande

Po prvom spustení hry vás privíta efektné a emotívne intro, ktoré vám poodhalí čo-to z histórie sveta Fallout. Introm vás sprevádza hlavná mužská postava Fallout 4, bývalý vojak a veterán, ktorý po odchode z armády netúži po ničom inom, iba dokončiť si školu, nájsť prácu a užívať si zvyšok života so svojou ženou a novonarodeným synom. Kvôli nestabilnej situácii vo svete a prebiehajúcej vojne s Čínou však neodolá ponuke na miesto v protijadrovom vaulte pre seba a svoju rodinu.

Prvé zmeny oproti predošlému Falloutu si všimnete už pri tvorbe postavy. Zatiaľ čo vo Fallout 3 bola vaša postava „tichý hrdina“, vo Fallout 4 už hráte za kompletne nadabovanú postavu, či už si vyberiete muža alebo ženu. Zároveň môžete výzor svojej postavy upravovať do takých detailov, aké v súčasnosti nenájdete snáď v žiadnej inej hre. Chcete hrať za drsného svalovca s tvárou na nerozoznanie od Arnolda Schwarzeneggera? Vychudnutého starčeka s tvárou Abrahama Lincolna? Tučného plešatého Dannyho DeVita? Alebo jednoducho seba? Fallout 4 vám s trochou úsilia umožní vytvoriť dokonalé kópie.

Vaša cesta Falloutom sa začína v roku 2077 na rozprávkovom predmestí Bostonu. Autá poháňané jadrovou fúziou, roboty starajúce sa o domácnosť a deti, vysmiate rodinky, ktorých jedinou starosťou je vybrať si, do ktorého parku pôjdu na piknik… Jednoducho idylka, akú si v Amerike v 50-tych rokoch predstavovali pod slovom „budúcnosť“. Aj bez toho, aby sme spoilovali príbeh, vám však musí byť jasné, že táto idylka nebude trvať dlho.

character builder

Keďže boli vaulty málokedy určené na ochranu populácie, vaša postava o 200 rokov neskôr opúšťa Vault 111 ako jediný preživší. A tu sa stretávame s Wastelandom, ktorý tak dôverne poznáme. Oproti predošlým Falloutom je však predsalen trochu iný. Prvou zmenou je jeho pestrosť. Fallout 4 sa odohráva neskôr než predošlé diely. A aj keď je v ňom Wasteland stále poriadne nehostinným miestom, život a civilizácia si aj v post-apokalyptickom svete skôr či neskôr nájdu cestu. Ľudstvo (a jeho odnože v podobe ghoulov či super mutantov) sa síce pomaly, ale isto zotavuje z jadrovej katastrofy. Na svojich potulkách Wastelandom (alebo Commonwealthom, ako obyvatelia nazývajú okolie Bostonu) natrafíte aj na fungujúce obchody, obdobu polície, či mestečká s vlastnými starostami, novinármi,   alebo dokonca detektívnymi agentúrami. Ak sa vám však pozdávali zdevastované pustatiny predošlých Falloutov, nezúfajte. Fallout 4 je rôznorodejší než jeho predchodcovia, a tak okrem náznakov fungujúcej civilizácie nájdete aj oblasti, oproti ktorým sú predošlé Wastelandy ružovou záhradou.

Ďalšou príjemnou zmenou je dynamickosť počasia. Zatiaľčo v predošlých dieloch ste si vždy užívali čisté nebo, vo Fallout 4 vám bude život znepríjemňovať napríklad aj dážď či blesky. Aj to je však nič oproti radiačným búrkam. Môžete byť kdekoľvek, kedykoľvek, ak zbadáte prvé náznaky prichádzajúcej radiačnej búrky, začnete v panike utekať do najbližšieho úkrytu. V priebehu pol minúty sa totiž vaše okolie zmení na hotové peklo, ktoré síce vyzerá úchvatne, ale najmä hrozivo.

Keď už hovorím o hrôze, jedným dychom treba spomenúť vašich protivníkov. Už to nie sú iba otravné prekážky na ceste za cieľom vášho questu. Aj tí najslabší protivníci vás donútia zvážiť, či by nebolo lepšie hrať Fallout 4 za denného svetla. Či už ide o klasických radscorpionov, feral ghoulov alebo iné príšery, na ktoré vám v predošlých dieloch bolo ľúto guľky, vo Fallout 4 sú strašidelnejší, inteligentnejší, rýchlejší a verte mi, dokážu vás ľahko zabiť. Ak v diaľke zbadáte pohyb a zistíte, že ide „iba“ o naštvaného, ozbrojeného a obrneného nájazdníka, spadne vám kameň zo srdca. A ak v diaľke začujete rev deathclawa, pauznete hru, aby ste si mohli vymeniť spodné prádlo.

