A Highland Song – Keď sa dobré nápady úplne nespoja Vivaldi 16. decembra 2023 Recenzie V čase, keď vyšiel trailer na A Highland Song, bol som na hru vcelku zvedavý. Vyzeralo to na zaujímavú adventúru, v ktorej na nás čaká nekonečná príroda, veľká dávka šplhania a turistiky. Obohatené navyše kvalitnou hudbou, ktorá znela ako z keltského folklóru. No napriek tomu, že všetko čo som od hry očakával skutočne aj splnila, vo výsledku sa všetky ingrediencie nespojili tak, ako som dúfal. Vo výsledku mám tak trochu zmiešané pocity a sám ešte neviem, na ktorú stranu sa nakoniec prikloním. Poďme to však skúsiť spolu zistiť. Recenzovaná verzia: PC V hre sa ocitáte v role dievčiny menom Moira McKinnon, ktorá žije so svojou mamou na úpätí škótskych hôr. Po tom ako však dostane pozvánku od svojho strýka Hamisha, aby ho navštívila v jeho dome za siedmimi horami v majáku, vyberie sa za ním na vlastnú päsť bez toho, aby o tom jej mama vopred vedela. Pred sebou má obrovský kus cesty, pričom ideálne by bolo, aby na miesto určenia stihla doraziť skôr, než nastane Beltane (1. máj). Podarí sa jej to? To už záleží len na vašej šikovnosti a spôsobe, akým sa popasujete s jednotlivými horami. Začnime teda s pozitívnymi aspektmi titulu. Hudba je tu skutočne absolútnym highlightom. Navyše skombinovaná v pasážiach, kde je potrebné rýchlo bežať a v správny moment s Moirou skákať. Väčšinou ich spoznáte podľa toho, že sa v nich pretekáte s jeleňmi. Je to jednoduché, no súčasne je občas celkom náročné ostať v tom správnom rozpoložení, aby ste urobili potrebné skoky. Niekedy sa človek jednoducho rozladí a potom spadne na ústa, ale tak to už občas proste chodí. Ten keltský štýl s veľkou dávkou husľových nástrojov mi vždy príjemne zdvihol náladu a dokázal tak navnadiť na všetko, čo malo prísť. Dobré je ale spomenúť, že keď tieto pasáže začnú, nie je nutné držať klávesnicou smer. Stačí len správne načasovať jednotlivé skoky. Hra vás takisto skoro nijakým spôsobom nelimituje. Keď na začiatku hry budete môcť vidieť obrovské množstvo hôr a kopcov, možno si neuvedomíte, že všetky tie miesta reálne budete môcť aj navštíviť. V hre však existuje veľké množstvo rozličných ciest a záleží už len na vás, ktoré sa rozhodnete objaviť a využiť. Skrytých chodníčkov je tu ale skutočne veľa. Niektoré vám môžu vašu cestu veľmi príjemne skrátiť, alebo tak môžete zistiť niečo o jednotlivých horách, miestach a zrúcaninách, s ktorými sa často spájajú aj ich vlastné príbehy. Objavovať a spoznávať je vďaka tomu v titule A Highland Song veľmi príjemnou aktivitou. Vizuálne hra takisto ponúka veľké množstvo nádhernych momentov, ktoré stoja to vidieť. Nielen, že jednotlivé prostredia vyzerajú veľmi skutočne, ale striedanie dňa a noci a prechádzanie jednotlivými fázami dňa je tu skutočne krásne zachytené. Dokonca aj jednotlivé zmeny počasia majú vďaka tomu dosť silný nádych. Čo sa dažďa, zimy aj vetra týka, určite to Moira vždy poriadne pocíti. Na tomto bode už však budem musieť trochu zastaviť. Pretože ako som postupoval jednotlivými lokalitami, a snažil sa prepracovať k majáku strýka Hamisha, akosi sa vo mne začal budovať veľmi nepríjemný pocit. Uvedomoval som si, že mám pred sebou skutočne nádherne spracované herné dielo, ktoré na mňa miestami pôsobilo až ako vizuálna poézia. Mám pred sebou celý svet a je na čase prekročiť tie hory, za ktoré som nemal nikdy možnosť nazrieť. No rovnako mi hra dala do hlavy niekoľko otáznikov v rámci svojich rozhodnutí a z času na čas hodila pod nohu nejaké to poleno. Takéto momenty sa síce nestávali často, no kedykoľvek sa objavili, zmenilo to môj pohľad na hru. Ako príklad môžem napríklad uviesť neustále meniace sa počasie. Je to rozhodne zaujímavý element, ktorý môže vašu cestu poriadne skomplikovať. Počas šplhania sa vám bude viac šmýkať, počas oddychu sa nebude dopĺňať vaše zdravie a podobne. Počas jednej z mojich hier však prišiel doslova moment, kedy bez prestania pršalo až tri dni. Už som mal pocit, že som sa dostal do nekonečného dažda, z ktorého niet cesty von. Prečo je taká situácia problematická? Pretože zlé počasie vám bude neustále uberať vašu energiu, a navyše si ju ani počas oddychu nebudete mať ako doplniť, pokiaľ sa vám nepodarí nájsť úkryt, v ktorom budete môcť