Register

A password will be e-mailed to you.

Krátke a rozsahovo neveľké 3D adventúry z pohľadu prvej osoby doslova zaplavili platformu Steam v časoch najväčšej slávy Unreal enginu 4 a vďaka tomuto nástroju mohlo veľa užívateľov prezentovať svoje nápady a výtvory bez toho, aby zápasili s veľkým rozpočtom, alebo s často odlišnými názormi vydavateľov, či producentov. V tejto záplave amatérskych titulov sa však občas vyskytli vskutku pozoruhodné počiny, odhaľujúce kreativitu nezávislých tvorcov. Po uvedení novšej verzie tohto enginu s číslovkou 5 sa situácia nezmenila a zrejme aj naďalej budeme mať na výber z množstva podobných výtvorov. Na jeden takýto titul sa teraz v krátkosti pozrieme.

Recenzovaná verzia: PC

Luc2as Games tvorí vlastne iba jeden vývojár, Lukáš Lenghart, ktorý bol doteraz v hráčskej komunite známy pod nickom Luc2as vďaka svojim českým prekladom k mnohým videohrám, z ktorých spomeňme aspoň  Alan Wake 2, Lies of P, alebo Returnal. Tieto preklady sú aktuálne tvorené pod hlavičkou skupiny Herní překlady, pričom viacerí z kolegov z tejto skupiny mu pomáhali aj pri tvorbe tejto 3D adventúry. Okrem prekladania bol Luc2as aj fanúšikom hier určených pre virtuálnu realitu, mal vždy blízko k futuristickým témam a v podstate ho vždy priťahovali nové technológie a práca s nimi.

Pri prekladoch bolo často potrebné vytiahnuť texty z rôznych enginov, a tak nemôže byť prekvapením, že okrem prekladania musel neraz zavŕtať  aj do programovania a do práce s rozličnými nástrojmi. Tento vývoj pomerne logicky a neprekvapivo vyvrcholil pokusom o vytvorenie vlastnej videohry, postavenej na užívateľsky prívetivom Unreal Engine 5.3.2, pričom jej samotný námet odzrkadľuje Lucasov záujem o najnovšie, pripadne až futuristické technológie, u ktorých vlastne netušíme, akým spôsobom sa vyvinú a čo ľudstvo v spolupráci s nimi vlastne čaká v neďalekej budúcnosti.

Ghost In The Grid svojim námetom poukazuje na jednu z týchto reálnych hrozieb, a to konkrétne na tú, že nové technológie boli vo svojej podstate vyvinuté človekom a človekom môžu byť aj zneužité. Náhly výpadok systému v časti Howntown v jednom inak bezmennom meste dokáže spôsobiť doslova jeho paralyzovanie, a tak je na miesto vyslaný (taktiež bezmenný) technik, aby vyšetril a hlavne vyriešil túto situáciu. Po svojom príchode zisťuje, že v celej časti mesta sa nikde nenachádza živá duša a drvivá väčšina dverí je zatvorených. Keďže tu nie je nikto, kto by mu povedal, čo sa stalo a ako vstúpiť do dôležitých budov, zostáva mu iba komunikácia v reálnom čase s operátorom bezpečnostnej agentúry, ktorý sa ho snaží navigovať a pomáhať mu v ďalšom postupe. Následne ho teda čaká hackovanie terminálov, otváranie dverí pomocou kódov alebo dešifrovanie správ z PDA. Hra taktiež ponúka zopár náhodne porozhadzovaných digitálnych správ, ktoré čiastočne osvetľujú, čo sa v danej mestskej časti odohralo. Ak pozorne skúmate každý kút, nie je problém ich nájsť všetky, napokon je ich iba osem, pričom za ich objavenie budete odmenení achievementom na Steame.

Príbeh je teda pomerne jasný a priamočiary, pričom v záverečnej časti je dokonca okorenený aj trochou akcie, keďže dostaneme do ruky zbraň a musíme likvidovať automatické strelné vežičky. Nechýbajú ani skákacie pasáže, kedy budeme preskakovať z jednej plošinky na druhú, alebo prechádzať úzke trubky, týčiace sa nad priepasťou. Autor sa teda snažil do svojho krátkeho titulu zakomponovať všemožné klasické videoherné prvky, možno s výnimkou nejakého vylepšovania postavy, či zručností, pretože rozsah titulu to rozhodne neumožňoval. Už som naznačil, že v tomto prípade ide skutočne o krátku adventúru, ktorú určite dohráte do dvoch hodín, a to aj v prípade, ak by ste sa v nej veľmi zdržiavali. Tento veľmi malý rozsah je však kompenzovaný veľmi nízkou cenou 1,99 € na Steame, čo je určite adekvátna čiastka za príjemne strávené herné popoludnie.

Páčila sa mi snaha aj o mierny humor, či až sebaparódiu, keď bezmenný technik napríklad okomentuje nutnosť častého pobehovania a neustáleho vracania sa po malom námestí slovami: „Keď už musím stále behať z jedného konca na druhý, tak dúfam, že aspoň zistime, čo sa tu deje.”  Autori sa proste rozhodli veľmi malú hernú plochu využiť na maximum, čo im nemožno zazlievať. Zaujal ma veľmi vhodne zvolený soundtrack, ktorý bol použitý z voľne dostupných zdrojov na FreeSound.org a inde a ktorý silne dokresľoval cyberpunkovú atmosféru. Aj po technickej stránke ide o slušne zvládnutý počin, pričom na najvyššie nastavenia vyzerá vskutku dobre, aj keď musíte v prípade priemerného PC (napríklad s procesorom Intel i5 a s grafickou kartou na úrovni NVIDIA RTX 4060) počítať s občasnými lagmi. Avšak nejde o nič tragické a hra mi ani raz nespadla.

Keďže ide o prácu pôvodne českého prekladateľa, nie je prekvapením, že hra obsahuje aj české titulky spoločne s prekvapivo veľmi kvalitným anglickým dabingom. Celkovo teda môžem Ghost In The Grid hodnotiť pozitívne, a to najmä preto, že jeho veľmi nízka cena na Steame adekvátne odzrkadľuje dĺžku, čo nebýva vždy pravidlom a aj napriek tejto malej dĺžke a hernej ploche dokáže takmer určite zaujať. Bez toho, aby som nejako spoileroval, môžem prezradiť, že koniec je pomerne otvorený, čo naznačuje, že autor si nechal pootvorené dvierka pre prípadné pokračovanie. Či už nejaké pokračovanie vytvorí, alebo nie, zrejme bude záležať aj od záujmu hráčov. Každopádne za seba môžem napísať, že určite budem zase pri tom.

Ghost In The Grid - Kto, alebo čo sa skrýva za kolapsom siete?
Ghost In The Grid je malý cyberpunkový titul, ponúkajúci všetko, čo môžete od podobnej videohry očakávať. Poteší nízkou cenou, prekvapivo kvalitným anglickým dabingom, vhodne zvoleným soundtrackom a príjemnou hrateľnosťou. Na jeden krátky večer vás tak Ghost In The Grid určite zabaví.
Pozitíva
  • Pomerne nízka cena vzhľadom na krátkosť hry
  • Svižná hrateľnosť a prájemný vizuál
  • Kvalitný anglický dabing a české titulky
Negatíva
  • Vysoké hardwarové nároky
  • Veľmi krátka dĺžka hry
65%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (1 Hlas)
100%

Komentuj!