Register

A password will be e-mailed to you.

V redakcii SomHráč.sk prevláda názor, že herný rok 2019 sa rozhodne vydaril, nakoľko sme sa sa dočkali mnohých atraktívnych titulov. No ktoré sú tie najlepšie podľa našej redakcie?

Ako každý rok, ani tento nebolo v našich silách vyskúšať všetky kvalitné hry, vydávané naprieč mnohými platformami. Každému z našich redaktorov však prešlo rukami viacero zaujímavých titulov, z ktorých si následne zvolil tú najlepšiu. Na základe súhrnného hlasovania sme sa už tradične pokúsili zostaviť aj redakčnú top 10. Ako to dopadlo?

Martin Kubeš

Days Gone “Dlho som rozmýšľal, či za hru roku nezvolím Death Stranding, ktorý je jednoducho skvelý a ani trochu ma nesklamal, no napriek tomu som si za moju hru roku zvolil Days Gone od štúdia Bend. Áno, objektívne dobrodružstvo Deacona St. Johna nedosahuje kvalít cesty Sama Portera Bridgesa za zjednotením Ameriky, no v Oregone spustošenom Freakermi (žiadne zombie) som, predsa len, strávil omnoho viac hodín. Som rád, že Bend Studio dostalo po veľmi dlhej dobe príležitosť stvoriť svoj vlastný titul, pretože po sérii Syphon Filter už pracovali iba na pokračovaniach sérií, ktoré priviedol k životu niekto iný. Hoci by som ocenil aj nový Syphon Filter, no vzhľadom na skvelé predaje Days Gone je jasné, ktorá značka sa dočká pokračovania. A v konečnom dôsledku sa do tohto sveta veľmi rád vrátim, pretože som si užil každú jednu minútu, o čom svedčí aj jedna z veľmi malého počtu platinových trofejí, ktoré vo svojej zbierke mám. Samozrejme, hra mala očividné nedostatky, no aspoň majú vývojári čo zlepšovať.

Matty

Resident Evil 2 “Resident Evil 2 som od začiatku považoval za čierneho koňa tejto sezóny a som rád, že vonkoncom nesklamal. Na nezainteresovanú osobu môže pôsobiť trochu zvláštne, že najlepšou hrou, ktorá vyšla prvýkrát v tomto roku je z môjho pohľadu “iba” remake a navyše titul, ktorý sa objavil hneď v jeho úvode. Osobne však kategoricky nesúhlasím s tvrdeniami, že by to bolo spôsobené slabou konkurenciou. No a nie je to primárne ani o nostalgii, pretože akokoľvek určite zohráva istú úlohu, Resident Evil 2 by mal byť na titulnej strane príručky Ako vytvoriť kvalitný remake. Capcomu sa totiž podarilo šikovne skĺbiť oldschool prvky s modernejšími a súčasne i zachovali nervydrásajúcu atmosféru, pravidelne navodzovanú i náhodnými stretmi s nesmrteľným Mr. X. Z pohľadu hrateľnosti teda nemám čo vytýkať a odhliadnuc od slabého príbehu, o ktorý však v tomto prípade vôbec nejde, môžem s čistým svedomím prehlásiť, že tento návrat do Racoon City by si mal užiť každý, kto obľubuje hororový žáner.”

Adam Hambálek

Sekiro: Shadows Die Twice “FromSoftware sa však po dlhom čase rozhodlo priniesť niečo nové. Sekiro sa narozdiel od série Dark Souls odohráva v stredovekom Japonsku, čo je vcelku príjemná zmena. Na hre je možné pochváliť veľmi pekné spracovanie japonských reálií a krajiny a celkové výtvarné spracovanie japonského sveta. Zároveň musím spomenúť zaujímavo spracovaný nový bojový systém a náročné bossfighty, ktoré mi umožnili zažiť skutočný pocit zadosťučinenia.”

Róbert Herda

Sekiro: Shadows Die Twice – Rok 2019 priniesol ďalšiu FromSoftware hru. Hardcore korene sa postupne rozrastajú a prinášajú stále nové a nové spin-off hry, ktoré stoja na podobných základoch. No a keďže je príbeh Dark Souls už viac-menej vyrozprávaný, na konzole PlayStation 4 sme sa dočkali hororového Bloodborne a teraz tu máme Sekiro: Shadows Die Twice pre všetky súčasné platformy. Opäť však platí to, čo som napísal vyššie, teda, že základy môžu byť podobné, avšak pracovanie s nimi je v tomto prípade úplne odlišné. Áno, stále je dôležité naspamäť sa učiť prítomné move sety, trénovať súbojový systém a nakoniec ho skrotiť iba kvôli tomu, aby vás najbližší boss rozštvrtil na malé kúsočky. Sekiro však oproti Bloodborne alebo Dark Souls uberá na RPG elementoch a hráčom dáva len veľmi malú šancu na navýšenie svojich schopností, nakoľko sa vývojári rozhodli úplne vyhodiť brnenia, diferentné zbrane aj strom rôznych archetypálnych vylepšení.

