PlayStation VR – Test virtuálnej reality Martin Kubeš 16. novembra 2016 Preview a Dojmy, Rubriky Virtuálna realita je pojem, ktorý sa v hernom biznise skloňuje čoraz častejšie. Niekto tvrdí, že ide o ďalší evolučný krok v hraní, no samozrejme sa nájdu aj názory, ktoré tvrdia, že ide o slepú uličku. V tejto chvíli nemožno vyrieknuť jednoznačný ortieľ, to ukáže až čas. Dnes sme tu však kvôli tomu, aby sme sa spoločne pozreli na virtuálnu realitu PlayStation VR od japonského giganta SONY. Ak náhodou niekto z vás nezaregistroval článok, ktorý obsahoval podrobnú fotogalériu nádherného novinárskeho balenia PlayStation VR, mal by zamieriť na tento odkaz a presvedčiť sa o prepracovanosti daného balíka na vlastné oči. PlayStation VR je na trhu od 13. októbra tohto roku, to znamená jeden mesiac a zopár dní. Ja som sa k virtuálnej realite dostal o niečo neskôr, no daná doba je postačujúca k tomu, aby som vám mohol sprostredkovať moje dojmy z tohto zariadenia. Čo sa týka herných konzol, PlayStation VR je aktuálne jediná virtuálna realita, ktorá je k dispozícii. Na PC je situácia o niečo priaznivejšia, tam je na výber, predovšetkým však treba spomenúť dve najvýznamnejšie zariadenia v podobe HTC Vive a Oculus Rift. Priznám sa, ani jednu virtuálnu realitu určenú pre PC som zatiaľ nemal možnosť otestovať, takže nemôže porovnať, čo je najlepšia a čo najhoršia voľba. Jedno však povedať môžem, PlayStation VR je spomedzi týchto virtuálnych realít cenovo najdostupnejšia. Odporúčaná predajná cena je stanovená na 399 € za základné balenie, no ak budete musieť kúpiť aj ostatné príslušenstvo (kamera, Move ovládače), tak sa cena samozrejme navýši, no i tak by nemal byť problém zostať pod cenou oboch hlavných “konkurentov“. Keď už budete mať PlayStation VR doma, prvé čo vás asi udrie do očí je množstvo káblov. V prípade, ak PlayStation VR spoločne s prídavnou audio – video výpočetnou jednotkou zapojíte „narýchlo“, čaká vás zmeť káblov, na ktorú nie je príjemný pohľad. Kto sa však viac vyhrá, vie určite s káblami urobiť poriadok. Ak náhodou nie ste v zapájaní vecí žiaden majster, nemusíte sa vôbec báť, káble sú označené číslom a navyše je k dispozícii podrobný návod, na základe ktorého bude zapojenie úplne jednoduché aj pre technický antitalent. Zapojenie zariadenia a nasledovná kalibrácia je naozaj user – friendly, žiadne komplikované nastavenia ovládačov, čo je určite významné plus. Chcel by som však upozorniť na jednu vec, samotnú virtuálnu realitu si musíte na vašej hlave dobre nastaviť, od toho sa potom bude odvíjať celkový zážitok. Dajte si záležať, je to naozaj dôležité. Potom už prichádza to hlavné, a to VR zážitok. A ten bol pre mňa nad očakávania dobrý. Samozrejme, grafika je horšia než u klasických hier a je zbytočné tvrdiť niečo iné. I napriek tomuto faktu je však grafika dostačujúca k tomu, aby vás virtuálna realita oklamala a vedeli ste si hry pre ňu určené, užiť naplno. Musím povedať, že som nebol veľkým fanúšikom virtuálnej reality a nevenoval som jej výraznú pozornosť, no po jej odskúšaní sa môj názor zmenil. Nie, nie som odteraz obrovský fanúšik, ani virtuálnu realitu nepovažujem za smer, ktorým sa majú hry uberať, no ako alternatíva ku klasickému hraniu má virtuálna realita svoje miesto. Navyše je táto technológia v plienkach a bude potrebné vychytať všetky muchy, ktoré