Electronic Arts s ich EA Sports sa nám každoročne pripomínajú v približne rovnakom období s novou nádielkou športových titulov, pri ktorých si na svoje príde nejeden hráč. Prednedávnom to bol basketball v podobe NBA Live 19, ešte v auguste sme tu mali americký futbal Madden NFL 19, no a onedlho dorazí i FIFA 19. Dnes si však posvietime na videoherné spracovanie ľadového hokeja v podobe NHL 19.

V priebehu roka sme tu mali rôzne špekulácie o tom, akých vylepšení sa dočká nový ročník NHL. Písalo sa napríklad aj o zmene enginu, keďže Ignite je už predsa len trochu zastaralý. Špekulovalo sa, že ho nahradí známy engine Frostbite, na ktorom fungujú, s výnimkou NBA, nielen všetky vyššie spomenuté športové série, ale i mnoho ďalších titulov vydávaných pod hlavičkou EA. Objavili sa i náznaky ohľadom prítomnosti Tipsport ligy, ktorá sa mala objaviť v tohtoročnej NHL a obohatiť tak stávajúcu ponuku licencovaných líg. Bohužiaľ, žiadna z týchto domnienok sa nakoniec nepotvrdila a nový ročník tejto hokejovej série znova priniesol poväčšine iba kozmetické vylepšenia toho, čo tu už bolo. Niekoľko zmien a vylepšení však i napriek tomu dorazilo, takže netreba ihneď hádzať flintu do žita. Poďme sa teda spoločne pozrieť na to, čo čaká na hráčov titulu NHL 19.

Po úvodnom spustení hry nás privíta už známe menu z predchádzajúceho ročníka, akurát s tým rozdielom, že samotné farby sú o niečo tmavšie a navigácia o niečo menej prehľadnejšia. Samotná dlaždica, ktorú si vyberiete sa od ostatných ani farebne neodlíši, ani sa nezväčší, iba sa na nej v spodnej časti objaví tenký pásik ružovej farby. Dá sa na to síce zvyknúť, ako nakoniec na všetko, ale to ešte neznamená, že je to dobré.

Skôr ako som sa pustil do samotného hrania, v nastaveniach som si vypol, minimálne za mňa, zbytočné herné asistencie, zapol plnú simuláciu, obtiažnosť prehodil na profesionálnu a ovládanie na skill stick. Pohľad kamery som si zase nastavil zhora, aby som mal ideálny prehľad čo sa deje na ľadovej ploche. V takomto štýle som nakoniec hrával aj predchádzajúci ročník, v ktorom som odohral približne viac ako dvesto zápasov.

Úvodné vhadzovanie

Plný nadšenia som sa pustil do prvého zápasu s mojimi obľúbenými tučniakmi proti náhodnému tímu. Nakoľko grafická stránka neprešla žiadnymi výraznými vylepšeniami, od začiatku som mal pocit, ako keby som hral predchádzajúci ročník. To sa však okamžite zmenilo, akonáhle som získal puk na svoju hokejku. Dynamika a korčuľovanie hráčov je na úplne inej úrovni, takže pohyb hráčov na ľadovej ploche pôsobí omnoho realistickejšie, ako kedykoľvek predtým. To je vďaka novej technológii Real Player Motion, ktorá je zrejme tou najdôležitejšou novinkou NHL 19. V praxi to znamená, že napríklad obranca nekorčuľuje rovnako, ako o niekoľko kilogramov ľahší krídeľník alebo útočník a v tomto smere už NHL 19 ďaleko viac pripomína reálny hokej. Stačí len pár pohybov pravým analógom a hráč s rýchlymi nohami dokáže bez problémov oklamať svojho protihráča.

Taktiež aj správanie a celková fyzika puku, či už pri vyhodení alebo odrazení od mantinelu, pôsobí omnoho reálnejšie a prirodzenejšie. Súboje o puk sú tým pádom akčnejšie, náročnejšie a niekedy je problém udržať ho na hokejke. Ak patríte k hráčom, ktorí využívali pre získanie puku vypichovanie, tak vedzte, že tu vás to môže stáť niekoľko desiatok minút za zápas na trestnej lavici. Po pár zápasoch si na to však zvyknete a naučíte sa, kedy a ako puk presne získať, a to napríklad cez pozdvihnutie hokejky, alebo poriadne bodyčeky.

Keď už sme pri hitoch, bodyčekoch alebo narazeniach na mantinel, v tomto si aktuálny ročník NHL taktiež polepšil. Kolízny systém pripomína ten z Madden NFL 19. Je rozdiel, s akým hráčom protihráča zrazíte k zemi. Pri tvrdších nárazoch trvá pár sekúnd pokiaľ sa protihráč zo zeme zodvihne a spamätá sa, čo je, samozrejme, čas pre vás, aby ste mohli získať puk. Je to omnoho prirodzenejšie, než keď niekoho zvalcujete a on sa v momente vráti späť do tempa bez akéhokoľvek zaváhania.

Počas hrania som každopádne narazil aj na situácie, ktoré by sa podobnej hre rozhodne nemali diať. Stalo sa mi napríklad, že protihráč, ktorý šiel oproti mne bol zohnutý a triaslo ho, ako kedy dostával zásah elektrickým prúdom. Medzi bizarné momenty patril aj ten, keď odpálený puk zostal na bránkovej čiare a nedal sa odtiaľ vziať.  Nie sú to až tak výrazné chyby, ale sú tu a hranie vám znepríjemnia. Na druhej strane, naozaj výrazné technické nedostatky sa mi vyhýbali.

