Avowed – Ambiciózne fantasy RPG viflo 8. apríla 2025 Recenzie Avowed ako skromnejšia verzia veľkých RPG hier s masívnymi rozpočtami od Obsidianu je konečne tu. Dokázali tvorcovia z legendárneho štúdia poskladať zábavný titul v univerze Pillars of Eternity, alebo by ste sa mali poobzerať po väčších hrách? Recenzovaná verzia: Xbox Series X Posledné roky nadobúdam pocit, že je to práve staré známe štúdio Obsidian Entertainment, ktoré našlo perfektný balans medzi veľkosťou projektov a ich kadenciou. Kým iné štúdiá nevedia vydať za 8 rokov jedinú novú hru a trápia sa, Obsidian vydáva jeden titul za druhým. Zatiaľ čo posledné projekty ako Grounded alebo Pentiment boli prevažne menšie, v prípade Avowed si dali za cieľ prísť s niečím trochu ambicióznejším. Premisa veľkého fantasy dobrodružstva na štýl Elder Scrolls, len v klasickom Obsidian štýle, znie na prvé počutie dobre. Je navyše zasadená do bohatého sveta Eora v univerze Pillars Of Eternity hier, ktoré majú svoju oddanú fanúšikovskú základňu. Napriek tomu tvorcovia s blížiacim sa dátumom vydania tlmili prehnané očakávania, a skutočne nejde úplne o gigantický blockbuster, ktorý sa bude ešte spomínať generácie. Je to však problém? A koľko zábavy sa dá nájsť v takejto skromnejšej RPG? Bez ohľadu na rôzne názory na finálnu hru, sa nedá Obsidianu uprieť, že sa naozaj snažili z minima navariť veľké jedlo. Avowed má skutočne naozaj všetky ingrediencie, ktorými by kvalitné RPG mala disponovať: rôznorodé postavy, skvelú technickú a umeleckú stránku, krásne lokácie a bohaté bočné questy. Z kategórie ťažších váh v žánri ju však trochu nižšie posúva celkové prevedenie a to, ako sú jej jednotlivé kvality poprepájané. Svet, akokoľvek môže byť pekný a pútavý na prvý pohľad, nepôsobí ako špička toho, čo sa dá v roku 2025 dosiahnuť. Údajne bol Avowed plánovaný ako MMO a je to určite cítiť. Tým nechcem povedať, že po krajinkách nebehá divá zver, že pri prechádzaní nestretnete živú dušu a že prostredia vyzerajú sterilne a nenápadito. Príroda je naopak krásne nasvietená a hustá, terén je členitý a je na ňom vidieť, že ide o ručnú prácu a mestá sú plné postáv. Problémom je však to ako staticky to miestami celé pôsobí. Mestá majú svoje obyvateľstvo, ale všetci sa zdržiavajú 24/7 na svojom stanovišti. Každý má nejaký obchodík, stánok alebo dielňu, ale ani tam zvyčajne nevykonáva žiadnu činnosť, všetci si postávajú ako nejaký náhodný asset vytvorený v hernom engine. V RPG takéhoto druhu mávajú postavy svoje cykly, chodia spať do príbytkov, jedia, robia svoju prácu, reagujú a otáčajú sa za udalosťami v okolí. Jediné dynamické postavy v Avowed sú tie, s ktorými bojujete. Ako som už napísal, príroda je tiež pekná a hustá, ale vegetácia, podobne ako postavy, len stojí na mieste. Porasty nie sú nejako zvlášť animované, stromčekmi nelomcuje vietor, povrch vody, akokoľvek pekne vyzerá, nijako nereaguje na hráča a podobne. Podobne ako v iných hrách, aj tu máme cyklus dňa a noci, ale je to tá istá svetelná show každý jeden cyklus. Rotácia slnka a tmy, nečakajte žiadne dynamické výkyvy počasia alebo hmlu či búrku. Mňa osobne tieto nedostatky obzvlášť neurážajú. Mnohí sa dokonca zhodli na tom, že sú to zbytočnosti, ktoré sa rozhodli tvorcovia oželieť, aby boli dôležitejšie elementy hry doladené