Fest Anča Game Days 2017 – Čo priniesol štvrtý ročník? Matty 3. júla 2017 Reportáž a Rozhovor, Rubriky Žilina koncom týždňa žila jubilejným desiatym ročníkom Medzinárodného festivalu animácie Fest Anča. Avšak okrem animovaných filmov si mohli herní fanúšikovia vychutnať aj štvrtý príspevok do už tradičnej sekcie Game Days. Tá prebiehala v dňoch 30.6-1.7.2017 klasicky v priestoroch Novej Synagógy a čiastočne i na Stanici Zárečie. A bolo sa na čo pozerať. Napokon, sám dramaturg sekcie sa nechal počuť, že k programu pristupuje zásadne vždy tak, akoby sa Game Days mali konať poslednýkrát a snaží sa ich zaplniť čo najhodnotnejšie. Na túto akciu sme upozorňovali len nedávno, no povedzme si niečo aj o tom, ako to prebiehalo v skutočnosti. Ani zďaleka som nestihol navštíviť a plnohodnotne podchytiť všetko, no i tak skúsim aspoň v krátkosti sformulovať svoje dojmy. Program bol rozdelený do dvoch dní, pričom všetko podstatné sa začalo diať v poobedňajších hodinách. Subjektívne sa mi zdal o niečo atraktívnejší piatkový program, avšak i sobotný mal niečo do seba. Počas oboch dní sme sa dočkali celkovo desiatich prednášok, kde prezentovali známi európski herní tvorcovia svoje diela, úskalia či zákonitosti tvorby počítačových hier. Okrem toho si mohli fanúšikovia užiť i dva tematicky ladené dokumenty. V piatok to bol český projekt New Game: Documentary Movie od Aleša Brunclíka, ktorý na vybraných projektoch zachytáva s akými ťažkosťami sa museli potýkať domáci vývojári v priebehu času. Bohužiaľ, všetci dobre vieme, že tvorba hier v našich podmienkach nie je úplne jednoduchá, no tento dokument môže slúžiť aj ako inšpirácia pre tých čo si to chcú skúsiť. Ľahké to však nemusí byť ani v zahraničí a o tom ste sa pre zmenu mohli presvedčiť v sobotnej snímke The Road to Eternity. Tá sa venovala náročnému vývoju oceňovanej hry Pillars of Eternity od uznávaného štúdia Obsidian Entertainment. Nebudem vymenovávať všetkých tvorcov, ktorých ste mohli stretnúť na prednáškach. Spomeniem napríklad Davida Fernándeza Huertu zo štúdia ustwo games (hit Monument Valley), Rakušana Mira Straku (úspešný Euclidean Lands) a v zastúpení nechýbala ani žena, konkrétne Rebekka Niederlander (FAR: Lone Sails). Akýmsi nepísaným highlightom však bolo vystúpenie Jaroslava Plachého zo štúdia Amanita Design (Machinarium, Botanicula, séria Samorost), ktorý mimoriadne vtipným spôsobom odprezentoval očakávanú novinku Chuchel. Aj keď boli prednášky doplňané prezentáciami v podstate zaujímavé a tvorcov ste sa mohli navyše i sami pýtať odpovede na otázky, čo vás zaujímali najviac, jeden menší handikap sa predsa len našiel. Áno, tušíte správne, pri mnohých z nich ste bez adekvátnej znalosti angličtiny nemali ani zďaleka šancu pochopiť všetko, o čom je reč. Síce si trúfam konštatovať, že väčšina mladých ľudí angličtinu ovláda aspoň na elementárnej úrovni, určite sa nájdu i takí, čo nie. Pre tých tento program zrejme nebude, tí ostatní ho však mohli užiť naplno a dozvedieť sa veľa zaujímavého. Pre začínajúcich vývojárov mohla byť dobrou školou aj Pitching Session, v rámci ktorého bolo pred porotou a publikom prezentovaných 10 hier z tridsiatky prihlásených projektov. Tým mohol niečo dať aj program nazvaný Skill Drill, pripravujúci záujemcov na dráhu herných vývojárov. Tak ako aj v minulosti, viaceré hry ste si mohli prakticky kedykoľvek vyskúšať na pristavených počítačoch – či už počas prednášok, alebo v prestávkach. Aké tituly ste si teda mohli vyskúšať? Fanúšikov určite musela potešiť aj prezentácia hotových hraní častí diela Amanity Design, Chuchel, ktorý sa zatiaľ javí viac než sľubne. Trochu horšou správou je, že podľa oficialneho vyjadrenia sa tejto humornej adventúry dočkáme až v prvom štvrťroku 2018. Osobne ma však viac zaujal nový projekt Marka Backlera a známej scenáristky Rhianny Pratchett (séria Tomb Raider), Lost Words, odohrávajúci sa na stránkach denníka. Ten by mal vyjsť ešte koncom tohto roku. Došlo i na pokračovanie first person logickej hry Q.U.B.E, ktorú viacerí prirovnávajú k známej sérii Portal, vizualne pôsobivý A Light in the Chorus využívajúci výhradne časticové efekty, prechádzku po dne vyschnutého oceánu vo FAR: Lone Sails, či poľský projekt My Memory of Us o priateľstve medzi chlapcom a dievčaťom. Tieto stále chystané tituly dopĺňala aj experimentálna akčná adventúra Future Unfolding od štúdia Spaces of Play, ktorá vyšla už v marci tohto roka. Pokiaľ si však myslíte, že to bolo všetko, čo ste mohli na Game Days zažiť, tak ste na omyle. Nechýbalo ani súťažné polnočné hranie, pričom záujemcovia si mohli vyskúšať svoje zručnosti v kontroverznom projekte Genital Jousting. Ak náhodou patríte k tej časti populácie, ktorá o ňom ešte nepočula, vedzte, že asi sa o hry zaujímate málo, no názov vám napovie viac než dosť. Samotné súťaženie som však nesledoval. Okrem toho ste sa mohli v rámci interaktívnej výstavy rannej tvorby hier z Československa nazvanej Piráti a pioneri vydať späť do minulosti do osemdesiatych rokov a viaceré staré kúsky si zahrať aj na pôvodnom hardvéri. Prítomný bol i legendárny Didaktik M. Akýmsi bonbónikom bola i sekcia Game Jam, kde vybrané tímy mali 48 hodín na naplánovanie a vytvorenie herného projektu a, samozrejme, aj na ich prezentáciu. Ak by vás zaujímali výsledky, v rámci Game Days Pitching Session si ocenenie za hru Zoja odniesli Ivan a Peťo Galdíkovci, pričom porote sa údajne páčilo, že ich projekt pôsobí dojkom atmosferickej cesty vďaka výnimočnému vizuálu a osobnémi zážitku. Game Days Pitching Session Special Mention zase získal titul Duschans Schulweg od Petra Račka. No a nakoniec, v spomínanom Game Jame uspel tím Pixel Federation s hrou Diet Struggle. Víťazi si každopádne zaslúžia uznanie. Boli tieto Game Days skutočne najlepšie? Ťažko povedať. Svoje čaro určite mali, no netrúfam si to jednoznačne zhodnotiť. Neboli to však moje prvé Game Days a subjektívne sa mi vidí, že programová štruktúra už bola v minulosti aj o niečo aktraktívnejšia. Lenže to je iba uhol pohľadu a v zásade platí, že program bol dostatočne nabitý a zaujímavý, o čom svedčil aj záujem návštevníkov. Uvidíme, s čím prídu organizátori o rok. Komentuj!