Smer rybník

Ďalšou pomerne očakávanou novinkou je možnosť zahrať si hokej na rybníku. Je to možné vďaka režimu World of Chel, kde si vytvoríte svoje vlastné ja. V tomto režime je možné sa zúčastňovať sa rôznych turnajov, a to 1 proti 1, 3 proti 3, prípadne 6 proti 6. Okrem toho môžete súperiť v offline móde s hokejovými hviezdami. Nakoľko ste však sám sebe pánom a nevlastní vás žiaden klub, môžete hosťovať aj v rôznych turnajoch. Prostredníctvom odohraných turnajov získavate body a tašky, v ktorých nájdete oblečenie, vylepšenia alebo rôzne iné doplnky pre vašeho hráča. Áno, je to obdoba lootboxov, ktoré sú v dnešnej dobe na každom kroku.

Opakovanie je matka múdrosti

Ovládanie hry zostalo nezmenené, tak ako aj väčšia časť hry. Nájdete tu napríklad NHL Threes, režim známy z prechádzajúceho ročníka, avšak tentokrát s označením 2.0. Režim ako taký zostal nezmenený, no počas hrania som mal pocit, že atmosféra je predsa len o niečo lepšia, k čomu prispieval aj patrične bláznivý komentár.

Ďalším režim, ktorý si zaslúži spomenúť je ten, ktorý je v českej jazykovej variante známy ako Organizace. V tomto režime máte kontrolu nad svojim tímom a zaujmete nielen rolu hráča, ale aj manažéra. Môžete vymieňať, kupovať a prispôsobovať si svoj tím tak, ako vám len dovolí jeho finančný strop. Ten si totiž musíte vedieť nastaviť a súčasne ustriehnuť. Počas tohto režimu vám pomôže sprievodca, ktorý je, samozrejme, v českom jazyku.

Aj v tomto ročníku nájdete tréningový kemp, v ktorom si však len oprášite znalosti toho, čo už poznáte nejaký ten rok. Samotný tréning je potom rozdelený na viaceré etapy, ktoré vás naučia všetko od základov až po zložité kľučky a finty.

Režim sezóny je pre mňa už tradične miestom, kde strávim najviac odohraných zápasov. Tu je možné si okrem samotnej NHL vybrať aj iné ligy, vrátane extraligy ledního hokeje. Už v úvode spomenuté rozšírenie ponuky o najvyššiu slovenskú hokejovú súťaž sa bohužiaľ nepotvrdilo, no možno sa dočkáme niekedy v budúcnosti.

V režimoch Be a Pro, Liga majstrov a HUT som nezaznamenal žiadne zmeny. HUT bude pravdepodobne tým, kde budú hráči NHL tráviť najviac času. Zbierate v ňom kartičky, skladáte z nich zostavy, aby vám jednotliví hráči pekne ladili, k tomu každý deň získavate extra balíčky a plníte HUT výzvy. Tento režim hráte či už online, alebo offline. To, že sa v ňom v podstate nič nezmenilo EA nemožno zazlievať, keďže funguje bez problémov a nič podstatné mu nechýba.

Gól v predĺžení

Napriek tomu, že mám rád sériu NHL už dve dekády, prvotné dojmy z aktuálneho ročníka som mal spočiatku zmiešané. V úvode som sa nemohol zbaviť pocitu, že zažívam akési déjà vu a hrám predchádzajúci ročník. Prvý dojem však môže klamať, a to sa potvrdilo aj v tomto prípade. I keď herný engine zostal stále nezmenený, NHL 19 priniesla opäť niečo nové a odstránila niektoré neduhy, ktoré trápili minulé ročníky.

Z noviniek sa obzvlášť hodí vyzdvihnúť nová technológia korčuľovania Real Player Motion a vylepšený kolízny systém. Taktiež aj zábavný režim World of Chel, v ktorom si každý hráč príde na svoje. Aktuálny ročník série NHL s číslovkou 19 tak môžem odporučiť ako novým, tak i ostrieľaným hráčom, avšak rozhodne od neho neočakávajte od neho revolúciu. Skôr ide o štandardnú evolúciu značky, pričom naozaj výrazných zmien sme sa znova nedočkali. Aj napriek menšej stagnácii je však NHL 19 naozaj kvalitným virtuálnym hokejovým zážitkom, ktorému určite pomáha aj to, že na trhu aktuálne nemá žiadnu konkurenciu. Tak či tak, ak sa do neho rozhodnete vstúpiť, faktom je, že sa určite nebudete nudiť.

NHL 19 - Späť na ľadovú plochu
Nový ročník série NHL so sebou opäť priniesol niekoľko noviniek, ako nový kolízny systém, vylepšené pohyby hráčov, či rybníkový režim World Of Chel, ktorý dokáže patrične zabaviť a fanúšikov len tak neomrzí. NHL 19 tak i naďalej zostáva najlepším herným hokejom, no je tomu tak aj preto, že žiadnu konkurenciu jednoducho nemá.
  • Vylepšený kolízny systém
  • Zapracovanie technológie Real Player Motion
  • Režim World Of Chel