na deň vydania. No nedá mi nepoznamenať, že akokoľvek sa mi na obrazovku pozeralo dobre, nebude to jedna z hier, kde sa budem prechádzať a meditačne kochať, podobne ako pri väčších RPG. Svet, mestečká a NPC slúžia jednoducho len ako kontajner pre vyrozprávanie príbehu. Keď už je reč o RPG, hra, samozrejme, umožňuje vylepšovať si schopnosti a meniť oblečenie, ako v každej z týchto hier. Nedá sa povedať, že by sme tu mali nejakého spletitého pavúka perkov a bonusov, a prevažne budete investovať do tých istých pasívnych vylepšení ako ostatní hráči a zvyšné body budete zadeľovať do vetvy podľa vášho bojového štýlu. Oblečenie a zbrane majú rôzne úrovne, raritu a proprietárne pasívne vlastnosti, ale väčšinou budete meniť kus za kus. Občas však nájdete i rôzne exotické kúsky, ktoré si necháte na sebe. To, čo nepotrebujete, viete stále predať. Určite však nebudete viesť debaty s kamarátmi o tom, aký ste v Avowed našli úžasný magický odev, na rozdiel od toho, ako to býva pri iných RPG. Keď už som načrtol svet, po prejdení menšej štartovacej lokácie, ktorá vás naučí základy, tu nájdete štyri veľké zóny, plus niekoľko menších. Tie hlavné regióny sú prevažne otvorené a ponúkajú takmer neobmedzenú voľnosť, no z jedného do ďalšieho prechádzate postupne. Každá pritom ponúka svoje vlastné vegetačné pásmo, vzhľad a farebnú paletu. Dizajnéri levelov a lokácií sa môžu porovnávať s tým najlepším v hernom priemysle. Takmer každé miesto ma niečím fascinovalo a zarezalo do živého. V riekach a jazierkach bežne môžete naraziť na poklady na dne, alebo skryté jaskyne pod vodou. Krajinky sú posiate opustenými hradmi a obydliami, ktoré ponúkajú rôzne tajomstvá, predmety a knihy či zvitky dopĺňajúce príbeh. Skvelá je hlavne pestrosť prostredí, zo zelených lúk sa viete za pár minút dostať do temných a zničených kobiek, ktoré často končia niekde na predtým nedostupnom kopci alebo veži, kde sa vám naskytne pekný výhľad. Častokrát sa za obyčajnou doskou alebo kameňom, ktoré viete zničiť, nachádza celý koridor alebo jaskyňa, v ktorej určite ležia hodnotné predmety. Zóny pritom nie sú gigantické a majú primeranú veľkosť. Tvorcovia nesnažili umelo predĺžiť herný čas tým, že budete cestovať kilometre cez pustatinu, ako niektoré moderné hry. Avowed navyše umožňuje rýchle cestovanie medzi stanovišťami a tábormi, ktoré objavíte na svojich cestách. Väčšina lokácií je prístupných priamo, no napríklad historické centra väčších miest alebo spletitejšie jaskyne vyžadujú načítavaciu obrazovku. Tá však trvá naozaj len niekoľko sekúnd a určite to nie je také čakanie, ako pri posledných The Elder Scrolls hrách. Hrateľnosť v Avowed prešla od svojich prvých predstavení dlhú cestu. Primárne sa všetko deje z prvej osoby, no na svet je možné pozerať sa i z tretej osoby. Akcia je pohotová a svižná a ponúka hráčom rôzne bojové štýly, s ktorými môžu experimentovať. Je len na vás, či uprednostňujete oháňanie sa mečmi a čepeľami, zakrádanie sa a zabíjanie zozadu a používanie lukov, alebo kúzla prostredníctvom prútikov a čarodejníckych kníh. A k tomu hra pridáva aj strelné zbrane, ktoré som si nemyslel, že ma budú baviť, no rýchlo som im prišiel na chuť, hoci sa dlho prebíjajú. Na bojisku som osobne zamieňal luk s pištoľou a dopĺňal ho fialovým kúzelným útokom, ktorý