Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall – Civilizačná horská dráha Róbert Hagan 16. marca 2018 Recenzie História je plná ríši, ktoré sa v niektorých bodoch zdali nezničiteľné a zdalo sa, že tu budú na veky. No dobré časy pominú a aj najmocnejšie národy končia v ruinách. Zlatú éru kultúry a vojenské úspechy strieda dekadencia a rozpad. Ich časti sa oddeľujú aby sa stáli sami sebe pánom. Túto dynamiku sa Firaxis rozhodli preniesť aj na monitory našich počítačov. Vitajte v Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall. Recenzovaná verzia: PC Civilizácia, je herná séria, ktorú nie je nutné hráčom výraznejšie predstavovať. Aj v súčastnosti ide o zďaleka najpopulárnejšiu ťahovú 4X strategickú značku na trhu. Aktuálne ju má na starosti štúdio Firaxis Games, ktoré je známe aj taktickou ťahovou sériou XCOM. V sérii Civilization sa chopíte jedného zo svetových národov a naprieč vekmi sa snažíte preň dosiahnuť nesmrteľnosť. Rise and Fall je najnovším prírastkom do série – prvá expanzia pre šiesty diel série, ktorý vyšiel v 2016. Presvedčí tých, čo doteraz váhali opustiť stále veľmi populárny piaty diel aby dali šancu novej krvi? Poďme pekne od najväčšej ryby v mori expanzie, vďaka ktorej nesie meno Rise and Fall. Tou sú civilizačné doby. Celý priebeh hry je rozdelený na viacero období – od staroveku, cez klasické obdobie, stredovek a renesanciu až do budúcnosti. Behom týchto období zbierajú jednotlivé civilizácie “body éry”. Keď nastane prechod do nového obdobia, tieto sa vyhodnotia a civilizácia ako celok vstúpi do jednej z troch dôb. Pri malom počte bodov je to doba temna, ktorá oslabuje konzistenciu civilizácie, no zároveň dáva možnosti ako sa vrátiť do hry silnejší než predtým. Klasická normálna doba prichádza bez silných bonusov, či debuffov. Nakoniec zlatá doba zvyšuje vplyv civilizácie a umožňuje vybrať si silný bonus. Body éry sa získavajú za rôzne interakcie s hrou a jej účastníkmi. Objavenie civilizácie, nájdenie kmeňa, prilákanie veľkej osobnosti, či postavenie unikátnej jednotky alebo vylepšenia. Jedným z ich hlavných príjmov sú aj takzvané dedikácie. Na začiatku jednotlivých období si hráč zvolí, čomu z vybratých možností sa chce venovať a za ich plnenie získava bodíky. Je dôležité podotknúť, že takéto dedikácie je možné urobiť len v dobe temna a normálnej dobe. Zlatá doba ponúka iný typ dedikácii – nie sú za ne body, no ponúkajú silný bonus. Takto je zároveň zamedzené tomu, aby sa civilizácie v zlatej dobe nedostali do “snowballu”, keďže udržať si ju bez zdroja bodov z dedikácii je veľmi náročné. V mojej prvej hre v expanzii sa mi dokonca podarilo prejsť zo zlatej doby priamo do doby temna. No raz z doby temna priamo do doby… heroickej? Áno, v Rise and Fall sa nachádza ešte jedná doba, zvaná heroická. Jedná sa v podstate o výrazne silnejšiu obdobu zlatej éry a je jedným z hlavných nástrojov, ako obrátiť dobu temna vo svoj prospech. Pokiaľ totiž v dobe temna získate dostatok bodíkov na dosiahnutie zlatej doby, budete namiesto nej odmenení dobou mýtickou – čo v praxi znamená, že si môžete zvoliť tri dedikácie namiesto jednej. Tri mocné bonusy zo štyroch možností. Okrem toho, pokiaľ ste v dobe temna máte prístup aj k silným politickým kartám, ktoré však majú so sebou zviazané “ale”. Napríklad, výrazne zvýšenie sily svojich armád, ale jednotky sa nemôžu liečiť mimo domovského územia. Pokiaľ nemáte záujem o žiadny z bonusov, či nechcete žiadne z ich ale, môžete ich pokojne ignorovať, čo je škoda. Každý jeden zisk bodov éry je zapísaný na štýlovej obrazovke nazvanej Časová os. Tu si môžete pozrieť históriu svojej civilizácie v príjemnom grafickom štýle. Je