sú pri novinkách bežné. Potenciál tu rozhodne je a z môjho pohľadu bude zaujímavé sledovať, čo nasledovné roku prinesú. Z technickejšieho pohľadu ponúka PlayStation VR dva displeje, ktoré majú zhodné rozlíšenie, a to 960 x 1080 pixelov na každé oko. Použitý displej využíva OLED technológiu a hexagonálny subpixelový raster. Vďaka tomu si po pár minútach na obraz zvyknete a prestanete raster takmer úplne vnímať. Zmienené rozlíšenie sa však zamaskovať nedá, a preto autori hier hojne používajú rôzne vyhladzovanie, čo v konečnom dôsledku u mnohých spôsobuje akúsi mäkkosť celkového obrazu. V tomto smere nemôžem porovnať, ako sú na tom konkurenčné virtuálne reality, no podľa ohlasov z internetu to nie je o moc lepšie. Grafika hier vás teda na zadok neposadí, no ako som povedal, na vytvorenie uveriteľného virtuálneho zážitku to postačuje. Uvidíme, aké zlepšenie prinesie PlayStation 4 Pro, no ani s klasickou PlayStation 4 sa virtuálnej reality nemusíte obávať. Zvuk je plne 3D a mnohokrát bude vašim skvelým pomocníkom. Človek presne vie, odkiaľ daný zvuk prichádza a okamžite budete vedieť, kam je potrebné sa otočiť. Ja som mal v balení in-ear slúchadlá (tzv. štuple), no nie je problém zapojiť akékoľvek slúchadlá s 3,5mm jack konektorom. Ovládanie hlasitosti je umiestnené na kábli, ktorý vedie do helmy, čiže nie sú potrebné slúchadlá s vlastným ovládačom hlasitosti. Riešenie určite pohodlné, no je trochu škoda, že priložené slúchadlá nemajú dlhší kábel. Okrem hier určených pre virtuálnu realitu samozrejme môžete PlayStation VR využiť aj pri hraní klasických hier či filmov. V takom prípade sa pred vašimi očami zobrazí veľké plátno (veľkosť je nastaviteľná, voľby sú tri – malá, stredná a veľká) a môžete si tak vychutnať čokoľvek dostupné. Hoci obraz nebude vďaka rozlíšeniu úplne čistý (keby však pozeráte na TV z bezprostrednej blízkosti, taktiež to nebude úplné terno), no nie je problém využívať PlayStation VR aj takýmto spôsobom. Hranie hier je možné dvoma spôsobmi. Vo väčšine prípadov si vystačíte s DualShockom 4, no niektoré hry ponúkajú / vyžadujú ovládače Move. V mojom prípade som prevažne volil DualShock 4, no pri strieľačkách ako Until Dawn: Rush of Blood mnoho hráčov asi radšej siahne po Move ovládačoch. Tie sa vždy chovali tak, ako som očakával, takže s nimi nebol žiadny problém. Kam človek ovládačmi namieril, tam mierila aj postava v hre. Ak vám náhodou Move zostali doma ešte z predchádzajúcej generácie PlayStationu, teraz nájdu svoje uplatnenie. Inak musím povedať, že som za celú dobu testovania PlayStation VR nezaznamenal žiadne problémy, či už so zachytávaním pohybov rozhliadania sa za pomoci helmy, alebo reakcií DualShocku 4 či ovládačov Move. A čo pohodlie pri hraní? Hoci má samotné zariadenie váhu okolo 600 gramov, jeho nosenie je pohodlné. Je to najmä vďaka tomu, ako SONY vyriešilo upevnenie helmy na hráčovej hlave. Ostatné virtuálne reality používajú k uchyteniu gumu, ktorá vám obopína hlavu a následne tlačí prednú časť zariadenia k vašim očiam, no PlayStation VR na to ide odlišne. Celá helma je vyrobená z plastovej konštrukcie, ktorú japonský gigant opatril príjemným polstrovaním. Dôležitá je taktiež „opierka“ o čelo, ktorá je veľmi pohodlná. Na konštrukcii, ktorá obopína hráčovu hlavu je sťahovací mechanizmus, ktorý zaisťuje pevné uchytenie helmy