bojové pole vyčistil, keď už zbrane nestačili. Hra častokrát opakuje nepriateľov a príšerky, no neraz sa dostanete do konfrontácie s bossmi, a tí sú naozaj variabilní ako vo vzhľade, tak aj v útokoch. Pri obrane viete používať rôzne štíty a taktiež sa uhýbať. Veľkým prekvapením bol pre mňa systém parkúru. Tvorcovia ho takmer vôbec neprezentovali, a nejde úplne o Assassin’s Creed, no určite vás prekvapí, že viete vyliezť na naozaj veľké množstvo stien, výklenkov a striech a mnohé skrývajú rôzne tajomstvá. Príbehová línia Avowed je úzko spätá s univerzom Pillars of Eternity, s ktorým som bol pred spustením oboznámený minimálne. Musím však poznamenať, že hra robí veľmi dobrú prácu v uvedení nováčikov do diania. Rozhovory s postavami obsahujú mnohé termíny, ktoré sú vyznačené separátne, aby bolo evidentné, ktoré koncepty sú špecifické práve pre pozadie sveta. Patria tu rôzne božstvá, rasy, krajiny alebo aj náboženské predmety, unikátne jazyky či nadávky. Veľa postáv je navyše otvorená tieto termíny dovysvetliť, a častokrát nájdete zvitky alebo knižky, ktoré doplnia tieto diery. V príbehu sa inak zmocníte postavy, ktorú si viete sami nadizajnovať cez vcelku dostačujúci editor. Ako člen mocného impéria Aedyr s menom Envoy ste vyslaní imperátorom do divokej krajiny menom The Living Lands. Jej ostrov je domovom mnohých kriminálnych skupín alebo osôb, ktoré hľadajú nový začiatok. Krajinu síce sčasti kontroluje Aedyr hlavne v relatívne pokojom pobrežnom meste Paradis, ale čím hlbšie do nej idete, tým viac divokejšia vie byť. Vaša postava je k tomu takzvaný Godlike, to znamená, že vám z z tela, konkrétne z hlavy rastú exotické farebné útvary, lebo sa vás dotklo jedno z božstiev, keď ste sa narodili. Na to rôzne postavy aj reagujú. Vašou úlohou bude prešetriť mysterióznu chorobu menom Dreamscourge, ktorá začala postihovať živé bytosti. Je to niečo ako druh huby v The Last Of Us, postupne živočíchov a ľudí dostáva pod kontrolu, spôsobuje im halucinácie až kým nie sú vo finálnom štádiu úplne posadnutí a nebezpeční. Vašou úlohou bude odhaliť, odkiaľ pochádza a ako ju zastaviť. Hlavné, či vedľajšie úlohy sú za mňa najsilnejšia stránka Avowed. Aj zdanlivo jednoduché úlohy vám vedia dať na výber, ako ich uzavriete. Pri tých menších sa od toho odvíja odmena za vaše služby, pri komplexnejších questoch viete docieliť úplne odlišné konce, smrť nejakej postavy alebo následky, ktoré sa naplno prejavia v neskorších častiach hry. Budete sa neustále motať v pravdách či klamstvách o božstvách, morálnymi dilemami a politickými intrigami zeme, v ktorej ste sa ocitli. Mimo hlavnej dejovej línie sa dostanete k mnohým bočným questom a taktiež menším službičkám pre miestne obyvateľstvo. Rad príde aj na triviálne úlohy, ako hľadanie pokladov podľa kresby, či zabíjanie monštier a cieľov za peniaze. Na ceste vás môžu sprevádzať štyria spoločníci, a osobne som si zaľúbil práve Kaia, prvého z nich, ktorého dabuje Brandon Keener (Garrus z Mass Effectu, pričom tu má aj podobnú osobnosť). Postavy toho bežne veľa nepovedia, ale predsa len vedia okomentovať dianie a vaše rozhodnutia. Určite nečakajte, že sa s vami pustia do siahodlhých konverzácií ako postavy vo väčších RPG, ale plnohodnotne vám dokážu navnadiť pocity z ich osobností. Každá