Tým pádom tu máme hru, ktorá od vás chce takpovediac sto percentný skill a ponúka pravú výzvu v technicky bravúrnych kulisách, s podmanivým lore svetom, dych berúcimi protivníkmi a šikovnou prácou so Souls konceptom, ktorá predstavuje svieži prístup k pomyselnej značke, samozrejme v rukách tých najpovolanejších, čiže pôvodných autorov. Sekiro je dôkazom toho, že to ide aj inak, avšak nemenej kvalitne a zaslúžene sa stal hrou tohto roka. Už teraz som zvedavý na Elden Ring, ktorý, ako dúfam, prinesie ešte zaujímavejšie novinky, ktoré by ohýbali skvelým a zdá sa, že i nevyčerpateľným konceptom.”

Jozef Moravec

Resident Evil 2 – “Resident Evil 2 sa mi páčil preto, že ideálne zmixoval staré s novým. Už trochu zastaralú hrateľnosť obliekol do nového kabáta a v mnohých momentoch ukázal, akým smerom by sa mohli uberať dnešné hry. Ide o titul, ktorý si berie zo svojich predchodcov len to najlepšie a takto nejak by mal vyzerať kvalitný remake.”

Broslowski

Control – “Remedy Entertainment v mojich očiach opätovne zahviezdili. Títo vývojári dlhodobo dokazujú, že aj na preplnenom trhu videohier stále existuje miesto pre experiment, ktorý však nebude len výkrikom do tmy, ale aj kvalitným počinom, za ktorý sa určite nemusia hanbiť. Či už ide o vizuálne podanie, univerzum ako-také alebo herné mechaniky, Control vás prenesie do fascinujúceho sveta, ktorého sa nebudete vedieť nabažiť.”

Gabriel Klimo 

Days Gone “Days Gone bol pre mňa jednoznačne najočakávanejšou hrou roku 2019 a vlastne i najočakávanejšou hrou tejto generácie konzol PlayStation 4. No a určite ma nesklamal, hoci ani neodrovnal natoľko, ako som pôvodne čakal. Na jednej strane stojí skvelý a emotívny príbeh, vyborný soundtrack, ktorý počúvam dodnes, chytľavá hrateľnosť a príjemná náročnosť hry. Od samotných misií som však čakal predsa len o niečo nápaditejšiu a menej generickú náplň. No aj napriek tomu je to pre mňa hra roku 2019.”

Martin Bago

The Outer Worlds “Tento rok bol mimoriadne bohatý na špičkové nové tituly aj kvalitné pokračovania dlhoročných sérií. Pre mňa najviac vyčnieval The Outer Worlds, ktorý kolega Daniel trefne označil za Vesmírnu operu roku. Prechádzka nádherným farebným svetom a príbehom, v ktorom je sarkazmus prirodzenosťou baví intenzívne a pútavo. Navyše cesta akou sa hrou vydáte je len a len na vás. Príbeh a charakter totiž ovplyvňujú vaše rozhodnutia a do detailov premyslené vylepšenia postavy. Pripočítajte podmanivý zvukový sprievod a vznikne ideálne prostredie na výlety do iného sveta počas dlhých večerov.”

René

Call of Duty: Modern Warfare – “Už pri písaní dojmov z beta verzie Modern Warfare som hru opisoval podstate iba v superlatívoch a toto nezmenila ani plná verzia. Call of Duty patrí medzi moje srdcovky. Už od jej začiatkov som si naplno užíval a je tak tomu dodnes. Nový engine zdvihol latku na úplne inú úroveň a hoci je kampaň iba na pár hodín, duch klasického Modern Warfare ostal zachovaný. Zombie síce vystriedal co-op režim, no ja hrávam sám za seba. Obrovské plus patrí v tomto prípade multiplayeru, ktorý je jednoducho skvelý. Mám rad rýchle akcie a toto je presne to, čo moje hráčske “ego” potrebuje na uspokojenie.”

