Register

A password will be e-mailed to you.

Nová grafická karta je pre milovníkov hier vždy malým sviatkom. Pamätníci si možno spomenú na niektoré kúsky ktoré “otriasli” herným svetom. Ktoré to sú?

Po zaklapnutí novej grafickej karty do PCI, alebo v minulosti AGP slotu, sa v sekundách zmenil svet hráča. To čo včera váš stroj ešte nerozdýchal, prípadne rozdýchal len v poriadnych lagoch, sa razom zmenilo v priebehu minút na herný raj. Síce naň mala vaša peňaženka vlastný názor, ale čo tam po tom. Ostré textúry a nové grafické efekty dokázali spraviť aj z desaťkrát dohranej hry úplne nový zážitok. Dnes je už síce trochu iná doba ako pred rokmi, no stále sa objavujú nové technológie ako napríklad Ray Tracing Nvidia kariet a možno ich radiť medzi prelomové. V minulosti tento trend vyčnieval ešte viac a stáli pri tom niektoré kultové grafické akcelerátory.

3dfx Voodoo | 1996 | Takt: 50MHz | RAM: 4/6MB | 500nm výrobný proces


Písal sa rok 1996. Voodoo v spojení s 3dfx. To boli dva slová, ktoré vo vtedajšej dobe mrazili na chrbte. Každý, kto vlastnil túto grafickú kartu, bol v okruhu svojich rovesníkov a hráčskych kolegov polobohom. 50MHz takt v spojení so 4 alebo 6MB RAM bol vtedajší trhač asfaltu. Znelo to ako utópia, len samotné držanie tejto karty v rukách vám dávalo nadprirodzenú silu. No po založení do PC sa vám zmenil svet. Rozlíšenie 800 x 600 alebo v horšej verzií 640 x 480 v hrách bol čistý fotorealizmus. Karta však dokázala podporovať len 3D prepočty. Pre 2D aplikácie ste museli vlastniť iný dedikovaný hardware – video ovládač, čo bol vlastne integrovaný obvod, ktorý mal video výstup. Avšak nezabezpečoval žiadnu grafickú akceleráciu pre grafiku, ktorá bola výlučne v rukách CPU. Vychytávka bola kábel daisy-chain, ktorý šiel z (2D) video ovládača do Voodoo karty a odtiaľ ste mohli napojiť výstup na monitor. Grafická karta sa vtedy stala tak úspešnou pre firmu Voodoo, až skončila neskôr v rukách Nvidie. Hlavnými súpermi boli vtedy PowerVR a Rendition. Firmy, ktorých názov už dnes veľa nenapovie. Nvidia sa odvtedy vyhrieva na výslní. Zmienená karta je často označovaná aj ako Voodoo1, aj keď tento neoficiálny názov jej prischol po vydaní Voodoo2.

Nvidia Riva 128 | 1997 | Takt: 100MHz | RAM: 4MB | 350nm SGS výrobný proces

O rok neskôr firma Nvidia predstavila konkurenciu pred 3dfx (tá ešte nepatrila pod Nvidiu). Tou bola Nvidia Riva 128 označovaná aj ako NV3. Riva bola skratkou pre Realtime Interactive Video and Animation. Oproti prvej Voodoo karte podporovala 3D ale aj 2D akceleráciu a to v jednom samostatnom čipe. Prekvapivo sa táto karta dobre uchytila po nezdare NV1, ktorej hlavným ťahákom boli kvadratické textúry. Dvojnásobný výpočtový výkon čipu oproti Voodoo1 karte, aj keď s rovnakou veľkosťou SGRAM, to všetko sa javilo ako veľmi slušná alternatíva.

