Gran Turismo 7 – Ľúbostný list motoršportu Martin Kubeš 2. marca 2022 Recenzie Motor Toon Grand Prix, Omega Boost či Tourist Trophy, to všetko sú počiny Polyphony Digital, respektíve Polys Entertainment, ako sa štúdio volalo kedysi. Na tieto tituly si však dnes, bohužiaľ, spomenie iba málokto. Hráčom je japonské štúdio známe vďaka sérii Gran Turismo, ktorá je s viac ako 85 miliónmi predanými kusmi tou vôbec najúspešnejšou značkou v portfóliu PlayStation. A už o niekoľko dní sa nepochybne tieto čísla zvýšia, nakoľko vychádza Gran Turismo 7. Recenzovaná verzia: PlayStation 5 (testovaná aj PS4 Pro verzia) Oslava 25. narodenín, to je najnovšie pokračovanie dlhoročnej série. Kazunori Yamauchi asi v roku 1992, kedy začal vyvíjať prvé Gran Turismo, vôbec nemohol tušiť, aký veľký klenot pod jeho rukami vzniká. Po vydaní hry však bolo všetko zrejmé. Skvelé ohlasy od hráčov, vynikajúce recenzie, 10.85 miliónov predaných kópií (ide o najpredávanejšiu hru pre prvú PlayStation vôbec), taký bol štart tejto dnes už legendy. Odvtedy sa Gran Turismo objavilo s výnimkou handheldu PS VITA na každej PlayStation, pričom už o niekoľko dní zavíta aj na najnovšiu PlayStation 5. Návrat ku koreňom Majitelia PlayStation 4 dlhé roky očakávali príchod Gran Turisma, no miesto regulárneho, číslovaného dielu, dostali v roku 2017 Gran Turismo Sport. To sa zameralo na kompetitívne online pretekanie a v porovnaní s Gran Turismom 6 aspoň pri vydaní pôsobilo ako chudý príbuzný. Medzičasom do hry pribudlo mnoho áut, tratí, či tradičná single-playerová kampaň, no Sport jednoducho cielilo na online pretekanie. Už počas dodávania obsahu do GT Sport oznámil Yamauchi, že sa pracuje na plnohodnotnom pokračovaní. To sa vracia ku koreňom, no nezabúda ani na to, čo ponúkol zatiaľ posledný diel z roku 2017. Gran Turismo 7 je vďaka tomu najkomplexnejším dielom doteraz. Návrat hlási plnohodnotná kampaň pre jedného hráča, špeciálne eventy, turnaje, autoškola, obchod s dielmi na vylepšovanie a tuning (zameraný predovšetkým na výkon, nie na rumunskú kolotočiarinu – rozumej tuning vzhľadu pridávaním spoilerov o veľkosti krídla z lietadla, rôzne nezmyselné neóny a podobne, hoci aj vizuál vozidiel je možné upravovať), predaj ojazdených vozidiel, či GT Auto. Nezabudlo sa však ani na režim GT Sport, Brand Central a funkcionalita Discover (možnosť prezerať si obsah, ktorý vytvorili hráči po celom svete) z Gran Turisma Sport. Nad rámec toho je tu kaviareň, ktorá je novinkou. V tomto režime, ktorý je sprievodcom kampaňou pre jedného hráča, chodíte do kaviarne, kde v “nápojovom lístku” dostávate úlohy (napríklad získať 3 klasické malé európske autá zo 60. rokov). Za odmenu obohatíte nielen svoju garáž, no majiteľ kaviarne vám o daných autách či automobilkách následne povie mnoho zaujímavostí a naučí čo-to o histórii automobilového priemyslu. Okrem kaviarne nechýba ani už známe múzeum, ktoré je v smere obohacovania vedomosťami predsa len bohatšie. Fanúšikovia klasiky sa potešia aj s prítomnosti split-screenu, takže ak máte radi gaučový multiplayer, i táto možnosť nechýba. Už krásne intro ukazuje, ako veľmi Yamauchi a jeho tím milujú motoršport. To sa, samozrejme, odzrkadľuje i v spomínanej kaviarni, respektíve na celej hre. Gran Turismo totiž nie je iba obyčajná hra, je to už skôr životný štýl. Mali sme tu GT Academy, od roku 2018 zase FIA Gran Turismo Championships a v roku 2021 sa Gran Turismo Sport použilo v rámci Olympic Virtual Series. Otec série je nielen nadšenec, ale aj profesionálny pretekár a prenáša to do hry. Hoci ide “iba” o hru, vôňa benzínu, adrenalín, neustála túžba zlepšovať sa a prekonávať samého seba na vás dýcha skrz obrazovku. Ťažko sa to opisuje, no kto hral Gran Turismo a má rád motoršport, ten pochopí, o čom hovorím. Gran Turismo 