Karel Šír

Sekiro: Shadows Die Twice “Ve své recenzi ze začátku roku jsem Sekira označil jako žhavého kandidáta na hru roku a minimálně pro mě jím také zůstal. V jistých aspektech se jedná o zatím nejlepší hru od FromSoftware, což je vzhledem ke kvalitě titulů jako první Dark Souls a Bloodborne ohromná pochvala. Soubojový systém je i přes svou relativní mechanickou jednoduchost jeden z nejlepších, se kterými jsem měl zatím tu čest a některé bossfighty jsou i díky své obtížnosti naprosto nezapomenutelné. Chápu však, že obtížnost hry je pro velkou část hráčstva už přes čáru a mrzí mě, že si ji zkrátka nemůžou užít tak, jako jsem si ji užil já.”

leebigh

ION FURY – “ION FURY je nostalgickou připomínkou retro atmosféry 3D akcí z devadesátých let na Build enginu. Přináší skvělou atmosféru, “bad ass” hlavní hrdinku, skvělý level design plný překvapení a secretů a samozřejmě lítou akci s bohatým zbraňovým arzenálem. Myslím že hra má šanci zaujmout i soudobého moderního hráče.”

Drolin

Disco Elysium – “Od Disco Elysium jsem nic nečekal, a to je možná klíčem k tomu, proč právě toto indie RPG volím jako hru roku. A to v roce, kdy byla konkurence velká (Metro Exodus, Sekiro, AI: The Somnium Files) a vyšlo snad ještě více kvalitních předělávek a portů (Resident Evil 2, Ni No Kuni, Pathologic 2). Nicméně právě Elysium přineslo něco nové, neokoukané, a navíc od data vydání vyladěné a v neposlední řadě zábavné. Není to hra pro každého; přeci jen většinu času hry strávíte ponořeni ve čtení rozsáhlých dialogů, ale jednoduché (a efektivní) mechaniky a atmosféra vás dostanou. Jde o právoplatného nástupce izometrických RPG z přelomu milénia, který se jen neinspiruje a nesází na nostalgickou vlnu, ale nabízí nový úhel pohledu na žánr jako takový. Pro ty, co hledají od videoher něco trochu nové, inovativní a snad i umělecky laděné, je Disco Elysium perfektní volbou.”

Daniel

Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order vyniká hneď v niekoľkých rovinách. Vo svetle polarizujúceho a nie veľmi ideálne prijatého Rise of Skywalker ukazuje, že kvalitný príbeh s pravým Star Wars nádychom nie je len vzdialenou minulosťou a že potešiť hráčov náročnosťou a prepracovanosťou taktiež nie je nemožné. A to všetko je zabalené do ukážky, že EA dokáže aj v roku 2019 vydávať kvalitné singleplayerové hry, keď sa práve nesnaží žmýkať každý cent od hráčov. A keďže ďalšia podobne ladená Star Wars hra už je vo vývoji, dúfajme že si to táto spoločnosť nepokazí.

A ako teda vyzerá súhrnný rebríček TOP 10 2019 podľa našej redakcie?

10. Control

Predchádzajúci pokus od tvorcov legendárneho Maxa Payna bol prijatý skôr rozporuplne a to bez ohľadu na to, že nešlo o zlú hru. Od Remedy sa však skrátka čakalo viac a práve s niečím viac vyrukoval ich posledný titul s názvom Control. Klasický rukopis týchto fínskych vývojárov bol doplnený o viacero sviežich nápadov a príjemná mysteriózna atmosféra tentoraz zafungovala na väčšinu hráčov. Dokonca i na členov našej redakcie, aj keď je z toho iba desiate miesto.

9. Disco Elysium

Disco Elysium, svojho času známe pod názvom No Truce with the Furies je asi najpríjemnejším prekvapením roka. Len málokto čakal tak výrazný zásah do čierneho, no toto netradičné detektívne RPG s množstvom originálnych prvkov a súbojmi prebiehajúcimi výhradne prostredníctvom dialógových okien učarovalo snáď každému, kto sa plnohodnotne ponoril do tohto sveta, plného zločinov a korupcie.

8. Call of Duty: Modern Warfare

Infinity Ward už potrebovali tento úspech ako soľ, pretože počnúc tretím dielom série Modern Warfare začala ich tvorba pôsobiť trochu dýchavičným dojmom. Reboot ich najúspešnejšej značky sa každopádne vydaril, hoci sa an ani v tomto prípade nevyhol tradičnej kontroverzii. Súčasne sa však hodí poznamenať, že do nášho rebríčka sa prepracoval hlavne vďaka chytľavému multiplayeru, nie kvôli inak slušnej singleplayerovej kampani.

