Register

A password will be e-mailed to you.

Posledným počinom, ktorý nám štúdio Bioware prinieslo, bol Mass Effect: Andromeda. Podarilo sa im vyprodukovať akčné, avšak stále príbehovo plnohodnotné RPG so silnými postavami, dramatickými udalosťami, pričom nechýbali ani ikonické romance s charaktermi. Preto dlhoročných fanúšikov Bioware doslova zamrazilo, keď bol po prvýkrát dôkladne predstavený Anthem. Už z prvých ukážok bolo zrejmé, že pôjde najmä o kooperačnú záležitosť, ktorá síce bude disponovať príbehom, no prvé husle v nej bude hrať likvidovanie protivníkov. Aké sú naše dojmy zo sprístupnenej demoverzie?

Nech sa na súčasnú situáciu Bioware dívate akokoľvek, Anthem bude projektom, na ktorom závisí ich budúcnosť. Už pri predvlaňajšej Andromede dali hráči jasne najavo, že od nadaných autorov očakávajú výhradne bezchybné kúsky. Áno, technický stav rozhodne nepatril k tým najlepším, avšak práve kvôli nemu hráči neboli ochotní odhaliť plný potenciál titulu, ktorý výborne skĺbil akciu s tradičnými prvkami RPG. Ostatne vysoké kvality vidí i naša viac-menej pozitívna recenzia. Vráťme sa však späť do súčasnosti, nakoľko demo bolo opäť plné nedostatkov, najmä technických. Servery sa často potýkali s pádmi a niektorí hráči sa ani po niekoľkohodinovom pozeraní na nahrávaciu obrazovku nedostali do samotnej hry. Rozhodne nelichotivá vizitka projektu, na ktorom záleží, avšak niečo podobné sa dá ospravedlniť tým, že sa jedná o starší build hry a nie o súčasnú verziu. Je otázne, čo tvorcov viedlo k tomuto rozhodnutiu, avšak zostáva nám len dúfať, že mnohé, aj nižšie popisované, problémy sa vo finálnom produkte nebudú vyskytovať. Čo konkrétne môžeme očakávať?

Jedným z producentov hry bolo inak prehlásené, že PC verzia bude obsahovať jeden pomerne markantný problém. Jedná sa o nepresné ovládanie prostredníctvom klávesnice a myši, ktoré najviac cítiť počas lietania. Osobne by som však nerád hanil tento aspekt dopredu. Treba si počkať, ako na tom bude plná verzia, kde môže byť všetko predsa len o niečo vyladenejšie. Audio stránka sa mi akosi nepozdávala, no je otázne, či sa v tomto ohľade niečo zmení. Mal som totiž pocit, že absencia výraznejšieho hudobného sprievodu, či bežných zvukov prírody činí z Anthem občas až nudnú záležitosť. Nechápte to zle, keďže aj tak väčšinu času načúvate takpovediac zvukom vojny pri boji s protivníkmi, avšak mimo to je zvuková stránka pomerne nevýrazná.

Prejdime však k tomu najpodstatnejšiemu a pozrime sa bližšie na samotné súboje. Hneď z úvodu môžem konštatovať, že sú pomerne rýchle a absenciu klasického krytia za objekty zakrývajú za možnosť lietania, ktoré prináša do akčného žánru svieži vánok. Zatiaľ čo v Andromede bola chvíľková levitácia akýmsi príjemným doplnkom, tu je preháňanie sa vzduchom počas krutých bojov v podstate nutnosťou. Nutnosťou, na ktorú však veľmi radi pristúpite, nakoľko často týmto spôsobom získavate vhodnú strategickú pozíciu nad bojovou situáciou, ktorá bude neraz pôsobiť chaoticky i pre skúseného hráča akčných hier.

Pokiaľ už nejakú dobu sledujete vývoj Anthem, tak viete, že hrateľnosť sa bude istým spôsobom prispôsobovať vášmu výber robotického obleku, takzvaného Javelin suit. Ten totiž do istej miery určuje, akým štýlom by ste mali hrať. Demoverzia vám však spočiatku ponúka klasický balans medzi strojom na deštrukciu a defenzívnym bojovníkom, aby ste si mohli čo najlepšie osvojiť taktickú elimináciu, oživovanie spoluhráčov, ako aj využívanie rôznych vedľajších schopností.