7 v sebe tým pádom zahŕňa všetko, čo značku preslávilo a i to, čo ponúkla neskôr. Návrat klasických režimov bezpochyby poteší znalcov série, no je tu i nový režim Music Rally, ktorý, aspoň podľa môjho názoru, má za úlohu zaujať moderné publikum. Samozrejme, nejde o nič iné než o “časovku”, no práve pretekanie do rytmu hudby môže “moderné” publikum považovať za atraktívne. Za novinku sa považuje i Music Replay, kde kamera v opakovaných záberoch mení uhly pohľadu do rytmu hudby. Vyzerá to, samozrejme, veľmi dobre, no označenie novinka by som v tomto prípade bral s rezervou, keďže v podstate to isté nájdeme aj v Gran Turisme 3. Ide tak skôr o návrat. Po obsahovej stránke tým pádom možno najnovší prírastok pochváliť. Množstvo režimov, cez 90 tratí v 34 lokalitách, viac ako 400 vozidiel (časom pribudnú ďalšie), o zábavu je na veľmi dlho postarané. Áno, Gran Turismo 5 a 6 mali cez 1000 vozidiel, no treba si uvedomiť, že vtedy bolo v hre množstvo tých istých vozidiel v rôznych verziách, čo počet iba umelo nafukovalo. Do detailov prepracovaných áut však bolo 275 (GT5), respektíve 388 (GT6), zvyšné vozidlá boli použité modely z GT4, na ktoré sa aplikovali detailnejšie textúry s vyšším rozlíšením, no základom boli vozidlá z PS2. Tu máme detailné modely každého jedného vozidla, čo si vychutnáte v opakovaných záberoch a najmä vo fotorežime, ktorý je, ako už je zvykom, neuveriteľne detailný a plný možností na zachytenie vynikajúcich fotografií. Simulátor? Iba decentný, našťastie Gran Turismo sa už od prvého dielu pýši podnadpisom The Real Driving Simulator a i keď nejde o taký hardcore simulátor ako napríklad Assetto Corsa, ide o počin mierený na hráčov vyhľadávajúcich realistické stvárnenie pretekania. Aspoň koľko-toľko, stále sa tu balansuje na pomedzí medzi simuláciou a prístupnejšou arkádou. Kto chce, povypína si všetkých asistentov a vychutná si prácu vývojárov naplno. Polyphony Digital už dlhé roky spolupracujú ako s automobilkami, tak i pretekárskymi tímami či výrobcami pneumatík, aby od nich mali dáta, ktoré následne implementujú do hry. Autá sa vďaka (nielen) týmto dátam nesprávajú na vozovke ako krabice. Každé vozidlo sa chová a reaguje inak (vozidlá s približne rovnakým výkonom a váhou sa však správajú viac-menej podobne) a záleží na tom, či má pohon predných kolies, zadných kolies, aký má výkon a podobne. Tu nehrozí, ani so zapnutými asistenčnými službami, že preletíte zákrutou v rýchlosti 200 km/h. Na to tu máme iné tituly. Po krátkej pauze v GT Sport sa vracia dynamické počasie a plynutie času, čo taktiež ovplyvňuje to, ako sa vozidlá správajú. Samozrejme, to že sa zotmie jazdné vlastnosti neovplyvní, avšak dážď a následne mokrá vozovka áno. Možností prispôsobenia je veľa. Ak chcete viac “casual” zážitok, pokojne si môžete zapnúť asistenciu brzdenia, ukazovateľ ideálnej stopy, kontrolu trakcie, a tak ďalej. Jazdný model a pocit z pretekania sú vynikajúce, to pre Gran Turismo platilo vždy a myslím si, že bude platiť pokiaľ sa táto značka nepoberie na odpočinok. Zamrzia však kolízie, ktoré by potrebovali “refresh”, ale poriadny. Nehovorím o rozbíjaní týchto tátošov, no celkový dojem by sa rozhodne vylepšiť dal. Od samotného nárazu až po zvuk, ktorý pri kolízii zaznieva. Prvé medzigeneračné Nové Gran Turismo vyzerá dobre. Platí to o PlayStation 5, tak aj PlayStation 4 Pro verzii. Najnovší prírastok vôbec po prvý raz za históriu značky vychádza pre dve generácie konzol a i keď PS5 verzia je o čosi krajšia a ponúka v niektorých momentoch ray-tracing, hra nevyužíva potenciál aktuálnej PlayStation naplno. Vozidlá sú, samozrejme, vymodelované do najmenších detailov (500 tisíc polygónov na jedno auto oproti 300 polygónom v prvom Gran Turisme), i objekty v blízkosti trate vyzerajú dobre, no terén