Mass Effect: Andromeda – Vitajte v novej galaxii Matty 11. apríla 2017 Recenzie Uplynulo už dlhých päť rokov, čo sme naposledy vstúpili do univerza Mass Effectu a dali posledné zbohom jej hlavnému protagonistovi, veliteľovi Shepardovi. Záver tretieho dielu síce budil po vydaní výrazné kontroverzie, no i tak niet pochýb o tom, že Mass Effect 3 bol vynikajúcim uzavretím pravdepodobne najlepšej space opery, aká sa kedy objavila na herných zariadeniach. Pokračovanie v ľubovoľnej podobe však bolo nevyhnutné a nakoniec sme sa ho aj dočkali. Obstojí Mass Effect: Andromeda zoči-voči Shepardovej trilógii? Recenzovaná verzia: PC Kým niektoré série chrlia pokračovania ako na bežiacom páse, BioWare si v prípade svojich hier dáva na čas. Aj napriek tomu nie sú ich posledné výsledky jednoznačne presvedčivé a svoje by o tom mohol povedať aj druhý a tretí diel série Dragon Age. Na legendy sa každopádne nadväzuje ťažko – očakávania fanúšikov sú vybičované na maximum a nie je jednoduché ich uspokojiť. No a na obrovské očakávania, a súčasne aj silnú konkurenciu, zrejme čiastočne doplatila aj Andromeda, hoci vo výsledku nie je vôbec zlou hrou. Ale o tom postupne. Dej je tentokrát situovaný do galaxie Andromeda, čo už napovedá aj samotný názov. Niekedy počas udalostí Mass Effectu 2 opustili vesmírne lode zložené zo všetkých dôležitých rás Mliečnu dráhu a vydali sa na viac než 600 rokov dlhú cestu do vzdialenej galaxie. Ich cieľom bolo osídliť nové a doposiaľ nepoznané svety. Tie však, pochopiteľne, skrývajú aj nové hrozby a už precitnutie vášho hrdinu z kryospánku má ďaleko od ideálu. Príchod ľudskej archy Hyperion hneď na úvod skomplikuje nielen nebezpečný vesmírny jav Scourge, ale aj následný kontakt s inteligentnou rasou Kett riadiacou sa heslom “najprv strieľaj a otázky neklaď vôbec“. A tým problémy nekončia, nakoľko ďalšie archy stále nehlásia svoj príchod, väčšina planét nie je obývateľná a chýba niekto, kto by našiel východisko z tejto situácie. Ako správne hádate, tým niekým a napísaným lídrom budete vy ako nový Pathfinder. Práve vašou úlohou bude nasmerovať kolonistov k novým začiatkom. Našťastie, Pathfinder nie je len obyčajný titul a mimo iné v sebe zahŕňa až symbiotickú spoluprácu s umelou inteligenciou, ktorá čo-to výrazne uľahčuje. Hneď na úvod si tradične zvolíte, či chcete hrať za muža, alebo ženu a vyberiete vášmu Ryderovi krstné meno a výzor. Následne vám hra pridelí súrodenca opačného pohlavia a hľadanie domova sa môže začať. Zápletka sa síce väčšinu času nesie v relatívne očakávanom duchu, kde nie je núdza ani o rôzne žánrové klišé, ale nejde jej uprieť istú funkčnosť. Hoci v zásade ponúka len klasickú BioWare šablónu, objaví sa aj pár menších prekvapení a vo fantasticky gradujúcom závere nie je núdza ani o náročné voľby a silné momenty. Príbehu možno trošku trvá, kým odhalí svoje prednosti, avšak keď spoločníci a iné dôležité postavy dostanú väčšiu hĺbku, dokáže vám to dostatočne vynahradiť. Hoci je hlavná kampaň naozaj kvalitná, jej dokončenie vám zaberie asi len okolo 20 hodín. V priamom porovnaní s predošlými dielmi to nie je vôbec málo, aj keď trošku zamrzí, že v rámci nej nemusíte vôbec navštíviť všetky prístupné lokácie. Súčasne však treba uznať, že dej ako taký v konečnom dôsledku nijako netrpí ani umelým naťahovaním, ani uponáhľanosťou. No pokiaľ si chcete pobyt v Andromede o niečo viac predĺžiť, k dispozícii je aj dostatok vedľajšieho obsahu. Ten by vám mal vystačiť na dlhé a dlhé hodiny a to aj napriek tomu, že planét, ktoré môžete reálne navštíviť, je v skutočnosti iba zopár. V štúdiu pritom pôvodne zvažovali aj procedurálne generovaný obsah v štýle No Man´s Sky, no napokon sa rozhodli uprednostniť kvalitu. Osobne to hodnotím ako správny krok. Tak ako v predošlých dieloch, na galaktickej mape sa vám postupne objavujú rôzne systémy a ich planéty. I keď je väčšina neobývateľná, mnohé z nich skrývajú rôzne anomálie, ktoré sú vám rozhodne k úžitku. Tie planéty, na ktoré môžete zostúpiť, sú dostatočne rozmanité a vládnu na