Aven Colony – Staňte sa guvernérom mimozemskej kolónie Róbert Hagan 24. augusta 2017 Recenzie Bolo vašim snom skúmať možnosti ľudskej civilizácie, osídľovať neznáme prostredie a vytvoriť prosperujúcu mimozemskú kolóniu? Planéta Aven je miestom, ktoré vám umožní si tento sen splniť a popritom objaviť tajomstvá jej minulých obyvateľov. Dostanete sa do role guvernéra začínajúcej kolónie a je len na vás viesť ľudstvo do novej éry v Aven Colony. Recenzovaná verzia: PC Za budovateľskou stratégiou Aven Colony stojí texaské štúdio Mothership Entertainment skladajúce sa zo štyroch veteránov herného priemyslu. Tí sa môžu pochváliť prácou na tituloch ako Star Wars: Knights of the Old Republic, Fable 2 alebo Metroid Prime 3: Corruption. Aven Colony je ich prvým titulom v tejto zostave. Pod hrou je podpísané aj známe vydavateľstvo Team 17. Hneď po spustení hry musí byť každému jasné, že autori si dali na prezentácii záležať. Planéta Aven vyzerá na prvý pohľad naozaj parádne so svojim exotickým a cudzím prostredím. Skalné formácie zdobiace okraje údolia naplneného mimozemskou vegetáciou a akési vtáky pripomínajúce pterodaktyly lietajú vo vzduchu. Kochanie sa scenériou však musí ustúpiť nabok, keď vám hra pripomína povinnosti veliteľa misie poslanej založiť prvú funkčnú koloniálnu osadu. Aven Colony vás rýchlo zoznámi so situáciou a prostredníctvom vedľajších misii vás naviguje prvými krokmi. Obstarávanie energie, farmárčenie, voda. To všetko sú základy, ktoré bude kolónia potrebovať a vašim cieľom je správne rozložiť suroviny, aby všetkého bolo dostatok. Zatiaľ čo sa bavíte na povrchu, na orbite planéty čaká loď plná ľudí dychtivých po tom, aby vám s vašou úlohou pomohli. K tomuto slúži imigračné stredisko, kam pravidelne bude prilietať loď s novými migrantami. Pokiaľ nebudete veľmi dobrým guvernérom, tak s nimi bude aj odlietať. Ďalšou interakciou s orbitom je obchod, kde sa jedná o prostú výmenu jednej suroviny za inú, ku ktorej možno nemáte tak jednoduchý prístup. Jedlo sa zaisťuje prostredníctvom fariem alebo skleníkov. Na výber je hneď z niekoľkých rôznych plodín: 7 dovezených zo Zeme vrátane melónov alebo jačmeňa a 5 pôvodom z vášho nového domova. Tieto sú buď určené na priamu konzumáciu, alebo ich je možné spracovať do nových produktov prostredníctvom mlynu alebo chemickej továrne. Nejedná sa o pritom o nič zložité – postavte výrobnú budovu a povedzte jej, čo vyrábať a pokiaľ bude mať potrebné suroviny, hneď sa do toho pustí. Týmto dvom budovám sekunduje ešte výskumné stredisko, ktoré sa ovláda podobne jednoducho naklikaním technológii, ktoré chcete vyskúmať. Problémom však je, že som nenašiel dôvod, prečo nezapnúť všetky výskumy naraz, aby sa odomkli pekne jeden po druhom. Vyklikanie výskumov tak pôsobí len ako nadbytočný mikromanažment. Ako kolóniu postupne rozrastáte, začnú sa postupne objavovať problémy, ktorým musíte čeliť. Prvým z nich je zima. Aven, podobne ako Zem, prechádza ročnými obdobiami. Väčšina roka nepredstavuje problém, no cez zimu sa zastaví produkcia plodín na farmách a aj solárne elektrárne majú nižšiu efektivitu. Je teda nutné sa dostatočne zásobovať – alebo postaviť sklenníky. Tie síce behom zimy produkujú len 50% jedla, čo cez leto, no vždy lepšie než 0% ako je tomu v prípade fariem. Ich nevýhodou je len, že sú troška drahšie a menšie, no nie je to zďaleka nič, čo by sa nedalo zvládnuť. Okrem zimy sa začnú objavovať aj čudné spóry a tzv. creep, ktoré infikujú ľudí, resp. budovy. Toto všetko znie dobre a mohlo by to ponúknuť zaujímavú