AMD RX Vega – architektúra, uniknuté špecifikácie a očakávaný výkon Daniel 9. mája 2017 Novinky AMD už plne testuje nástupcu Polarisu. Má niesť názov Greenland a má nastúpiť na trón AMD grafických kariet ešte v lete tohto roku. No informácií je pramálo a objavujú sa určité problémy s predprodukčnými vzorkami. Svetlo sveta však v uplynulých dňoch uzreli samotné špecifikácie karty Vega. Môžeme sa tak pozrieť na to, čo očakávať od novej generácie AMD grafických kariet. Architektúra Vega má niesť kompletne prepracovanú pamäťovú architektúru nazývanú high bandwidth cache (HBC), založenú na HBM2 pamäti. Táto HBC však nemusí byť nutne založená na HBM2 a u low-end GPU Greenland by mohli jej úlohu zastať GDDR5X pamäte. AMD si uvedomilo, že zatiaľ čo výpočetný výkon GPU a veľkosti hier rastú posledné roky exponenciálne, priepustnosť pamätí a ich veľkosť stúpa lineárne a sú tak väčšinou najslabším článkom samotného GPU. Preto sa snaží zameriať hlavne na stack pamäte. Mimochodom, zväčšujúca sa medzera vo výkone a pripustnosti pamätí už začína postihovať aj samotné CPU. Vidieť tak GPU s 16 GB HBC nebude nič zvláštne a GPU už nebudú musieť obetovať veľkosť pamätí kvôli miestu. Od spoločnosti ktorá ešte v roku 2015 považovala za high-end svoje GPU so 4 GB pamäte je to rozhodne veľký krok. S novým pamäťovým systémom prichádza aj nový controller, ktorý bude môcť riadiť tok dát medzi HBC, RAM a bližšie neurčenou flash pamäťou (možno SSD pamäť?). Každá z nich má totiž inú kapacitu a priepustnosť a grafická karta si bude môcť vybalancovať tasky s ohľadom na čo najväčšiu efektivitu. Nový controller zároveň zvyšuje maximálnu možnú veľkosť VRAM na 512TB. Tie znamenajú obrovský skok a veľké miesto pre rast fyzických pamätí. Zároveň je to krok bližšie k plnému nasadeniu HSA v podobe plne unifikovaného adresného priestoru. Ďalší problém, ktorý má nová architektúra riešiť, je zastaralý geometrický pipeline. V dnešnej dobe musí GPU vyfiltrovať cez všetky polygóny na scéne, aby nakoniec mohla vyrenderovať len tie, ktoré sa objavia pre kamerou. AMD chce využiť takzvaný primitive shader, ktorý je kombináciou vertex a fragment shaderu. So správnymi vedomosťami dokáže preskočiť nepotrebné polygóny neuveriteľnou rýchlosťou. Táto “správna vedomosť” však bude niečo, čo budú musieť do hier implementovať samotní vývojári. Špecifikácie a výkon V uplynulých dňoch sa objavili plné špecifikácie predprodukčného vzorku Radeon RX Vega karty na servere TechPowerUp. Je postavená na 14 nm výrobnom procese a obsahuje 4096 shading units taktovaných na 1 GHz (1.2 GHz v Boost móde), 256 TMU jednotiek, 64 ROP a má dosahovať výkon skoro 9,83 TFlops. TDP 225 W je síce veľa, no nie je to nič výnimočné pri high-end grafických kartách, hlavne od AMD. Karta bola vybavená 8 GB VRAM s priepustnosťou 512 GB/s. Mnohí budú zaskočení, že karta, ktorá sa má stať high-endom pre AMD zaostáva za GTX 1080, ktorá má náskok 5%. Nemusíte sa však báť. V hre je veľa neznámych premenných a zároveň nebola overená autenticita testov. Porovnávanie výkonu tak bude najobjektívnejšie až po vydaní karty, kedy budete vedieť presne akými testami karta prešla, bude sa testovať priamo produkčný kus a hlavne budú vydané ovládače, takže nás AMD môže ešte veľmi prekvapiť, keďže nové funkcie môžu karte v mnohom pomôcť. Každopádne prichádza na scénu nová generácia s novými štandardami, ktoré sa dúfajme stanú samozrejmosťou pre grafické karty v budúcnosti. AMD už raz prekvapilo so svojím Ryzenom a Vega do nového cyklu inovácií v AMD perfektne zapadá. Komentuj!