Kickstarter umožňuje vzniknúť hrám, ktoré by sme inak nikdy neuvideli. Jedným z takýchto prípadov je aj hra The Dwarves, taktické RPG od vývojárov z KING Art. Ich prvotný nástrel vyzeral sľubne, ale ako je na tom finálny produkt?

Vývojári zo štúdia KING Art majú za sebou pomerne slušnú históriu. Ich počin The Raven – Legacy of a Master Thief a adventúrna séria The Book of Unwritten Tales zaznamenali pozitívne ohlasy. V rámci žánru RPG však nie sú až tak skúsení, takže som k tejto hre pristupoval opatrne. Ich crowdfundingová kampaň bola síce úspešná, ale držali sa v nej pomerne pri zemi.

The Dwarves je hernou adaptáciou rovnomennej knižnej predlohy od Markusa Heitza. Príbeh má údajne prerozprávať celý dej prvej knihy. Ja som predlohu nečítal, aspoň som však mohol posúdiť, ako hra pôsobí na knihou nedotknutého diváka. Aj bez akýchkoľvek znalostí som bol schopný pochopiť príbeh a vychutnať si ho bez pocitu, že mi niečo uniká. Zo začiatku si to síce vyžadovalo pozornejšie sledovanie rozhovorov, ale nakoniec som bol odmenený výborným fantasy príbehom.

Hra sleduje kroky neznámeho trpaslíka menom Tungdil. Ten musí zhodou okolností zachrániť jeho rodnú krajinu Girdlegard po vpáde orkov a temných elfov. Znie to síce ako veľké klišé, ale nudiť sa nebudete. Jeho podanie je totiž dostatočne zaujímavé. Vaše kroky bude často komentovať aj rozprávač s príjemným ženským hlasom, ktorý sa ozve na viacerých miestach a spolu s dialógmi poskytuje naozaj dostatok textu na čítanie. Postup hrou vám spríjemňujú aj vaši spolubojovníci. Väčšina z nich mi prišla zaujímavá a ich charaktery boli vykreslené dostatočne verne. Aj vďaka nim som sa dokázal hlbšie vcítiť do celého príbehu. Jeho základná kostra je nemenná, v rámci hrania však narazíte na niekoľko vedľajších úloh alebo udalostí. Tu sa môžete rozhodovať rôzne a na základe vašich (ne)činov sa môže daná situácia posunúť viacerými smermi.

dwarves_4

Herná náplň využíva prvky viacerých žánrov. V prvom rade, po krajine budete postupovať na taktickej mape. Tá pripomína stolnú hru, pretože všetky prvky sú v nej zobrazené virtuálnymi figúrkami. Vaša partia sa môže pohybovať po presne daných cestách, ktoré spájajú jednotlivé uzly na mape. Na niektorom je dedina, inde iba les alebo holá pláň. Okrem toho sa po nej pohybujú napríklad aj rabujúce hordy orkov. Vy sa tak môžete zahrať na hrdinov a rozprášiť ich rady, prípadne ich radšej obísť a vyhnúť sa problémom. Pri prechode do vybraných častí sveta sa hra presunie do adventúrneho režimu. S vašou postavou tak môžete preskúmať danú oblasť, čo vám niekedy odhalí nový predmet. Tento režim je však značne zjednodušený a v hre sa vyskytuje iba ojedinele, takže aj odporcom adventúr príde znesiteľný.

Keď sa však konečne dostanete do súboja, hra sa prepne do taktického režimu. V ňom si môžete z vašej partie vybrať troch spolubojovníkov, s ktorými budete masakrovať nepriateľské hordy. Vaši hrdinovia automaticky útočia po nepriateľoch, avšak každý z nich má miesto pre 3 špeciálne akcie. Tie sú oveľa účinnejšie a jedným švihom sekery tak môžete pripraviť o hlavy aj viacerých zelenokožcov. Potom sa však musia niekoľko sekúnd nabíjať. Každá použitá akcia vám navyše uberie vaše akčné body a tie sa vám budú vracať iba pomaly, prípadne pri zabití nepriateľa. Kedykoľvek máte možnosť hru zastaviť a rozdať príkazy vašim zverencom. To je často potrebné, pretože potom sú súboje jednoduchšie a rýchlejšie ich zvládnete. Taktiež sa vyvarujete nepríjemným sekom do vlastných radov – každá schopnosť totiž môže zraniť aj vašich zverencov.

dwarves_1

V súbojoch však odhalíte aj slabiny hry. Postavy sú autonómne a často sa rozbehnú do bojovej vravy aj bez toho, aby ste im vydali rozkaz. Chýbali mi pokyny typu “Stoj”, “Bráň sa” a podobne, aby som nemusel stále manuálne vracať hrdinov späť do línie. Niekedy nedáva zmysel nastavený formát štyroch bojovníkov, keďže príbehovo sa na danom mieste nachádzate všetci. Po prepnutí na súboj však všetci nevybraní hrdinovia iba zmiznú a vám to akurát naruší atmosféru.