výzvu – rozrastať kolóniu v nepriateľskom prostredí. Ale… Ako čoskoro zistíte, tieto hrozby až tak hrozivé vlastne nie sú. Kolonisti majú príslovie: „Nie je hrozba, ktorá by sa nedala vyriešiť inštaláciou plazmových kanónov,“ a tak aj je. Mohlo sa jednať o zaujímavý mix budovateľskej stratégie s tower defence žánrom, bohužiaľ, chýba tu akákoľvek hĺbka. Plazmový kanón je prvou a poslednou úrovňou obrany. Stačí zabezpečiť, že ich je dosť na správnych miestach a nič vás neohrozí. Aj keby sa jeden z cudzích organizmov náhodou dostal cez túto vrstvu obrany, stále nie je dôvod na paniku. Postavte nemocnicu alebo creep odstraňujúceho drona a je po probléme. Po úspešnom splnení prvej úlohy sa presunieme na novú lokáciu. Púštná časť planéty je plná podivných dier. Okrem inak sfarbeného prostredia sa však zdá, že je všetko po starom. Na výber máte tie isté farmy, tie isté produkty a musíte čeliť tým istým problémom ako v prvej misii, možno s miernou obmenou ako menej miesta pre farmárčenie. Tento trend sa, bohužiaľ, takmer behom celej kampane nezmení s výnimkou misie, kde dostanete prístup k expedíciám. Aj tie však trpia tým istým problémom ako zvyšok hry. Skrátka, chýba tu akákoľvek hĺbka. Prešli ste jednu misiu, už máte dostatok znalostí na to, ako prejsť ostatné a nič nové už viac-menej nepríde. Zistíte, že spomínané diery na púštnej planéte sú domovom obrovského červa, ktorý sa z času na čas vynorí. Na prvý pohľad vyzerá veľmi desivo, no keď sa objavil už po 20. raz a o 3 misie ďalej, tak ho prestanete vnímať, lebo vás i tak nijak neohrozuje. Pravidelne sa v kolónii koná referendum, kde sa volí guvernér. No všetko, čo potrebujete je udržať si šťastie obyvateľov nad 50%, čo nie je vôbec zložité. Obchod s orbitom sa sotva dá pokladať za obchod. Vyberáte si akurát z predvolených ponúk a obchodné centrum je tak v zásade len ďalšou výrobnou budovou, kde za jednu surovinu vyrobíte inú. Na každý problém existuje vždy jednoznačná odpoveď. Nemáte železo? Postavte ďalšiu baňu. Nemáte elektrinu? Elektráreň. Jedlo? Farmy. Hrozby? Kanóny. Ľudia sú nešťastní? Bar. Ako postupujete kampaňou, toto sa stáva viac a viac nápadným, že čoskoro začnete hru na najvyššej rýchlosti a na prípadné krízy zareagujete rýchlo a bez väčšej potreby rozmýšľať nad správnymi krokmi. Príbeh je jednoduchý a veľa nepridáva. Len občasné konverzácie medzi členmi expedície s prakticky žiadnym vplyvom na samotnú hru. Konverzácie síce môžu sem-tam zabaviť, no tým to hasne. Okrem príbehu je tu prítomný aj sandboxový mód, kde si môžete vygenerovať mapu v štýle jednej z misií. No úprimne, pokiaľ už prejdete kampaň, hra veľmi už čo ponúknuť nemá. Aven Colony nie je zlá hra. Myslím si však, že nemá veľa ponúknuť fanúšikom žánra, ktorí očakávajú určitú mieru hĺbky. Dá sa pri nej oddýchnuť i zabaviť a pozerať sa na rastúcu kolóniu vo farebnom prostredí cudzej planéty je naozaj skvelý pohľad. Neexistuje však žiadna väčšia výzva a myslím si, že len máloktorý hráč vydrží pri tejto hre dlhšie než 10-20 hodín kvôli nedostatku zmysluplného obsahu. Čo je naozaj škoda, lebo potenciál tu určite bol. Hru na recenziu poskytla spoločnosť Aven Colony – Staňte sa guvernérom mimozemskej kolónieAven Colony sa pokúsil skĺbiť budovateľskú stratégiu s trochou tower defence štýlu. Vo výsledku mu však chýba hĺbka na to, aby výrazne zaujal fanúšikov týchto žánrov.PozitívaVyzerá pekneOptimalizáciaOvládanieNegatívaChýba hĺbkaChýba výzvaChýba zmysluplná progresia2017-08-2460%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!