glowing sea

Post-apokalyptický kutil

Tu však prichádza na scénu ďalšia zmena, v tomto prípade oproti predošlým Falloutom revolučná. V boji s protivníkmi vám totiž pomôže podstatne vylepšený „crafting“. Ide o modifikácie vašich zbraní a brnení pomocou súčiastok, ktoré ste vo Wastelande nazbierali. Modifikácií je pritom neúrekom. Či už ide o zásobník, hlaveň alebo čokoľvek iné, všetko môžete upravovať hneď niekoľkými spôsobmi. Často však platí, že vylepšenie jedného aspektu sa negatívne prejaví na inom – napríklad výmena zásobníku automatickej pušky za bubnový spomalí prebíjanie. Vo Fallout 4 zároveň platí, že predmety spadajúce pod kategóriu „junk“ už nie sú iba odpadom určeným na zahodenie/predaj. Každý jeden z nich sa dá rozobrať na použiteľné materiály. Chýba vám napríklad pružina na vyrobenie lepšej hlavne? Môžete si búchať hlavu o stenu, že ste nevzali ten starý toaster, ktorý ste pred hodinou videli v kuchyni rozbúraného bostonského domu. Poprípade môžete brať všetko, čo vám padne pod ruku, a následne sa neustále rozčuľovať nad hláškou „You’re carrying too much and can’t run!“.

Čo sa týka brnení, Fallout 4 prichádza s dvojvrstvovým systémom. Spodná vrstva je tá, ktorú poznáme so starších Falloutov – jednoducho brnenie. Avšak na ruky, nohy a hruď môžete pridávať ďalšiu ochrannú vrstvu, napríklad z kože alebo kovu. Aj tu platí, že obe vrstvy môžete modifikovať podľa svojho uváženia. Ďalšou výraznou zmenou prešiel aj legendárny power armor. Zatiaľčo v predošlých dieloch išlo o brnenie, ktoré sa okrem vyššej hmotnosti nijak nelíšilo od ostatných brnení, vo Fallout 4 sa z neho stáva „osobný tank“, ktorý výrazne ovplyvní každý váš súboj. A aj keď ho objavíte už pri začiatku hry, netešte sa predčasne. Chôdza, šprint, jednoducho každá aktivita stojí váš power armor energiu, ktorú získava z tzv. „fusion cores“. A tých je vo Wastelande ako šafranu, takže si poriadne rozmyslíte, na ktorý quest vleziete do svojho power armoru. Samozrejme, aj power armor môžete rôznymi spôsobmi modifikovať, či už ide o tichšiu chôdzu, jetpack alebo jednoducho tuning v podobe rôznych „paint jobov“.

Materiály však nepoužívate iba na crafting. Revolúcia prichádza aj s novým build módom, ktorý vám umožňuje stavať si vlastné osídlenia. V podstate ide o niečo podobné, ako hra Fallout Shelter. V okolí Bostonu nájdete hneď niekoľko vhodných miest na nové osídlenie. Staviate obytné budovy, farmy na jedlo, pumpy alebo čističky vody, obranné múry a turrety, generátory elektrickej energie, rádiové veže na prilákanie ďalších obyvateľov… Staráte sa o pohodlný život vašich osadníkov, zadávate im úlohy, vytvárate nové obchodné trasy, a tým vraciate život do zničeného Wastelandu. Zároveň ide podľa môjho názoru o ten najpodceňovanejší aspekt Fallout 4. Vzhľadom k povahe build módu totiž môžete stavať doslova všetko, od obyčajných drevených chatrčí až po animované elektronické billboardy. Možnosti sú nekonečné a tento mód má potenciál stať sa post-apokalyptickým Minecraftom.

vats

Zabudnite na skill pointy a starý VATS

Zmenami prešiel aj celý systém levelovania. Zabudnite na klasické skilly po vzore predošlých Falloutov. Vo Fallout 4 existujú iba S.P.E.C.I.A.L. body a perky od nich odvodené. Ak si myslíte, že ide o ochudobnenie, mýlite sa. Systém perkov je totiž vyšperkovaný a po čase si na klasické skilly ani nespomeniete. Zároveň sa už okolitý svet nemení v závislosti od vášho levelu. V praxi to znamená, že už v prvých lokáciách môžete natrafiť na protivníka, ktorý je o 50 levelov nad vami, poprípade v tých najvzdialenejších lokáciách natrafíte na neškodného radioaktívneho švába s levelom 1. V závislosti od lokácie sa mení iba pravdepodobnosť ich výskytu. Zjednodušene: čím ste ďalej od začiatočnej lokácie, tým je väčšia šanca výskytu vyššieho levelu protivníka.