na vašej hlave a nemusíte sa potom obávať toho, že pri pohybe hlavou vám helma spadne. Samotná predná časť má ešte jeden polohovací mechanizmus, vďaka ktorému si môžete túto časť odsúvať a prisúvať k tvári. Jednak je to dobré na nastavenie si ideálnej vzdialenosti prednej časti od očí, no hodí sa to aj v prípade ak potrebujete nájsť napríklad ovládač, či mobil. Ako som už povedal, iné virtuálne reality som neskúšal, no riešenie SONY mi príde naozaj komfortné. Určite bude mnoho z vás zaujímať, ako to je s kinetózou či motion sickness. U mňa sa žiaden pocit nevoľnosti ani nič podobné neprejavili za celú dobu testovania, nech už som skúšal akýkoľvek titul. Buď mám jednoducho šťastie, alebo som iba trochu odolnejší voči podobným veciam, než niektorí kolegovia z brandže. O problémoch zrecenzovať Driveclub VR ste už pravdepodobne niekde čítali, takže je určite potrebné počítať aj s tým, že nie každému virtuálna realita sadne. Mnoho hráčov a recenzentov sa vo svojich testoch a dojmoch sťažovalo na kábel, ktorý vedie z helmy. Ja som s nim problém nemal, nakoľko som ho mal za chrbtom, takže mi vôbec neprekážal. Väčšinu času som však hral sediac na pohovke, čo môže byť dôvod, prečo som kábel nevnímal. Treba však povedať, že kábel je pomerne robustný a nepoddajný, čo môže byť dôvod, prečo mnohým vadí. Ak však má kábel niečo vydržať, nemôže byť ako z “kvetu makového”. Kto sa však rozhodne hrať na kresle, mohlo by to byť horšie, nakoľko tam môže kábel zavadzať omnoho viac. Bezdrôtové riešenie by bolo pre mnohých asi lepšie a určite časom príde, no teraz tu máme prvú generáciu a s káblom sa jednoducho musíte zmieriť. Čo dodať viac. Základ má SONY a ich PlayStation VR vyriešený dobre. Helma je pohodlná na nosenie, grafika hier je v porovnaní s klasickými hrami síce slabšia, no i napriek tomu dostatočná, ovládanie taktiež funguje dobre, avšak tým hlavným sú hry. Tie určia, či toto zariadenie bude úspešné, alebo upadne do zabudnutia. Na tituly, ktoré sú určené pre VR sa pozrieme v ďalšom článku a postupne prídu aj recenzie. Zatiaľ však hry v prevažnej miere pozostávajú z menších titulov a bude potrebné, aby prišli skutočné AAA hry (česť výnimkám), ktoré nezabavia iba na desiatky minúť či pár hodín, ale ponúknu hráčom plnohodnotný zážitok na desať až dvadsať hodín. Chápem, že nie každý žáner je vhodný pre niečo podobné, no rôzne adventúry by mohli byť vo virtuálnej realite ešte zaujímavejšie. A predstavte si riešenie priestorových hádaniek. Ovládací prvok umiestnený na kábli slúži na zapnutie / vypnutie helmy, reguláciu hlasitosti, stlmenie mikrofónu a pre pripojenie slúchadiel. To, či ide o zariadenie pre vás, však musíte zistiť na vlastnej koži, Na túto otázku totiž neexistuje jednoznačná odpoveď. Ideálne riešenie je vyskúšať PlayStation VR v predajniach s videohrami, no ako som písal vyššie, dajte si záležať na tom, ako si helmu na hlave nastavíte. Ja som bol pred vyskúšaním PlayStation VR ohľadom virtuálnej reality celkom skeptický, no teraz túto novú cestu hier rešpektujem a rád budem pri jej zdokonaľovaní. Momentálne je v mojich očiach situácia taká, že po PlayStation VR rád siahnem, ale naozaj nie je dôvod, prečo hrať vo virtuálnej realite dennodenne. Čas ukáže, ako sa dokáže tento smer ujať, no potenciál tu rozhodne je. Zostáva iba jediné, a to nepremárniť ho… Komentuj!