Still Wakes The Deep: Siren’s Rest – Keď dochádza vzduch… Vivaldi 22. júna 2025 Recenzie Keď som minulý rok hodnotil Still Wakes the Deep, tvorcov z The Chinese Room som pochválil, že nám naservírovali nefalšovaný horor. Hra bola nabitá silnou atmosférou a maximálne využila prostredie ropnej plošiny. Keď som teda započul, že sa dočká DLC, bol som na výsledok zvedavý. A hoci Siren’s Rest nijak nezľavil na atmosfére, niektoré elementy rozhodne neboli zvládnuté tak, ako som si predstavoval. Recenzovaná verzia: PC Ústrednou hrdinkou Siren’s Rest je potápačka menom Mhairi. Spolu s ďalšími členmi ide preskúmať potopenú ropnú plošinu Beira D a pokúsiť sa odhaliť pravdu, čo sa pred deviatimi rokmi stalo a skúsiť nájsť nejaké informácie o zosnulých. Čo však nevie je, že nebezpečenstvo nikdy nespí a postupne sa jej misia zmení na boj o holý život. Pod vodou navyše platia úplne iné pravidlá a netreba zabúdať na opatrnosť. Na úvod by som začal jednou zaujímavosťou. Tento rok ma veľmi výrazne zaujal YouTube kanál On the Verge, ktorý sa venuje nešťastiam jaskyniarov. Nejde však len o jaskyne na súši, no rovnako aj pod vodou. Nejde síce o hĺbky, v akých sa ocitne naša hrdinka, no stačí to na to, aby som pochopil, že život pod vodou je neustále riziko. Stačí jedno nesprávne rozhodnutie, chyba v úsudku alebo len rozvírenie piesku a prachu okolo seba aby sa potápanie zmenilo na boj o život. Potápači by preto nikdy nemali zabudnúť na svoj tréning a v určitých situáciách sa zachovať s rozvahou. Mhairi však občas jedná veľmi impulzívne. Rozvážne pôsobí možno na začiatku, no postupne začne robiť niekoľko veľmi nebezpečných rozhodnutí, ktoré výrazne ohrozia misiu a jej celý tím. Ako postava však práve týmito momentkami pôsobí veľmi ľudsky a skutočne. Život pod vodou je totiž úplne iný. Pokiaľ sa človek dostane pod tlak, prestane uvažovať logicky. Zaujímavé však bolo, že postupne sa to asi prenieslo aj do môjho spôsobu hrania, nakoľko som absolútne bez uváženia odignoroval jedno základné pravidlo potápania. Nezačať prudko stúpať nad hladinu. Oceňujem, že ma hra takýmto spôsobom skutočne dostala pod tlak. Môžem teda potvrdiť, že hra v tomto skutočne pôsobí ako simulátor. Taktiež ma vcelku potešilo, že v rámci možností môžete aj trochu preskúmať oceán a jednotlivé miestnosti na potopenej plošine. Môžete tak nájsť predmety patriace bývalým zamestnancom, dozvedieť sa nejaké ich príbehy, odfotiť ich mŕtve telá a možno ich rodinám priniesť aspoň nejaké uzavretie celej tejto tragédie. Hoci ide primárne o priamočiaru záležitosť, hra vás nevodí úplne za ruku a máte aj možnosť nejakej tej explorácie. Potopená plošina navyše pôsobí rovnako desivo ako počas základnej hry. Tá hrozivá atmosféra a pocit, že sa tu stalo niečo hrozné je výrazne citeľná. Dabing taktiež funguje, pričom Lois Chimimba v role Mhairi naozaj exceluje. Dokáže predať všetky situácie a vieme vždy veľmi dobre pochopiť, čím si jej postava prechádza. Lorn Macdonald ako Rob jej dokáže vždy poskytnúť to potrebné zázemie skrz vysielačku a je cítiť, že sa o svoju kolegyňu v tej hĺbke skutočne miestami strachuje. Kedykoľvek sa odpojí zo vzduchovej hadice, je cítiť, že je z celej tej situácie veľmi nepokojný. Nakoniec je tu ešte David Menkin ako Hans, ktorý s tímom komunikuje viac sporadicky a pôsobí skôr ako ich vedúci. Hra nepotrebuje veľa postáv na to, aby koncept fungoval a zvolení herci sú skutočne veľmi