Taktiež niekedy neviete, čo presne máte urobiť. V niektorých misiách sa musíte dostať na vybrané miesto, avšak vy ho dlhú dobu nevidíte a môžete sa tak prebojovať na slepý koniec mapy. Chýba vám totiž možnosť slobodne hýbať s kamerou. Tá je zafixovaná na vybranú postavu a môžete s ňou akurát rotovať. Pri tom vás bude hnevať aj fakt, že v úzkych koridoroch môže pokojne zaplávať do textúry a vy tak budete vidieť holé skaly. To sa stáva aj pri zmene postavy a vy musíte vždy ručne upraviť pohľad tak, aby ste videli aspoň niečo.

dwarves_3

Vývoj hrdinov je značne zjednodušený. Pre jednotlivé postavy môžete nanajvýš na každej druhej úrovni vybrať jednu z dvoch schopností. Mne osobne takýto zjednodušený systém nevadí, avšak mnohým hráčom môže prísť až príliš banálny. Inventár takmer neexistuje – každej postave môžete pred súbojom vybrať iba jeden predmet, ktorý bude používať. Ten často poskytuje zlepšenie vlastností na krátku chvíľu, napríklad vám dvojnásobne zvýši udelené poškodenie. V hre ich nie je veľa a nie sú ničím zaujímavé.

Technická stránka hry je našťastie obstojná. Graficky rozhodne nepatrí medzi špičku, ako menší titul však svojou grafickou štylizáciou neurazí. Až do pokročilého štádia hry som nenarazil na žiadne bugy. Iba ku koncu sa mi občas stalo, že predmet nešiel aktivovať počas súboja a podobné drobnosti, takže za toto musím autorov pochváliť. Po zvukovej stránke je na tom hra veľmi dobre. Soundtrack mi prišiel chytľavý a správne atmosférický, či už sa jednalo o plánovanie akcií na strategickej mape, alebo o zabíjanie orkov v súbojoch. Dabing bol taktiež na veľmi dobrej úrovni.

dwarves_5

V hre celkovo strávite okolo 10 hodín. Navyše je tu priestor pre opätovné hranie, nakoľko vaše rozhodnutia môžu zmeniť hneď niekoľko situácií. Taktiež si môžete obmeniť svojich spolubojovníkov. Je ich totiž vyše 10 a keďže do súboja môžete ísť iba štyria, zďaleka si neužijete všetkých. Herná náplň je dostatočne zaujímavá a cítiť, že herná doba je nastavená tak akurát, aby ste sa nezačali nudiť a aby vám každý úkon v hre prišiel zmysluplný. V poslednej hodine už totiž hra pôsobila trochu unáhlene a začal som rozmýšľať, či autorom dochádzal čas alebo je to zámer.

Celkovo som si The Dwarves užil. Môže za to hlavne príbeh a vedľajšie postavy vášho putovania. Herná náplň mi prišla pomerne pestrá, aj keď v žiadnom aspekte nešla príliš do hĺbky. Z hľadiska žánru RPG ponúka iba málo možností, čo môže odradiť skúsenejších hráčov. Hranie vám však bude odsýpať rýchlo aj vďaka skvelej hudbe a absencii bugov. Ako adaptácia knihy sú však The Dwarves pomerne sviežou záležitosťou a žiadny veľký fanúšik fantasy by si ju nemal nechať ujsť.

thq-nordic-logo

The Dwarves - Pivo, brada a smradľavý syr
The Dwarves je vydarená záležitosť o epickom putovaní za záchranou sveta. Počas hrania narazíte na hromadu drobností, trochu kaziacich zážitok, ako jednoduché herné mechanizmy alebo vývoj postavy. Slušný príbeh a hudba vás však udržia v pozornosti až do konca.
  • soundtrack
  • príbeh a vedľajšie postavy
  • pestrá herná náplň