v pozadí je celkom jednoduchý. Samotné prostredie okolo je tiež strohé a chýba mu život. Jasné, to vás počas pretekov nemusí až tak zaujímať, no určite sa dalo urobiť viac. Počítať nutno i s tým, že je všetko tak trochu sterilné, no to k tejto sérii jednoducho patrí. Hra nezaprie to, že vznikla v Japonsku, takže sa zaobíde bez prikrášľovania, na ktoré vsádza konkurencia zo západu. V globále sa však jedná o pohľadný počin a je jasné, že vďaka fotomódu Scapes sa opäť možno tešiť na nádherné fotografie. Vynikajúci je zvuk, hoci niekomu asi nebude pripadať taký “pekný”, ako u konkurencie. Vývojári však dbajú na to, aby bol zvuk verný a kvalitný, takže kto sa vyzná, ten nazvučenie a rev motorov ocení. Bohatý je aj soundtrack, dokonca ponúka najviac skladieb doposiaľ. Viac ako 300 pesničiek zabezpečí, že si každý hráč nájde niečo pre seba. Využitý je, samozrejme, aj DualSense – adaptívne triggery a haptická odozva odvádzajú dobrú prácu, ktorá prehlbuje zážitok z pretekania. Kratučké až žiadne sú i nahrávacie obrazovky, no to je v rámci tejto konzolovej generácie už štandardná vec. Verzia pre PS4 Pro si musí nechať zájsť chuť na 3D audio, podporu funkcií DualSense ovládača, ray-tracing či extrémne rýchle loadingy, no zážitok z hrania a pretekania je i tak výborný, ak vám teda Gran Turismo a jeho filozofia sedia. Pokiaľ ste sa ešte k PS5 nedostali a chcete sa do Gran Turisma 7 vrhnúť ihneď po vydaní, nemusíte čakať, i v tomto prípade neponechali vývojári nič na náhodu a postarali sa o ten najlepší možný zážitok, ktorý hardware PS4/PS4 Pro umožnil. A ja si skrátka nemôžem pomôcť, ale príde mi, že Gran Turismo 7 je jednoducho hra, ktorá bola robená pre PlayStation 4 a pre PS5 sa iba niektoré veci “naboostovali”. Každopádne, 60fps môžete očakávať naprieč všetkými konzolami. Nezabudlo sa ani na českú lokalizáciu, ktorá vám umožní vychutnať si detaily o automobilkách či históriu motorizmu naplno. Pre ľudí menej so slabšou znalosťou anglického jazyka ide o veľkého pomocníka, keďže sa nielen čo-to naučia, ale aj lepšie pochopia upravovanie vozidiel a jednotlivé prvky hry. Cieľová rovinka Gran Turismo 7 sa nepokúša vymyslieť koleso, revolúciu tu nehľadajte. Ide však o decentnú evolúciu, ktorá v sebe zahŕňa všetko, čo sa autori za tridsať rokov od spustenia vývoja prvého dielu naučili. A nie je toho málo. Od vydania prvého Gran Turisma uplynie tento rok 25. rokov a Polyphony Digital nadelili nielen fanúšikom, ale celkovo priaznivcom motoršportu veľmi pekný darček. Ide o akýsi ľúbostný list, ktorý nie je iba plný prázdnych rečí, je z neho cítiť srdce, ktoré sa do neho vložilo. Gran Turismo je aké je a v najnovšej iterácii sa to nepokúša meniť. Kazunori Yamauchi a jeho tím však už svoje dieťa “vychovali” a pokiaľ sa značky nechopí niekto iný, bude to vždy ten zážitok, ktorý očakávame. Pokiaľ ste “petrolhead”, potom budete v siedmom nebi. Gran Turismo 7 totiž nie je iba o pretekaní, burácaní motorov, je niečím viac. Je radosťou a oslavou motoršportu, je edukačným “programom”, je to skrátka životný štýl. Legendárna značka je späť a v plnej sile! Hru na recenziu poskytla spoločnosť Gran Turismo 7 - Ľúbostný list motoršportuGran Turismo 7 je krásna oslava 25. narodenín tejto značky. Ponúka všetko, čo sa autori za ostatné roky naučili, no s tým, bohužiaľ, súvisí aj to, že niekoľko kostlivcov tu jednoducho nájdete. Tak či onak, ide o skvelú oslavu motorizmu, ktorá vám zabezpečí kvalitnú zábavu na najbližšie roky.PozitívaStaré dobré Gran Turismo, kaviareňMnožstvo obsahu, detailné úpravy vozidielEdukačná stránka je mimoriadne bohatáNegatívaDetaily v diaľke neočaria, cross-gen korene skrátka vidnoKolízie by si zaslúžili prepracovať2022-03-0290%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (1 Hlas)87%Komentuj!