nich odlišné klimatické podmienky – niekde vás bude trápiť radiácia, niekde chlad, inde neznesiteľné horúčavy. Väčšina z nich vyniká aj rozlohou a ak by ste sa chceli čisto hypoteticky dostať z jedného konca mapy na druhý, pešo by vám to asi chvíľu trvalo. To však našťastie nemusíte skúšať, nakoľko za týmto účelom vám bude slúžiť terénne vozidlo Nomad. To sa dá zjednodušene popísať ako vylepšená verzia Maka z jednotky a obľúbite si ho takmer ihneď. Ak sa budete niekedy potrebovať rýchlo dostať do zle prístupných miest a nebude vám na to stačiť ani váš jetpack, jeho pomoc iba oceníte. Nehovoriac o tom, že neskôr si ho môžete ešte viac vylepšiť. V priebehu hry budete neustále pendlovať medzi samotnými planétami a menšími hubmi, kde môžete naberať a plniť jednotlivé úlohy. O ne skutočne nie je núdza, pričom sympatické je, že mnohé z nich priamo dopĺňajú zápletku, či aspoň poodhaľujú viac o svete, alebo o jeho kolonistoch. Poteší i to, že niektoré z nich sa odohrávajú naprieč rôznymi svetmi a to vrátane galaktickej mapy, respektíve, že vybrané z nich majú nepriamy dopad na celkový vývoj. Zakladanie kolónií je taktiež podmienené sériou konkrétnych questov a zabaviť vedia aj v rozumnej miere opakujúce sa činnosti ako čistenie kettských základní, riešenie hádaniek vo vaultoch, či ničenie obrích Architektov. Väčšina týchto úloh plní čo sa od nich očakáva a jediný menší problém sa tak môže skrývať v kolónke Additional Tasks. Tam totiž môžete takmer naisto počítať s jednoduchým skenovaním, aktivovaním majákov, zbieraním medicínskych balíčkov, ničením zariadení a podobne. Je pravdou, že niečo podobné bolo i v prvom Mass Effecte a tu to dáva o niečo väčší zmysel, nakoľko hráte za prieskumníka, ktorý sa ocitol v cudzom prostredí. Lenže beztak to pôsobí ako obyčajné vyplňovanie času, pričom k riešeniu vás občas nenavádza ani mapa. BioWare sa pritom nechali počuť, že sa pri zostavovaní vedľajších questov snažili priamo inšpirovať tretím Zaklínačom od svojich poľských kolegov CD Projekt RED. Ten však nikdy neobsahoval nič podobné a ich tvrdenie pôsobí v tomto kontexte predsa len trochu bizarne. The Witcher 3: Wild Hunt bol v tejto oblasti celkovo prepracovanejší, no existuje vôbec hra, ktorá by sa mu v tomto vôbec dokázala vyrovnať? Momentálne asi nie. Prieskum neznámych svetov má pritom svoje čaro, čomu do istej miery pomáha aj podmanivý vizuál. Hra beží na engine Frostbite a grafická stránka je naozaj vynikajúca. PC verzia má oproti konzolovým ešte o niečo navrch a neustále sa tak môžete kochať krásnymi scenériami a pôsobivými grafickými efektami. Paradoxne, animácie v cutscénach sú na tom z nejakého dôvodu o dosť slabšie a pohľad na ľudské tváre, či pohyby postáv nie je vždy príjemný. Niečo sa podarilo vylepšiť v prvej várke patchov, no stále to nie je úplne ono. S tým nepriamo súvisí i to, že nie je úplne jednoduché vytvoriť si naozaj dobre vyzerajúceho hlavného hrdinu. Preddefinované modely totiž nie sú veľmi prepracované a z priloženého editora je jednoznačne cítiť nedostatok možností. Mimozemské postavy ako Salariani, či Turiani našťastie dopadli o poznanie lepšie ako ľudia a pôsobia oveľa prirodzenejšie. Hudba ako taká síce nedosahuje kvalít predošlých dielov, ale občas dokáže slušne rozpumpovať adrenalín v žilách, či zaujať kvalitnejšími melódiami. Najsilnejším prvkom hry je prekvapivo súbojový systém. Prekvapivo, lebo BioWare v tejto zložke nikdy vyložene nevynikalo. Už prvý Mass Effect mal rezervy a citeľne lepšia dvojka, či trojka sa pre zmenu uchyľovali výhradne ku koridorovej, či arénovej akcii založenej na cover systéme. Cover systém je pochopiteľne prítomný aj tu, hoci vaša postava ide tentokrát po vzore prvého dielu do krytu automaticky. Zásadný rozdiel je však v celkovej dynamike. Tá je na omnoho vyššej úrovni ako kedykoľvek predtým. Radikálne ju zvyšuje nielen ničiteľnosť krytov, ale aj využitie vášho jetpacku v boji. Nielenže sa tak môžete behom prestreliek udržať mimo dosah vybraných nepriateľov, ale útokom sa môžete vyhýbať aj