Zmenil sa aj klasický systém VATS, ktorý poznáme už od prvého Falloutu. Vo Fallout 4 ním už nezastavíte čas, iba ho o niečo spomalíte. Na revanš vám však ponúka možnosť určiť si, kedy chcete využiť svoj kritický úder. Nabiť ho môžete úspešnými VATS zásahmi, pričom Šťastie a rôzne perky skracujú čas jeho dobíjania. Hra celkovo pôsobí viac akčnejšie než predchodcovia, vzhľadom k vylepšenému FPS systému to však vôbec nevadí. Práve naopak, chybou trojky bolo, že VATS ste používali prakticky nonstop a ručne ste strieľali iba kým ste čakali na dobitie action pointov.

Ako plus treba určite spomenúť aj systém vašich spoločníkov. V hre je ich celkovo 13 a každý vám prináša iné výhody. Vyberiete si verného psa Dogmeata alebo írsku feťáčku a zápasníčku Cait? Novinárku Piper alebo robotického detektíva Nicka? Ghoula a fanúšika americkej revolúcie Johna Hancocka alebo super mutanta a fanúšika Shakespeara Stronga? Voľba je len na vás, avšak bude vás bolieť. Vo Fallout 4 totiž nejde iba o pomocnú ruku v súbojoch. Každý spoločník má vlastnú minulosť, vlastný príbeh, povahu… Jednoducho si k nim vytvoríte vzťah, či chcete alebo nie (a budete ďakovať Bethesde, že ich spravila nesmrteľnými). Nehovoriac o tom, že každý vám môže natrvalo pridať užitočný perk, pokiaľ si získate jeho lojalitu. Dávajte si však pozor – každému spoločníkovi sa páči niečo iné. Napríklad Cait sa poteší, ak vás uvidí prelomiť zámok a vykradnúť obchod. U detektíva Nicka by ste s takým správaním nepochodili.

dogmeat

Aj majster tesár sa utne

Aby som však Fallout 4 iba nevychvaľoval, musím spomenúť aj mínusy. Snáď sa na mňa páni z Bethesdy nenahnevajú keď poviem, že Creation Engine, na ktorom stojí Fallout 4, už má nejaký ten rok. Stále je použiteľný, ale koncom roku 2015 už predsa len vyzerá trochu zastaralo. Darmo môžete na svet natiahnuť kvalitné textúry, darmo si hráči môžu kupovať nové grafické karty aby utiahli ultra nastavenia, zastaralý engine vie ľahko pokaziť celkový dojem z grafiky.

Ako už pri Bethesde býva zvykom, problémom sú aj bugy a glitche. Za seba môžem úprimne povedať, že za cca 50 hodín hrania som natrafil na iba tri, z toho iba jeden vážny, ktorý zhodil celú hru. Internet je však dnes už plný príkladov horších bugov a vzhľadom ku skúsenostiam z predošlých hier od Bethesdy nemám dôvod neveriť im.

Problémom je aj user interface. Už na prvý pohľad je vidno, že bol extrémne zjednodušený pre potreby konzol. Je síce fajn, že si Fallout 4 môžu užiť hráči naprieč platformami, súčasný interface je však veľmi nešťastný pre hráčov s klávesnicou a myškou.

Tieto problémy však môžu ľahko vyriešiť mody od samotných užívateľov. Bethesda už dlhé roky žije s modderskou komunitou vo vzácnej symbióze. Bethesda umožňuje modderom veľmi ľahko upravovať jej hry a modderi sa jej za to odvďačujú tým, že zadarmo opravujú pôvodné chyby a vďaka ich rôznym modom vám hry od Bethesdy ponúkajú nové zážitky aj roky po vydaní.

Verdikt

Fallout 4 ma rozhodne nesklamal. Je síce pravdou, že ako zarytý fanúšik všetkého, čo aspoň trochu súvisí s Falloutom, by som bol spokojný s čímkoľvek. Fallout 4 je však dôstojným pokračovaním série. Nejde pritom o obyčajnú recykláciu, Fallout 4 prichádza nielen s pozitívnymi zmenami, ale aj celkom novými revolučnými prvkami. Problémom je, že ide o Fallout. Fallout sa za posledné dve desaťročia stal takým kultom, že sa od neho očakáva viac, než od iných hier. Očakáva sa od neho dokonalosť.. Fallout je jednoducho kategória sama o sebe a kvôli svojmu statusu legendy sú naň kladené vyššie nároky.

Fallout 4 - Vojna sa nikdy nemení
Fallout 4 je vynikajúca hra, ktorá je dôstojným pokračovaním série a rozhodne stojí za kúpu. Značka Fallout je však zároveň kultom a legendou, a tak hráči od každého nového dielu očakávajú dokonalosť. Tú sme nedostali.
  • Skvelá falloutovská atmosféra
  • Revolučné zmeny
  • Nový Fallout!