to asi môj najobľúbenejší prvok v Rise and Fall. Ďalšou novou mechanikou v Rise and Fall, ktorá je výrazným spôsobom napojená aj na systém dôb, je lojalita. Každé mesto má teraz túto novú štatistiku, ktorá hovorí o tom, akú silnú kontrolu nad ním má jeho civilizácia. Ak klesne príliš nízko, môže sa stať, že mesto sa vzbúri a opustí materskú civilizáciu, pričom pokiaľ naň pokračuje vplyv od iného národa, môže sa stať, že sa pridá k nemu. Lojalita je generovaná mestami, ktoré produkujú nátlak. Momentálny stav lojality je zobrazený na samostatnom móde mapy, no základné informácie je vidieť aj pri bežnom zobrazení. Pokiaľ niekto nehrá so zavretými očami, bude o strate lojality v meste upozornený dostatočný čas dopredu, aby sa s tým pokúsil niečo urobiť. Naviazanie na lojalitu na mechaniku dôb je pomerne priamočiare. Behom doby temna sa generuje nátlak menej, behom zlatej doby viac. Je tak jednoduchšie o mesto prísť/získať nové mesto skrz nátlak lojality – obzvlášť pokiaľ váš sused práve prežíva dobu temna. Mechanika straty miest nevojenským spôsobom je medzi hráčmi rozdeľujúca téma. Niektorí ju neznášajú, iní si myslia, že to oživuje hru, je len na vás, na ktorej strane ste. Z mojich skúsenosti však nie je veľký problém lojalitu udržať a mestá nemenia často majiteľov. Umelá inteligencia je však občas problematická a behom mojich hier o niekoľko miest takto prišli. V každom prípade, jedná sa o lepší systém než v prípade Civilization V, kde mesto v náhodnú chvíľu pri nízkom globálnom šťastí prešlo náhodné mesto pod susedský národ. Na lojalitu je naviazaný ďalší dôležitý systém, ktorý prišiel v expanzii – guvernéri. Tých je možné najať a usadiť do zvoleného mesta, kde jednak zvyšujú lojalitu a poskytujú špeciálne bonusy. V hre je sedem guvernérov, pričom každý z nich ponúka špecifické bonusy unikátne pre neho. Body na zakúpenie guvernérov sa získavajú pomocou “civic” stromu. Tie je možné minúť buď na získanie nového guvernéra, alebo na zlepšenie schopnosti existujúceho. Keďže guvernéri majú vlastne stromy povýšenia, dá sa pomocou nich špecializovať svoju civilizáciu a získavať tak bonusy z toho, čo vám ide najlepšie. Čo sa týka bonusu k lojalite, stratiť kontrolu nad mestom kde je guvernér je veľmi náročné, čiže pôsobia aj ako veľmi efektívna obrana proti tejto možnosti. Ďalšie zmeny sa týkajú napríklad užívateľského rozhrania. Karta mesta je prehľadnejšia a ponúka viac informácii, pričom prejdenie myšou na jednotlivé jej časti ukáže relevantné detaily. Obrazovka diplomacie bola taktiež prerobená a je celkovo prehľadnejšia. Navyše sme sa dočkali aj novinky v podobe aliancií. Tie je možné zamerať na konkrétnu oblasť a časom levelovať pre lepšie a lepšie bonusy. Je tak možné vytvoriť ekonomickú alianciu pre lepší príjem z obchodných ciest, vojenskú alianciu pre obranu, či vedeckú alianciu pre rýchlejší postup technologickým stromom. Celkom zaujímavá novinka, no celkovo slabá AI jej využitiu veľmi neprospieva. Mimoriadne situácie sú ďalším pokusom o vytvorenie viac dynamických hier. Sú to situácie, ktoré vznikajú v prípadoch, keď jedna z civilizácii urobí krok, ktorý výrazne ohrozuje rovnováhu síl na mape. Ovládnutie mestského štátu, konvertovanie náboženského centra inej viery alebo zhodenie atómovej bomby, sú prípady hodné takejto koalície. Pri zvolaní mimoriadnej situácie dostanú civilizácie možnosť pridať sa, alebo odmietnuť svoju účasť. Následne je stanovený cieľ a časový limit na jeho splnenie, pričom týmto spôsobom sa dajú získať veľmi pekné bonusy. Pokiaľ sa však cieľ mimoriadnej situácie ubráni útoku, získa bonus on. Osobne by som však v tejto oblasti videl priestor na