vo vzduchu. Tieto vylepšenia naplno oceníte buď pri vyšších obtiažnostiach, alebo pri mimoriadne chytľavom multiplayeri. Boje sú skrátka zábava, ktorú ešte viac podporuje vylepšený systém voľby tried. Triedu si tentokrát nevolíte na začiatku, ale body získané levelovaním investujete do toho, čo sa vám najviac hodí. Môžete si tak vylepšiť na maximum svoje schopnosti vojaka, no taktiež môžete byť mixom biotika a technika. Váš postup si naviac môžete kedykoľvek zresetovať za neustále sa zvyšujúci poplatok a vybrať si inú cestu. To už zaváňa istým zjednodušovaním, no faktom je, že tento krok iba prispieva k väčšej variabilite súbojov v rámci jednej hry. Na to, aby ste obstáli v náročných bojoch, pochopiteľne potrebujete aj adekvátne vybavenie. To môžete získavať rôznymi spôsobmi a nechýba ani možnosť kúpiť si ho od obchodníkov, alebo si ho vyrobiť. Ak chcete využiť služby obchodníkov, tak musíte vlastniť aj dostatok kreditov. Tie môžete získať cez niektoré questy, predávaním nepotrebných vecí, ale aj zasielaním vašich tímov na operácie, čo však zaberá istý čas. No ak túžite vlastniť skutočne najlepšie vybavenie, to si musíte vyskúmať a vytvoriť vlastnoručne. Na to potrebujete v prvom rade výskumné dáta a tie sa dajú získať napríklad aj neustálym skenovaním okolia. Za účelom výroby musíte pre zmenu získavať rôzne suroviny a to či už priamo na planétach, na galaktickej mape, alebo od obchodníkov. Vami vytváranú zbraň či kus brnenia si môžete následne doplniť silnými augmentáciami, pomenovať ju vlastným názvom a dodatočne modifikovať. Crafting je z hľadiska princípu jednoduchý, no súčasne dostatočne komplexný a uspokojivý. Možností, ktoré Andromeda ponúka, je naozaj veľa a ani zďaleka som nepopísal všetky. Prítomné je tu viac-menej všetko, čo máte radi z iných BioWare hier a hrateľnosť je vďaka tomu značne variabilná. Bohužiaľ, ako už býva nepísaným pravidlom, ukočírovať takéto veľké kolosy do ideálneho technického stavu je naozaj problematické. Nejde ani tak o samotnú optimalizáciu, nakoľko tá je výborná a Andromedu bez problémov rozbehnete aj na starších zariadeniach. Nie najlepšie animácie som už spomínal a k nim sa pridávajú aj rôzne bugy spočívajúce či už v občasnom zasekávaní v priestore, komplikáciách pri riešení menších questov, či v tom, že vám z ničoho nič prestane hrať hudba. Autori mali pritom vďaka viacerým odkladom dostatok času, takže tu sa, pravdepodobne, prejavila menšia skúsenosť montrealskej pobočky BioWare, pre ktorú je to prvý veľký projekt. Na ich obranu však treba priznať, že nič z toho naozaj výrazne nezasahuje do hrateľnosti a všetko sa dá postupom času opraviť. Lenže tie chyby tu skrátka sú a výsledný dojem predsa len trochu zrážajú. Osobne by som privítal aj menej komplikované užívateľské rozhranie, ale dá sa naň zvyknúť. Mass Effect: Andromeda budí ešte silnejšie kontroverzie ako záver Mass Effect 3 a prijatie u verejnosti je viac než rozporuplné. Trochu neprávom, lebo i napriek určitým nedostatkom je z nej stále cítiť dostatok zápalu a talentu jej tvorcov. Ide o skutočne masívny kolos s mnohými nepopierateľnými kladmi a čím ďalej ste v hre, tým viac vás dokáže baviť. Je tak iba na vás, či sa do nej naozaj ponoríte, alebo ju, ako mnohí, odsúdite vopred na základe viac-menej povrchných nedostatkov. Kvalita pôvodnej trilógie ostáva neprekonaná, ale základy, na ktorých Andromeda stavia, sú pomerne sľubné. Ďalšia budúcnosť série nevyzerá vôbec zle. Mass Effect: Andromeda - Vitajte v novej galaxiiMass Effect: Andromeda možno nepredstavuje bezchybný návrat do známeho sveta, no vo svojom vlastnom subžánri beztak nemá reálnu konkurenciu. Aj ako prvý diel novej série s menšími výhradami obstojí, len mu musíte dať skutočne šancu to dokázať.PozitívaJe to Mass Effect so všetkým, čo k tomu patríVynikajúci súbojový systémDokáže zabaviť na dlhé hodinyNegatívaBugy a rôzne menšie technické nedostatkyNiektoré vedľajšie questy iba vyplňujú čas2017-04-1190%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (3 Hlasy)95%Komentuj!