Tie budete získavať najmä prostredníctvom rôznych vylepšení vášho obleku. Rozličné funkcie majú často útočný charakter, avšak, pochopiteľne, sa nájdu aj rôzne štíty na obranu, klasické fyzické štíty a podobne. RPG element by mal byť v tomto ohľade značne bohatý. Nemusíte sa tak báť, že by ste nemali možnosť vytvoriť si vlastný oblek snov, perfektne vyhovujúci vašim hráčskym preferenciám. A to isté sa dá povedať aj o vizuálnych zmenách, kde si môžete meniť farbu a dizajn takmer každej časti obleku. Výkonný producent, Mark Darrah, sa prednedávnom vyjadril, že loot boxy nemusíme očakávať a rovnako budú absenovať aj poplatky, ktoré by zlepšovali vaše schopnosti. To sa však nebude vzťahovať na tieto kozmetické zmeny.

Možno nie každého poteší fakt, že tvorcovia využívajú skôr počty protivníkov, než ich samotnú inteligenciu, taktické myslenie, prípadne šikovnosť v boji. Preto spolu s ďalšími hráčmi častokrát likvidujete poriadne hordy rôznorodých oponentov, ktorí síce nepobrali veľa rozumu, avšak vďaka svojim počtom vám dokážu zatápať. Najmä kvôli tomu nie je v súbojoch priestor na statické postávanie, musíte byť neustále v pohybe a hra má slušný spád. Hlavnou otázkou však zostáva, či bude niečo podobné stačiť. Mne sa zvyšený dôraz na dynamiku pozdáva a  je zjavné, že Bioware majú v malíčku i čistokrvnú akciu. Očividne vedia, aký je ich primárny cieľ a preto servírujú naozaj enormné množstvo súbojov do nádherne vyzerajúcich kulís, pričom toto všetko si užijete ešte viac, ak sa k vám pridajú ďalší traja kamaráti, prípadne kolegovia.

Čo sa týka príbehu, z neho sme sa dozvedeli azda najmenej. Začínate totiž niekde uprostred deja a preto vám väčšina postáv, udalostí, či názvov nepovie absolútne nič. Z tohto pohľadu je teda náročné niečo hodnotiť, avšak rád by som skonštatoval, že za mňa osobne nepôjde o niečo, čo by ste od Bioware očakávali, niektorí aj chceli. Už dávnejšie bolo avizované, že príbeh sa bude rozvíjať najmä prostredníctvom Fort Tarsis, teda hlavnej základne, pričom otvorené prostredie slúži skôr ako atraktívna kulisa pre bežné hranie alebo hlavné misie. Väčšina dialógov s postavami bola uzamknutá, avšak z toho, čo som videl, môžem skonštatovať, že postáv bude rozhodne nemálo. Podstatnou otázkou však zostáva ako kvalitne budú napísané a hlavne, či nám na nich bude vôbec záležať, keď technicky im z bezpečia základe nehrozí žiadne nebezpečenstvo. Odpovede nám poskytnú až scenáristické cestičky, ktorými nás tvorcovia prevedú v plnej verzii.

Je naozaj jednoduché lámať palicu nad Anthem iba kvôli tomu, že sa nejedná o počin, ktorý by sme od Bioware chceli. Neprajníci si nájdu aspekty, ktoré budú haniť, avšak momentálne by som sa titulu pokojne zastal a to aj vzhľadom k faktu, že k nemu hráčska verejnosť pristupuje až s príliš veľkým dešpektom. Pôjde o bezchybný počin? Rozhodne nie a dokonca si ani nemyslím, že sa dočkáme podobnej kvalitnej dejovej línie, ako tomu bolo pri staršej tvorbe štúdia. Demoverzia ma však utvrdila v tom, že po stránke akcie pôjde o vydarenú záležitosť a to je to hlavné pri kooperačnej strieľačke so silným dôrazom na spoluprácu rôznorodých bojovníkov v železných oblekoch. Plný očakávaní si tak do kalendára zapisujem dátum 22. februára 2019, kedy sa plná verzia Anthem pozrie na naše herné zariadenia.

Komentuj!