7. Star Wars Jedi: Fallen Order

Od EA už mnohí veľa nečakajú, no táto u viacerých hráčov nepopulárna spoločnosť tentoraz príliš nezasahovala štúdiu Respawn Entertainment do ich najnovšej hry. Výsledkom je najlepšia Star Wars hra poslednej dekády, ktorej určite prospela aj absencia akýchkoľvek mikrotransakcií. A že v uplynulých rokov nevyšlo až tak veľa hier s touto tematikou? To je možno pravda, ale na vysokých kvalitách Fallen Order to vôbec nič nemení a hra zaujala aj našich redaktorov.

6. Days Gone

Možno najväčším prekvapením rebríčka je umiestnenie tejto PlayStation 4 exkluzivity. Skutočne sa pritom nejedná o nevydarený titul, ale od hier, ktoré vychadzajú pod taktovkou Sony sa automaticky čaká oveľa viac, ako to čo predviedol Days Gone. Ak však niečo oslovilo každého, kto s týmto titulom prišiel do styku, tak sú to samotné hordy, ktorých objavenie na scéne dokázalo privodiť adrenalín nejednému hráčovi. A nepochybne sú jedným z dôvodov, prečo sa u nás umiestnil tak vysoko.

5. The Outer Worlds

Nové First Person RPG od tvorcov mimimoriadne obľúbeného Falloutu: New Vegas sa od začiatku profilovalo ako jedna z najzaujímavejších hier roku. No a to sa nakoniec i potvrdilo, hoci z RPPG komunity sa nezriedka ozývajú hlasy, že kvality New Vegas sa nepodarilo dosiahnuť a že sa to dalo podchytiť i lepšie. I v tejto podobe je však The Outer Worlds mimoriadne chytľavým titulom, miestami evokujúcim kultový seriál Firefly od Jossa Wheddona.

4. Death Stranding

Tesne pred stupňom víťazov a u nás umiestnila novinka od Hidea Kojimu a prvá hra, ktorú vyvinul pod svojim novým štúdiom Kojima Productions. Ide o natoľko netradičný zážitok, že je to pre neho rovnako pozitívom a negatívom súčasne. O sklamaní však nemôže byť ani reč a dá sa povedať, že o vyššie umiestnenie ho zrejme obrala iba dočasná PlayStation exkluzivita.

3. Sekiro: Shadows Die Twice

Tri prvé miesta stačili osamelému vlkovi iba na tretie miesto. Najväčšou prekážkou je v tomto prípade pre viacerých nekompromisná, hoci férová, obtiažnosť a aj u nás v redakcii dali nakoniec poniektorí prednosť iným titulom. V globále si však myslíme, že samotná hra stojí za to, akurát sa musíte obrniť poriadnou dávkou trpezlivosti, ak ju budete chcieť úspešne pokoriť a zhliadnuť záverečné titulky.

2. Metro Exodus

Tretí diel série Metro síce nezaradil žiadny z redaktorov na úplný vrchol, no aj bez toho sa Metro Exodus prepracovalo na veľmi pekné druhé miesto nášho výročného rebríčka. Vo svete pritom hra trochu nezaslúžene zapadla, no lepší FPS titul tohto roku skutočne nevyšiel. Kombinácia klasických lineárnejšie vystavaných lokalít s otvorenejšími priestormi nám mimoriadne sadla a posun z tradičných moskovských tunelov do okolitého sveta iba kvitujeme. Nejedenkrát nám prišla na myseľ i séria S.T.A.L.K.E.R.

1. Resident Evil 2

Svojho času u nás kraľoval aj Resident Evil VII biohazard a zdá sa, že v našej redakcii sa môže táto hororová séria tešiť mimoriadnej obľube. Vysokým kvalitám tohto remaku nakoniec podľahla väčšina z nás a bude zaujímavé sledovať, či sa bude podobná situácia opakovať aj tohto roku, pretože Resident Evil 3 sa neúprosne blíži. Konkurencia však bude podstatne vyššia a Capcom bude mať čo robiť, aby zopakoval cestu na vrchol.

Vyhodnotenie hier roku 2019 podľa našej redakcie je teda úspešne za nami. Súhlasíte s našim výberom?

Komentuj!