byť aspoň trochu v suchu. Takéto situácie sú však generované čisto náhodne. Takže sa môže pokojne stať, že počas hrania sa do takej situácie vôbec nedostanete. Takisto počas šplhania a najmä zostupovania zo skál som si nebol nikdy na sto percent istý, ako vlastne vo výsledku dopadnem. Niekedy Moira v pohode zlezie a nie je žiadny problém. Inokedy sa pokúšate zliezť a zrazu spadnete. Možno je chyba na mojej strane a budem sa musieť naučiť lepšie ovládanie, no každý pád vám uberá hodnotu vášho zdravia. Ako aj v prípade nedávno recenzovaného Jusantu je treba si uvedomiť, že posledné slovo bude mať vždy hora. A nebude to vždy veľmi príjemné. Kde ma však hra výraznejšie sklamala, bolo využitie predmetov, ktoré budete môcť počas nej zbierať. Občas nájdete niečo, čo budete môcť použiť (napríklad rybársky nôž), prípadne pri ovocných kríkoch sa môžete najesť a doplniť zdravie, no väčšina predmetov, ktoré budete zbierať, nemá žiadny vplyv na vývoj príbehu, ani nebudú mať žiadne využitie. Skôr si zo svojho batohu urobíte skrinku na kešky, na ktoré počas hry narazíte, prípadne ich môžete neskôr niekde odložiť, alebo nahádzať všetko do studne bez možnosti ich získať späť. Aký to má celé význam? Netuším. Možno sú to len poklady na vašej ceste. Posledná vec, ktorú by som ešte mal spomenúť je, že v hre je zapracovaný ešte jeden element, ktorý mi nebol úplne ideálne vysvetlený, čo malo za následok, že som sa v hre na konci zasekol asi na pol hodinu a rozmýšľal som, či som narazil na nejaký bug. Počas hry totiž môžete hľadať miesta, ktoré sú zobrazené na vašich mapách a výstrižkoch, ktoré nájdete. Tie sa v hre snažíte objaviť cez jednotlivé vrcholce, od ktorých sa následne presuniete k danému bodu a spolu s mapou si to automaticky overíte. V záverečnej časti som sa však nemohol dostať na vrchol finálnej hory, nakoľko mi to hra nepovolila a kvôli tomu som si nebol schopný overiť poslednú mapu. Je tu pritom aj možnosť prísť priamo na miesto, ktoré máte na mape zobrazené, otvoriť si pomocou TAB mapu a overiť si to takto. Kiežby som to len vedel skôr, než som zabil niekoľko minút svojho času blúdením po tých istých chodníkoch, nechápajúc, prečo sa nemôžem vyškriabať hore. Aby som však dal na záver nejaké to pozitívum, tak ma teší, že A Highland Song vám dáva veľký priestor na to, aby si ho hráči vyskúšali znovu. Či už skúsiť ísť inou cestou, lepšie nájsť dané chodníčky, možno skúsiť menej oddychovať a zvládnuť celú cestu skôr, než naposledy. Pretože na vás bude čakať oveľa krajší koniec, než keď prídete neskoro. Je super, že titul vie nejakým spôsobom svojich hráčov motivovať k lepším výkonom a rovnako dávať počas prvých hier informácie, ktoré môžete následne využiť vo váš prospech nabudúce. Keď som si teda nakoniec v hlave prebral plusy a mínusy, musím objektívne uznať, že pozitíva predsa len prevládajú. A Highland Song má nádhernú atmosféru vďaka svojmu vizuálu a vynikajúcej hudbe, ponúka viac než len jednu možnosť ako dôjsť na koniec cesty, a ide o solídne turistické dobrodružstvo, na ktorom môžete zozbierať aj nejaké tie kešky. Bol by som možno radšej, keby sa niektoré elementy zapracovali trochu inak a keby som nemal pocit, že môžem zažiť hru, počas ktorej bude počasie neustále proti mne, ale koniec koncov, taký je občas aj život. Nemôžem teda povedať, že by mala v sebe obsiahnuté zlé nápady. Nápady, ktoré tu sú sa však nedokázali spojiť v dokonalú súhru. Som však rád, že som titulu venoval svoj čas, a hoci ho dokážete pokojne zvládnuť aj za 2 a pol hodiny, s objavením všetkého čo ponúka si môžete pripočítať možno aj 10 hodín naviac. Záleží už len na tom, či budete mať záujem sa opäť vybrať na túto túru. Hru na recenziu poskytla spoločnosť A Highland Song - Keď sa dobré nápady úplne nespojaA Highland Song má nádhernú grafiku a výbornú hudbu, ktoré jej dodávajú nezabudnuteľnú atmosféru. V ostatných smeroch avšak nevie správne skombinovať svoje nápady.PozitívaVynikajúca hudba a šprintovacie sekcieNádherný vizuálny štýlVeľké množstvo ciest dávajú možnosť hru prejsť viackrátNegatívaNepriaznivé počasie vie niekedy iritovaťUrčité elementy bolo treba vysvetliť lepšieVäčšina predmetov sú prakticky len kešky2023-12-1670%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!