dobrí. Veľmi ma však mrzí, že v ostatných aspektoch hru veľmi pochváliť už nemôžem. Len technický stav je v súčasnosti vskutku na zaplakanie. Keď som skúšal pred rokom základnú hru, pôsobila schopne a rozhodne som si ju nespájal s obrovským množstvom grafických glitchov, pádov FPS alebo bugom, ktoré bránili v úspešnom dokončení. Mne sa to síce podarilo, no nie všetci mali také šťastie a ostali zaseknutí vo finálnej kapitole v koridore, ktorým sa už nevedeli posunúť ďalej. Toto vnímam ako skutočne veľký problém, ktorý dúfam tvorcovia v dohľadnej dobe odstránia. Keby však len išlo o túto skutočnosť, možno by som dokázal privrieť aspoň jedno oko. Koniec koncov, atmosféra je skvelá a hra naozaj svojich hráčov uväzní pod hladinou oceána. No, bohužiaľ, sú tu i ďalšie technické nedostatky. Občas som nevedel nájsť cestu ďalej, nakoľko v niektorých častiach ste museli preplávať cez okná, ktoré ale boli občas rozbité a inokedy vyplnené. Taktiež som viackrát zažil problémy s načítavaním textúr a musel som počkať pár sekúnd, kým sa to dalo do poriadku. A to sa mi pri základnej hre nedialo. Komicky na mňa pôsobila aj hadica, ktorou dostávate vzduch. Na začiatku hry som ju mohol pokojne sledovať na začiatok a jednoducho nájsť zvon. V neskorších častiach sa však jej dĺžka neustále skracovala a objavovala sa na miestach, kde určite nemala čo robiť, ako napríklad vyrastala priamo zo steny alebo potopeného kontajneru a podobne. Nepreplával som žiadnou malou dierkou, do ktorej by sa mohla takýmto štýlom vpasovať. Hra vďaka tomu stráca svoj realistický tón, ktorý sa snaží počas celej doby budovať. Úplne na záver by som mal ešte aspoň trochu zhodnotiť aj celkovú príbehovú líniu. Tá v prvej kapitole začne veľmi sľubne a keby si hra udržala naratív a zvolené tempo počas celého času, nevytkol by som mu nič výraznejšie. Postupne sa však prepracujete k určitým momentom, ktoré pôsobia dosť nasilu. Akoby tvorcovia chceli, aby ste prežívali nejaké skutočné nebezpečenstvo a desili vás iné veci, než postavy prepadajúce panike, nedostatok vzduchu a neustále vypadávajúce svetlo. Je tu však jeden zaujímavý element, ktorý môžem vyzdvihnúť a tým je fakt, že jednou z obetí na plošine bol aj otec našej hlavnej hrdinky a celá misia je pre ňu trochu osobnejšou záležitosťou. Toto je však jedna z vecí, ktorá tiež mohla byť uchopená lepšie. Zakončím to teda so slovami, že Siren’s Rest vie rozhodne pracovať s atmosférou a dokázal dodať slušne spracovanú simuláciu potápania. Momentálny technický stav však výrazne ubližuje celkovému zážitku, ktorý tak mohol byť oveľa silnejší. Odhliadnuc od toho však ide o DLC, ktoré by som fanúšikom pôvodnej hry odporúčal a sám by som ich poslal naspäť do tých zatopených miestností. Pokiaľ teda tvorcovia tieto nedostatky opravia, dajte tomuto rozšíreniu šancu. Zatiaľ by som však ešte počkal. Hru na recenzi poskytla společnost Still Wakes The Deep: Siren's Rest - Keď dochádza vzduch...Siren's Rest je samo o sebe solídne DLC, ktoré vie pracovať s atmosférou a pôsobí miestami ako simulátor potápania. Technický stav mu však výrazne bráni v tom, aby naplno vynikli jeho kvality.PozitívaVýborná atmosféraVeľmi kvalitný dabingMiestami pôsobí ako simulátor potápaniaNegatívaPríbeh mohol vyznieť silnejšiePády FPS a grafické glitcheTechnické nedostatky, ktoré bránia niektorým aj dokončiť hru2025-06-2265%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!