3dfx Voodoo2 | 1998 | Takt: 90MHz | RAM: 8/12MB | 350nm výrobný proces

V skutočnosti až Voodoo2 bola kartou, ktorá využila plný potenciál pre 3dfx. V dobe keď bola uvedená na trh bola absolútne bezkonkurenčná. Chip síce bežal “len” na 90MHz zato však RAM bola buď 8 alebo až 12MB veľká. A dokonca podporovala až omnoho neskôr reklamovanú vlastnosť SLI. Čiže ste mohli prepojiť dva karty a získať tak neuveriteľný potenciálny výkon, ktorý v pohode zvládol aj rozlíšenie 1024 x 768 (ktorý rozhodne nebol štandardom ešte po mnoho rokov). Aj keď jeden samotný akcelerátor podporoval len 16-bitovú farebnú paletu a maximálne rozlíšenie 800 x 600, ani jedna z konkurenčných kariet nebola schopná držať framerate v hrách tak stabilne ako Voodoo2. Kraľovala trhom ešte nejakú dobu avšak potom firma spravila niekoľko zásadných chýb a skončila u samotnej konkurencie.

Nvidia GeForce 256 | 1999 | Takt: 120MHz | RAM: 32MB DDR | 220nm výrobný proces TSMC

Rok 1999 bol práve tým rokom, ktorý predstavil to známe slovo GeForce. Prvou GeForce kartou bola 256 a ako “prvá” niesla reklamné označenie: “prvá GPU karta”. Samozrejme, sa tak akosi pozabudlo na Rivu a Voodoo karty. Aj keď tie neniesli tento názov, technické podmienky by splnili. Prvou grafickou procesnou jednotkou sa tak stala práve táto karta. 120MHz čip a 32MB DDR s plnou podporou Direct3D 7 (directX) vám umožnila zahrať si absolútne čokoľvek, čo vtedy bolo na monitoroch v móde. Zvládala prepočítať 10 miliónov polygónov za sekundu, no uviedla do svojho repertoáru aj hardwarové prehrávanie MPEG-2 a implementovanie transformácií nasvietenia = T&L. Markantne odľahčila CPU, ktoré sa doteraz stále muselo trápiť s mnohými úlohami. Aj keď geometria polygónov bola známa už pri karte Voodoo2, T&L znamenalo veľký skok vpred. Táto karta jednoducho nemala po svojom vydaní konkurenciu, ktorými boli napríklad 3dfx Voodoo3, ATI Rage 128 alebo Matrox G400. Jediným problémom karty bola jej cena. Bola až príliš drahá vzhľadom na to, že ju bolo možné prakticky využiť len na hranie. A dokonca ani vtedajšie graficky špičkové hry ako Quake III Arena alebo Unreal Tournament nevyužili mnohé jej top vychytávky.

Nvidia GeForce 8800 GTX | 2006 | Takt: 575MHz | RAM: 768MB GDDR3 | 90nm TSMC výrobný proces | 681 mil. tranzistorov

Mnohí z vás majú určite krásne spomienky na svoje prve grafické karty. Mojou bola GeForce 2 MX a neskôr niektoré ďalšie varianty od Nvidie. Pravdou však je, že ani jedna nespôsobila taký poprask ako v roku 2006 GTX 8800. Po uvedení na trh v danom roku sa definícia GPU takmer zmenila a konkurencia bola rozprášená na prach. Odvtedy vlastne vládne Nvidia takmer monopolne. 128 tesla jadier, G80 čip, 768 MB GDDR3 RAM. Podpora Direct3D 10 (alebo aj directX), ktorý vtedy znamenal masívny skok po 9tke. Ako prvá lastovička podporovala karta aj PhysX vrámci vlastnej integrovanej AGEIA karty. G80 bola masívne reklamovanou kartou, no bola aj najrýchlejšou a umiestňovala sa na špici benchmarkov dokonca aj 13 mesiacov od uvedenia na trh. Nestačila na ňu ani top karta od konkurencie Radeon HD 2900XT, ani dva staršie Radeon X1950 XTX zapojenými v Crossfire (ATI obdoba SLI) a dokonca ani dve predošlé vlajkové lode Nvidie 7900 GTX karty zapojené do SLI. Na uživenie ste potrebovali 185 Wattov a približne 800 eur/dolárov. Bez problémov ste si však mohli zahrať aj vtedajší grafický klenot Crysis.

Zdroj: PC GAMER, autor: Jacob Ridley

Komentuj!