zlepšenie. Možnosť rokovania o pripojení a aspoň mierne rozšírenie časového limitu by rozhodne nebolo na škodu. Nie je totiž pekné, keď sa pridáte do mimoriadnej situácie, len aby ste zistili, že ste na to sami, keďže ostatné národy odmietli. A sami cieľ nesplníte, tak ste práve nahrali do karát vášmu rivalovi a urobili jeho cestu za víťazstvom oveľa jednoduchšou. Môj pocit z tejto novinky je teda zmiešaný. Obzvlášť, keď vezmeme do úvahy, že aj keď sa AI pridá, tak nie vždy prispeje k spoločnému úsiliu – čo je hádam ešte horšie, keďže odmena cieľa mimoriadnej situácie pri výhre závisí od počtu účastníkov proti nemu. Potom tu máme klasické prídavky ako viac civilizácii, či nové divy a jednotky. Celkovo ich pribudlo 8 a navyše si Firaxis spomenul, že India ponúka 4000 rokov histórie a bolo by dobré ku Ghandimu pridať nového vodcu z tohto bohatého historického pozadia. Novými prírastkami do rodiny sú kanadský prvý národ Cree, Gruzínsko pod kráľovnou Tamar, čílski domorodci Mapuche a Škóti z ostrova Veľkej Británie. Z predchádzajúcich dielov sa vracajú i Kórejci, Holanďania, Mongoli a Zulu a tí so sebou prinášajú závan čerstvého vzduchu a variabilitu. Osobne mám najväčšiu radosť, že sa do hry vrátili holandské poldre, na ktoré je vždy radosť sa pozerať. Celkovo si myslím, že Rise and Fall sa dá označiť za cestu správnym smerom. Novinky prinášajú viac možností ako špecializovať svoj národ a ako neho vytiahnuť čo najviac, zatiaľ čo mechanika dôb a mimoriadne situácie prinášajú viac dynamiky. I keď je pravdou, že druhá menovaná má svoje problémy. Pozitívne hodnotím i zlepšenia užívateľského rozhrania a aj jeho naviazanie na doby. Pri temnej dobe sa všetko stmaví, zatiaľ čo pri zlatej dostanete pozlátenú hornú lištu a rozsvietené tlačidlo konca ťahu. Na takýchto detailoch si Firaxis dal záležať. Lojalita je hop alebo trop a s guvernérmi interagujete len raz za čas. Prináša teda expanzia naozaj zásadné zmeny, alebo nie? Je pravdou, že mnohé z nich síce znejú zaujímavo, no vo výsledku až tak výrazne nemenia základnú skúsenosť. Hoci tu nie sú žiadne významné prešľapy, chýba tu akýsi “gamechanger”. Najbližšie k nemu majú spomínané doby, ktoré sú celkovo výborným prvkom, no tiež toho nemenia až tak veľa. Rise and Fall je dobrým prídavkom a prakticky všetko, čo pridáva, hru v nejakom zmysle vylepšuje. Je však otázne, či sa oplatí za sumu, ktorú zaň Firaxis pýta. Pokiaľ sa cena rozšírenia sa dostane na príjemnejšiu hranicu, potom nie je problém ju odporúčať. Pre tých, čo momentálne preferujú Civilization V však zrejme nebude dostatočným dôvodom na prechod na novšiu hru. Tých, čo od najnovšieho dielu série odrádza najmä slabá AI, sa v Rise and Fall v tomto smere nedočkajú žiadneho vylepšenia. Pokiaľ však náhodou už teraz plánujete kúpu kompletnej edície behom niekoľkých rokov, môžete byť spokojní, pretože Civilization VI hýbe správnym smerom. I keď trocha pomalšie. Hru na recenziu poskytla spoločnosť Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall - Civilizačná horská dráhaSid Meier's Civilization VI: Rise and Fall je celkovo vítaným prídavkom do hry a vo viacerých ohľadoch ju zaujímavo rozširuje. Jej najväčším nedostatkom je, že aj napriek pomerne rozsiahlym novinkám sa hrá až prekvapivo identicky ako pôvodná hra.PozitívaPrídavok dôb s peknou časovou osouVylepšenie prehľadnosti karty mestaCelkové zväčšenie dynamiky a možností zamerania svojej civilizácieNegatívaAI je stále slabáNapriek rozsahu zmien majú na hrateľnosť väčšinu času prekvapivo malý dopadLojalita a strata kontroly miest sa nemusí páčiť každému2018-03-1670%Celkové skóreHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!