postava má svoje motivácie, postoje, históriu a špecifiká a čím sa s nimi spriatelíte viac, tým viac vám toho odkryjú. Rozhovorov je menej, ale ani málo a všetky majú význam a dávajú informácie ako o postave, tak aj o ich svete. Mimo vašich spoločníkov sa dá dostatočne porozprávať s mnohými náhodnými postavičkami a niektoré majú naozaj veľké množstvo nepovinných vetiev v rozhovore, ktoré dovysvetľujú zaujímavosti o krajine The Living Lands. Aj vzťahy s vašimi spoločníkmi majú dosah a hoci hra neponúka možnosť romance, viete sa dostať k nepovinným osobnejším úlohám, ak vám začnú trochu viac dôverovať. Avowed je vytvorený na Unreal Engine 5 a ponúka naozaj očarujúci vizuál, čo som už čiastočne naznačil vyššie. Autori to možno prehnali so saturáciou a očividne herným umeleckým štýlom (hlavne na postavách), ale to neznamená, že niektoré prvky nevytvárajú pocit realizmu. Na konzolách či PC hra umožňuje zapnúť raytracing efekty, a to ako globálne nasvietenie, tak aj tiene a odrazy. Prírodné lokácie sú pekné, ale práve mestá a interiéry majú miestami veľmi realistický nádych. Nasvietenie je proste “správne”, na stenách sú perfektne simulované nepriame svetlá. Farby kobercov a textílií sa odrážajú na okolité predmety a ani jeden predmet prehnane nežiari a ani nie je príliš tmavý. Na rozdiel od iných Unreal Engine 5 titulov má hra svoj vlastný štýl a je tu perfektne implementovaný aj systém Nanite. Vďaka nemu si totiž vôbec nevšimnete doskakovanie detailov v diaľke, keď sa k nim budete približovať a všetky objekty sú rovnako ostré z hociktorej vzdialenosti. Stále síce nejde o hyperrealistickú next-gen hru, no unikátny mix technológií a naozaj špecifický vizuálny štýl len dotvárajú obraz o celkovej unikátnosti. Ak mám Avowed adekvátne zbilancovať, napísal by som som, že ide o čistokrvnú hru, ktorá sa vôbec nehanbí za to, že je hrou. Mnohé totiž až nasilu vytvárajú dojem realizmu, aby vás presvedčili, že žijete v rádoby realite. Toto nie je vôbec mantra Avowed, čo však neznamená, že nedokáže príjemne prekvapiť. V pamäti mi ostal nejeden silný moment ako keď ma niekto poslal do úplne nezaujímavej lokácie, z ktorej sa vykľul obrovský podzemný chrám. Alebo keď na mňa po mierumilovnom príchode do nejakej lokácie niekto bezdôvodne zaútočil, a táto udalosť sa potom zaujímavo rozoberala a vyšetrovala. No ak mám byť férový, určite by jej prospel ďalší rok vývoja, ktorý by svet možno učinil o čosi dynamickejším a reaktívnejším. Cenovka by mohla byť taktiež nižšia, no aspoň je hra dostupná v Game Passe, kde si ju môžete vyskúšať “zdarma”. Obsidian určite nevynašiel teplú vodu, no mňa znova dokázal, že vie vytvoriť plnohodnotné RPG. A hoci nejde o AAA záležitosť, Avowed to kompenzuje zmyslom pre detail či svojským štýlom, vďaka čomu sa dá priaznivcom žánru určite odporúčať. Avowed - Ambiciózne fantasy RPGMenšia no ambicióznejšia fantasy RPG od Obsidianu ponúka dostatočnú dávku zábavy, kde unikátny vizuál a postavy ideálne dotvárajú atmosféru. Nevýhodou je však statický svet a NPC.PozitívaUnikátny vizuál a atmosféraSpletité questy s rôznymi možnosťami ich vyriešeniaZábavná hrateľnosť a pekne spracovanélokácieNegatívaStatický svet a postavyVyššia cenovka na AA hru2025-04-0885%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!